Web Analytics Made Easy - Statcounter

پشت‌پرده انفجارهای امارات/ از انکار تا تایید؛ در بندر «فجیره» چه گذشت؟

درحالی که خبر انفجارهای امروز الفجیره به “ترند” شبکه های اجتماعی منطقه تبدیل شده بود در کمال ناباوری مورد سانسور قرار گرفت اما این مقاومت و پیشگیری فقط چند ساعت دوام اورد و وزارت خارجه امارات مجبور به تسلیم درمقابل این اتفاق مهم شد و آن را تایید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایطی که منابع خبری نام کشتی های مورد هدف قرار گرفته را با شماره های آنها رسانه ای کردند امارات با هدف خرید زمان برای انکار قطعی ماجرا و یا حداقل مدیریت بحران باورنکردنی الفجیره به انکار آن پرداخت.

کنجکاوی رسانه ها در تعیین عامل یا عوامل انفجارها تاکنون به نتیجه ای نرسیده است اما آنچه مسلم است اینکه درشرایط کنونی هیچ جای امارات از امنیت برخوردار نیست. فراموش نکنیم الفجیره تنها امارت نشین و بندر امارات است که برخلاف ۶ امارت نشین دیگر این کشور که در ساحل خلیج فارس قرار دارند در کنار دریای عمان قرار گرفته است.

حضور و استقرار ۱۸۰۰ نیروی امریکایی در این بندر میتواند گمانه ها را در خصوص نیت عامل یا عوامل این انفجارها سمت وسویی قابل تامل هدایت کند.

انفجارهای امروز امارات میتواند درعین حال تایید کننده حملات چند روز پیش به “ینبع” عربستان باشد، مساله ای که حکومت سعودی کوشید تا آن را انکار کند.

موضع‌گیری مبهم مقامات اماراتی درباره انفجار چند فروند نفتکش در بندر الفجیره و همزمان وقوع آتش‌سوزی در اطراف فرودگاه دبی باعث ارائه تفاسیر مختلفی درباره این حوادث و ارتباط آن با نزاع بین سران امارات شده است.

۱۶ ساعت پس از انتشار خبر‌هایی درباره انفجار و آتش‌سوزی در تعدادی نفتکش در بندر الفجیره امارات، وزارت خارجه این کشور از اقدامات خرابکارانه علیه چهار کشتی تجاری در این بندر خبر داد.

گزارشگر العالم با اشاره به وقوع انفجار‌ در بندر الفجیره امارات افزود: شاهدان ضمن انتشار خبر‌های اولیه درباره این حادثه اعلام کردند شاهد پرواز هواپیما‌های آمریکایی و فرانسوی در آسمان منطقه بودند که همین مسئله پرسش‌های زیادی درباره اتفاقی که در این بندر افتاد، مطرح می‌کند. مقامات اماراتی ظرف ۱۶ ساعت سه بار خبر وقوع چنین حادثه‌ای را تکذیب کردند، اما بالاخره وزارت خارجه این کشور اعلام کرد چهار کشتی تجاری هدف اقدامات خرابکارانه قرار گرفتند.

 

در ادامه گزارش آمده است: مقامات اماراتی در حالی موضعی مبهم در قبال این حادثه اتخاذ کرده اند که تصاویری که نشان دهنده خرابکارانه بودن این حوادث باشد در دست نیست. متهم نشدن هیچ شخص یا طرف خاصی به دست داشتن در این حوادث تردید‌ها را افزایش می‌دهد، این در حالیست که گزارش‌ها نشان می‌دهد بندر الفجیره که در مجاورت یک پایگاه نظامی دریایی است، تحت نظارت شدید قرار دارد و علاوه بر این، هواپیما‌های فرانسوی و آمریکایی به شکل گسترده بر فراز آن پرواز می‌کنند.

گزارشگر این شبکه ادامه داد: هنوز علت اصلی این حوادث مشخص نیست، اما مخالفان اماراتی و فعالان می‌گویند نزاعی پنهان بین امارات و عربستان سعودی بر سر مناطق نفوذ و سیطره بر بنادر در یمن وجود دارد. تلاش برای گسترش نفوذ به سمت سواحل جنوبی یمن و نیز سواحل آفریقا، به خوبی نزاع بین امارات و عربستان سعودی را نشان می‌دهد.

در پایان این گزارش آمده است: همزمان با سخنان مبهم مقامات امارات درباره حمله به کشتی‌های تجاری، چند آتش سوزی نیز در اطراف فرودگاه دبی اتفاق افتاد و طی آن چند خودرو و انبار در نزدیک این فرودگاه طعمه حریق شد و باعث شد تفاسیر مختلفی درباره این حوادث و ارتباط آن با نزاع بین حکام امارات و تلاش برخی از آن‌ها برای بر هم زدن اوضاع منطقه، ارائه شود.

منبع: ساتین

کلیدواژه: اخبار خلیج فارس اخبار نفتی امارات دبی ابوظبی حمله به نفتکش امارات حمله به نفتکش عربستان فجیره امارات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت saten.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساتین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۷۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنسرسیوم ساخت کشتی تمام ایرانی تشکیل می‌شود

طی مراسمی با حضور مدیران عامل ۳ شرکت کشتی‌سازی داخلی تفاهمنامه ایجاد کنسرسیوم ساخت کشتی تمام ایرانی امضا شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طی مراسمی با حضور مدیران عامل 3 شرکت کشتی‌سازی داخلی تفاهمنامه ایجاد کنسرسیوم ساخت کشتی تمام ایرانی امضا شد.

بر این اساس قرار است با مشارکت کشتی‌سازی صدرا، ایزو ایکو و دریابندر و هولدینگ لجستیک غدیر، کنسرسیوم ساخت کشتی‌های تمام ایرانی ایجاد شود.

مدیر عامل صدرا در حاشیه امضای این تفاهمنامه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: با تشکیل کنسرسیوم زیرساخت‌های کشور در حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار ساخت کشتی به صورت حداکثری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. یکی از برکات تشکیل این کنسرسیوم این است که با تجمیع ظرفیت‌ها، نیازمندی‌های کشور را برطرف خواهیم کرد.

علیپور افزود: بر این اساس از بهره‌برداران انتظار داریم از ظرفیت کنسرسیوم مذکور حداکثر استفاده را داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه صدرا با کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش قراردادی دارد گفت: در حال حاضر با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قراردادی برای ساخت 4 کشتی با ظرفیت 3500 و 5000 تن را داریم.

مدیر عامل کشتی‌سازی صدرا ادامه داد: کشتی‌های 5 هزار تنی از نوع شناورهای رورو هستند که تلاش می‌کنیم تا پایان امسال دو فروند را به آنها تحویل بدهیم.

علیپور یادآور شد: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل آن به ما قول دادند که در صورت تحویل اولین کشتی بلافاصله قرارداد سفارش دو فروند کشتی دیگر را امضا کنیم.

وی در خصوص شرکت ملی نفتکش نیز گفت: تاکنون موفق نشده‌ایم با این شرکت قراردادی امضا کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه
  • کنسرسیوم ساخت کشتی تمام ایرانی تشکیل می‌شود
  • معمای «مثلث برمودا»
  • علم چگونه معمای «مثلث برمودا» را حل کرد؟
  • بهترین پنالتی زن تاریخ فوتبال کیست؟
  • نبود کمیته‌های حفاظت فنی و بازرسان عامل ازدیاد حوادث کار
  • سفر مشعل المپیک از یونان به فرانسه با کشتی قدیمی+ عکس
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای اشغالی
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟