گفت و گو با علی جهانجونیا کارگردان و بازیگر نمایش«بالا بر غذا»
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۶۵۶۴
بهگزارش خبرگزاری برنا تهران، علی جهانجونیا دانشجوی کارشناسی کارگردانی سینما در دانشگاه علمیکاربردی، کارگردان و بازیگر جوان جویایدر حاشیه نمایش «بالا بر غذا» با خبرنگار برنا گفتگو کرد.
خاطر نشان میگردد، نمایش «بالا بر غذا» به نویسندگی: «هارولد پینتر» و با ترجمه: «رضا دادویی» به کارگردانی : « علی جهانجونیا» و با بازیگری «پیمان رمضانی» و علی جهانجونیا طی سه هفته در «خانه نمایش داد» روی صحنه رفت که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مصاحبه این جوان را با ما می خوانید.
* مختصری از بیوگرافی خودتان بگویید.
- علی جهانجونیا هستم متولد ۱۹تیر ۱۳۷۶ و دانشجوی کارشناسی کارگردانی سینما در دانشگاه علمیکاربردی.
* اولین بارقه های علاقه به هنر چه زمانی در شما پدید آمد؟
- پدر و مادر بنده هردو فرهنگی هستند و پدرم سابقه بازی در چندین تئاتر در استان گیلان را دارد؛ از این رو من از سنین کودکی با کتاب و عکسهای بازیگری پدرم سر و کار داشتم. درنتیجه علاقهمندی به فرهنگ و هنر از همان سنین پایین در من شکل گرفت؛ هنوز سواد نداشتم که اکثر کتابهای کودک و نوجوان آن دوره را از بر بودم و در ۹ سالگی جایزه بهترین نویسنده را در مسابقات بین مدارس دریافت کردم...
* چه کارهایی قبل از کار اخیر انجام دادید؟
- بنده تجربه کارهایی نظیر دستیارصحنه، مدیرصحنه، دستیار کارگردان، دستیار برنامه ریز و بازیگری را در چندین پروژه دارا بودهام ولی مایلم سابقه هنریم از این پروژه به بعد به محسوب شود چون موافق خیلی از آن کارها نبودم و با شیوه و عملکرد آن گروهها مخالف بودم؛ اتفاقا از همین رو بود که تصمیم گرفتم گروه خودم را تشکیل دهم و آنطور که صحیح میدانم به فعالیت هنری بپردازم.
* چرا این متن را برای اجرا انتخاب کردید؟
- پیشتر از جذابشدن این نمایشنامه برایم، این زندگی و خصوصیات هارولد پینتر بود که برایم جذاب بود و با وی همذات پنداری میکردم. پس از مطالعه چندین نمایشنامه از وی، «بالابرغذا» که یکی از پرتکلفترین متون وی است، توجه ام را جلب کرد زیرا مسائل امروز سرزمین خودمان را بیان میکرد و اندیشیدم اکنون زمانی مناسب برای اجرای این نمایش است.
* چگونه شد که خودتان هم در کار بازی کردید؟
- در ابتدای امر قرار نبود که خودم بازیگری کنم. بازیگران زیادی آمدند، از پسش برنیامدند و رفتند و درانتها با تصمیم گروه ترجیح بر این شد که بنده مسئولیت بازی این نقش را خود بر عهده گیرم.
* بالابر غذا با دو کاراکتر در فضای یک لوکیشن اجرا شد، در شیوه اجرا چه راهکاری داشتید که تماشاگر از کار خسته نشود؟
- ما برای نشان دادن فضای ابزورد و نقدهایی که این نمایشنامه بر اجتماع دارد نه سعی کردیم جذاب و سرگرمکننده باشیم نه بهشکل نمایشی گنگ و خستهکننده. ما فقط سعی کردیم آنگونه که این کارکترها هستند باشیم تا بتوانیم آینهای تمامنما برای تماشاچی خود باشیم؛ حال اگر برای تماشاچی سرگرمکننده است یا خسته کننده به خروجی که از آمیختهشدن نمایش با درون فرد نشات میگیرد، بستگی دارد.
* برای دوری از میزانسن های تکراری چه تمهیداتی داشتید؟
- اگر قرار است زندگی را به تصویر بکشیم چرا نباید میزانسنهای تکراری داشتهباشیم؟ مگر انسانها برای حرکات خود در زندگی روزمره به تنوع یا میزانسندهی فکر میکنند؟ ما اجرا نمی کنیم بلکه روی صحنه زندگی میکنیم!
* پروسه اجرای نمایش شما به سادگی انجام شد؟
- بنده کارگردانی جوان،دانشجو، بدون رابطه، خارج از مافیای هنر و تئاتر و فاقد جیبی پر از پول هستم؛ فکر میکنم پاسخ واضح است!
* از اجرا و استقبال مخاطب راضی بودید؟
- از اجرا بله و از مخاطب خیر! جذب مخاطب در ایران هنر نمی خواهد بلکه به مسائل دیگری مرتبط است که ما نداشتیم.
* از کار هنری بعدی تان بگویید.
- بنده در تلاش برای تشکیل گروهی جوان، دانشجو و تلاشگر هستم تا در کنار هم جدا از فضای آلودهی تئاتر و سینمای امروز به یادگیری و کارکردن به موازات یکدیگر بپردازیم و بدین امیدم که بتوانیم بعد از تکاندادن خودمان کمی تئاتر و سینما را تکان دهیم.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: استان گیلان ایران بازی پدر و مادر تئاتر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۶۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عمو پورنگ بازیگر شد
سریال «لالایی» و نقشآفرینی داریوش فرضیایی متفاوت از کارهایی است که تاکنون از او به عنوان کاراکتر عمو پورنگ دیده شده است.
به گزارش تسنیم، این روزها سریالهایی در راه تلویزیوناند و در عین حال برخی از تلویزیونیهای با قدمت هم با کاری جدید سر از نمایشخانگی درمیآورند. اما سریالی دیگر که تلویزیونیهای قدیم به سمتِ آن رفتهاند یک سریال فانتزی در حوزه کودک و نوجوان است که برای اولین بار داریوش فرضیایی یا همان عمو پورنگ در برنامه تحویل سال یک خبر کوتاهی از آن داد. سریال «لالایی» که قرار است با بازی او بعد از مدتها غیبت و البته فضایی متفاوت از یکی از پلتفرمهای نمایشخانگی پخش شود.
این سریال به کارگردانی احمد درویشعلیپور که سالها با داریوش فرضیایی کار کرده و «سرزمین بالشها» را با او در شبکه نمایشخانگی داشت این روزها در اواخر تصویربرداری به سر میبرند و گروه در تهران مشغول فعالیتاند تا اواخر اردیبهشتماه کار به پایان برسد. قرار است این سریال امسال در یکی از پلتفرمهای نمایشخانگی پخش شود.
امیر کربلاییزاده که مدتها از او خبری نیست و بیشتر به آموزش استندآپ کمدی و اجرای تئاتر مشغول است در این سریال به ایفای نقش میپردازد و فرهاد بشارتی هم چندی پیش از حضور خود در این سریال خبر داده بود. قطعاً بازگشت داریوش فرضیایی بعد از مدتها با سریالی در شبکه نمایشخانگی را میتوان به فال نیک گرفت، چون خبرها حاکی از همکاری مجدد او با تلویزیون است.
سریال «لالایی» و نقشآفرینی داریوش فرضیایی متفاوت از کارهایی است که تاکنون از او به عنوان کاراکتر عمو پورنگ دیده شده است. در عین حال باید دید با حضور او و هنرمندانی که در «محل گل و بلبل» و برخی از پروژههایی که او و دوستان داریوش فرضیایی فعالیت داشتهاند میتواند اقبال را نسبت به محدود کارهای کودکانه نمایشخانگی برگرداند یا خیر.