Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@04:37:58 GMT

ارتباط بین دیابت و سرطان چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۰۹۱۹۹

ارتباط بین دیابت و سرطان چیست؟

محققان آمریکایی به تازگی دریافته‌اند که ارتباط مستقیمی بین ابتلا به دیابت و خطر گسترش تومورهای سرطانی وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دیابت یکی از بیماری‌های شایع دنیای امروز است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. خبر بد اینکه متاسفانه خطر افزایش مشکلات بینایی و بیماری‌های قلبی عروقی در این بیماران نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بررسی‌های جدید محققان دانشگاه "Cornel" نیویورک نشان می‌دهد که دیابت باعث افزایش تومورهای سرطانی می‌شود. همراهی سرطان و دیابت، یکی از بدترین مشکلات برای سلامتی افراد است. در واقع محیط بیولوژیکی بدن، نقش چشمگیری در رشد و گسترش سلول‌های سرطانی دارد و دیابت، عاملی است که شرایط مساعد را برای افزایش توان حرکتی و گسترش این سلول‌ها فراهم می‌کند.

محققان آمریکایی معتقد هستند شرایطی که دیابت در بدن ایجاد می‌کند، می‌تواند منجر به افزایش خطر متاستاز یا گسترش سلول‌های سرطانی شود. این خطر زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سرطانی قادر به گسترش و مهاجرت از محل تومورهای اولیه به دیگر بخش‌های بدن و درنتیجه ایجاد تومورهای جدید باشند.

سلول‌های سرطانی برای انتقال از تومور اولیه به دیگر اندام‌های بدن باید به سمت ماتریکس خارج سلولی حرکت کنند. ماتریکس خارج سلولی، شبکه‌ای از انواع مختلف ماکرومولکول‌ها شامل کلاژن و گلیکوپروتئین است که نقش بازسازی و محافظت از سلول‌های بدن را بر عهده دارند.

 موضوع قابل توجه اینکه افزایش قند خون در مبتلایان به دیابت، می‌تواند ساختار فیبرهای کلاژن را به گونه‌ای تغییر دهد که منجر به حرکت سلول‌های سرطانی یا متاستاز شود. این تغییرات به وسیله فرآیندی تحت عنوان "گلیکاسیون"  (glycation)  رخ می‌دهد که واکنشی غیر آنزیمی میان قندها با پروتئین‌ها و دیگر ترکیبات بیولوژیکی است.

بررسی ساز و کار این فرآیند نشان می‌دهد که محیط‌هایی با گلیکاسیون بالا، منجر به حرکت سریع‌تر سلول‌ها و پیش‌روی آن‌ها به نقاطی دورتر از محل تومورهای اولیه می‌شود، در نتیجه رابطه‌ای مستقیم بین دیابت و خطر افزایش تومورهای سرطانی وجود دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Biology Integrative منتشر شده است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تازه های پزشکی دیابت سرطان سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۰۹۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ شبکه دو تلویزیون فرانسه در گزارشی از افزایش موارد ابتلا به سرطان در میان افراد کمتر از پنجاه سال خبر داد.
دوازده ماه است که برای ایمیلی تیرون سرطان روده تشخیص داده شده است آن هم در حالی که تنها ۳۹ سال دارد. مانند او شمار زیادی از بیماران جوان به سرطان مبتلا شده اند. این روند نگران کننده است.
امیلی: یک بلای ناگهانی بود. غافلگیر کننده بود. من هیچ سابقه خانوادگی ندارم و اگر این آزمایش خون را به دلیل تغییر در پزشک معالج انجام نمی‌دادم، چیزی تشخیص نمی‌دادیم.
خبرنگار: بیماری در جوانی همانند یک سونامی برای همه خانواده بود. امیلی تریون هنوز به کار خود به عنوان پرستار بازنگشته است. اما پس از عمل جراحی و شیمی درمانی او رو به بهبودی است. ده سال پیش در مرکز مبارزه با سرطان، حضور بیمارانی به جوانی وی نادر بود. حالا پزشکان مانند این سرطان شناس
شاهد شمار زیادی از این دست بیماران هستند.
خبرنگار  : طبق یک مطالعه اروپایی بین سال‌هایی ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ سرطان‌های روده‌ای بین جوانان ۷.۹ درصد در سال افزایش یافته است. این از دیدگاه متخصصان یک پدیده مرموز است.

دیگر خبرها

  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • تحقیق جدید: کمبود خواب با افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند دارد
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال
  • تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد
  • پیش دیابتی ها چه کارهایی انجام دهند؟ | راهکارهایی برای کاهش سطح قند خون
  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت