Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@13:08:42 GMT

ملخ و تداوم مبارزه با آن در فارس

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۷۷۴۲

ملخ و تداوم مبارزه با آن در فارس

خبرگزاري آريا - شيراز- ايرنا- مبارزه با ملخ هاي صحرايي به عنوان يکي از آفت هاي مضر بخش کشاورزي در استان فارس ادامه دارد و اين مبارزه همان گونه که مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي گفته است تا 20 روز آينده ادامه خواهد داشت.

ملخ هاي صحرايي به عنوان يکي از مضرترين آفت هاي کشاورزي شناخته مي شوند زيرا در طول عمر خود 500 گرم انواع محصولات زراعي و باغي را مصرف مي کنند و مي توان گفت استان فارس به علت تنوع آب و هوايي و توليد محصولات مختلف زراعي و باغي بهترين مکان براي زيست اين آفت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از بهمن سال 97 تاکنون در استان فارس اقدامات مختلفي براي مبارزه با ملخ صحرايي صورت گرفته است علاوه بر سمپاشي زميني وجود 2 آمادگاه براي سمپاشي هوايي نيز موجب شد حرکت ملخ هاي صحرايي و پوره هاي آنان محدود و محدودتر شود.
نوزاد حشرات را که از نظر شکل شبيه والدين هستند و تنها از نظر جثه کوچک ‌ترند پوره مي‌نامند.
** مبارزه ادامه دارد
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: نزديک به 3 هزار هکتار از اراضي استان فارس با هدف مقابله با ملخ صحرايي سم پاشي شد و مقابله با پوره هاي ملخ صحرايي نيز همچنان ادامه دارد.
حميد دبيري با اشاره به اينکه مقابله با پوره هاي ملخ صحرايي در 2 شهرستان استان فارس صورت گرفت اضافه کرد: شهرستان هاي زرين دشت و لارستان مناطقي از فارس بودند که مورد هجوم پوره هاي ملخ صحرايي قرار گرفتند.
وي افزود: پيشتر در شهرستان زرين دشت بيش از 110 هکتار از اراضي منابع طبيعي مورد سم پاشي قرار گرفت و در شهرستان لارستان نيز بيش از 62 هکتار از اراضي اين شهرستان سمپاشي شده بود ليکن مبارزه ادامه داشت و بيست و يکم ارديبهشت در زرين دشت 30 هکتار و در لارستان نيز 24 هکتار سم پاشي شد.
او درباره مبارزه با اين آفت در ساير شهرستان هاي فارس گفت: در شهرستان داراب 20 هکتار سم پاشي صورت گرفته است و امروز(بيست و دوم ارديبهشت) نيز100 هکتار رصد و پايش و سمپاشي شد.
دبيري با بيان اينکه مبارزه با پوره هاي ملخ صحرايي همچنان ادامه دارد بيان کرد: براساس اعلام سازمان جهاني فائو(سازمان خواربار و کشاورزي ملل متحد) شاهد فعاليت دوباره ملخ هاي صحرايي از ابتدا تا پانزدهم خرداد 98 خواهيم بود.
وي همچنين وعده مبارزه با ملخ هاي صحرايي در مرز استان فارس و کهگيلويه و بويراحمد داد و اضافه کرد: به علت وجود دشت هاي وسيع در فارس مبارزه با اين آفت همچنان ادامه خواهد داشت و حتي با دسته هاي کوچک نيز مبارزه صورت مي گيرد.
دبيري اضافه کرد: اراضي کشاورزي استان فارس پس از هجوم ملخ هاي صحرايي و پوره هاي اين آفت آسيبي نديده است و سمپاشي هايي که انجام شده است نيز در اراضي منابع طبيعي است و خسارتي را متوجه اراضي کشاورزي نکرده است.
** پوره ها منشا داخلي دارند
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي فارس گفت: پوره هاي ملخ هاي صحرايي که وارد استان فارس شدند پوره هايي بودند که پس از هجوم ملخ هاي صحرايي در داخل کشور تخم ريزي کردند.
حسين پژمان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اضافه کرد: همان گونه که پيش بيني شده بود پوره هايي ملخ هاي صحرايي از اواخر فروردين سر از تخم بيرون آوردند و حرکت خود را آغاز کرده اند.
وي اضافه کرد: در شهرستان هاي استان فارس جمعيت هايي که ديده شده اند به ميزاني نبوده است که نياز به سمپاشي هوايي داشته باشند ليکن گروه هاي مختلفي با رصد و پايش مزارع و منابع طبيعي استان تلاش کردند تا کمترين آسيب به مزارع و منابع طبيعي وارد شود.
او بيان کرد: در استان هرمزگان نيز مقابله با پوره هايي که از تخم خارج شده اند در حال انجام است.
ملخ‌هاي زرد رنگ صحرايي (دريايي)، گروهي از ملخ‌هاي پرنده هستند که بزرگي آنها به 15سانتي‌متر مي رسد و در زمره مضرترين حشرات به شمار مي آيند.
ع.پ / 1876
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۷۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان و کارگران، افسران جنگ فرهنگی و اقتصادی هستند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در خطبه‌های امروز نماز با اشاره به در پیش رو بودن هفته بزرگداشت مقام معلم و روز جهانی کارگر گفت: ما باید با استفاده از معلمان که افسران جنگ فرهنگی و جامعه کارگری که افسران جنگ اقتصادی هستند با دشمنان مقابله کنیم.
آیت الله دژکام تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در برش استانی سند مهندسی فرهنگی و سند تعلیم و تربیت در نظر گرفته شده مسئله آموزش است
وی اضافه کرد: علاوه بر معلمان، کارگران هم مشکلات صنفی دارند که دولت و مسوولان باید در این حوزه بیش از گذشته تلاش کنند تا مشکلات این بخش نیز برطرف شود.
خطیب نماز جمعه امروز شیراز افزود: دشمن جنگ ترکیبی در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی را به ملت ایران تحمیل کرده است و فکر می‌کنند که هیچ قدرتی در مقابل آنها نمی‌تواند بایستد ، این در حالی است که ما با مقاومت و ایستادگی خودمان در مقابل جبهه استکبار می‌ایستیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار کرد: دشمنان نظام و انقلاب همزمان با جنگ اقتصادی، جنگ فرهنگی علیه ما به راه انداخته اند تا بتوانند از این طریق به اهداف خود برسد، اما ما باید به لطف الهی و بهره گیری از امکانات و ظرفیت‌های داخلی، جوانان و نخبگان، جایگاه خود را در جهان به گونه‌ای تثبیت کنیم هیچ فرد یا گروهی نتواند جرات نگاه کردن به ایران را داشته باشد.
آیت الله دژکام گفت: رهبر معظم انقلاب هشت راهکار را برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و توسعه اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته اند که شامل حمایت مسوولان از تولیدات داخل، افزایش بهره‌وری، جذب سرمایه گذاران در تولید، حمایت مردم از تولیدات داخلی، اصلاح الگوی مصرف، توسعه فرهنگ کار، ایجاد اشتغال و مبارزه با فساد اقتصادی است.
وی افزود: مسئولان، مدیران و مردم با فعالسازی چرخه تولید و اشتغال در زمینه خرید کالای داخلی، حساسیت ویژه‌ای به خرج دهند و مردم برای تحقق شعار سال باید تصور بهتر بودن کالای خارجی را کنار بگذارند و جهت‌گیری آنان به سمت و سوی مصرف اجناس باکیفیت ایرانی باشد.
نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: نقش تولید کنندگان در تحقق شعار سال بسیار پر رنگ است، چرا که با اعتماد افزایی، تولید کالا با کیفیت برتر و قیمت مناسب می‌توانند نظر مصرف کنندگان را به سمت کالا‌های ساخت داخل جلب کنند.
امام جمعه شیراز با اشاره به تاکید رهبری بر اجرای مبارزه با فساد گفت: اداره کشور در مبارزه همه‌ جانبه با فساد است، بنابراین باید در درجه‌ی اول مراقب باشیم که به هیچ وجه به فساد آلوده نشویم.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح پایش هوشمند سوخت ماشین‌های کشاورزی در فارس
  • حضور بیش از ۲۷۰ نفر از کادر پزشکی لرستان در بیمارستان تخصصی دلفان
  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • معلمان و کارگران، افسران جنگ فرهنگی و اقتصادی هستند
  • برپایی بیمارستان تخصصی صحرایی در شهرستان دلفان
  • آبگیری کامل سد و بند‌های خاکی شهرستان گراش
  • بیمارستانی برای درمان محرومین/ اینجا خدمت حال و هوای دیگری دارد
  • برپایی بیمارستان تخصصی صحرایی شهدای عملیات حاج عمران در شهرستان دلفان
  • سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسید