Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-05@19:49:07 GMT

مصرف «ریتالین» در ایام امتحانات اوج می‌گیرد

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۲۱۳۹

مصرف «ریتالین» در ایام امتحانات اوج می‌گیرد

ایسنا نوشت: هر سال با آغاز فصل امتحانات و کنکور، مصرف قرص «ریتالین» هم در بین دانش‌آموزان و دانشجویان افزایش یافته و برخی برای شب‌ بیداری و درس خواندن و افزایش تمرکزشان، ‌ از این قرص استفاده می‌کنند، اما شاید هیچ‌وقت به عوارض خطرناک ریتالین فکر هم نکنند.

فروش این دارو در زمان برگزاری امتحانات تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین مطالعات در داخل کشور نشان می­‌دهند مصرف ریتالین در برخی دانشجویان بعد از الکل، مواد خانواده حشیش، تریاک و ترامادول رتبه پنجم را به خود اختصاص می‌دهد.

در این زمینه دکتر یسنا به‌منش درباره مخاطرات ناشی از سوء‌مصرف داروی ریتالین با توجه به شروع فصل امتحانات که برخی دانشجویان و دانش‌آموزان با انگیزه افزایش تمرکز و رفع خواب آلودگی، تمایل به مصرف آن دارند، گفت: ریتالین و یا به عبارتی متیل‌فنی‌دیت، از دسته داروهای محرک سیستم مغز و اعصاب بوده که به عنوان داروی خط اول در درمان بیش فعالی کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این دارو با تحریک مغزی باعث افزایش تمرکز در کودکان بیش‌فعال و افزایش هوشیاری و مدت زمان بیداری در بزرگسالان مبتلا به خواب مفرط می‌شود، افزود: هر نوع استفاده از این دارو در صورتیکه با تجویز پزشک معالج نباشد و بدون نسخه مصرف شود، سوء‌مصرف گفته می‌شود.

به‌منش با اشاره به برخی از مهم‌ترین عوارض سوء‌مصرف این دارو، ادامه داد: وابستگی مصرف، تحریک‌پذیری عصبی، سردرد، گیجی، دردهای شکمی، تاری دید، ‌تپش قلب، کاهش اشتها و از دست دادن وزن، توهم بویایی و... از جمله مهم‌ترین عوارضی هستند که افراد با مصرف ریتالین به آن دچار می‌شوند.

و با تاکید بر لزوم هوشیاری خانواده‌ها درباره عدم مصرف ریتالین از سوی فرزندان‌شان، گفت: امیدواریم دانش‌آموزان، ‌دانشجویان و خانواده‌هایشان توجه کنند که برای رسیدن به اهداف مقطعی، سلامت خود را به خطر نیندازند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۲۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امتحانات نهایی دانش آموزان عشایری متوسطه در سه مدرسه برگزارمی شود

به گزارش خبرنگار مهر، علی رحیمی انور ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: امتحانات نهایی پایه متوسطه با پیگیری‌های صورت گرفته، در مدارس عشایری دخترانه سرآبتاوه، شهید اندرخور پوله و سیدالشهدای چهار تخته برگزار می‌شود.

وی بیان داشت: پایان سال تحصیلی مقطع متوسطه در مدارس امام محمد باقر موشمی، امام هادی برد پهن، نخبگان گنجه‌ای و امام علی پهون برگزار می‌شود.

رحیمی انور تصریح کرد: در گذشته، دانش آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم کهگیلویه و بویراحمد باید کیلومترها راه سخت گذر را با خودرو یا موتور سیکلت برای شرکت در این آزمون پیمایش می‌کردند و برای ۱۲۰ دانش آموز در این چهار حوزه امتحانی، خطرات جاده‌ای وجود داشت و هزینه‌های زیادی برای طی کردن در مسیرهای سخت گذر به آنها تحمیل می‌شد.

کد خبر 6097087

دیگر خبرها

  • طراحی سؤالات امتحانات نهایی فقط از کتب درسی است
  • کسب مجوز برگزاری امتحانات در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد
  • امتحانات نهایی دانش آموزان عشایری متوسطه در سه مدرسه برگزارمی شود
  • چه نوع سؤالاتی در امتحان نهایی طرح می‌شود؟
  • برگه‌های امتحانات کشوری پایه ششم و نهم چگونه تصحیح می شود؟
  • سوالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان چطور طراحی می‌شود؟
  • سوالات امتحانات نهایی چگونه طراحی می‌شود؟
  • جزئیات تصحیح برگه‌های امتحانات کشوری پایه ششم و نهم
  • برگزاری امتحانان نهایی دانش آموزان در ۱۱۰ حوزه امتحانی چهارمحال و بختیاری
  • کارنامه تحولی آغازی برای اجرای سند تحول بنیادین است