Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@00:17:25 GMT

آغاز برداشت پشم از نژاد قوچ ماکویی در شهرستان مرند

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۴۶۹۵

آغاز برداشت پشم از نژاد قوچ ماکویی در شهرستان مرند

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: برداشت پشم از نژاد قوچ ماکویی در شهرستان ویژه مرند آغاز شد. ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶ استانها آذربایجان شرقی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مرند، منوچهر رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به وجود 70 هزار رأس نژاد گوسفند ماکویی در منطقه یکانات این شهرستان اظهار داشت: پشم این نژاد، با توجه به ظرافت، بلندی، سفیدی و یکدست بودن تارهای آن از کیفیت بالایی برخوردار می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شهرستان مرند دارای 230هزار رأس گوسفند و بره بوده که بیش از100هزار رأس آن در بخش یامچی و همچنین 70 هزار رأس نژاد گوسفند ماکویی در منطقه یکانات پرورش داده می‌شود، در هر دوره برداشت، بیش از 296تن پشم گوسفند تولید می‌کند که 10درصد تولید پشم استان را به خود اختصاص داده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند در ادامه خاطر نشان کرد: گوسفند نژاد ماکویی به دلیل راندمان بالای تولید گوشت و دارا بودن پشم سفید با لکه‌های قهوه‌ای و سیاه کم رنگ و مرغوب با تارهای بلند از دیگر نژادهای بومی موجود یک سر و گردن بالاتر بوده و برنامه‌ریزی‌های لازم برای گسترش پرورش این نوع نژاد در شهرستان مرند قوت گرفته است.

پشم‌های تولیدی ‌دام‌های خراسان جنوبی با واقعی خریداری می‌شودچهارمحال و بختیاری| صادرات بی‌رویه پشم به چین; رکود اقتصادی به بازار فرش هم رسیدگرانی پشم کارگاه‌های صنایع دستی چهارمحال و بختیاری را تعطیل کرده است

رحمانی با اشاره به کوهستانی بودن و موقعیت ویژه جغرافیایی مرند به دلیل مراتع خوب و آب و هوای معتدل و مرطوب برای پرورش گوسفند نژاد ماکویی گفت: نژاد ماکویی از جمله نژادهای پشمی و گوشتی و شیری ایران است که پشم آنها با ظرافت خاصی با تارهای بلند و بدنشان کاملاً سفید بوده و برای رنگرزی و بافت فرش‌های ایرانی بهترین نقش را دارد.

وی با تاکید بر اینکه گوسفند نژاد ماکویی به جهت راندمان بالای تولید گوشت و دارا بودن پشم سفید مرغوبتر از دیگر نژادهای بومی می‌باشد اظهار نمود: این نژاد از لحاظ اقتصادی نیز دارای ارزش افزوده بالاتری بوده و برنامه ریزیهای لازم جهت گسترش پرورش آن در این شهرستان تداوم داشته و با توجه به کوهستانی بودن و موقعیت ویژه جغرافیایی مرند با مراتع خوب و آب و هوای معتدل و مرطوب، پرورش گوسفند نژاد ماکویی را توجیه پذیر می‌کند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند اضافه کرد: این نژاد در حال حاضر در منطقه یکانات و در روستاهای امیرآباد و یکان سعدی پرورش داده می‌شود و این مدیریت از سال 68 به بعد، طرح‌هایی جهت اصلاح نژادی درچهار گله با مشارکت بهره برداران اجرا نموده که بهترین نژاد پرورش داده شده نژاد ماکویی بوده است.

 رحمانی ادامه داد: میزان گوشت تولیدی بر اساس نر و ماده بودن و سن آنها در این نژاد مختلف و وزن قوچ‌های دارای سن چهار تا پنج ساله، تا 120 کیلوگرم و وزن لاشه آنها به 65 کیلوگرم نیز می‌رسد و بره‌های نر که صرفاً جهت پروار بندی پرورش می‌یابند، در یک سالگی و بهترین موقعیت پرواربندی، وزنشان 60 تا 70 کیلوگرم می‌رسد.

وی در پایان گفت: برداشت پشم گوسفند در شهرستان مرند و منطقه یکانات از اواسط اردیبهشت ماه شروع و تا آوایل خرداد ماه ادامه می‌یابد.

انتهای پیام/ش

R7887/P/S6,47/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۴۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از نانوایان و کشاورزان نمونه در مرند

امام جمعه مرند در مراسم تجلیل از نانوایان و کشاورزان نمونه با بیان اینکه یکی از الویت‌های جهادکشاورزی باید تامین امنیت غذایی باشد گفت: دستگاه‌های اجرایی مربوطه باید نظارت خود را افزایش دهند تا کیفیت محصولات ارائه شده به مردم مخصوصاً نان پخت شده افزایش یابد.

حجت الاسلام نعمت زاده با تاکید بر افزایش بازدهی نانوایی‌های شهرستان مرند اظهار کرد: استفاده از دستگاه‌های مبتنی بر علم روز در نانوایی‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات این حوزه را رفع کند.

وی به گله مندی مردم در خصوص قیمت‌ها اشاره و تاکید کرد: مسئولین ضمن کنترل کیفیت محصولات ایجاد ثبات قیمت کالا‌ها را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

فرماندار مرند نیز در این جلسه با بیان اینکه امروزه گندم جزو موضوعات راهبردی کشور محسوب می‌شود گفت: جهادکشاورزی شهرستان مرند آماده است بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی نسبت به خرید تضمینی گندم اقدام کند.

 عباسی ادامه داد: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ پیش بینی می‌شود میزان خرید تضمینی گندم در شهرستان مرند ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن باشد.

وی با بیان اینکه علاوه بر گندم کلزا نیز جزو محصولات استراتژیک محسوب می‌شود افزود: پیش بینی کارشناسان کشاورزی از خرید تضمینی کلزا در سال زراعی پیش رو در شهرستان مرند ۲۶۰ تن می‌باشد.

فرماندار مرند ادامه داد: در شهرستان مرند ۲ مرکز خرید تضمینی گندم و یک مرکز خرید تضمینی کلزا در حال فعالیت هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • آغاز برداشت گندم در جنوب سیستان و بلوچستان
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر
  • برگزاری طرح ارتقای فرهنگ ترافیکی در مرند
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • تجلیل از نانوایان و کشاورزان نمونه در مرند