Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@17:44:53 GMT

جایزه دستاورد آکادمی اروپا به «ورنر هرتسوک» اعطاء می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۳۴۸۵

جایزه دستاورد آکادمی اروپا به «ورنر هرتسوک» اعطاء می‌شود

«ورنر هرتسوک» کارگردان تحسین‌شده آلمانی که فیلم جدیدش در کن رونمایی می‌شود، به عنوان دریافت کننده جایزه یک عمر دستاورد سینمایی آکادمی فیلم اروپا معرفی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر، «هرتسوک» جایزه دستاورد آکادمی فیلم اروپا را روز ۷ دسامبر و در جریان برگزاری سی و دومین دوره جوایز فیلم اروپا در برلین دزیافت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین ساخته این کارگردان ۷۶ ساله مستندی با نام «رمانس خانوادگی، با مسئولیت محدود» است که در بخش نمایش‌های ویژه هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن رونمایی می‌شود.

«نشانه‌های زندگی»، «جایی که مورچه‌های سبز خواب می‌بینند»، «آگوئیره خشم پروردگار»، «معمای کاسپرهاوزر»، «قلب شیشه‌ای»، «خرس خاکستری» و مستند «برخورد در انتهای زمین» از جمله آثار مطرح این کارگردان اروپایی هستند.

«هرتزوک» متولد پنجم سپتامبر ۱۹۴۲، در سن ۱۴ سالگی با سرقت یک دوربین ۳۵ میلی‌متری، خود را وارد دنیای فیلم‌سازی غیرحرفه‌ای کرد و فیلم‌هایش از سوی انجمن‌ها و محافل هنری مورد تحسین قرار گرفته‌اند و البته پیام‌ها و موضوعات فیلم‌هایش چندان بدون چالش نیز نبوده‌اند.

این کارگردان ۷۶ ساله در کنار استفاده از ستارگان سینما، به استفاده از بازیگران بومی، به‌ویژه برای آثار مستندش شهرت دارد تا به این طریق حقیقی‌بودن پیام‌های فیلم‌هایش را منعکس کند.

اولین جایزه معتبری که «هرتزوک» به‌دست آورد، خرس نقره‌ای جشنواره‌ی برلین برای اولین فیلم بلندش بود که در سال ۱۹۶۸ برای «نشانه‌های زندگی» به‌دست آورد. اما مطمئناً معتبرترین دستاورد کارنامه سینمایی او، کسب جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کن در سال ۱۹۸۲ برای فیلم «فتیزکارالدو» بوده است.

او چند سال پیش از آن یعنی در سال ۱۹۷۵ از همین جشنواره کن، جایزه ویژه هیات‌داوران را برای فیلم «معمای کاسپار هاوسر» کسب کرده بود.

«هرتزوک» در سال ۲۰۰۹ ریاست هیأت داوران شصتمین جشنواره‌ی فیلم برلین را برعهده داشت و با فیلم «پسرم، پسرم، چه کرده‌ای» عنوان فیلم پدیده سال را در شصت و ششمین جشنواره فیلم ونیز به‌دست آورد.

از دیگر افتخارت وی می‌توان به جایزه فیپرشی و جایزه بهترین فیلم معنوی جشنواره کن (۱۹۷۵)، جایزه بهترین دستاورد یک کارگردان از انجمن کارگردانان آمریکا (۲۰۰۶)، جایزه بهترین فیلم خارجی از انجمن منتقدین فیلم فرانسه (۱۹۷۶)، جایزه بهترین فیلم از اسکار سینمای آلمان در سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۶۸، جایزه ویژه هیات‌داوران جشنواره آمستردام، خرس نقره‌ای جشنواره برلین (۱۹۶۸)، جایزه یک عمر دستاورد سینمایی از جشنواره فیلم‌های مستند هات داکس کانادا، جایزه بهترین فیلم مستند بلند از انجمن بین‌المللی مستندسازان، جایزه بهترین فیلم از جشنواره ملبورن، تندیس طلایی جشنواره سانفراسیسکو و جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدین فیلم از جشنواره ونیز (۲۰۰۵) اشاره کرد.

«ورنر هرتسوک» سال ۲۰۱۸ نیز مستندی تحت عنوان «ملاقات با گورباچوف» ساخت که شامل چند مصاحبه با «میخائیل گورباچف»؛ آخرین رهبر اتحادیه جماهیر شوروی می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آکادمی فیلم اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۳۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکنیک مهم نیست دل فیلمساز رامی‌خریم/روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم

محمدحسین لطیفی نویسنده، کارگردان و دبیر نخستین جشنواره فیلم «رضوان» در حاشیه نشست خبری این جشنواره با اشاره به اینکه گستره فیلم های دینی شامل همه فیلم ها با مضمون محبت، انسانیت، گذشت، ایثار و … می‌شود، به خبرنگار مهر گفت: اگر از صفر تا ۲۰ به دینی بودن یک فیلم نمره بدهیم، متوجه مرحله مرحله بودن این نگاه به فیلم می‌شویم مثلا یک فیلم نمره ۵ و فیلمی دیگر نمره ۱۰ می‌گیرد اما هیچ یک از این فیلم‌ ها از گستره فیلم دینی خارج نمی‌شوند و تقریبا اکثر آثار اینگونه‌اند.

این کارگردان با اشاره به این‌که شیوه‌های مختلف در پرداخت به حضور خدا در فیلم‌ها وجود دارد، عنوان کرد: مساله اصلی و نکته من این است که آیا خدا در یک فیلم حضور دارد و خدا با آن کاراکتر هست؟ خدا برای هر کسی یک معنا دارد اما این به معنای حضور خدا از اول تا آخر در یک فیلم نیست چرا که اقتضای درام این است که مثلا یک آدم به حضیض ذلت و بدبختی برسد اما کاراکتر فیلم در جایی احساس می‌کند خدا او را فراموش نکرده و این ارتباط به او آرامش می‌دهد. از این رو شیوه های مختلف در نوع پرداخت به حضور خدا وجود دارد.

وی درباره ویژگی‌های یک جشنواره دینی مطرح کرد: جشنواره دینی تنها تبلیغ دین نیست ولی تبلیغ دین هم در آن دیده می‌شود مثلا در فیلم «سفر سبز» نه آن کشیش مسیحی آمده است تا حاج رضا را مسیحی کند نه حاج رضا آمده است تا کشیش مسیحی را مسلمان کند، مهم این است که در نسبت با سایر ادیان ما یک افق دید با ۲ تعلیم متفاوت داریم و باید توجه داشته باشیم چقدر به هم نزدیک هستیم. نقاط اختلاف ما کم است پس بهتر است روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم به عنوان مثال در «از کرخه تا راین» حاتمی کیا، سعید در یک کلیسا نماز می‌خواند. به نظرم فیلمسازها باید به مواردی از این دست توجه کنند.

کارگردان فیلم «غریب» با اشاره به اینکه حمایت های خوبی از جشنواره فیلم «رضوان» شده است، گفت: بالاخره در طول سال جوانانی در کشور هستند که در جاهای مختلفی فیلم می‌سازند و ممکن است دیده نشوند و نتوانند عرض اندام کنند از این رو جشنواره فیلم رضوی مأمنی است برای اینکه بیایند و عرض اندام کنند. در این جا دنبال نمره ۱۰۰ دادن به تکنیک فیلم‌ها نیستیم و اول دل فیلمساز را می‌خریم.

لطیفی در پایان درباره فعالیت های اخیرش در زمینه کارگردانی فیلم یا سریال گفت: قدیمی ها می‌گفتند «صداش در میاد نگران نباشید» اما فعلا زمان مناسبی برای صحبت کردن راجع به کارهایم نیست.

کد خبر 6092816 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • زنانی که در کن رئیس شدند
  • چالش سخت آرسنال برای حفظ یکی از بهترین استعدادهای آکادمی‌اش
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • نامزدی امباپه و انریکه برای دو جایزه ارزشمند
  • تکنیک مهم نیست، دل فیلمساز را می‌خریم
  • محمدحسین لطیفی :تکنیک مهم نیست دل فیلمساز را می‌خریم/روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم
  • انتشار نخستین تصویر از فیلم جدید «کاپولا»
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • تکنیک مهم نیست دل فیلمساز رامی‌خریم/روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم
  • درخشش رادیو خراسان جنوبی در سومین جشنواره پژواک