وقتی «شهر ما» از تجملگرایی ممانعت میکند/عدم استفاده ابزاری از بازیگران در نمایش جدید معجونی
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۷۱۸۸
خبرگزاری میزان- معجونی بارها و بارها با برگزاری جشنوارههای مستقل به جوانان علاقمند به این اتفاق بها داده و حالا حاصل تمام جوانگرایی خود را در نمایشی پر پرسوناژ روی صحنه برده است، اتفاقی که در سایر آثار معجونی هم قابل بررسی است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، نمایش «شهر ما» تازهترین تجربه حسن معجونی در زمینه کارگردانی تئاتر این شبها در تماشاخانه ایرانشهر میزبان مخاطبان است و توانسته طی شبهای ابتدایی اجرا رضایت تماشاگران را به همراه داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«شهر ما» شاهکار نمایشی «تورنتون وایلدر» این بار توسط معجونی روی صحنه رفته است. در سال ۱۹۳۸ با خلق نمایشنامه معروف خود «شهر ما» موفق به دریافت جایزه پولیتزر شد. شهر ما داستان زندگی روزمره مردم گروورز کورنرز هست که مقاطع مختلف زمانی در سه پرده به نمایش در میآید.
وی قبل از آن در سال ۱۹۲۷ رمانی جنجالبرانگیز با عنوان «پل خلیج سن لوئیس ری» را به رشته تحریر درآورد که به تقابل سرنوشت، عدالت و نوعپرستی میپردازد.
نمایش شهر ما را میتوان از دو جهت مورد نقد بررسی قرار داد. بخش اول کیفیت اثر، کارگردانی، بازیها و انسجام روایت است، اما بخش دیگری که میتوان به آن نگاه جامعی داشت استفاده و بها دادن به نسل جوان و نوجوان توسط حسن معجونی است.
این روزها ورکشاپهای بسیاری در سطح شهر به برگزاری دورههای آموزش بازیگری با تیتر «ایده تا اجرا» میپردازند و در همین راستا هزینههای هنگفتی از دانشجویان طلب کرده و با همین هزینهها به اجرایی متوسط و ضعیف را روی صحنه میبرند، اما معجونی اینگونه نیست.
وی سالها ثابت کرده که نگاه تجاری به تئاتر ندارد. هر چند وی در شهر رشت تماشاخانهای خصوصی راه انداخته، اما در آن تماشاخانه هم به نحوی گیشه محور به آثار نگاه نشده است. معجونی از همان ابتدا با راه اندازی گروه تئاتر لیو توانست نوع و نگرش خود به تئاتر به عنوان عنصری تجربه گرا را ثابت کند.
حال سالها از لیو گذشته است، معجونی بارها و بارها با برگزاری جشنوارههای مستقل به جوانان علاقمند به این اتفاق بها داده و حالا حاصل تمام جوانگرایی خود را در نمایشی پر پرسوناژ روی صحنه برده است. اتفاقی که در سایر آثار معجونی هم قابل بررسی است.
کیارش دادگر، حسین امیدی، سوگل کلابی، مرسده ایزددوست، سما رجبی، آوا شریفی، مهدی ابوحمزه، عباس صابری، امیرحسین گمنام، افشین وزیرزاده، مهشید آقاخانی، هاله پورقدیمی، لیلا اکبری، داران آرمان، پریسا طهماسب، یاسمن دهقانی، ملینا جوهری، مهدی باقرکنی، مریم زارعی، رضا سامانی، بهشاد رسولی، سپهر جاویدان، سحر علیرضایی، هدی بهمناف، فرزین مقدسی، علی قانعی، سیاوش البخشی نائینی، افشین تمدن، مریم محمودی منش، علی بیکزاده، شیما بهرمن، علی شهدادی، پردیس رضاپوری، صبا پویشمن، بهار شعربافی تمامی بازیگرانی هستند که روی صحنه نمایش شهرما میروند.
این تعداد از بازیگران جوان در زمانی که همه به دنبال روی صحنه بردن آثار تجملاتی و گیشه محور هستند بدون شک اتفاقی میمون در عرصه تئاتر محسوب میشود. اتفاقی که بدون شک مرکز هنرهای نمایشی باید متولی آن باشد، اما سالهاست آن را فراموش کرده است.
معجونی در آثار قبلی علاقه خود به نمایش مینیاتوری را نشان داشته است و در این اثر هم اتفاق را با تلفیقی از حجمهای بزرگ بازیگران و ساختار مینیاتوری دکور آمیخته است. اتفاقی که بدون شک در نوع اجرا شیوه خود را میطلبد.
با وجود تضاد بصری موجود در صحنه روایت به صورت بسیار منسجمی ارائه میشود. استفاده از بازیگران در شهر ما به هیچ وجه ابزاری نیست. سابق بر این در بسیاری از آثار پر بازیگر این اتفاق یعنی بهره برداری ابزاری از بازیگران به چشم میخورد، اما معجونی به تمامی این بازیگران هویت و کاراکتر بخشیده است.
اتفاقی که نشان میدهد هر کدام از بازیگران بر اساس توانایی خود انتخاب شده و با پرورش این توانایی روی صحنه رفته اند. معجونی در کارگردانی به شدت زیرکانه عمل کرده و چیدمان وی از لحاظ میزانسن هر چند ساده، اما در جهت کیفیت اثر است.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: شهر ما حسن معجونی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۷۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ده هزار نفر «شازده کوچولو» را دیدند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش موزیکال «شازده کوچولو» دومین نمایش کارگردان تئاتر ایران «ماهان حیدری» پس از نمایش سال گذشته «دیو و دلبر»، تا یکشنبه ۱۶ اردیبهشت با میزبانی بیش از ده هزار نفر، با اعلام تهیه کنندگانش تا خرداد ۱۴۰۳ تمدید شد.
این نمایش با ترکیبی ۵۰ نفره از بازیگران، خوانندگان و نوازندگان جوان و نوجوان از ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ در تالار وحدت روی صحنه رفته است.
نمایش با خلاقیتهای بصری مقابل دیدگان مخاطب قرار گرفته و دو ساعت ، بیننده را درگیر فضاسازیها و داستان میکند. چند پرده و قصهها و روایتهایی که موزیکال شده و در تلاش است در آرامش و طمانینه، داستان را بدون اتلاف وقت، پیش ببرد.
این اثر، داستانی برگرفته از «شازده کوچولو» اثر نویسنده شهیر فرانسوی آنتوان دوسنت اگزوپری است. ماهان حیدری شاعر، دراماتورژ و کارگردان این موزیکال است و النا خلیلی و الی حیدری نیز بهعنوان تهیهکننده در این نمایش حضور دارند.
ماهان حیدری که سال گذشته با موزیکال «دیو و دلبر» روی صحنه آمد، حالا در برداشت و روایتی آزاد از «شازده کوچولو»، ریسک بزرگ تری را به جان خریده و بدون هیچ بازیگر سرشناس و سلبریتی ، ۳۰ شب تالار وحدت را به اجرای جدید خود اختصاص داده است. او در این آزمون، با ترکیبی جوان از بازیگران تئاتر، انرژی بالایی را به نمایش تزریق کرده است.
موزیکالها در تئاتر ایران عمدتا در چند اثر کوتاه و نه چندان جدی خلاصه شدهاند و کمتر تجربهای بوده که توانسته باشد با رعایت اصول و قواعد حرفهای، «موزیکال» و نمایشی با حداکثر استانداردها را روی صحنه ببرد.
موسیقی استفاده شده در این اثر را مدیا هاشمی روی ترانههایی از ماهان حیدری ساخته است.
«شازده کوچولو» بدون بازیگران سرشناس و اصطلاحا «سلبریتی»، حالا در تالار وحدت روی صحنه است و هر شب بیش از ۷۰۰ نفر را میزبانی میکند.
این نمایش موزیکال تمدید و بلیت فروشی روزهای جدیدش در سایت تیوال آغاز شده است.
در خلاصه داستان این اثر نیز آمده است: شازده کوچولو برای یافتن دوست، اخترکش را ترک میکند و راهی سیارات و اخترکهای دیگر میشود و سرانجام به سیاره زمین میرسد؛ او در زمین با روباهی آشنا میشود که میخواهد اهلی شود.
انتهای پیام/