Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@14:40:55 GMT

حجم زیاد پرونده های مدنی روی میز دادگستری البرز

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۵۷۰۸

حجم زیاد پرونده های مدنی روی میز دادگستری البرز

کرج - ایرنا - رئیس کل دادگستری البرز گفت: تعداد پرونده های معطل مانده این استان در حوزه اجرای احکام مدنی زیاد بوده و یکی از بالاترین نرخ ها را در کشور داریم.

به گزارش ایرنا، احمد فاضلیان روز چهارشنبه در نشست شورای معاونان دادگستری استان البرز افزود: هر چند در زمینه اجرای احکام کیفری در سال 97 رتبه برتر کشوری را در مختومه کردن پرونده‌های معطل مانده کسب کردیم، ولی در حوزه اجرای احکام مدنی تعداد پرونده‌های مانده زیاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: در حوزه اطاله دادرسی و پرونده‌های مانده ضعف‌های زیادی داریم؛ در شعب اجرای احکام مدنی و کیفری تعداد پرونده‌های مانده زیاد است.
وی با بیان اینکه در قوه قضائیه فصل جدیدی برای فعالیت شروع شده است، اظهار داشت: دادگستری استان البرز در بسیاری از زمینه‌ها رشد خوبی داشته و با وجود شرایط دشوار توانسته موفقیت‌های بزرگی را کسب کند ولی در برخی از زمینه‌ها با چشم‌انداز ترسیمی فاصله دارد.
فاضلیان ادامه داد: ممکن است برخی بگویند چرا آمار وقوع جرم نزولی نیست، این در حالی است که باید به شرایط جرم‌ زایی استان توجه کنیم که دارای تراکم جمعیتی بالایی بوده و یکی از نقاط مهاجرپذیر کشور است که منجر به افزایش تنوع قومیتی و تضادهای فرهنگی می‌شود.
رئیس دستگاه قضا البرز با تاکید بر اینکه در سال 98 تمرکز استان بر برطرف کردن مشکلات موجود در زمینه اطاله دادرسی و کاهش پرونده‌های مانده خواهد بود افزود: از روسای دادگستری، دادستان‌ها و معاونان می‌خواهیم که برنامه‌های پیشنهادی متناسب با حوزه قضایی خود را برای بهبود عملکرد ارائه تا بتوانیم توسعه متوازنی را در دادگستری استان شاهد باشیم.
وی کاهش تعداد ورودی‌ها پرونده ها را مستلزم استفاده از ظرفیت‌های بیرونی دانست و گفت: استفاده از ظرفیت‌های نهاد داوری و فرهنگ سازی در این زمینه و تقویت اطلاع‌سانی برای ارتقاء فرهنگی حقوقی جامعه برخی از اقدامات مهم در زمینه کاهش ورودی است.
فاضلیان ضمن تاکید در رسیدگی سریع تر به پرونده های قضایی استان اضافه کرد: بر مبنا دیدگاه رئیس قوه قضائیه عمر پرونده های قضایی نباید بیشتر از یک سال باشد و پرونده‌ای که بیشتر از یک سال در شعبه باقی بمانند، با دستور آیت الله رئیسی مراجع نظارتی مکلف شده‌اند پرونده‌ها را بررسی و اطاله دادرسی بدون علت قابل قبول را به عنوان تخلف ببینند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر نقش مطالبه‌گری دادستان‌ها در بهبود ارائه خدمات به مردم تاکید و اظهار داشت: دادستان‌های استان نباید مقید به فعالیت در ساعات اداری بوده و به عنوان مدعی العموم و مدافع حقوق مردم در همه حوزه ها ورود و با نظارت‌های مستمر از دستگاه‌ها بخواهند به وظایف خود عمل کنند.
فاضلیان در ادامه به زندانیان مهریه اشاره کرد و گفت: نظر مقام معظم رهبری و مراجع عظام، رئیس قوه قضائیه و سیاست های کلان نظام این است که نباید کسی به دلیل عجز در پرداخت مهریه در زندان باشد و باید تدابیری اتخاذ شود که این سیاست‌ها در صدور احکام قضایی مدنظر قرار گیرد.
7414/6993

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي قضايي احكام مدني البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۵۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران از کاهش ۲۳.۱ درصدی ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در شهر تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، ابوالضل نیکوکار معاون اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران گفت:با راه اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در ۱۵استان کشور و پیگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران شاهد کاهش ۲۳.۱ درصدی ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در شهر تهران بوده ایم.

وی افزود: پیرو دغدغه‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ پیرامون پدیده زمین خواری و لزوم ساماندهی و حفاظت از اراضی حساس و آسیب پذیر کشور، در اواخر سال ۱۴۰۱ سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به عنوان یکی از ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیک در استان تهران رونمایی شد.

نیکوکار گفت: کاهش پرونده‌های قضایی، پیشگیری از وقوع مفاسد در حوزه اراضی و املاک کشور، مدیریت یکپارچه اراضی کشوراز طریق نظارت ماهواره ای، حل معضلات نظام الکترونیکی اراضی و املاک در حوزه مجوزات، جلوگیری از جعل استعلامات و مجوزها از مزیت‌های این سامانه محسوب شده و با بهره برداری کامل از آن می‌توان به این نتایج رسید.

دیگر خبرها

  • استفاده ۷۸ درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در ایران قانون است؛ حتی کسانی که مسلمان نیستند یا پایبندی جدی به احکام اسلام ندارند، تابع قانون باشند/ قضات در این زمینه اصل بازدارندگی از جرم را در نظر داشته باشند و احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود
  • استفاده ۷۸ درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه
  • جذب نزدیک به ۴۰ قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی
  • افزایش کیفیت خدمات به مردم با رویه‌ای واحد در دادسرا‌های گلستان 
  • نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند
  • کاهش پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • لزوم صدور احکام متناسب با جرم در مورد پرونده‌های مرتبط با حجاب
  • احکام متناسب با جرم در پرونده‌های مرتبط با حجاب صادر شود
  • حقایق نسل‌کشی غزه با صدور احکام بین‌المللی علیه نتانیاهو آشکارتر می‌شود