Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- ائتلاف سعودي که خود را در جنگ يمن شکست خورده مي بيند، در انديشه جنگ با ايران است و آمريکا را براي آغاز اين جنگ تحريک مي کند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، روزنامه فرامنطقه‌اي «الشرق الاوسط» در گزارشي مدعي شد که عربستان سعودي و کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس با استقرار نيروهاي آمريکايي در اين کشورها موافقت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن بامداد شنبه در گزارشي مدعي شد که عربستان و اعراب حاشيه خليج فارس موافقت خود را با استقرار نيروهاي آمريکايي در اين کشورها اعلام کردند.
روزنامه فرامنطقه‌اي از منابع آگاه نقل کرد که عربستان و تعدادي از کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس با درخواست آمريکا براي باز استقرار نيروهاي نظامي در آب‌هاي خليج فارس و در خاک اين کشورهاي عربي موافقت کرده‌اند.
منابع آگاه تاکيد کردند که اين موافقت بر اساس توافقات دوجانبه ميان آمريکا از يک طرف و کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس از طرف ديگر بوده وهدف آن مقابله با هرگونه احتمال حمله ايران است.
منابع مطلع اضافه کردند که هدف نخست باز استقرار نيروهاي آمريکايي در کشورهاي خليج فارس، عمليات مشترک بين واشنگتن و اين کشورها براي مقابله با هرگونه تشديدنظامي يا حمله به کشورهاي عربي يا منافع آمريکا در منطقه بوده و هدف آن وارد شدن به جنگ با ايران نيست.

فشار عربستان و امارات بر مصر براي موضعگيري عليه ايران
برخي منابع مصري نزديک به رياست‌جمهوري اين کشور از اعمال فشار رياض و ابوظبي براي اتخاذ مواضع خصمانه عليه ايران و اعزام نيرو به خليج‌فارس خبر دادند.
برخي منابع مصري نزديک به رياست‌جمهوري اين کشور گزارش دادند که به دنبال وقوع حادثه براي چهار کشتي در بندر فجيره امارات، رياض و ابوظبي اعمال فشار خود بر قاهره براي اتخاذ موضع خصمانه علني عليه ايران را شدت بخشيد‌ه‌اند.
روزنامه «العربي‌الجديد» به نقل از اين منابع نوشت که اختلافاتي بين قاهره از يک سو و ابوظبي و رياض از سوي ديگر به وجود آمده است و در حالي‌که رياض خواهان اتخاذ موضع خصمانه عليه تهران به منظور تقويت موضع کشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس عليه ايران است، اما مصر همچنان اتخاذ چنين موضعي را بر خلاف مواضع سياسي خود مي‌داند و حاضر به پذيرش آن نيست.
يک منبع ديپلماتيک در اين باره گفت که قاهره مي‌داند که هنوز روابط ديپلماتيک مصر و ايران، اگر چه در سطح حداقلي، پابرجاست و حال آنکه برخي طرف‌هاي عربي در حاشيه خليج‌فارس به دنبال وارد کردن مصر به نبرد با ايران هستند.
يک منبع ديپلماتيک مصري نيز گفت که مذاکراتي براي قانع کردن قاهره به اعزام نيرو به خاک عربستان و امارات در راستاي هشدار به ايران، در جريان است اما مصر با اين مسئله مخالفت کرده و امارات و عربستان سعي دارند با ارائه مشوق‌هاي اقتصادي، نفتي و سرمايه‌گذاري‌هاي مستقيم در مصر، قاهره را به اين امر متقاعد کنند.
طبق اين گزارش، عربستان تمديد مدت زمان ارسال نفت مجاني شرکت آرامکو به مصر(ارزش آن ماهيانه حدود 750 ميليون دلار است) و عدم استرداد دلارهاي سپرده‌گذاري شده در بانک مرکزي مصر را که با سپرده‌گذاري امارات مبلغ آن به 15 ميليارد دلار مي‌رسد، پيشنهاد کرده است.
چهارشنبه گذشته نيز «محمد بن زايد» ولي‌عهد ابوظبي در سفري ناگهاني به قاهره رفت تا درباره اوضاع منطقه با وي گفت‌وگو کند.
«بسام راضي» سخنگوي رياست جمهوري مصر گفت که بن‌زايد و «عبدالفتاح السيسي» رئيس‌جمهور مصر در اين ديدار درباره آخرين تحولات منطقه به خصوص در سايه حادثه بندر فجيره گفت‌وگو کردند و السيسي تأکيد کرد که امنيت خليج‌فارس جزء لاينفک امنيت ملي مصر است.

عربستان و امارات به جنگ با ايران فکر مي کنند
يک نويسنده عربستاني در مقاله‌اي از کشورهاي عربستان سعودي و امارات خواست به جاي فکر کردن به جنگ با ايران به فکر ديپلماسي باشند.
«مضاوي الرشيد» نويسنده معارض عربستاني «ديپلماسي» را تنها راه رياض و ابوظبي براي تعامل با ايران دانست و با هشدار نسبت به هرگونه درگيري نظامي تأکيد کرد که امارات و عربستان سعودي قدرت درگيري نظامي با ايران را ندارند.
او در مقاله‌اي در پايگاه ميدل ايست آي، تأکيد کرد که قدرت نظامي امارات و عربستان سعودي به نيروهاي خارجي وابسته و بسيار ضعيف است.
«مضاوي الرشيد» به هدف قرار گرفتن چهار کشتي در بندر الفجيره امارات و خط لوله نفت شرق به غرب در عربستان سعودي در روزهاي گذشته اشاره کرد و نوشت که علي رغم عدم توقف انتقال نفت، اما ضربه اصلي به شهرت و آبروي عربستان سعودي وارد آمد که ادعا دارد رهبر ملا منازع جهان عرب است.
استاد دانشگاه کينگز لندن نوشت: «بي ترديد اين حملات نشان از سستي عربستان سعودي و امارات در مواجهه با اينگونه بحران‌ها دارد و نشان داد که عکس‌العمل دو کشور همراه با عقب‌نشيني و کرنش است.
اين نويسنده عربستاني در ادامه نوشت که رياض همچنان تلاش دارد آمريکا و رژيم صهيونيستي را وارد جنگ عليه ايران کند اما تا بدين لحظه در اقناع واشنگتن براي انجام حملات مستقيم عليه ايران ناکام بوده و تمامي دستاوردهاي رياض در دوره رياست‌جمهوري «دونالد ترامپم، ترغيب واشنگتن به خروج از توافق هسته‌اي با ايران و تشديد تحريم‌ها و محکوميت دخالت‌هاي [ادعايي] ايران در امور همسايگانش منحصر شده است.
«مضاوي الرشيد» با بيان اينکه عربستان سعودي و امارات تا کنون هزينه سنگيني را براي خريد سلاح بدون اينکه امنيتي از قبال آن‌ها نصيبشان بشود، کرده‌اند، تأکيد کرد: «هرگونه درگيري نظامي با جمهوري اسلامي ايران از سوي اين دو کشور موجب تمسخر آن‌ها خواهد شد چرا که ارتششان کوچک و ضعيف است و امکان مقابله با ارتش ايران را ندارند؛ همانگونه که رفتارشان در يمن عليه حوثي‌ها اين را ثابت کرد.»
اين معارض عربستاني افزود: کمک‌خواهي سعودي و امارات متحده عربي از نيروهاي مصري يا سوداني و حتي سنگالي هيچ کمکي در برابر ايران نخواهد کرد و رياض و ابوظبي بايد اين را درک کنند که نيروهاي وارداتي جايگزين ارتش ملي قوي نخواهند بود و نيروهاي آمريکايي نيز هرگز بار ديگر وارد جنگ در خليج [فارس] نخواهند شد.
به نوشته «مضاوي الرشيد»، کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس همچون عمان، قطر و کويت به شدت با هرگونه درگيري نظامي با ايران مخالف هستند و اعتقاد به اينکه مصر يا هر کشور ‌هم‌پيمان عربي ديگري وارد جنگ با ايران شود نيز غير واقعي است.
او با اشاره به افزايش حملاتي همچون الفجيره و خط لوله نفت شرق به غرب، تأکيد کرد که ادامه کمک‌خواهي‌هاي رياض از آمريکا، هزينه سنگين مالي بر دوش عربستان سعودي مي‌گذارد و بتدريج اين کشور را به سمت ورشکستگي مي‌برد.
اين نويسنده عربستاني در جمع بندي مقاله خود «تنها راه واقعي» عربستان سعودي و امارات را «ديپلماسي» دانست و نوشت: «پايان دادن به سخنان خصمانه و جنگ‌طلبانه اولين گام براي قبول اين واقعيت است که صلح بين کشورها از طريق ديپلماسي بيشتر محقق خواهد شد تا از طريق جنگ.»

تحريک آمريکا براي حمله به ايران
روز پنج شنبه هفته گذشته نيز يک روزنامه نزديک به حکومت سعودي با اتهام‌زني دوباره به جمهوري اسلامي ايران، به آمريکا توصيه کرده نقاطي در ايران را هدف حمله قرار دهد.
پس از آنکه  دو مقام ارشد سعودي ايران را مسئول حمله تلافي‌جويانه پهپادهاي انقلابيون يمن به تأسيسات نفتي عربستان سعودي متهم کردند، نشريه «عرب نيوز» متعلق به خاندان سعودي هم در سرمقاله امروز خود با تکرار ادعاهايي مشابه، به آمريکا توصيه کرده است نقاطي از ايران را هدف حمله هوايي قرار دهد.
اين روزنامه با تاييد اظهارات يک دهه پيش «عبدالله بن عبدالعزيز» پادشاه وقت سعودي که حمله به ايران را به «زدن سر مار» توصيف کرده بود، ايران را به دست داشتن در دو حادثه اخير در بندر «فجيره» امارات عربي متحده و تأسيسات نفتي عربستان سعودي متهم کرده و نوشته است: «از ديدگاه اين روزنامه، گام منطقي بعدي، حملات نقطه‌اي است.»
منظور از حملات نقطه‌اي (Surgical strikes) هدف قرار دادن نقاط راهبردي و مشخص، بدون ورود به جنگ با يک کشور است. اين روزنامه سعودي حمله موشکي آمريکا به يک پايگاه هوايي در سوريه را به عنوان نمونه‌اي از چنين حمله‌اي، مطرح کرده است.
عرب نيوز سپس اذعان کرده است که تحريم‌ها در تحقق اهداف آمريکا و سعودي ناکام بود و به همين دليل اکنون بايد پاسخي «قاطع» به ايران داد تا رفتار ايران تغيير جمهوري اسلامي در منطقه تغيير کند. در پايان اين سرمقاله آمده است: «براي آنکه ايران بداند که اقداماتش بي‌مجازات باقي نمي‌ماند، بايد بازدارندگي و اقدامي تنبيهي صورت گيرد. از نظر ما، اين اقدام بايد حملات نقطه‌اي حساب‌شده باشد.»

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: جنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۴۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد

به گزارش خبرگزاری مهر، «علیرضا عنایتی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه العربیه اعلام کرد: امسال در موسم حج ۹۰ هزار ایرانی عازم سرزمین وحی خواهند شد.

سفیر ایران در ریاض درباره اعزام عمره گزاران ایرانی به عربستان تاکید کرد: این اقدام در چارچوب مراحل توافقی است که در ماه مارس میان وزرای خارجه دو کشور در پکن منعقد شد.

وی همچنین در این گفت‌وگو بازگشت پروازهای مستقیم بین دو کشور و چندین پرواز عمره را از جمله مراحل اجرای این توافقنامه ذکر کرد.

عنایتی افزود: این پروازها به مدت ۲۰ روز تا قبل از آغاز موسم حج ادامه خواهد داشت و تعداد کل عمره‌گزاران ایرانی تا آن زمان که پروازهای عمره پایان خواهد یافت به ۶۰۰۰ نفر خواهد رسید.

وی درباره حج‌گزاران ایرانی در موسم حج امسال نیز گفت: بر اساس توافق میان سازمان حج و زیارت ایران و وزیر امور اسلامی در عربستان سعودی ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد.

گفتنی است؛ روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه پس از گذشت ۹ سال وقفه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسوولان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

سفیر کشورمان در ریاض با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

عنایتی با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی برای تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذی‌ربط این امر میسر گردید و به‌ امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسؤولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

کد خبر 6087600 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی + جزئیات ۳عملیات دیگر
  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط