Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@07:40:54 GMT

صادرکنندگان عهده دار تامین مواد اولیه بخش تولید می شوند

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۶۶۶۰

صادرکنندگان عهده دار تامین مواد اولیه بخش تولید می شوند

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: در حال تدوین برنامه ها و اتخاذ سیاستهایی هستیم که مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید استان توسط صادرکنندگان تامین شود.

علیرضا رزم حسینی روز چهارشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی افزود: همه صادرکنندگان آمادگی واردات مواد اولیه از محل صادرات کالای خود را دارند و شرایط کنونی فرصت خوبی است که صادرکنندگان حتی با استفاده از ارز آزاد واردات کالا را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: 70 درصد صادرات کالا از خراسان رضوی به کشورهای آسیای میانه انجام می شود و این استان 830 کیلومتر مرز با افغانستان و ترکمنستان دارد لذا با توجه به تحریم های فعلی، خراسان رضوی می تواند بخشی از لجستیک کشور باشد.
استاندار خراسان رضوی گفت: از آنجا که حجم قابل توجهی از صادرات کالا از این استان به افغانستان انجام می شود می توان از طریق صادرات به آن کشور، مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید را وارد کشور کرد.
رزم حسینی با اشاره به طرح جدید دولت مبنی بر تهاتر کالا و خدمات با سایر کشورها افزود: متاسفانه تاکنون از طریق مرزهای استان برای تهاتر کالا و خدمات با دیگر کشورها کمتر استفاده شده است که در این شرایط باید به این بخش توجه ویژه ای شود.
وی ادامه داد: سیاست دولت تسهیل امور در حوزه صادرات است و در تلاش هستیم با پیگیری از طریق تهران، اختیارات استان را در حوزه های تصمیم گیری برای صادرات افزایش دهیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: 80 درصد از ثبت سفارشهای واردات کالا در استان از محل ارز حاصل از صادرات انجام می گیرد.
راضیه علیرضایی افزود: پارسال دو میلیون و 957 هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و 252 میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی استان صادر شد که این میزان نسبت به سال 96 در وزن 20 درصد و در ارزش 14 درصد افزایش داشت.
وی ادامه داد: سهم خراسان رضوی از صادرات کالا در کل کشور در سال 97 افزایش یافت و تراز بازرگانی خراسان رضوی در سال گذشته مثبت و معادل یک میلیارد و 903 میلیون دلار بود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت:10 کشور نخست هدف صادراتی خراسان رضوی افغانستان، پاکستان، عراق، امارات متحده عربی، پاکستان، اسپانیا، هنگ کنگ، ویتنام، ازبکستان و تاجیکستان هستند که سال گذشته افغانستان با 157 میلیون دلار بیشترین حجم صادرات از خراسان رضوی را به خود اختصاص داد.
علیرضایی افزود: پارسال حجم صادرات کالا از خراسان رضوی به کشورهای ویتنام، ترکیه و هلند نسبت به سال 96 افزایش قابل توجهی داشت.
وی ادامه داد: عمده ترین کالاهای صادراتی خراسان رضوی در سال گذشته زعفران به صورت فله (بسته های بیش از 30 گرم)، زعفران در بسته بندی های 10 گرمی، کف پوش و سیب بودند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پارسال میزان واردات کالا به استان 274 هزار تن به ارزش 351 میلیون دلار بود که در مقایسه با سال پیشتر از آن در وزن 23 درصد و در ارزش پنج درصد کاهش نشان می دهد.
علیرضایی افزود: همیشه کاهش واردات کالا به استان، نشان دهنده خودکفایی اقتصادی نیست زیرا عمده واردات کالا به استان مربوط به مواد اولیه بخش تولید است لذا هر چه واردات از مرزهای استان بیشتر باشد به رونق اقتصادی بیشتری می انجامد.
وی ادامه داد: عمده واردات کالا به خراسان رضوی از مرزهای این منطقه با استانهای دیگر انجام می شود به طوری که 70 درصد واردات به استان مربوط به مرزهای جنوبی می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: عمده اقلام وارداتی به استان در سال گذشته پنبه، برنج، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، واگن و دانه کنجد بودند که عمده آنها مواد اولیه هستند.
علیرضایی افزود: در فروردین ماه امسال 283 هزار تن کالا به ارزش 97 میلیون دلار از خراسان رضوی صادر شد که در وزن 62 درصد و در ارزش 16 درصد کاهش داشته است و واردات کالا در این مدت 25 هزار تن به ارزش 28 میلیون دلار بود که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
وی ادامه داد: هدف گذاری امسال استان برای صادرات کالا دو میلیارد و 743 میلیون دلار است که برای تحقق این رقم، حفظ بازارهای صادراتی کشورهای جنوب شرقی آسیا، تلاش در جهت افزایش صادرات به کشورهای همسایه، تقویت و ارتقاء روابط تجاری با کشورهای روسیه و عمان و کشورهای عضو پیمان منطقه ای آسیا در اولویت قرار گرفته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: امسال برگزاری نمایشگاه اختصاصی کالا برای کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، ویتنام، هنگ کنگ و افغانستان و همچنین برگزاری میزهای مشترک توسعه همکاریهای اقتصادی ایران با قطر، عمان، قزاقستان و سوریه در استان جزء برنامه های توسعه صادرات است که بخش خصوصی متقاضی آن است.
علیرضایی افزود: اختیار صدور مجوز برگزاری نمایشگاههای کالایی خارجی و اعزام هیاتهای تجاری به کشورهای دیگر به خراسان رضوی تفویض شده است اما هنوز به صورت رسمی به استان ابلاغ نشده است.
وی تجدیدنظر و بهبود شرایط در حمل و نقل کالاهای صادراتی در حوزه ریلی و جاده ای و هوایی، تخصیص یارانه به حمل و نقل صادراتی، افزایش مراودات تجاری با کشورهای همسایه، ایجاد امکان عبور موقت، تقویت فروش از طریق ساماندهی اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری، تقویت برندهای مشترک بین خراسان رضوی و کشورهای دیگر، ایجاد شبکه های اطلاع رسانی، پوشش بیمه ای کالاهای صادراتی به کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی، تقویت زیرساختها به ویژه در مناطق ویژه اقتصادی استان را برای توسعه صادرات استان خواستار شد.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پنج شرکت مدیریت صادرات طی دو سال گذشته در استان شکل گرفته است که پارسال موفق به صادرات 37 میلیون دلار برای بنگاههای اقتصادی استان و 131 میلیون دلار برای بنگاههای اقتصادی کشور شدند.
مسعود مهدی زاده مقدم افزود: لازم است سازمان توسعه تجارت نقش موثرتری به شرکتهای مدیریت صادرات دهد و همچنین ورود آنها به کشورهای جنوب شرق آسیا به عنوان کشورهای هدف صادراتی استان بیشتر شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این انجمن برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی طرحی با عنوان تشکیل 'کمیته راهبردی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و محصولات دانش بنیان استان' را تدوین کرده که امید است مورد تصویب این کارگروه قرار گیرد.
حمید بابازاده افزود: تشکیل این کمیته که نهادهای مختلف اقتصادی استان در آن عضویت دارند، باعث اشتغالزایی، درآمدزایی و تمرکززدایی از تهران، همگرایی نهادها برای توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی می شود و همچنین این کمیته فرآیندهای مربوط به صدور خدمات فنی و مهندسی را تسریع می کند.
وی گفت: تشکیل کمیته راهبردی توسط کارگروه صادرات غیرنفتی استان و حمایت تمامی سازمانها از این طرح، تعیین اتحادیه به عنوان معین توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و محصولات دانش بنیان در استان، حمایت در اخذ کارگزاری صندوق ضمانت صادرات در استان، ارائه مجوز صدور گواهینامه صلاحیت و اعتبارسنجی شرکتهای فنی و مهندسی برای حضور در بازارهای خارجی، مشخص شدن و جذب سهم استان از مشوقهای صادرات خدمات فنی و مهندسی و تفویض ارائه این مشوقها به کمیته، واگذاری پروژه های استانی و ملی به شرکتهای استانی، حمایت مالی از کمیته به منظور تحقق اهداف و برنامه ها، صدور مجوز اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری و پاویونهای نمایشگاهی مرتبط از درخواستهای اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی است که پیشنهاد می شود در کارگروه توسعه صادرات استان به تصویب برسد.
در این نشست طرح کمیته راهبردی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و محصولات دانش بنیان استان، برگزاری نمایشگاههای کالای جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر و همچنین برگزاری میزهای مشترک تجاری ایران با چند کشور دیگر به عنوان برنامه توسعه صادرات استان در سال 98 به تصویب رسید.
1922/7489

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد صادرات غير نفتي تامين مواد اوليه مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۶۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟

سید روح اله لطیفی، همزمان با دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا، اظهار داشت: قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است.

به گزارش ایرنا، لطیفی افزود: ایران می‌تواند به واسطه نیاز این قاره به سوخت و انرژی، فنّاوری و مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی، سرمایه‌گذاری و طراحی و ساخت امور زیر بنایی از جمله معدن، سد، راه‌سازی و پروژه‌های عمرانی، اورهال کردن پالایشگاه‌ها، استخراج گاز، بازار مصرف مناسب مواد غذایی و محصولات صنعتی، تجاری و مصرفی و نیاز ما به کشت فراسرزمینی همراه با توانمندی کشورمان در صادرات خدمات فنی و مهندسی در این قاره فرصت‌ها ضمن حفظ شئونات انسانی و حفظ منافع توأمان کشورمان و کشور‌های آفریقایی حضور پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ پراکنش صادراتی کشور به این قاره از نکات قابل توجه بود و صادرات در شرق، غرب، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه پیدا کرد و ۳۹ کشور از این قاره، مقصد صادرات کالا‌های ایرانی به صورت مستقیم بودند.

لطیفی گفت: با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال‌های گذشته، شاهد افزایش صادرات به کشور‌های الجزایر، مصر، لیبی، تونس، جیبوتی و مراکش در سال ۱۴۰۲ با وجود بحران حمل و نقل در دریای سرخ بودیم.
وی در خصوص هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا، بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، غنا با خرید ۱۷۳.۵ میلیون دلار، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸ میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷ میلیون دلار، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار، موزامبیک با ۴۷.۱ میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳ میلیون دلار هفت مقصد نخست صادرات کالا‌های ایرانی به صورت مستقیم به این قاره بودند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت بیان داشت: ۵۱ درصد صادرات ایران به این قاره مشتقات نفتی، شامل کود اوره، قیر، گاز مایع و انواع روغن‌های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷ درصد صادرات کشورمان را محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است. مواد غذایی، مصالح ساختمانی، انواع فرش و کف‌پوش، شوینده‌ها و لوازم بهداشتی، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی، قطعات خودرو، لاستیک، مواد معدنی، لوازم الکتریکی، لوستر، مبلمان و اسباب‌بازی از دیگر کالا‌های صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند.

لطیفی در خصوص واردات از قاره آفریقا، توضیح داد: در سال گذشته ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران بودند که آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار، زامبیا با ۱۲.۵ میلیون دلار، غنا ۱۲ میلیون دلار، سیشل با ۱۱.۷ میلیون دلار، کنیا ۹.۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۶.۱ میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱ میلیون دلار، هفت کشور نخست فروش کالا در بین کشور‌های قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.

وی گفت: ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی مانند چای، ذرت، قهوه، توتون، حبوبات، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز، سنگ و خاک روی، کنسانتره گروم، و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتاً روغن صنعتی و گریس، انواع تسمه، ماشین‌آلات، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بودند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص موانع توسعه روابط اقتصادی با قاره آفریقا تاکید کرد: عدم شناخت ظرفیت‌ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا کمبود حمل نقل ارزان، مستمر و فراگیر و موانع جابه‌جایی مستقیم ارز و پول، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است که رفع این موانع با اراده دولت‌ها و پیگیری بخش خصوصی تا حدودی به تجارت ایران با این قاره شتاب خواهد داد.

دیگر خبرها

  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد
  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق در اشتهارد
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • از سرگیری صادرات دام زنده مازاد در کشور
  • ۱۰۰ هزار تن کالا از خراسان رضوی به پاکستان صادر شد