Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@14:11:43 GMT

نشانه هاي سرطان ريه در زنان چيست؟

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۱۴۶۹

نشانه هاي سرطان ريه در زنان چيست؟

خبرگزاري آريا - در ميان افراد غيرسيگاري زنان نسبت به مردان بيشتر به سرطان ريه مبتلا مي‌شوند و از اين رو توجه به برخي از نشانه‌اي ابتلا به اين سرطان در زنان اهميت بسياري دارد.
به گزارش خبرگزاري آريا از ايسنا، هر ساله تعداد افرادي که در اثر ابتلا به سرطان ريه جان خود را از دست مي‌دهند، افزايش مي‌يابد و اين موضوع تنها به افراد سيگاري مربوط نمي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


افرادي که هرگز در طول زندگي خود لب به سيگار نزده‌اند نيز مي‌توانند به اين سرطان مبتلا شده و نشانه‌هاي آن در آن‌ها بروز کند.
اگر چه مردان به دليل سبک زندگي نامناسب‌تر مانند استعمال بيشتر دخانيات بيش از زنان به سرطان ريه مبتلا مي‌شوند اما در ميان افرادي غيرسيگاري ابتلاي زنان به اين نوع سرطان بيش از مردان است.
هر چند نشانه‌هاي سرطان ريه در زنان و مردان تقريبا يکسان است اما ابتلا به انواع مختلف اين بيماري در آن‌ها متفاوت است.
خبر خوب آن است که غربالگري و درمان سرطان ريه پيشرفت‌هاي قابل توجهي کرده است و کارگروه خدمات پيشگيري ايالات متحده آمريکا توصيه مي‌کند که افراد بين 55 تا 80 ساله که در حال حاضر سيگاري هستند يا سيگار را در 15 سال گذشته ترک کرده اند، حتما براي انجام غربالگري سرطان ريه به پزشک متخصص مراجعه کنند.
حتي براي افرادي که به سرطان ريه از نوع پيشرفته مبتلا هستند، در حال حاضر درمان‌هاي بسياري وجود دارد تا بتوانند زندگي چند ساله باکيفيتي داشته باشند.
اما راه ديگري نيز وجود دارد تا بتوان از اين بيماري پيشگيري کرد و آن شناخت نشانه‌هاي سرطان ريه است. در ادامه نشانه‌هاي مهم ابتلا به اين بيماري به نقل از سايت تخصصي «وومنزدي» آورده شده است:
1) سرفه: يکي از شايع‌ترين نشانه‌هاي سرطان ريه، سرفه است. متخصصان توصيه مي‌کنند افرادي که سرفه مي‌کنند، هر چه زودتر به دنبال درمان خود باشند و در صورتي که سرفه‌ها بيش از دو ماه به طول انجاميد حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند.
2) تغيير صدا: تغيير در زنگ صدا، عدم توانايي در صحبت با صداي بلند، گرفتگي و خش‌دار شدن صدا که همگي به طور کلي تغيير صدا خوانده مي‌شوند، مي‌توانند از نشانه‌هاي ابتلا به سرطان ريه باشند. اين تغييرات صوتي هنگامي به وجود مي‌آيد که تومورهاي سرطان ريه شروع به فشار بر عصب حنجره‌اي مي‌کنند که از مغز آغاز شده و به پايين به سمت قفسه سينه رفته و دوباره به سمت تارهاي صوتي بازمي‌گردد.
3) عود برونشيت يا ذات‌الريه: سرطان ريه يک گرفتگي در مسير هوايي ايجاد مي‌کند که باعث مي‌شود مسير هوايي قادر به پاکسازي خود نبوده و يک ماده چسبناک در مسير آن به وجود بيايد که در نهايت تبديل به عفونت شود. اين نوع عفونت‌ها معمولا چندين بار با آنتي‌بيوتيک درمان مي‌شوند اما ذات‌الريه (سينه‌ پهلو) از بين نمي‌رود و با آنتي بيوتيک درمان نمي‌شود و در سي‌تي‌اسکن يا عکس‌برداري ايکس‌-ري قفسه سينه ديده مي‌شوند. اين نوع از عفونت بايد حتما مورد بررسي قرار بگيرد.
4) کمر درد: اين نوع از کمر درد يک نوع درد روزمره نيست، بلکه يک نوع درد بي‌امان و شديد است که به سمت جلوي بدن حرکت مي‌کند. اين درد در بالاي کمر در نزديکي قفسه سينه حس شده و اغلب به سمت پايين شکم رانده مي‌شود. متاسفانه‌ درد کمر ناشي از سرطان ريه نشان مي‌دهد که سرطان به سمت مهره‌هاي ستون فقرات يا اعصاب اطراف استخوان‌هاي مهره‌ها پيشرفت کرده است.
5) درد قفسه سينه: درد قفسه سينه ممکن است به سرطان ريه ارتباط نداشته باشد اما به باور متخصصان در صورت داشتن اين درد بهتر است حتما پيگير علت آن باشيد. اغلب براي کساني که مبتلا به سرطان ريه هستند، درد قفسه سينه ناشي از هجوم سرطان به سمت دنده‌هاست. اين درد ممکن است به قسمت‌هاي ديگر قفسه سينه و پشت بيمار نيز برسد. اين درد شديدتر از دردي است که افراد به هنگام حمله قلبي يا آنژين قلبي در قفسه سينه خود احساس مي‌کنند و حضور آن دائمي‌تر است. متخصصان توصيه مي‌کنند تا در صورت احساس درد دائمي در ناحيه قفسه سينه حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند.
6) سرفه خوني: سرفه خوني اگر چه به عنوان يکي از مشخص‌ترين نشانه‌هاي سرطان ريه و ديگر بيماري‌هاي تنفسي و ريوي شناخته مي‌شود اما اين عارضه مي‌تواند دلايل بسيار زياد ديگري از جمله عفونت‌هاي مختلف تا پليپ‌هاي خوش‌خيم و حتي خون‌ريزي بيني داشته باشد. سرفه خوني هميشه نشانه ابتلا به سرطان ريه نيست اما نشانه‌اي نگران کننده به شمار مي‌رود. بنابراين طبق معمول در صورت داشتن اين نشانه حتما با پزشک متخصص مشورت کنيد.
7) کاهش وزن بي‌دليل: در فرهنگي که کاهش وزن هميشه امري خوشايند محسوب مي‌شود، بي‌توجهي به «عاملِ کاهش وزن بدون پيروي از رژيم خاص غذايي يا ورزش کردن يا هر تغيير ديگر» متداول است. اين در حالي است که کاهش وزن بدون دليلي خاص، امري نگران کننده است. سرطان ريه و به طور کلي انواع سرطان‌ها مي‌توانند يکي از علل کاهش وزن بي‌دليل باشد و از همين رو بهتر است در صورت کاهش وزن بدون دليل حتما به پزشک مراجعه کنيد.
دو دليل وجود دارد که افراد مبتلا به سرطان دچار کاهش وزن مي‌شوند. يکي از اين دلايل کاهش اشتهاي افراد و در نتيجه کاهش وزن آهسته و تدريجي آن‌هاست. دليل ديگر اين است که در نوع پيشرفته سرطان، سلول‌هاي سرطاني با فرد براي دريافت و سوزاندن کالري‌ها رقابت مي‌کنند.
به گفته متخصصان، زماني که فرد براي کاهش وزن خود تلاشي نمي‌کند کاهش وزن 5 تا 10 کيلوگرمي طي دوره شش ماه نيز براي نگران شدن و مراجعه به پزشک براي تشخيص علت آن کافي است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۱۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد

 دکتر طاهره افتخار می افزاید: این ویروس از تماس جنسی و یا تماس های خیلی نزدیک سرایت می کند و ماندگاری بیشتری نسبت به دیگر ویروس ها دارد.

وی توضیح می دهد: ویروس اچ پی وی به مواد شوینده نیز مقاومت نشان داده و در مواردی حتی پزشکان از لمس صورت خود با دست آلوده به این ویروس مبتلا شده اند. بنابراین ممکن است این ویروس از راه غیر جنسی هم انتقال یافته و برای مثال در فردی از طریق نشستن در جایی مرطوب و جایگزین شدن فردی دیگر در آن مکان نیز انتقال یابد؛ اما شایع ترین راه انتقال این ویروس از طریق مقاربت است.

دکتر طاهره افتخار، متخصص زنان و زایمان

این پزشک متخصص زنان و زایمان درباره سن مبتلایان به ویروس اچ پی وی می گوید: بیشترین بیماران سنین ۲۳ تا ۳۰سال هستند که در این باره تفاوتی بین جنسیت وجود ندارد بنابراین ممکن است هم دختران و هم پسران را مبتلا کند.

وی بیان می کند: دلایلی مانند مصرف سیگار یا مصرف قرص های پیشگیری از بارداری، خطر ابتلا به ویروس اچ پی وی را افزایش می دهد؛ اما در افراد زیر ۳۰سال چنانچه فرد رفتار پر خطر نداشته و زندگی، ورزش و تغذیه سالم داشته باشد خود به خود ممکن است این ویروس از بین برود.

افتخار تصریح می کند: ویروس اچ پی وی مانند ویروس تبخال از بین نمی رود و برای همیشه در بدن باقی می ماند بنابراین تشخیص زودهنگام آن در پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم بسیار اهمیت دارد.

همه ویروس ها ریسک سرطان ندارند

وی ادامه می دهد: یکی از شایع ترین علل سرطان دهانه رحم، ویروس اچ پی وی است. هر زگیل در هر جای بدن ممکن است به سبب وجود ویروس اچ پی وی به وجود آید اما همه این ویروس ها ریسک سرطان ندارند و تنها تعدادی از آن ها مانند زگیل تناسلی پر خطرند که شانس ابتلا به سرطان ها را بیشتر می کند.

این پزشک متخصص زنان می افزاید: شایع ترین سرطان های ناشی از ویروس اچ پی وی، سرطان دهانه رحم، واژن، مقعد و قسمت خارجی ناحیه تناسلی است و در برخی موارد، ممکن است حلق و حنجره را نیز درگیر کند.

وی با اظهار تأسف اذعان می دارد: شیوع ویروس اچ پی وی تنها مختص جوامع غربی نیست بلکه متأسفانه بین جوانان جامعه ایران، تعداد مبتلایان به این ویروس بسیار است که یکی از علل آن، وجود رفتارهای پر خطر و کنترل نشده در جامعه است.

افتخار درباره راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم می گوید: افرادی که روابط پر خطر نداشته و ارتباط شان محدود به کانون خانواده است به صورت مداوم نیاز به تست پاپ اسمیر ندارند اما کسانی که محدودیتی در رابط جنسی ندارند بسیار بیشتر از دیگران در خطر ابتلا قرار می گیرند. 

واکسن گارداسیل مطمئن تر است یا پاپیلوگارد؟

وی بر لزوم تزریق واکسن برای کودکان و جوانان تأکید می کند و ادامه می دهد: یکی از راه های ایمن سازی در برابر ویروس اچ پی وی، تزریق واکسن خارجی گارداسیل است. البته از آنجایی که این واکسن گران است و چندان اعتمادی به تاریخ مصرفش نیست، بهتر است از مشابه ایرانی آن به نام پاپیلوگارد استفاده کرد.

افتخار تصریح می کند: در واقع این واکسن ها از عملکرد و ماهیت یکسانی برخوردارند و تفاوت عمده آن ها در کشور سازنده واکسن می باشد. علاوه بر این واکسن پاپیلوگارد هم ارزان تر از گارداسیل است و هم عامل ۷۰درصد از سرطان هایی که مربوط به ویروس اچ پی وی است را پشتیبانی می کند بنابراین نگرانی در این باره وجود ندارد.

وی درباره سن تزریق این واکسن در دختران و پسران می گوید: این واکسن برای هر جنسیتی می تواند از سن ۹ تا ۴۵ سالگی تزریق شود.

این پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی به جوانان توصیه می کند: پرهیز از رفتارهای پرخطر بهترین راه مصون ماندن در برابر ویروس اچ پی وی است تا سلامتی را در تمام طول عمر خود به همراه داشته و به انواع بیماری ها از جمله زگیل تناسلی و ... مبتلا نشوند. چراکه انجام رفتارهای پر خطر علاوه بر تهدید ابتلا به این ویروس، سبب ابتلا به ایدز، هپاتیتB، هپاتیتC و بسیاری از بیماری های خطرناک دیگر می شود.

افتخار درباره نقش ورزش در پیشگیری یا بهبود سرطان های مربوط به زنان می گوید: چنانچه ویروس اچ پی وی وارد بدن سالم شود، سیستم ایمنی بدن به ویژه در سنین جوانی می تواند آن را تا حدود زیادی از بین ببرد. بنابراین ورزش در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است.

وی درباره بهترین روش های تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم تصریح می کند: بهترین روش های تشخیص این نوع بیماری استفاده از تست های غربالگری همچون آزمایش پاپ اسمیر، سونوگرافی های زنان و معاینات سالانه است چراکه این ویروس مانند ویروس تبخال در بدن می ماند و قابل رؤیت نیست. بنابراین انجام آزمایش های پی در پی و منظم در تشخیص زودرس و درمان به موقع بسیار مؤثر خواهد بود.

عفت زارع

دیگر خبرها

  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • سندرم ناخن زرد چیست؟
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • درد قفسه سینه نشانه چه بیماری است؟
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان