Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود باقری،مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد، به مناسبت ۲۸ اردیبهشت ماه روز موزه، در یاسوج گفت: در مدت ۲ سال گذشته تاکنون، در این استان ۴۰ دستگاه فلزیاب از متخلفان کشف و ۷۵ فقره پرونده نیز در راستای حفاری‌های غیرمجاز تشکیل شد.

وی افزود: سال ۹۷، بزرگترین باند قاچاق اشیای عتیقه در این استان با ۱۲ عضو دستگیر شدند که ۶ نفر از آن‌ها خارج از استان و ۶ نفر هم استانی بودند و از آن‌ها سه قبضه اسلحه و یک دستگاه فلز یاب کشف و ضبط شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باقری با اشاره به اهمیت بنا‌های تاریخی به عنوان میراث ارزشمند گذشته که می‌تواند باعث جذب هزاران گردشگر و رونق اقتصادی شود، گفت: حفاظت از بنا‌های تاریخی در اولویت برنامه‌های این سازمان است.

وی هم چنین افزود: ثبت ملی و گرفتن اعتبار برای مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی برای صیانت از بنا‌های تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد هم  چنین گفت: سال ۹۸ در حوزه میراث فرهنگی ۲۲ اثر تاریخی این استان ثبت ملی شدند و چهار اثر نیز تعیین حریم و سه اثر تاریخی مرمت خواهند شد.

وی اضافه کرد: برای بازسازی و مرمت بافت قدیمی و تاریخی شهر دهدشت که در اسناد تاریخی بلاد شاپور نام دارد و بزرگترین بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال اختصاص داده شد.

بافت قدیمی دهدشت در گذشته دور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور محسوب می‌شد و در سال ۱۳۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسید.

این بافت شامل ۲ هزار خانه، سه مسجد، سه حمام، هفت امامزاده، کاروانسرا و بازار بزرگ است.در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد. این بنا دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.

چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.

باقری هم چنین گفت: عملیات اجرایی ساختمان موزه باستان شناسی یاسوج از سال ۱۳۸۶ آغاز و با تلاش‌های بسیار در سال‌های اخیر استاندارد سازی مناسب انجام شد و اینک ساخت ویترین‌های آن در دست اجراست.

سه هزار و ۸۲۴ شیء تاریخی شامل سکه، ظروف سفالی و فلزی مربوط به دوره‌های عیلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

هم اینک نیز ۳۰۱ اثر تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف در موزه باستان شناسی فعلی یاسوج نگهداری می‌شود که یکی از شاخص‌ترین آن‌ها تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده و در کشور منحصر به فرد است.

از این تعداد ۲ هزار و ۲۳۷ قطعه آن ثبت شده، ۴۴۴ در حال مطالعه و ۷۶ شیء نیز بدل است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲ هزار و ۳۰۰ اثر تاریخی است.

انتهای پیام /پ

دستگیری ۲۵۶ نفربه جرم حفاری غیر مجاز 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی سرقت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۲۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجلاسیه شهدای ارتشی کهگیلویه و بویراحمد‏

اجلاسیه ۲۰۸ شهید ارتشی کهگیلویه و بویراحمد با حضور فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3075155 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • دستگیری ۵ متهم حفاری غیرمجازو کشف ۲ دستگاه گنج‌یاب در نیشابور
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک
  • اجلاسیه شهدای ارتشی کهگیلویه و بویراحمد‏
  • خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه‌وبویراحمد
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • کنگره ۲ هزار شهید؛ بزرگترین رویداد فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد
  • اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد پیشگام در تکریم معلمان
  • حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند
  • «زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!