Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-26@21:26:42 GMT

آنچه در مورد دارودرمانی شخصی شده باید بدانید

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۷۸۸۷

آنچه در مورد دارودرمانی شخصی شده باید بدانید

رئیس انجمن علمی متخصصین داروسازی بالینی ایران با اشاره به اینکه تفاوت‌های به ارث رسیده از طریق ژن‌ها می‌تواند پاسخ بدن به دارو‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: دارودرمانی شخصی شده یا personalized drug therapy شاخه‏‌ای از فارماکوتراپی است که در آن بهینه سازی درمان بیماران با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد ژنومیکی هر بیمار انجام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، روابط عمومی انجمن متخصصین داروسازی بالینی ایران، دکتر جمشید سلام زاده، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آستانه برگزاری دهمین همایش داروسازی بالینی ایران اظهارداشت: این همایش ۲۹ خرداد تا ۳۱ خرداد ماه سال ۱۳۹۸ در محل سالن همایش‌های بین المللی رازی برگزار خواهد شد و تلاش ما در انجمن متخصصین داروسازی بالینی همواره این بوده که موضوعات جدید و درعین حال کاربردی را در همایش‌های خودمان ارائه و عناوین و محتوای سخنرانی ها، پنل‌ها و کارگاه‌ها را در راستای همین موضوعات متمرکز کنیم.
وی افزود:بر همین اساس، در سال ۱۳۹۸ نیز برای دهمین همایش داروسازی بالینی، تِم یا موضوع اصلی همایش را "دارودرمانی شخصی شده" انتخاب کرده ایم. در واقع در همایش امسال، در برنامه‌های گنجانده شده در همایش، علاوه بر ارائه آخرین یافته‌ها و دانش موجود در حوزه دارودرمانی بیماری‌های رایج و شایع در جامعه، شناساندن این شاخه از علم داروشناسی بالینی به شرکت کنندگان نیز هدف گذاری شده است.
رئیس انجمن علمی متخصصین داروسازی بالینی ایران ادامه داد: علاوه بر اولین پنل سخنرانی در سالن اصلی همایش تحت عنوان "اصول دارودرمانی شخصی شده"، در طول ۳ روز همایش نیز در سالن‌های اقماری، سخنرانی‌های متعددی در خصوص استفاده از دارودرمانی شخصی شده برای درمان بیماری‌های مختلف و آخرین دانش موجود در این خصوص را خواهیم داشت.
سلام زاده گفت: "دارودرمانی شخصی شده" شاخه‏‌ای از فارماکوتراپی است که در آن بهینه سازی درمان بیماران با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد هر بیمار و با لحاظ کردن دو دسته عوامل مرتبط با بیمار شامل خصوصیات ژنومیکی، سن، جنس، بیماری‌های همزمان، دارو‌های همزمان و عوامل محیطی نظیر استعمال دخانیات یا عادات غذایی و عوامل مرتبط با دارو شامل خصوصیات فارماکوکینتیک و فارماکودینامیک دارو، عوارض نامطلوب دارو و تداخلات دارویی، انجام می‌شود.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: در واقع بر اساس دارودرمانی شخصی شده، روش جاری درمان بیماری‌ها که در آن یک داروی خاص یا یک دوز خاص از دارو می‌تواند برای همه بیماران با بیماری مشابه تجویز شود، زیر سوال می‌رود، و در دارودرمانی شخصی شده، عوامل دیگری که در صدر آن‌ها خصوصیات ژنومیکی بیماران است در امر انتخاب دارو و دوز مناسب آن برای هر بیمار خاص تعیین کننده خواهد بود. این بحث، حوزه جدیدی را در داروشناسی بالینی مطرح کرده است که از آن به فارماکوژنومیک یاد می‌شود.
سلام زاده افزود: علاوه بر دارودرمانی شخصی شده، امروزه امر تشخیص و پیشگیری از بیماری‌ها نیز تحت عرصه جدیدی به نام "پزشکی شخصی شده" یا personalized medicine مورد توجه جدی قرار گرفته است.
وی گفت: فارماکوژنومیک علم مطالعه اثرات ژن‌ها بر پاسخ‌های بیماران به دارو‌ها است و در واقع فارماکوژنومیک حوزه جدیدی است که از تلفیق فارماکولوژی بالینی با ژنومیک یا علم مطالعه ژن‌ها و اثرات آنها، بوجود آمده است و هدف آن دست یابی به یک رژیم و برنامه دارویی موثر و سالم است که بر اساس خصوصیات ژنتیکی بیمار، اختصاصی شده است.
سلام زاده افزود: در حال حاضر، پیش بینی اینکه کدام بیمار بیشترین انتفاع را از مصرف دارو خواهد برد و کدام بیمار ممکن است دارای کمترین پاسخ درمانی یا حتی بدون پاسخ درمانی باشد و کدام بیمار واکنش‌های نامطلوب دارویی را و با چه شدتی تجربه خواهد کرد، عملا یک چالش جدی برای فرایند تصمیم گیری decision-making در امر دارودرمانی بیماران است.
رئیس انجمن علمی متخصصین داروسازی بالینی ایران
خاطرنشان کرد: اهمیت ورود به عرصه فارماکوژنومیک و دارودرمانی شخصی شده بر محققین حوزه داروسازی، پزشکی و ژنتیک پوشیده نبوده و در این راستا بویژه در سال‌های اخیر، محققین زیادی در حال طراحی و اجرای مطالعات متعدد هستند. بخصوص، با دانشی که از پروژه ژنوم انسانی (Human Genome Project) بدست آمده است، محققین در حال واکاوی و دست یابی به اطلاعاتی هستند که نشان دهد چگونه تفاوت‌های به ارث رسیده از طریق ژن‌ها می‌تواند پاسخ بدن به دارو‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.
سلام زاده گفت: اگرچه در خصوص برخی بیماری‌ها از قبیل: سرطان، آسم، آلزایمر، بیماری‌های قلبی-عروقی و عفونت HIV یا ایدز مطالعات متعددی بصورت کارآزمایی‌های بالینی (clinical trial) انجام شده و بعضا نتایج امیدوارکننده و جالب توجهی نیز بدست آمده است، ولی باید گفت که حوزه فارماکوژنومیک و دارودرمانی شخصی شده، هنوز در دوران نوزادی خود است و قطعا در آینده باید شاهد تلاش‌ها و دست آورد‌های جدیدتری در این حوزه باشیم.
وی گفت: امیدواریم با آشنا شدن جامعه فرهیخته داروسازی و پزشکی کشورمان با این حوزه‌های جدید، شاهد بهره‏ مندی هر چه بیشتر بیماران عزیزمان از دست آورد‌ها و نتایج این مطالعات در سال‌های آتی باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دارو دارو درمانی همایش داروسازی علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۷۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن

یکی از گیاهانی که در گروه گیاهان دارویی قرار داشته و پتانسیل های ناشناخته زیادی دارد چوچاق یا زولنگ می باشد که متأسفانه به تدریج به ورطه فراموشی سپرده شده است اما باید بدانید که خواص این گیاه به قدری زیاد است که مطمئناً پس از خواندن این خواص بیش از قبل آن را بکار می برید.

به گزارش نمناک، به طور خلاصه می توان گفت این گیاه دارای مصارف مختلفی همچون سبزی کاری، گل کاری و دارویی می باشد. با ما در این بخش از بهداشت و سلامت همراه باشید تا با خواص و فواید چوچاق بیشتر آشنا شوید.

ظاهر متفاوت گیاه چوچاق در هر فصل

باید بدانید گیاه چوچاق از خانواده چتریان میباشد و به طور خودرو رشد می کند و جالب تر اینکه در هر فصلی شکل متفاوتی به خود می گیرد و همین امر باعث می شود که شناخت و تشخیص آن سخت شود.

این گیاه جذاب در فصل بهار به صورت بوته ای و با برگ های نوک تیز می روید و پس از گذشت زمان برگهایش شروع به ضخیم شدن کرده و از لحاظ ظاهری به برگ های اسفناج شباهت پیدا می کند، اما همین که هوا رو به سردی می گذارد چوچاق تبدیل به یک بوته ای خاردار شده و از آن بوته گل های آبی و بنفش می روید.

در گویش های موجود در مازندران و رامسر چوچاق را شوشاخ یا زولنگ نامگذاری کرده‌اند.

اسامی رایج لاتین چوچاق

گیاه معروف چوچاق، در زبان انگلیسی به چندین اسم دیگر از قبیل(Sea Holly)، (Seaside eryngo)، (eryngo)، (sea holme)، (sea hulver)، (Eringo) و (Ringo-roots)

طبع گیاه چوچاق

طبع این گیاه در طب سنتی گرم بوده و گونه های مختلف آن در صنعت داروسازی بسیار پرکاربرد است.

ترکیبات گیاه دارویی چوچاق

عمده ترکیبات موجود در گیاه چوچاق اسانس های متنوعی مثل لیمونن، آلفا پی نن و اسید فولویک می باشد. همچنین ریشه آن دارای قند ساکاروز، تانن، اسانس زولنگ با بوی مطبوع حدود 88 درصد است.

ویژگی های خاص گیاه چوچاق

نام علمی گیاه چوچاق (Eryngium planum) می‌باشد. رشد این گیاه در منطقه های جلگه ای رامسر تا گلوگاه و همچنین ارتفاعات میانی البرز در شیب های شمالی به چشم می خورد.

زمانی که این گیاه به بلوغ میرسد خارهایی در آن به چشم می‌خورد که اگرچه پنج شاخه است ولی شش شاخ نامیده می شود به همین خاطر در گروه خارداران از تیره چتریان قرار میگیرد و جالب است بدانید که همه بخش های گیاه تا گل آن خار دارد.

گیاه چوچاق دارای برگ های بزرگ با بریدگی های عمیق است. برگ های چوچاق به هنگام بلوغ به رنگ قهوه ای درآمده و بوی هویج داده و کله قندی می شود جالب است بدانید که در بعضی مواقع تا عمق دو متری در زمین فرو می رود.

خواص بی نظیر ریشه چوچاق

از آنجایی که ریشه گیاه چوچاق دارای ساکاروز و قند می باشد خواص بی نظیری به خود اختصاص داده است. چنانچه بخواهید بیشترین بهره را از خواص این گیاه ببرید بایستی از ریشه اصلی آن یا همان بیخ که بزرگ‌تر از سایر ریشه ها می باشد استفاده کنید. ناگفته نماند که زمان برداشت ریشه گیاه چوچاق متعلق به فصل پاییز است.

موارد زیر از جمله فایده های مهم ریشه چوچاق می باشد:

درمان عفونت و درد دندان ضد اسپاسم درمان عفونت ادراری درمان سیاه سرفه برطرف کننده سنگ کلیه و مثانه خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی درمان بیماری های مرتبط با کبد خواص مهم گیاه چوچاق

وجود مقادیر زیادی از ترکیباتی همچون اسیدفولیک و لیمونن باعث شده است که این گیاه یکی از مهمترین گزینه های درمان کم خونی ناشی از فقر آهن به شمار برود.

مواردی که در ادامه میخوانید، از جمله خواص گیاه چوچاق میباشد:

کاهش التهاب در بدن اشتها آور تسکین دردهای روماتیسمی آرامش بخش اعصاب پیشگیری از سرطان به دلیل مقدار زیاد آنتی اکسیدان افزایش دهنده شیر مادران شیرده ادرار آور خواص دارویی گیاه چوچاق

طبق تحقیقاتی که محققان به تازگی انجام داده اند ثابت شده است که گیاه چوچاق درمان بسیار مناسبی برای کاهش آهن خون در بیماران تالاسمی به شمار می رود. ریشه این گیاه منبع اصلی خواص دارویی آن می باشد، برای مصرف دارویی بهترین زمان برداشت ریشه این گیاه فصل پاییز می باشد.

علاوه بر خواص دارویی که پیش از این به آن ها اشاره شد، خاکستر این گیاه نیز برای درمان بواسیر بسیار مفید است و این به خاطر داشتن اسید فولیک می باشد. این گیاه پادزهر سموم و تسکین دهنده درد پهلو می باشد، جوشانده بیخ این گیاه باعث می شود که نفخ و درد پهلو از بین برود و همچنین مربای آن یک نوع خوشبو کننده دهان محسوب می شود و همچنین پماد حاصل از آن با برگ کاسنی و آرد جو نرم‌کننده ورم های سخت می باشد. در علاج کزاز مفید بوده و در بیرون راندن خون از سینه بسیار تاثیرگذار است.

آشنایی با مضرات گیاه چوچاق

عوارض خاصی تا به این حال برای مصرف این گیاه گزارش نشده است اما با این وجود توصیه می‌کنیم که همچون سایر مواد غذایی و دارویی از مصرف بی رویه آن اکیدا خودداری کنید و به خاطر اینکه طبع آن گرم است توصیه می‌کنیم که چنانچه باردار هستید یا مشکل خاصی دیگری دارید قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت نمایید.

دیگر عوارض گیاه چوچاق استفاده بیش از حد ممکن است باعث استفراغ شود. ترکیب گیاهان با داروهای خاص ممکن است عملکرد آنها را تغییر دهد یا عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کند پس اگر داروی خاصی مصرف میکنید، به این مورد توجه کنید. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید از این گیاه دارویی استفاده نکنید. اگر مدر مصرف می کنید از این گیاه خودداری کنید. بدانید که استفاده طولانی مدت از چوچاق می تواند باعث عدم تعادل در مایعات و مواد شیمیایی بدن شود. موارد و نحوه مصرف گیاه چوچاق

با استفاده از برگ های تازه و یا خشک شده گیاه چوچاق غذاهای خوشمزه محلی مختص شمال کشور می توانید تهیه کنید که در ادامه این مطلب لیستی از این غذاها را در اختیارتان قرار می دهیم:

کوکو سبزی کال کباب گیلانی ماهی شکم پر سبزی پلو خورش ترش واش گیلان کباب ترش شمالی از این گیاه در برخی از چاشنی های شمالی همچون ترشی هفت بیجار، زیتون پرورده و دلار نیز استفاده می کنند. از ریشه این گیاه یک مربای بسیار خوشمزه تهیه می شود که علاوه بر طعم بی نظیر آن به خاطر بوی خوشی که دارد باعث خوشبو شدن دهان می شود.

دمنوش گیاه چوچاق

با استفاده از برگ های تازه چوچاق دمنوشی بسیار خوشمزه و مفید تهیه می شود که بسیار مقوی و خوش طعم است. چنانچه علاقه مند به درست کردن این دمنوش خوشمزه هستید در ادامه این طرز تهیه آن را بخوانید.

مواد لازم برای تهیه دمنوش چوچاق آب دو لیوان گیاه چوچاق تازه یا خشک شده به میزان لازم نبات یا عسل در صورت تمایل طرز تهیه دمنوش چوچاق

ابتدا آب جوشیده را داخل قوری ریخته و سپس چوچاق را به آن اضافه نمایید، قوری را به مدت ده الی پانزده دقیقه روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید و در نهایت دمنوش را از صافی کرده و در صورت تمایل و طبق ذائقه تان با نبات یا عسل میل کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • برپایی پاویون ملی دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه پزشکی و داروسازی ویتنام ۲۰۲۴
  • آخرین مهلت ثبت نام برای حضور در نمایشگاه پزشکی و داروسازی ویتنام ۲۰۲۴ 
  • هر آنچه قرار است از دربی مرسی ساید بدانید
  • فواید شگفت‌انگیز کرفس برای سلامتی: هر آنچه باید بدانید
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن
  • آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید