Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@13:32:00 GMT

پایان کودکی/ عقد شرعی بدون ثبت در دفاتر ازدواج

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۰۴۶۰۸

پایان کودکی/ عقد شرعی بدون ثبت در دفاتر ازدواج

در شرق استان هرمزگان و مناطقی همچون جاسک و بشاگرد به دلیل پراکندگی روستاها و صعب العبور بودن راه‌های مواصلاتی امکان ادامه تحصیل دختران بعد از مقطع ابتدایی تقریباً به صفر می‌رسد، چنانکه بیشترین تحصیلات دختران تا پنجم ابتدایی بوده و بعد از آن کودکان در منزل با نگهداری سایر فرزندان خانواده و یا فعالیت‌هایی مانند سوزن دوزی و زری بافی مشغول می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشترین آمار ازدواج کودکان در استان هرمزگان نیز مربوط به همین مناطق است. در عین حال فقر خانواده مانع از سرمایه‌گذاری برای تأمین امکانات تحصیلی برای دختران و پسران می‌شود. پسران می‌توانند در مخارج خانواده سهمی داشته باشند اما دختران باید در خانه بمانند و در واقع سربار هزینه‌های خانه می‌شوند. همچنین مشکلات فرهنگی مثل غلبه مردسالاری در این استان مانع از استقلال دختران شده و نگرش مردان، دختران را در سن کودکی به سمت ازدواج زودهنگام سوق می‌دهد.

از سوی دیگر، بیشتر خانواده‌ها به دلیل مشکلات مالی، دختران خود را به عقد مردانی در می‌آورند که توانایی مالی در ساخت خانه و تأمین وسایل زندگی دارند. این امر تابع شرط سنی برای داماد نیست و البته رضایت دختران در اغلب موارد ازدواج نه مورد توجه قرار می‌گیرد و نه حتی درباره آن سوالی پرسیده می‌شود به طوریکه بیشتر دختران نه تنها از ازدواج در سن کودکی یا حتی سنی که پدر و سرپرست خانواده تصمیم گرفته راضی نیستند، بلکه حتی از سن همسر آینده خود که در واقع فردی نشان شده توسط پدر یا سرپرست خانوار است نیز اطلاعی ندارند. علاوه بر آن، بسیاری از موارد ازدواج دختر بچه‌ها در دفاتر ازدواج ثبت نشده و صرفاً یک عقد شرعی است.

از سوی دیگر، خشکسالی ده ساله که به شرایط نامساعد اقتصادی، افزایش آمار بیکاری و افزایش تعداد خانواده‌های کم بضاعت منجر شده، عامل مهمی در تغییر سن ازدواج مردان در شرق استان و به خصوص در جاسک و بشاگرد بوده است به این معنا که مردان نسبت به گذشته در سن بالاتر قادر به تأمین شرایط ازدواج هستند و بنابراین در سن بالاتر هم تشکیل خانواده می‌دهند.

مهسا ۲۱ ساله، متاهل و ساکن روستای گوهرت است. او در سن۱۶ سالگی ازدواج کرده ولی به دلیل بچه دار نشدن، همسرش بدون اطلاع او و با تشویق خانواده‌اش با دختر 16 ساله دیگری ازدواج مجدد کرده است. او اوقات تنهایی خود را با تلفن همراه سپری می‌کند.     نسیمه ۱۳ و امینه ۱۴ ساله از روستای کیدر بالا بعد از پایان تحصیلات ابتدایی خود در خانه و منتظر ازدواج هستند.   فاطمه ۲۷ ساله و مجرد، ساکن روستای عبد در حال سوزن دوزی است.   دؙر خاتون، ۶۵ ساله و نابیناست. وی همسر دوم پیربخش دری زاده از روستای کیدر بالا است و امورات خود را با حصیر بافی و به سختی می‌گذراند.   فاطمه ۲۷ ساله و مجرد، ساکن روستای عبد با موبایل خود گذران وقت می‌کند.   نورا ۲۰ ساله و ساکن روستای گوهرت است و قصد دارد در رشته علوم انسانی تحصیل کند تا بتواند در آینده از حقوق زنان بلوچ دفاع کند.   فاطمه ۸۰ ساله تنها مامای روستای گوهرت بوده که چند سالی است از کار افتاده شده است.     پیربخش دری زاده دارای دو همسر است. همسر اول او زرملک در ۱۴ سالگی با وی ازدواج کرده است. همسر دوم پیربخش، دؙر خاتون پس از بیوه شدن به عقد وی درآمده است.   زوج تازه ازدواج کرده در روستای کیدر بالا. در این منطقه رسم بر این است که داماد برای ازدواج باید خانه و وسایل خانه را تهیه نماید، به همین دلیل در سالهای اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی سن ازدواج به خصوص برای مردان بالا رفته است.   مرضیه جهادپناه ۳۲ ساله است و ۵ فرزند دارد و در روستای کیدر قدیم زندگی می‌کند. شوهر او بیکار است و فقط با یارانه امرار معاش می‌کنند.   مریم جهانی، ۱۸ سال دارد و در روستای کیدر قدیم زندگی می‌کند. وی یکسال است ازدواج کرده و منتظر به دنیا آمدن فرزند اولش است.   دختران روستای کیدر قدیم در حیاط مدرسه در حال دادن امتحان املا هستند.   فاطمه کوپشی لباس عروسی خود را که با هنر زری بافی دست خود دوخته است نشان می‌دهد.   مهتاب ترابی ۱۵ سال دارد و چند ماه است که ازدواج کرده است. او تا کلاس چهارم درس خوانده است و به دلیل اینکه مادرش سه سال است فوت کرده پدرش او را ترغیب به ازدواج کرده است.   زهرا دیلکانی ۲۰ سال و همسرش سلیمان آبتین۷۰ سال دارد. زهرا پس از مرگ همسر اول سلیمان و با اصرار پدر و مادرش به عقد وی در آمده است. آنها هم اکنون دارای سه فرزند ۷، ۳ و یک سله هستند و در روستای کیایی در یک خانه اجاره‌ای زندگی می‌کنند. سلیمان به دلیل کهولت سن با سختی و از طریق تهیه ذغال امورات خود را می‌گذراند.   داد محمد شهاب۹۰ ساله همراه با عروس و نوه‌هایش در روستای علی آباد. در این منطقه تمامی اهالی روستا با هم فامیل بوده و در کنار هم زندگی می‌کنند.   مریم عالی زاده ۲۴ سال دارد و در سن ۱۷ سالگی با پسرخاله خود ازدواج کرده است. همسرش پس از دو سال زندگی مشترک او را طلاق داده و با شخص دیگری ازدواج کرده است. مریم هم اکنون با مادر و پدر خود زندگی می‌کند.   زهرا ۲۰ ساله به همراه فرزند سوم خود، پریسا یک ساله و دوستش مریم ۱۴ ساله مشغول جمع آوری هیزم برای پخت و پز هستند.   کلثوم ساربانی فرد، ۵۰ ساله، در حال قلیان کشیدن و وقت گذرانی با سایر زنان روستای جیفری است.  
ایسنا   

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۰۴۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاقی که باعث شد مورایس مسلمان شود

خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از ورزش سه، مربی پرتغالی سپاهان، به لحاظ اخلاقی بی‌تردید یکی از متفاوت‌ترین مربیان خارجی است که در سال‌های اخیر به فوتبال ایران آمده است. فارغ از آرامش و ادبیات مودبانه‌ای که او در برابر سوالات غالباً چالشی، یکی از ویژگی‌های قابل تحسین او، علاقه‌ای است که نسبت به فرهنگ، هنر و موسیقی ایرانی بروز می‌دهد. این طرز تفکر، دقیقاً نقطه مقابل برخی مربیان اروپایی است که حتی با وجود سال‌ها حضور در ایران، نگاه بالا به پایین و اظهارنظرهای توأم با نیش و کنایه را حفظ می‌کنند.

حادثه‌ای که زندگی مورایس را تغییر داد

به گفته برخی نزدیکان این مربی، ماجرای عجیبی زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است. ماجرایی که کمتر درباره آن صحبت شده است.

او پیش از اینکه پیشنهاد سپاهان را بپذیرد و به ایران سفر کند، در یک سانحه رانندگی دچار وضعیتی شبیه بیهوشی و کما می‌شود و پس از بهبودی، نوع نگاه وی به زندگی به کلی متفاوت شده است.

می‌خواهم مسلمان شوم

اما آنچه مدیران باشگاه سپاهان را شگفت زده کرد، این بود که مورایس چندی پیش به باشگاه مراجعه کرده و می‌گوید: «من می‌خواهم مسلمان شوم. باید از کجا شروع کنم؟»
به منظور راهنمایی این مربی پرتغالی، ابتدا از طریق بخش فرهنگی باشگاه سپاهان، مسائلی در خصوص عرف، شرع و قانون در ایران و دین اسلام برای وی توضیح داده شده و بلافاصله مقدمات شرعی تشرف مورایس به دین مبین اسلام انجام شده است. وی همچنین در محضر یکی از علما، شهادتین را به زبان جاری ساخته و شرعا مشرف به دین اسلام شد و شیعه گردیده است.
نکته دیگر اینکه به موازات این اقدامات، یک مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی در کنار وی، فرایند آشنایی و آموزش مبانی اعتقادی و نیز پاسخگویی به سوالات مورایس را برعهده داشته است.

ازدواج با دختر ایرانی

از مدت‌ها قبل زمزمه‌هایی مبنی بر ازدواج قریب الوقوع ژوزه مورایس با یک بانوی ایرانی در جریان بود. موضوعی که همراه با خبر تشرف او به دین اسلام، پررنگ‌تر شد و رسانه‌ها نیز درباره آن صحبت کردند.
در این خصوص گفته می‌شود مسائل شرعی ازدواج مورایس با همسر ایرانی‌اش اتفاق افتاده و طی چند روز آینده این مراسم به صورت رسمی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اتفاقی که باعث شد مورایس مسلمان شود
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • عروسی‌هایی بدون تالار و تشریفات
  • فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ فرزندتان را به ربات آزمون دهنده تبدیل نکنید!
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • آتش و فراموشی؛ روایت استاد فلسطینی از زندگی خانواده او در غزه
  • نشانه‌های آمادگی برای ازدواج در دختران
  •  سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد
  • زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟