Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@22:21:12 GMT

مصحف منسوب به امام علی(ع)؛ کتابتی علوی است یا کپی؟

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۳۴۵۳

مصحف منسوب به امام علی(ع)؛ کتابتی علوی است یا کپی؟

توکلی با بیان اینکه مصحف منسوب به امام علی(ع)، نسخه آستان قدس رضوی یکی از قدیمی‌ترین قرآن‌های کامل دست‌نویس جهان است، گفت: کتابت این مصحف توسط امیرمومنان(ع) نبوده بلکه امکان دارد از روی مصحف و خط ایشان کپی برداری شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: نشست «بررسی مصحف منسوب به امام علی(ع) نسخه آستان قدس رضوی»، که به تازگی رونمایی شده است، شامگاه سه شنبه، ۲۴ اردیبهشت در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور «مرتضی توکلی»، مدیر تحقیقات مرکز طبع و نشر قرآن برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

توکلی در ابتدای این نشست با بیان اینکه بررسی مصحف شریف به دوره های بسیار دور در غرب و اسلام باز می گردد، گفت: در غرب مستشرقان این فعالیت ها را با دقت بسیاری انجام می دادند و از جمله كساني كه در سده‏ های گذشته، به ويژه عصر حاضر به مطالعات وسيعی درباره قرآن دست زده که منشا آثار گوناگونی شده‏ اند، مستشرقان بودند.

 

مدیر تحقیقات مرکز طبع و نشر قرآن افزود: مستشرقان از جهت اهداف و انگيزه و در نتيجه افكار و آثار علمي در يك سطح نبودند بلكه طيف وسيعي از غرض ورزان معاند تا محققان منصف را تشكيل مي‏دادند. مطالعات قرآني خاورشناسان غالبا بر اصول و ضوابطي مبتني است كه نتايج آن براي مسلمانان غير قابل قبول است. مستشرقان به دنبال بافت و محتوای متون بودند. بعد از آن در دهه های اخیر مرکزی به نام «کورپوس کورانیکوم» در آلمان تاسیس شد که به صورت ویژه روی مصحف و نسخه های قدیمی قرآن کریم کار می کند.

 

وی با بیان اینکه در اسلام کار ویژه ای در سده های اخیر روی این آثار انجام نشده است، اظهار کرد: اما در ایران وضعیت عقب تر هم بود و افراد نهایتاً به صورت انفرادی کارهایی را انجام داده بودند که هدفمند نبود تا اینکه مرکز طبع و نشر یک نگاه ویژه به این آثار پیدا کرد و تصمیم گرفت روی مصحف کهن قرآن کریم در غرب و جهان و اسلام فعالیت ویژه ای را آغاز کند.

 

توکلی در ادامه به ویژگی های این مصحف اشاره کرد و گفت: قدمت این نسخه، که از همه کهن تر است، انتساب آن به حضرت علی(ع)، کامل و بی نقص بودن آن نسبت به سایر نسخ دیگر آن را ویژه و خاص کرده است و همین ویژگی ها ما را بر آن داشت تا روی این نسخه کار کنیم.

 

وی در ادامه ابراز کرد: این نسخه یکی از قدیمی‌ترین قرآن‌های کامل دست‌نویس جهان و منسوب به دستخط امام علی (ع) است که یکی از مهم‌ترین منابع تحقیقاتی جهان نیز به شمار می‌رود. این نسخه که به خط کوفی ۱۶ سطری و روی پوست حیوان کتابت شده متعلق به دوران نخست اسلامی است که در سال ۱۰۰۹ هجری به دست شاه عباس صفوی وقف حرم مطهر امام رضا(ع) شده و وقف نامه آن را شیخ بهایی در پشت برگ اول نسخه نگاشته است.

 

مدیر تحقیقات مرکز طبع و نشر بیان کرد: این اثر در ابعاد 20 در 26 و 25 در 32 است و میزان نقص آن به 2.94 درصد می‌رسد که در امضای آخر نسخه (کتبه علی بن ابی طالب) است و جنس ورق، مرکب و خط نیز نشان دهنده قدمت این اثر نفیس است. با مقایسه این مصحف با سایر مصاحف کهن دنیا می‌توان گفت قرآن شماره یک، نسخه کامل و منحصربه‌فردی است.

 

وی با بیان اینکه این قرآن بسیار ارزشمند دارای ویژگی متعددی است که نمایانگر قرائات، رسم‌الخط، شمارش آیات، و ترتیب مصحف است که از سوره مبارکه حمد آغاز شده و به سوره مبارکه ناس ختم می‌شود، افزود: منظور از نقطه‌گذاری وضع علامت‌هایی برای حرکت‌های حروف است که قدیم آن را نقطه‌گذاری می‌نامیدند چون در ابتدا به صورت نقطه‌هایی بود که بر بالا و پایین حروف می‌گذاشتند. نقطه‌های سیاه مستطیلی شکل برای نشان دادن بیشتر حروف نقطه دار و برای نشان دادن ضبط صحیح کلمات از نقطه‌های قرمز دایره‌ای شکل استفاده شده است.

 

این کارشناس نسخ خطی تاکید کرد: منظور از قرائات، دانش شیوه خواندن قرآن است که به صورت تحت‌اللفظی به معنی خواندن و از نظر واژه‌شناسی به معنی شیوه خوانش است. این مصحف از ابتدا تا انتها بر اساس یک روایت واحد علامت‌گذاری نشده بلکه قرائات مختلف در آن مشاهده می‌شود؛ ضمن اینکه انفرادات قرائت نافه، ابوجعفر، ابن کثیر و ابن عامر مشاهده نمی‌شود.

 

وی اضافه کرد: تطابق قرائت به کار رفته در این مصحف با قرائت یعقوب حضر بیشتر از سایر قرای عراق مانند عاصم، حمزه، کسائی، خلف و ابو عمرو است. قرائات شواذ نیز در برخی از کلمات این مصحف شریف به چشم می‌خورد. البته برخی از نام‌های سوره‌ها در قرآن شماره یک با آنچه امروز متداول است، اختلاف دارد. همچنین عدد فواصل آیات در ابتدای سوره‌های این مصحف با رنگ قرمز مشخص شده است.

 

توکلی ادامه داد: در این مصحف از تقسیمات رایج امروزی مانند اجزا سی‌گانه و احزاب شصت‌گانه چیزی مشاهده نمی‌شود و تنها اصطلاح به کار رفته در آن «سُبع» است که در آن مصحف به 7 بخش تقسیم شده که این تقسیمات موافق تقسیماتی است که سخاوی در کتاب خود نقل کرده است.

 

این کارشناس نسخ خطی در خصوص مشخصات ظاهری این اثر نفیس ابراز کرد: جنس این مصحف شریف منسوب به امام علی(ع) به قول مشهور از پوست آهو است که البته در اقوال مختلف به پوست گاو و گوسفند نیز اشاره شده است. این نسخه بیش از 98 درصد نزدیک به متن قرآن است و بر اساس تحقیق انجام شده، در منطقه بصره نوشته شده است و قرائت قراء مصری شبیه تر است و کوفی نیست.

 

وی اضافه کرد: در خصوص نگارش این مصحف هم باید گفت که شبیه به آن چیزی است که علمای اسلام تایید کرده اند. در خصوص انتساب این مصحف هم به حضرت علی(ع) باید گفت که این موضوع از گذشته وجود داشته است و بسیاری از مصحف ها را به ائمه(ع) منسوب می کردند. در این خصوص هم سه نظر وجود دارد یک نظر اینکه قطعا این قرآن بنا برشواهد ازجمله تایید شیخ بهایی می گویند متعلق به حضرت امیر(ع) است و برخی هم می گویند که به هیچ وجه منسوب به ایشان نیست. در این میان برخی هم قائل به تفصیل هستند و می گویند بر اساس قرائن و شواهد باید این موارد بررسی شود.

 

توکلی در ادامه بیان کرد: اما از طرفی هم شاهد این هستیم که در این مصحف اشتباهاتی وجود دارد که اگر می گوییم منسوب حضرت علی(ع) است قطعا نباید چنین اشتباهاتی در آن وجود داشته باشد. و بر همین اساس می توان گفت که کتابت این مصحف توسط حضرت علی(ع) نبوده بلکه امکان دارد از روی مصحف و خط ایشان کپی برداری شده است و این احتمالی است که می توان به جمع اقوال مختلف رسید.

 

وی ادامه داد: این اثر در ابعاد 20 در 26 و 25 در 32 است و میزان نقص آن به 2.94 درصد می‌رسد که در امضای آخر نسخه (کتبه علی بن ابی طالب) است و جنس ورق، مرکب و خط نیز نشان دهنده قدمت این اثر نفیس است.

 

گفتنی است، بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار «قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از ۲۱ اردیبهشت ماه تا ۴ خرداد ماه در مصلای حضرت امام خمینی( ره) در حال برپایی است.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان ماه مبارک رمضان روزنامه آیت الله مصباح یزدی قرآن قرآن کریم معاملات بورس بورس نمایشگاه قرآن مجلس مصحف امام علی ع نمایشگاه قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۳۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳/ آیفون ۱۳ چند؟

فرارو- آیفون 13 پرو مکس بدون توجه به حضور مدل‌های سری ۱۴ و ۱۵ اپل کماکان گرانقیمت‌ترین گوشی موبایل در ایران است.

قیمت آیفون 13 پرو مکس نسخه یک ترابایت با پارت‌نامبر ZZA تا حدود ۱۳۵ میلیون بالا رفته و خود آیفون 13 معمولی با پارت‌نامیر CH دست‌کم ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

ردمی A2 پلاس آن طرف ماجرا جزو ارزان‌ترین گوشی‌های هوشمند بازار است و با ۶۴ گیگ فضای ذخیره‌سازی قریب چهار میلیون فروخته می‌شود.

گلکسی A55 سامسونگ جزو نوبرانه‌های بازار است و این یکی در دسته میان‌رده‌ها قرار می‌گیرد. مدلی که با ۲۵۶ گیگ فضای ذخیره‌سازی ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزش دارد.

پوکو X6 پرو که یکی دیگر از قدرتمندترین میان‌رده‌های بازار است، از A55 سامسونگ ارزان‌تر است و می‌شود با حدود ۱۷ میلیون سراغ خرید پوکو X6 پرو رفت. قیمت روز گوشی‌های سامسونگ، شیائومی و آیفون را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار موبایل

مدل

قیمت

گلکسی A15 نسخه 128+4

شش میلیون تومان

گلکسی A05s نسخه 64+4

چهار میلیون و 850 هزار تومان

گلکسی A54 نسخه 256+8

16 میلیون و 800 هزار تومان

گلکسی A55 نسخه 256+8

22 میلیون و 500 هزار تومان

گلکسی A34 نسخه 128+8

11 میلیون تومان

گلکسی A35 نسخه 256+8

16 میلیون تومان

گلکسی S24 اولترا نسخه یک ترابایت

95 میلیون تومان

ردمی نوت 13 4G نسخه 256+8

9 میلیون تومان

ردمی نوت 13 پرو پلاس نسخه 512+16

23 میلیون تومان

ردمی A2 پلاس نسخه 64+3 گیگ

چهار میلیون تومان

ردمی  A3 نسخه نسخه 128+4

پنج میلیون و 400 هزار تومان

ردمی 13C نسخه 256+8

شش میلیون و 300 هزار تومان

پوکو X6 پرو نسخه نسخه 512+12

17 میلیون و 250 هزار تومان

آیفون 13 نسخه 128 گیگ پارت‌نامبر CH

41 میلیون و 500 هزار تومان

آیفون 13 پرو مکس نسخه یک ترابایت پارت‌نامبر ZAA

135 میلیون تومان

دیگر خبرها

  • قزوین پایلوت ملی صدور «نسخه اجتماعی» شد
  • ایلکای گوندوعان و تبدیل شدن به بهترین نسخه پاسور خودش / عکس
  • تیک‌تاک؛ صدای اعتراض
  • ورزش باید مثل دارو تجویز شود
  • لامبورگینی اوروس؛ نسخه منصوری (عکس)
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳/ آیفون ۱۳ چند؟
  • قیمت گوشی امروز 10 اردیبهشت 1403
  • رونمایی از مزدا EZ-۶ در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴
  • کشف روش‌های درمانی بالقوه بیماری کلیه پلی‌کیستیک