Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز،جمعه گذشته، میان کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس و آمریکا در منامه نشستی برای بررسی امنیت دریانوردی و آزادی عبور و مرور کالا‌ها در منطقه برگزار شده است.
مقارن با این نشست اعلام شد که نیرو‌های آمریکایی برای ایجاد «بازدارندگی در برابر ایران» در چند کشور عربی از جمله عربستان و کویت مجددا مستقر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزون بر این، ملک سلمان بن عبدالعزیر، پادشاه عربستان، برای بررسی حمله خرابکارانه به بندر فجیره امارات و نیز حملات حوثی‌ها به خطوط انتقال نفت عربستان، خواستار نشست اضطراری سران کشور‌های عربی شد.


روزنامه کویتی «القبس» به نقل از منابع آگاه در این باره گزارش داد، که سه کشور حوزه خلیج فارس، با علم به اینکه شروط مذاکرات بین دو طرف بسیار دشوار است، تلاش می‌کنند آمریکا و ایران را به نشستن پشت میز مذاکرات متقاعد کنند. این منبع گفت: «ما مطمئن هستیم که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به گفتگو علاقمند است و جنگ نمی‌خواهد. او خواهان یک توافق هسته‌ای جدید، اعمال محدودیت بر قابلیت موشکی ایران و محدود کردن بازو‌های تهران در منطقه است.»

به گفته این منبع، صحنه امروز تاکید می‌کند که سه کشور در شورای همکاری خلیج فارس مخالف جنگ با ایران هستند و در مقابل، سه کشور دیگر موافق جنگ هستند. امری که اختلاف نظر در این شورا را نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد که برخی کشور‌های شورای همکاری دقیقا نمی‌دانند که واشنگتن در خلیج فارس به دنبال چیست. منابع دیپلماتیک کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس گفتند: «از کشور‌هایی نظیر بریتانیا و فرانسه درباره اوضاع پرس‌وجو کردیم. (اما) غافلگیر شدیم که آن‌ها هم مثل ما نمی‌دانند که در ذهن آمریکایی‌ها درباره وقوع جنگ یا عدم وقع آن، چه می‌گذرد.»


این منابع، شرایط را «بسیار حساس» توصیف کردند.


همین شرایط حساس، چندین کشور در منطقه و خارج از آن را برای تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا به تکاپو انداخته است. منابع دیپلماتیک به القبس گفته‌اند در حال حاضر، حداقل سه کشور - سوئیس، عمان و عراق- در حال میانجیگری میان ایران و آمریکا هستند. به گفته این منابع، پیام‌هایی که ایران از طریق یکی از این واسطه‌ها ارسال کرده است، سختگیری آن را نشان می‌دهد.


طبق ادعای همین منابع، مقامات ایران چندین شرط برای مذاکره با آمریکا گذاشته‌اند که یکی از آن‌ها برکناری دو تن از مقامات عالیرتبه آمریکا -جان بولتون، مشاور امنیت ملی، و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه- است. القبس به نقل از منابع دیپلماتیک آگاه نوشت که مقامات ایران به واسطه‌ها گفته‌اند: «قبل از کنار زدن مایک پومپئو و جان بولتون از پرونده، مذاکره نمی‌کنیم. قبل از آغاز هرگونه تماس با رئیس‌جمهور آمریکا، از آمریکا می‌خواهیم که عذرخواهی کند و به توافق هسته‌ای بازگردد و نقش منطقه‌ای ما را بپذیرد و تحریم‌ها را رفع کند.»


منابع آگاه می‌گویند سفر اخیر اولی ماورر، رئیس‌جمهور سوئیس، به واشنگتن در چارچوب تلاش‌ها برای دور کردن شبح جنگ صورت گرفته است. افزون بر این، عراق و عمان نیز قویا برای نزدیک‌سازی دیدگاه‌های ایران و آمریکا از طریق مطرح کردن ایده مذاکره بر یک الحاقیه ویژه برای توافق هسته‌‎ای (و نه مذاکره بر سر اصل توافق هسته‌ای) تلاش می‌کنند. گفته می‌شود که قطر هم برای وساطت تلاش می‌کند.


نام ژاپن هم به عنوان یکی از واسطه‌ها مطرح شده است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، اخیرا به توکیو سفر کرده است.

منابع دیپلماتیک می‌گویند ظریف در ژاپن به میانجیگری این کشور و نقش آن به عنوان «صندوق پستی» میان ایران و آمریکا پرداخته است. همین منابع پیش‌بینی می‌کنند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به زودی به ژاپن سفر کند. این منابع گفتند: «برای متوقف کردن تنش‌هایی که ممکن است آتش جنگ را شعله‌ور کنند... مسائل متعددی در پشت پرده، خصوصا در توکیو، در جریان است.»

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: ايران میانجیگری کشورهای عربی آمریکا سوئیس عمان جنگ عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۱۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود

بیش از ۱۵۰ شاعر از ۱۷ کشور عربی و اسلامی در جشنواره  شعر عربی طوفان القوافی شرکت کردند که بیش از ۲۴۰ اثر به دبیرخانه جشنواره شعر طوفان القوافی ارسال شد که اغلب این آثار در موضوعات تعیین شده و در قالب‌های شعری عمودی، تفعیله و هایکو بود.

در میان این شاعران اسامی نام آشنایی همچون بدریه البدری از عمان، مرتضی التمیمی از عراق، اشرف شبانه از مصر، هیلانه عطاالله از سوریه و مطران العیاشی از عربستان سعودی و مرتضی آل کثیر از ایران به چشم می‌خورد.

بیشترین شرکت کنندگان به ترتیب از سوریه با ۳۷، ایران و عراق با ۲۵، لبنان با ۱۷ هستند، کشور‌های یمن، مصر و تونس دیگر کشور‌هایی هستند که مشارکت خوبی در این جشنواره داشته اند.

هیئت داوران شامل اساتید ثامر الوندی از عراق، عمار جماعی از تونس، راتب سکر از سوریه، حسن حمید از فلسطین، عباس حزباوی از ایران، عباس فتونی از لبنان و عقیل اللواتی از عمان به دبیری استاد ثلمر الوندی به صحت سنجی و داوری خواهند پرداخت.

قرار است از ۶ برگزیده جشنواره در دو بخش شعر فصیح و شعبی در تاریخ ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت (۸ و ۹ می) در شهر بصره عراق تقدیر به عمل آید.

شایان ذکر است نخستین جشنواره بین المللی شعر عربی با عنوان طوفان القوافی با همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و مرکز فرهنگی اسلامی جنوب عراق برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح + تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشور‌های عربی ریخت/ تبدیل شدن نوار مرزی شمال اسرائیل به شهر ارواح+ فیلم
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح + تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشور‌های عربی ریخت
  • حمله موشکی ایران معادلات آمریکا و غرب را تغییر داد
  • پیشنهاد کشور‌های عربی به حماس؛ در ازای دریافت امتیازات سیاسی خلع سلاح شوید
  • میانجیگری خود را مورد ارزیابی مجدد قرار می‌دهیم
  • حماس پیشنهاد عجیب کشورهای عربی را قاطعانه رد کرد
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست