Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@07:46:09 GMT

خیز بلند آموزش و پرورش برای تربیت ده میلیون حافظ قرآن

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۶۲۶۱

خیز بلند آموزش و پرورش برای تربیت ده میلیون حافظ قرآن

به گزارش خبرگزاری مهر، «سید محمد بطحائی» وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری به دنبال سرعت بخشی بیشتر آموزه‌های دینی و اسلامی در نظام تعلیم و تربیت به ویژه در برنامه‌های رسمی درسی آموزش و پرورش هستیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های اولویت دار وزارت خانه متبوع خود گفت: امسال یکی از سال‌های خوبی بود که در خصوص معارف قرآن و آشنایی دانش آموزان با قرآن قدم‌های ارزشمندی به صورت صف و ستادی از سوی همکارانم برداشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*حضور بی سابقه در طرح حفظ جز سی‌ام قرآن

وی با اشاره به حضور قریب به سه میلیون نفری دانش آموزان و فرهنگیان کشور در طرح جز سی قرآن کریم اظهار کرد: امسال شاهد میلیونی دانش آموزان و خانواده بزرگ طرح جز سی‌ام قرآن هستیم و این حضور واقعاً بی سابقه بوده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نهضت ملی حفظ جز سی‌ام قرآن، اصول، رویکردها، راهبردها و اقدامات اجرایی لازم برای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در دستگاه تعلیم و تربیت کشور را تبیین نموده است.

بطحائی خاطرنشان کرد: این رویکرد ملی با نگاه سلسله مراتبی ذیل سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز جامعه تعلیم و تربیت با قرآن و معارف قرآنی مأنوس شده‌اند. البته ما به این قانع نیستیم؛ امیدواریم در آینده‌ای نزدیک همه دانش آموزان و فرهنگیان با قرآن ارتباط برقرار کنند، بتوانند قرآن را بخوانند و در قرآن تدبر کنند.

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با اعتقاد به اینکه، اساس و محور احیا قرآن عمل به آن است گفت؛ باید فکر، عمل و باورمان را قرآنی کنیم، وعده قرآن را وعده صدق و حق بدانیم.

*تلاش جهت ایجاد انگیزه برای حفظ آیات

وزیر آموزش‌وپرورش درباره نهضت ملی حفظ جز سی‌ام قرآن کریم افزود؛ این نهضت از آغاز سال تحصیلی ۹۸۹۷ و باهدف زمینه‌سازی انس با قرآن در کودکان و نوجوانان؛ تلاش جهت فرهنگ‌سازی مناسب و ارائه آموزش‌های لازم در چگونگی حفظ قرآن و همچنین ایجاد انگیزه و رغبت جهت حفظ آیات و سوره‌های جز سی‌ام قرآن کریم به صورت فراگیر و با همراهی نهادها و دستگاه‌های فرهنگی عضو شورای توسعه فرهنگ قرآن کشور بین همه اقشار جامعه، مخصوصاً جامعه بزرگ فرهنگیان و دانش آموزان اجرا شد.

وی ادامه داد: در چشم‌انداز ترسیم‌شده برای این نهضت و با اجرای دقیق آن، طی یک سال تحصیلی، ۱۰ درصد از دانش آموزان با اولویت دوره ابتدایی اول و دوم حافظ جز سی‌ام شده‌اند و در گام بعدی، ضمن تحت پوشش قرار دادن مابقی دانش آموزان، انتظار می‌رود به دوره متوسطه اول و دوم نیز تعمیم داده شود.

بطحائی حفظ قرآن را راهی برای قرائت مستمر و عمل به آیات قرآن دانست و گفت: ضرورت دارد در برنامه‌های تربیت حافظ، به فهم قرآن کریم توجه ویژه شود.

*آمادگی همه ظرفیت‌ها برای ترویج قرآن و عترت

وی خاطرنشان کرد: کلیه ظرفیت‌های آموزش‌وپرورش، برای ترویج و فرهنگ‌سازی حفظ قرآن به کار گرفته‌شده و با توجه به اینکه حافظان قرآن به اخلاق قرآنی آراسته می‌گردند، برنامه‌ریزی‌شده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: توسعه و توجه جدی به سایر زمینه‌های آشنایی با عترت و اهل بیت (ع)، تشویق و زمینه‌سازی برای آشنایی والدین با قرآن و شروع حفظ از سنین ابتدایی، هدایت مدارس و مراکز دارالقرآن به ویژه مدارس ابتدایی برای برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های حفظ قرآن، ایجاد ساز و کارهای لازم جهت بهره‌مندی از ظرفیت مربیان سایر دستگاه‌ها و نهادهای هم سو، ارتقای جایگاه حفظ و حافظان قرآن در فرآیندهای آموزشی، ارزیابی و ارتقا دانش آموزان و معلمان در مدارس از دیگر فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به منوّیات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان و تأکیدات ایشان گفت: تأکیدی که مقام معظم رهبری داشته و دارند، اینست که با استفاده از این ظرفیت بسیار غنی که در آموزش و پرورش وجود دارد، می‌توانیم آموزه‌های تعلیم و تربیتی را با سرعت بیشتری پیش ببریم و امید داریم در برنامه‌های رسمی درسی این اتفاق مهم را رقم بزنیم.

*تلاش برای تحقق آرمان‌های مقام معظم رهبری

وی خاطرنشان کرد: در جایی که برای اولین بار رهبر معظم انقلاب سخن از ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته اند، امروز به فضل خدا آموزش و پرورش کشورمان در یک نهضت قرآنی با عنوان طرح «جز سی‌ام» دو میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز و معلم حضور فعال دارند.

بطحائی تأکید کرد: در نهضت جز سی قرآن یک و نیم میلیون نفر یک سوم جز سی و ۴۵۰ هزار نفر کل جز سی را حفظ کردند و این عدد در سال گذشته ۲۲۰ هزار نفر بود.

کد خبر 4617966

منبع: مهر

کلیدواژه: سید محمد بطحایی آموزش و پرورش قرآن حفظ قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۶۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت هفته معلم در اسکو

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی محمود زاده در مراسم گرامیداشت هفته معلم که در اسکو برگزار شد به اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: دستگاه آموزش و پرورش یک سازمان پرورش دهنده نیروی انسانی و آموزش دهنده است ولی دیگر دستگاه‌ها مصرف کننده این نیرو‌های متخصص هستند.

وی گفت:دانش آموزان تحت آموزش معلمان هستند و این معلمان برای آینده کشور نیروی انسانی مورد نیاز را تربیت می‌کنند و لذا خود معلمان عامل خودسازی و تمدن سازی بوده و آینده کشور توسط همین دانش آموزانی که معلمان تربیت کردند مدیریت خواهد شد.

وی افزود:چرخه اقتصادی کشور توسط همین دانش آموزان به حرکت در خواهد آمد و لذا طراحی و مهندسی کشور به وسیله معلم در داخل کلاس انجام می‌شود و باید این طراحی و مهندسی متناسب با نیاز‌های کشور باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش به انتظارات جامعه از معلمین هم اشاره کرد و گفت:معلم فقط آموزنده علم نیست بلکه معلم هویت ساز است و هویت اسلامی باید به دست معلمین اتفاق افتاده و مسیر را برای دانش آموز مشخص کنند و هویت سازی کنند.

محمودزاده به ضرورت توانمندسازی معلمین و معیشت و منزلت آنها هم اشاره کرد و افزود:توجه به شان و منزلت معلمین باید شکل بپذیرد و در کنار  آن به توانمندسازی در حوزه دانش تخصصی و حرفه‌ای او هم باید توجه ویژه صورت گیرد.

وی ادامه داد: معلمی که آراسته به تربیت اسلامی نباشد نمی‌تواند در تراز انقلاب اسلامی دانش آموزی را تربیت کند و لذا تربیت نسل آینده کشور منوط به توانمندسازی معلمین و توجه به ارتقای شاخص‌های رفاهی این قشر از جامعه است.

دیگر خبرها

  • گرامیداشت هفته معلم در اسکو
  • تجلیل از معلمان نمونه آموزش و پرورش در تبریز
  • هویت‌سازی جز اولویت‌های آموزش و پرورش برای آینده دانش‌آموزان است
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس/ برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس 
  • تجلیل از معلمان ماندگار ‌زنجان/ حال خوش معلمان ۸۰ ساله+‌فیلم
  • مشکل رفت‌وآمد دانش آموزان شهرستان دیر حل شود
  • معلمین نقش و رسالت سترگ تربیتی را عهده‌دار هستند
  • معلم، عنصری تاثیرگذار در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان است
  • جذب استعداد‌های برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان