Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-06@22:53:14 GMT

استقراض دولت ترکیه ازبانک مرکزی

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۶۰۷۵۰

برخی منابع از تلاش دولت ترکیه برای استقراض ۴۰ میلیارد لیر از بانک مرکزی این کشور خبر دادند. ناطقان: به نقل از رویترز، منابع آگاه گفته‌اند وزارت خزانه داری ترکیه در حال تلاش برای انتقال ۴۰ میلیارد لیر (۶.۶ میلیارد دلار) از ذخایر قانونی بانک مرکزی این کشور برای جبران کسری بودجه است. یکی از این منابع که به دلیل مسائل امنیتی خواست نامش فاش نشود گفت: کسری بودجه وخیم‌تر از چیزی است که پیش تر تصور می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشخص نیست چه زمانی دولت ترکیه درخواست انتقال ذخایر را به مجلس خواهد فرستاد اما این اتفاق به زودی خواهد افتاد.

اگر چنین اتفاقی رخ دهد می‌توان از آن به عنوان تلاش جدید دولت اردوغان برای بیرون کشیدن ترکیه از رکود اقتصادی یاد کرد. لیر ترکیه در دو ماه اخیر زیر فشار سنگینی قرار گرفته و بخش زیادی از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. ذخایر قانونی بخشی از ذخایر بانک مرکزی برای استفاده در شرایط غیر عادی است.

منبع دوم در رابطه با تصمیم بانک مرکزی ترکیه گفت: بانک مرکزی دارای ۴۰ میلیارد ذخیره قانونی است و انتقال این وجوه به دولت با هدف بهبود و تقویت منابع بودجه‌ای انجام می‌شود.

لیر ترکیه که تا کانال ۶.۱۱ لیر در برابر هر دلار عقب نشسته ممکن است در صورت تأیید مجلس برای چنین کاری با کاهش بیشتری نیز مواجه شود. این دومین باری است که دولت ترکیه دست در جیب بانک مرکزی می‌کند. پیش تر آنکارا ۳۷ میلیارد لیر از صورت سود این بانک را به وزارت خزانه داری منتقل کرده بود.

در سه ماهه نخست امسال، ترکیه دارای ۳۶.۲ میلیارد لیر کسری بودجه بوده است و انتظار می‌رود تا پایان امسال، کسری دولت به ۸۰.۶ میلیارد لیر برسد. پیش تر مؤسسه رتبه بندی "فیچ" با اشاره به بحران کسری بودجه، رتبه اعتباری ترکیه را کاهش داده بود. منبع: ایسنا برچسب ها: استقراض ، دولت ترکیه ، بانک مرکزی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: استقراض دولت ترکیه بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۰۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم ترکیه چقدر است؟

به گزارش صدای ایران از یورونیوز، بر اساس آخرین داده‌های موسسه آمار ترکیه، تورم سالیانه ترکیه در ماه آوریل به ۶۹.۸ درصد افزایش یافت. تورم سالیانه مربوط به قیمت مصرف کننده هم در این کشور در ماه گذشته نزدیک به ۷۰ درصد رسید که کمی کمتر از انتظار بود. این رقم بالاترین نرخ تورم را از نوامبر سال ۲۰۲۲، آن هم به دلیل افزایش شدید قیمت‌ها به ویژه برای هزینه‌های آموزشی، رستوران‌ها و هتل‌ها، به خود اختصاص داده است.

بانک مرکزی ترکیه در ماه مارس نرخ بهره کلیدی خود را به ۵۰ درصد افزایش داد و دلیل آن را ادامه نیاز به مقابله با افزایش تورم در این کشور دانست. این بانک در آن زمان در بیانیه‌ای با اعلام کاهش واردات کالا‌های مصرفی و طلا سایر شاخص‌ها از جمله چسبندگی در تورم خدمات، انتظارات تورمی، ریسک‌های ژئوپلیتیکی و قیمت مواد‌غذایی را عامل تداوم فشار تورمی دانست. بر طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، سیاست پولی انقباضی تا زمان کاهش تورم ماهیانه حفظ خواهد شد.

دیگر خبرها

  • جنجال هوخشتره و چاپ پول؛ شاخص محرمانه تورم را چه عددی حساب کرد؟
  • ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان مهریه تعیین شود؟
  • «همتی» برای چاپ پول نیست! | آمارهای واقعی از وضعیت پولی کشور
  • شما یا نمیدانید یا میخواهید که ندانید!
  • رئیسی: امروز در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم/ گزارش وزیر نفت از سود ۱۲ همتی پالایشگاهی که قرار بود در دولت قبل به دلیل زیان‌ده بودن رایگان واگذار شود/ اعلام خبر کاهش نرخ رشد پول از ۳۳ به ۱۶ درصد از سوی رئیس بانک مرکزی
  • نرخ تورم در دولت رئیسی چند؛ ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰ یا بیشتر؟
  • تورم در دولت رئیسی چند؟ ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰ یا بیشتر؟
  • چگونه می‌توان با بیماری هلندی مقابله کرد؟
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • تورم ترکیه چقدر است؟