Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@08:53:50 GMT

۱۵میلیون ایرانی فشار خون بالا دارند/سیر صعودی شیب ابتلا

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۲۷۳۱۱

۱۵میلیون ایرانی فشار خون بالا دارند/سیر صعودی شیب ابتلا

به گزارش خبرگزاری مهر، باقر لاریجانی، افزود: در ایران، یک سوم جمعیت مبتلا به فشارخون بالا هستند، همچنین، یک چهارم جمعیت بزرگسال مبتلا به چربی خون بوده و یک سوم جمعیت نیز چاق بوده و ۶۰ درصد جمعیت کشور، فعالیت فیزیکی کافی ندارند.

وی با بیان اینکه امروزه، مردم از الگوی تغذیه‌ای ناسالم و غیر منطبق با سلامتی، پیروی کرده و تغذیه مناسبی ندارند، اظهار کرد: میزان متوسط نمک مصرفی در ایران، ۱۲ گرم است و چنانچه این میزان به ۳ گرم کاهش پیدا کند، یک سوم از ابتلای به بیماری‌های قلبی و عروقی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نایب رئیس کمیته ملی کنترل و پیشگیری بیماری‌های غیر واگیر، فشارخون را یکی از ریسک فاکتورهای بسیار مهم در ابتلاء به بیماری‌های غیر واگیر، بر شمرد و گفت: بر اساس سند چشم انداز ۲۰۲۵، متعهد هستیم که ۲۵ درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهیم و امیدواریم این هدف را، با کنترل فشارخون بالا، سامان دهیم.

عضو شورای راهبردی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا با بیان اینکه سالانه ۱۰۰ هزار نفر در اثر ابتلاء به بیماری‌های ناشی از فشارخون بالا از بین می‌روند، تصریح کرد: ۲۸ درصد زنان و ۲۵ درصد مردان به فشارخون بالا مبتلا هستند، البته این آمار بر اساس موارد ثبت شده برآورد شده است.

لاریجانی با بیان اینکه ۶۰ درصد جمعیت دارای فشارخون بالا، از فشارخون خود اطلاعی ندارند، اظهار کرد: طبق آمارهای ثبت شده از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶، شیب ابتلاء به فشارخون، روند صعودی طی کرده است.

وی گفت: در حال حاضر ۱۵ میلیون نفر در کشور به فشار خون مبتلا هستند و این میزان در تمام استان‌ها، رو به افزایش است. البته برخی استان‌ها وضعیت بدتری دارند و نیاز است که برنامه ریزی های استانی ویژه ای اتخاذ و اجرایی شود.

نایب رئیس کمیته ملی کنترل و پیشگیری بیماری‌های غیر واگیر، عنوان کرد: فقط ۴۰ درصد از جمعیتی که به فشارخون مبتلا هستند، داروی مربوطه را دریافت کرده و تحت مراقبت درمانی قرار دارند و این موضوع به آن معنا است که ۶۰ درصد از افرادی که از فشارخون خود اطلاعی ندارند، داروی مناسب دریافت نکرده و تحت مراقبت درمانی نیستند.

کد خبر 4613734 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: فشار خون باقر لاریجانی وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۷۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، حسن شیخی، گفت:همه ساله با فرا رسیدن فصل گرما و تکثیر و فعالیت کنه‌ها، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که یک عفونت ویروسی و به شدت واگیردار است از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح و تماس با امعاء و احشاء آلوده منتقل می‌شود. 

وی اظهارداشت: بنابراین کشتار دام‌ها در کشتارگاه و رعایت اصول بهداشتی در هنگام کشتار، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری دارد.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان ابرکوه، ادامه داد:گوشت دام‌های ذبح شده، باید ۲۴ ساعت و امعاء و احشای دام ۴۸ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال نگهداری شود تا با تغییراتی که پس از مرگ در بافت لاشه اتفاق می‌افتد این ویروس از بین برود، لذا از شهروندان خواست تا گوشت موردنیاز خود را از واحد‌های تحت‌نظر دامپزشکی خریداری کرده و یا از گوشت‌های بسته‌بندی شده هویت دار استفاده کنند.

وی در پایان از دامداران خواست در صورت مشاهده کنه از له کردن آن با دست به شدت پرهیز کنند.

دیگر خبرها

  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد