Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-08@20:30:06 GMT

افت شدید تجارت خارجی ایران

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۶۱۴۰۲

افت شدید تجارت خارجی ایران

سرپرست سازمان توسعه تجارت با تشریح آمارهای تجارت خارجی کشور در فروردین امسال از افت ۱۳.۵ درصدی تجارت خارجی کشور خبر داد. به گفته او در نخستین ماه سال، علی‌رغم افزایش وزنی صادرات در بخش‌های مختلف، آمار ارزش صادراتی کاهش داشته است.

به گزارش صدای ایران از تسنیم، محمدرضا مودودی در جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات که با حضور نمایندگان بخش خصوصی و دولتی برگزار شد، با اشاره به میزان صادرات کالا در فروردین ماه سال جاری اظهار کرد: بر اساس آمار گمرک کشور، صادرات غیرنفتی کشور با احتساب میعانات گازی در فروردین ماه رقمی بالغ بر 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

54 میلیارد دلار بود که این رقم به نسبت مدت مشابه سال قبل، نشان دهنده افتی 18.3 درصدی است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: صادرات غیرنفتی فروردین ماه بدون احتساب میعانات گازی نیز در حدود 2.2 میلیارد دلار بوده که این رقم نیز به نسبت مدت مشابه سال قبل 17.5 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه واردات در فروردین ماه 2.3 میلیارد دلار بوده و کاهشی 7.7 درصدی به نسبت فروردین 97 داشته است، ادامه داد: با توجه به این آمارها، تجارت خارجی کشور در فروردین ماه امسال 13.5 درصد کاهش داشته و در عین حال تراز تجاری کشور 213+ میلیون دلار بوده است.

مودودی بیشترین افت صادرات را مربوط به صادرات میعانات گازی دانست و گفت: صادرات میعانات گازی به میزان 21.7 درصد، صادرات پتروشیمی 15 درصد، صادرات بخش صنعت 28 درصد، صادرات فرش و صنایع دستی 28 درصد و صادرات کشاورزی 31 درصد از نظر ارزشی کاهش داشته است و در مقابل تنها صادرات در بخش معدنی افزایش داشته و معادل 43 درصد افزایش یافته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: البته صادرات در اغلب این بخش‌ها از لحاظ وزنی افزایش داشته ولی از نظر ارزشی دارای کاهش بوده که این مساله به دلیل تغییر نرخ قیمت پایه محصولات در گمرک است و اصلاح قیمت پایه گمرکی، خودش را در آمارها به این شکل نشان داده است.

وی گفت: چین با 711 میلیون دلار، عراق 389 میلیون دلار، جمهوری کره با 250 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 231 میلیون دلار و کشور افغانستان با 141 میلیون دلار به ترتیب بیشترین سهم را در صادرات فروردین ماه کشورمان داشته‌اند.

مودودی خاطرنشان کرد: در این میان طی فروردین ماه امسال میزان صادرات ما از نظر وزنی به کشور چین، 70 درصد رشد داشته و در عین حال از نظر ارزشی، کاهشی 2 درصدی را نشان می‌دهد.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: تجارت ایران افت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۱۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی

جعفر فرشچی‌طوسی دراین‌باره گفت: این میزان سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان برای ۲۱۸ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: محل ساخت و فعالیت این واحد‌های تولیدی شهرک‌های صنعتی " چناران، کاویان فریمان، قوچان ۲، خیام، چرمشهر و تایباد" در نقاط مختلف جغرافیای خراسان رضوی است.

فرشچی‌طوسی با اشاره به شعار سال که رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر جهش تولید با مشارکت مردم تأکید نموده‌اند، عنوان کرد: تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در خراسان‌رضوی نسبت به سالیان قبل افزایش یافته و این ظرفیت‌های اقتصادی استان باعث شده است که مراودات تجاری از سوی کشور‌های همسایه بیشتر شود و تاجران آن کشور‌ها در ایران سرمایه‌گذاری بیشتری کنند.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌رضوی اضافه کرد: تاکنون سرمایه‌‎گذاران خارجی از کشور‌های افغانستان، امارات متحده عربی و کویت، استقبال خوبی از طرح‌های صنعتی و اقتصادی در استان داشته و با امنیت خاطر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی در پایان تصریح کرد: وجود واحد‌های صنعتی دانش‌بنیان و صادرات‌گرا و نیز نوع کیفیت کالا‌های تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی باعث ایجاد فضای رقابتی میان سرمایه‌گذاران شده که بازاریابی محصولات توسط شرکت‌های مدیریت صادرات در کشور‌های مختلف می‌تواند هزینه‌های بخش تولید را کاهش دهد و بستر گسترده‌تری را برای ورود محصولات داخلی خراسان‌رضوی به بازار‌های بین‌المللی فراهم کند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • سهم ۰.۳ درصدی ایران از صادرات صنایع غذایی جهان
  • صادرات ۲۰۰ میلیون پوند کالا و خدمات ایران به انگلیس در ۲۰۲۳
  • اقتصاد جهانی بی رمق می شود!
  • رشد ۵۹ درصدی تجارت خارجی استان سمنان
  • ۷۵ میلیون تردد بین استانی در فروردین ثبت شد؛ رشد ۱۳ درصدی ترددها
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی
  • صادرات ۱۰۸ هزار تنی کالا به روسیه در فروردین ماه
  • ترکیه تجارتش با چین، هند و آفریقا را جایگزین رژیم صهیونیستی می‌کند
  • تجار قمی در فروردین ماه به ۲۲ کشور صادرات کالا داشتند
  • ریل گذاری ایران و امارات برای افزایش صادرات