Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@03:07:40 GMT

احتکار در خانه، التهاب در بازار

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۴۵۷۰

احتکار در خانه، التهاب در بازار

خبرگزاري آريا - خرم آباد - ايرنا - بهم ريختگي روحي و ناتواني در تحليل مسايل، برخي را به اين ديدگاه سوق داده که بايد تا مي توان کالاهاي موجود را انبار کرد و هرآنچه در سطح بازار وجود دارد، خريداري نمود.

به گزارش ايرنا، گراني، نبود اقلام اساسي و مساله تحريم اين روزها تحليل هاي متفاوتي دارد که يکي از رايج ترين آنها، اقدام برخي افراد سودجو در بازارهاي مختلف و ناامني در عرضه کالاهاي مورد نياز مردم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همين برداشت و ايجا ناامني رواني موجب شده بسياري از مردم اين مساله را به اظهارات گاه و بيگاه رييس جمهور آمريکا پيوند زده و نااميدانه منتظر کمبود هرگونه کالايي در بازار باشند.
در اين ديدگاه مهم نيست چه چيزي خريداري مي شود، مهم اين است که هر آنچه امروز خريد و دپو شود در آينده، مي توان با عرضه آن در بازار پادشاهي و کسب درآمد کرد که مصداق اين رفتار سودجويانه سال گذشته در خصوص بازار سکه رخ داد و در نهايت منجر به شناسايي و دستگيري سلطان سکه در تهران شد.
برخي نيز خريد و انبار کالاهاي اساسي و غير اساسي را نه با ديدگاه تجارت و کسب و کار، بلکه با هدف تامين مايحتاج خانواده و اطرافيانشان در درازمدت انجام مي دهند اما با گشتي در بازار به راحتي مي توان دريافت همه چيز هست، زياد هم هست اما نظارت بر قيمت گذاري ها و توزيع تا حدودي کم رنگ و موجب سواستفاده برخي شده است.
بازار رنگارنگ بهار با محصولات صيفي، سبزي و ميوه، گوشت و مرغ گرفته تا ويترين و دکورهاي پرزرق و برق لوازم و ابزار خانگي، پوشاک و حتي برخي اشيا لوکس چشم نوازي مي کند اما چرا عده اي اصرار دارند بازار را قحطي زده و يا در تهديد کمبودها معرفي کنند؟
متاسفانه برخي افراد سودجو با احتکار کالاها و اقلام مختلف بازار را دچار التهاب کرده اند و با عدم ارائه نياز مردم در بازار به نوعي خودتحريمي را در نقاط مختلف رواج داده اند چرا که اين بار نبود و يا کمبود برخي مايحتاج نه به دليل مشکل تحريم بلکه به علت انبار کردن اين کالاها و نبود نظارت کافي بر رفتار سودجويان است.
محتکران کالاهاي اساسي، به اين امر دامن زده و مردم را از نظر رواني آماده مي کنند تا اجناس مورد نيازشان را با هر قيمتي که آنان نرخ گذاري کرده اند، خريداري کنند.
در اين راستا خودتحريمي موجب شده کالاهاي اساسي عليرغم وجود در بازار از ديد بازرسان و مردم پنهان بماند تا سودجويان در زمان معين بتوانند با تعيين نرخ در اين خصوص، سودکلاني به جيب بزنند.
**فضاي رواني در ايجاد گراني ها و کمبود اقلام موثر است
رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در اين خصوص مي گويد: متاسفانه فضاي رواني منفي در جامعه ايجاد شده و مردم نسبت به نبود برخي کالاها دچار ترس شده اند.
محمدرضا صفي خاني افزود: اطلاع رساني و آگاه سازي مردم در خصوص وضعيت فعلي بازار ضروري است چرا که جامعه بايد بداند کالاهاي اساسي همچون گذشته وجود دارد اما عده اي به دليل کسب سود بيشتر از ارائه و عرضه آن امتناع مي کنند.
وي اظهار داشت: بايد در اين راستا اطلاع رساني گسترده و اصولي انجام شود تا ناراحتي و بي اعتمادي ميان مردم ايجاد نشود.
وي با تاکيد بر اينکه جو رواني جامعه بايد با اقدامات فرهنگي کنترل شود گفت: بسياري از مشکلات را خود افراد ايجاد مي کنند که با باور شايعات در خصوص نبود کالاهاي اساسي، به اين امر دامن مي زنند.
صفي خاني فرهنگ سازي را لازمه کاهش التهاب در بازار دانست و بيان کرد: توليد کافي ونظارت بر قيمت گذاري ها نيز ضروري است تا برخي افراد با عدم فروش کالاي خود موجب نگراني مردم نشوند.
**حريص نباشيم
معاون بازرگاني و توسعه تجارت صمت لرستان نيز مي گويد: بخش بسياري از التهاب بازار به دليل اين است که مردم از نظر رواني امادگي پذيرش شايعات را دارند و دلال ها از اين فرصت سواستفاده کرده و به آسودگي خاطر مردم تعدي مي کنند.
حسين دالوند افزود: مردم اطمينان داشته باشند که کالاهاي اساسي به ميزان کافي وجود دارد اما گاهي روند نامناسب توزيع و البته خريد بيش از حد مصرف باعث بروز مشکلاتي مي شود.
وي تاکيد کرد: نبايد نسبت به خريد هر کالايي حريص باشيم و بايد تلاش کرد با ترويج فرهنگ مصرف به اندازه، مايحتاج مورد نياز را به ميزان مصارف معمولي خريداري کرد که متاسفانه بسياري از مردم به دليل ترس از نبود اقلام، نسبت به خريد با مقادير بالا و احتکار خانگي اقدام مي کنند.
وي با اشاره به اينکه سودجويان هر از چندگاهي يک جو رواني منفي در خصوص کالاهاي خاص و مناسبتي ايجاد مي کنند ادامه داد: در مجموع هيجان زدگي مردم در خريدهاي غيرضروري که به نوعي احتکار خانگي محسوب مي شود و سوء استفاده محتکران موجب مي شود بازار نا امن جلوه کند.
**توزيع مصرف يکسال شکر لرستان طي سه روز
معاون بازرگاني و توسعه تجارت صمت لرستان اضافه کرد: متاسفانه خريد هيجاني مردم به نحوي است که عليرغم توزيع 180 تن شکر طي سه روز در سطح استان، اما همچنان برخي مناطق اين ماده غذايي کمتر در بازار وجود دارد درحاليکه در شرايط عادي اين ميزان، معادل مصرف حدود يکسال است اما به محض تزريق هر کالايي به بازار، مردم با هيجان زدگي نسبت به خريد اقدام مي کنند.
دالوند با بيان اينکه اکنون سه هزار و 500 تن شکر در استان ذخيره سازي شده تصريح کرد: حتي خريد کالاهاي غيرضروري همچون ماکاروني نيز غير منطقي بوده و استقبال از خريد اين محصول در فروشگاههاي بزرگ بيش از هر وقت ديگري است.
وي ادامه داد: در حال حاضر احتکار عمده اي در سطح استان مشاهده نشده و بيشتر انچه موجب التهاب بازار مي شود احتکارهاي خانگي است.
وي گفت: به دليل کنترل بازار فروش شکر به عاملان و فروشگاههاي بزرگ پيشنهاد شده مشخصات خريداران از جمله شماره ملي انها را ثبت کنند و به هر نفر بيش از پنج کيلوگرم شکر فروخته نشود چراکه به نظر مي رسد اين اقدام تا حدودي براي احتکار خانگي مردم بازدارنده است.
**اقلام اساسي در لرستان تامين است
معاون بازرگاني و توسعه تجارت صمت لرستان در خصوص مديريت گرانفروشي اضافه کرد: تا حدودي گرانفروشي کالاهاي اساسي در استان کنترل شده که نمونه ان تعديل قيمت مرغ است که با ارائه اين ماده غذايي به قيمت دولتي و توزيع آن در بازار، التهاب خريد گوشت سفيد کاهش يافت.
دالوند با اشاره به قاچاق برخي اقلام اساسي از جمله شکر به کشورهاي عربي تصريح کرد: سه هزار و 500 تن شکر در استان ذخيره شده است.
وي تصريح کرد: اکنون 700 تن برنج در استان دپو شده که تقاضايي براي خريد آن وجود ندارد و اين امر نشان مي دهد بازار استان در حال حاضر مشکلي از نظر ميزان و قيمت اين محصول ندارد.
وي ادامه داد: هفته گذشته نيز 180 تن گوشت قرمز منجمد توزيع شده و قرار است 60 تن ديگر تامين و توزيع شود که با اين اقدام، قيمت فروش گوشت گرم در برخي واحدهاي قصابي نيز کاهش يافته است.
**از شايعه تا هجوم براي خريد
رييس اتاق اصناف لرستان نيز گفت: سابقه افزايش قيمت برخي اقلام موجب شده مردم نسبت به نرخ هر کالايي حساس شوند که همين جو رواني زمينه را براي ايجاد شايعه توسط سودجويان فراهم مي کند.
منوچهر اسبکوه افزود: مردم با هجوم براي خريد هر کالايي به شايعات دامن مي زنند و زماني که تقاضا براي خريد بيش از حد يک محصول افزايش يابد به طور طبيعي آن کالاي مورد نظر کمتر در بازار يافت مي شود چراکه مردم به دليل ترس از نبود، بيش از حد نياز خود خريداري مي کنند.
وي تصريح کرد: اين خريد هيجاني در جامعه موجب تشويق سودجويان به احتکار مي شود و اين چرخه همچنان ادامه مي يابد.
وي يادآور شد: اين جو رواني ماههاي گذشته در خصوص مرغ ايجاد شده و در حاليکه همه مردم پيش بيني مي کردند قيمت اين ماده پروتئيني به هر کيلوگرم 200 هزار ريال مي رسد اما نرخ آن کمتر از 120 هزار ريال ثابت مانده که اين مهم بيانگر اقدام به موقع و فعاليت ستاد تنظيم بازار استان است.
رييس اتاق اصناف لرستان گفت: با توجه به جمعيت اندک بازرسان بازار مگر دولت تا چه اندازه مي تواند در اين بخش کنترل و نظارت داشته باشد؟ بنابراين مردم بايد خودکنترلي کنند و با انتشار هر شايعه اي براي خريد کالاي بيش از حد نياز اقدام نکنند.
اسبکوه با اشاره به وجود 55 هزار واحد صنفي در استان و سهم 17 هزار واحدي خرم آباد از اين تعداد ادامه داد: مردم بزرگترين نقش را در کنترل بازار دارند و مي توانند سير صعودي قيمت ها را با خريدهاي منطقي و بي توجهي به شايعات کنترل کنند.
وي تصريح کرد: در تمام دنيا عرضه و تقاضا در بازار قانون مهمي است که با سير هجومي مردم به بازار براي خريد يک کالاي خاص، آن محصول هرچند هم که به ميزان کافي وجود داشته باشد به دليل خريدهاي بيش از حد با کمبود مواجه مي شود که همين امر موجب سوء استفاده محتکران و افزايش قيمت مي شود.
7269/6060
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۴۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران

فیبروز صفاقی مهمترین علت از دست دادن ظرفیت دیالیز است که معمولاً به دلیل التهاب و فیبروتیک شدن صفاق روی می‌دهد. یافته‌های پژوهشگران برای نخستین بار نشان داد می‌توان از سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی برای درمان ضایعات صفاق استفاده کرد. مطالعات بالینی آینده می‌تواند امکان استفاده درمانی از این سلول‌ها را در مبتلایان به فیبروز صفاقی مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش ایسنا، کارآزمایی بالینی از سوی امین احمدی، سودابه اعلاتاب، رضا مقدسعلی، ایرج نجفی، سروش شکرچیان از پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه ماستریخ هلند به بررسی تأثیر سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی خود فرد، بر عملکردی صفاق و التهاب آن در افراد تحت دیالیز پرداختند.

در همین ارتباط باید گفت؛ بیماری مزمن کلیه (Chronic kidney disease) یک نارسایی آرام، پیش رونده و غیرقابل برگشت در کلیه است که حدود هفتصد میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند.

پیشرفت این بیماری می‌تواند تا تخریب کامل کلیه و نیازمند شدن فرد مبتلا به پیوند کلیه یا دیالیز روزانه ادامه پیدا کند. اگر دیالیز دیگر قادر به تصفیه مایعات و محلول‌ها به میزان مورد نیاز برای بیمار نباشد، شرایطی با عنوان ناکارآمدی اولترا فیلتراسیون اتفاق می‌افتد که منجر به بی‌فایده شدن دیالیز برای بیماران می‌گردد.

 فیبروز صفاقی مهمترین علت از دست دادن ظرفیت دیالیز است که معمولاً به دلیل التهاب و فیبروتیک شدن صفاق روی می‌دهد. این شرایط برای حدود ۲۰ درصد از بیماران با سابقه دیالیز طولانی اتفاق می‌افتد. با پیشرفت پزشکی بازساختی (پزشکی ترمیمی) در چند دهه اخیر تلاش‌هایی برای سلول درمانی فیبروز صفاقی صورت گرفته است.

نتیجه این پژوهش که در نشریه بین المللی Archives of Iranian Medicine منتشر شده است، نشان داد، استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی باعث بهبود جزئی در اولترافیلتراسیون و کاهش اندک التهاب در بیماران می‌گردد.

یافته‌های این پژوهش برای نخستین بار نشان داد می‌توان از سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی برای درمان ضایعات صفاق استفاده کرد. مطالعات بالینی آینده می‌تواند امکان استفاده درمانی از این سلول‌ها را در مبتلایان به فیبروز صفاقی مورد بررسی قرار دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امباپه در آستانه خرید خانه راموس در مادرید
  • گام بعدی امباپه به سوی رئال: خرید خانه کاپیتان در مادرید
  • نگاهی به قیمت هونگچی H۵ در بازار آزاد؛ یکی از گران‌ترین چینی‌های بازار + جدول
  • با التهاب چشم، ناشی از حساسیت چه کنیم‌؟
  • کسادی بازار لباس زنانه به دلیل گشت ارشاد
  • ۹۹ درصد لوازم خانگی تقلبی در اینجا به فروش می‌رسند | چقدر لوازم خانگی تقلبی در بازار وجود دارد؟
  • پیام مشخص از بازار مسکن؛ جمعیت خانه‌ندار‌ها چه می‌گوید؟
  • آغاز خرید مرغ تولید خوزستان توسط شرکت پشتیبانی امور دام
  • ۳ رمان نوجوان تألیفی پیشنهاد خرید هادی خورشاهیان از نمایشگاه
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران