Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@01:38:36 GMT

ازدواج در سن بالا به شرط توانمندسازی فرد، معضل نیست

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۹۹۴۵

ازدواج در سن بالا به شرط توانمندسازی فرد، معضل نیست

قزوین - ایرنا - استاد دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگر جمعیت شناسی گفت: ازدواج در سن بالا به شرط آنکه همراه با توانمندسازی فرد باشد یک معضل نیست اما اگر ناشی از مضیقه ها باشد مساله اجتماعی محسوب می شود.

به گزارش ایرنا شهلا کاظمی پور روز دوشنبه در همایش جوانی، پویایی و بالندگی جمعیت در قزوین با اشاره به بندهای مختلف سیاست های کلی جمعیت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، افزود: فقط پرداختن به چند بند از سیاست های کلی جمعیت بدون در نظر گرفتن بندهای دیگر تاثیری در توسعه کشور ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: سن ازدواج در ایران افزایش یافته که البته این موضوع برای هرجامعه ای که به سمت توسعه حرکت می کند قابل انتظار است.
کاظمی پور خاطرنشان کرد: همیشه افزایش آمار طلاق در خبرها مکرر اعلام می شود در حالیکه این مساله باید مقابل جمعیت همسر دار محاسبه شود که در این صورت آمار طلاق افزایش محسوسی را نشان نمی دهد.
وی با بیان اینکه موضوع افزایش سال های زناشویی هم در احتمال افزایش طلاق اثرگذار است، گفت: سیاست سالم سازی جمعیت باید قبل از تولد فرد با اختصاص تسهیلات و امکانات مناسب به مادران، برنامه ریزی شود و برنامه های غربالگری جهت تولد نسل سالم نیز از سوی وزارت بهداشت عملیاتی گردد.
این استاد دانشگاه، تحکیم بنیان خانواده را نیز از تاکیدات سیاست های جمعیتی عنوان کرد و اظهار داشت:علیرغم تمامی این تاکیدات یک سازمان مستقل برای خانواده به عنوان نهاد مهم اجتماعی وجود ندارد و این امور تنها به معاونت زنان ریاست جمهوری تقلیل یافته است.
کاظمی پور گفت: تشکیل و تحکیم بنیان خانواده فقط با ازدواج نیست بلکه اقتصاد هم در این زمینه بسیار مهم است چون مشکلات اقتصادی اولین اثر را در بنیان خانواده خواهد داشت.
وی به بندهای مربوط به امید به زندگی نیز اشاره کرد و گفت : این شاخص در ایران بین 73 تا 75 سال است که هر پنج سال، نیم سال به آن افزوده می شود و بالاترین امید به زندگی در جهان متعلق به کشور ژاپن با 84 سال است.
به گفته کاظمی پور البته امید به زندگی صرف کافی نیست بلکه این امید به زندگی باید همراه با سلامت باشد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هر کشوری که دو سوم جمعیت آن در سن فعالیت باشد در مرحله پنجره جمعیت است و زمانی این موضوع به فرصت تبدیل می شود که اشتغال کامل برای آن فراهم شود.
وی ادامه داد: این جوانان که در پنجره جمعیتی هستند اگر برنامه های سلامت برای آنها اجرا شود سالمندان سالم هم خواهند بود.
کاظمی پور افزود :در حال حاضر هفت درصد جمعیت کشور بالای 65 سال هستند و در سال 1425 بیست درصد جمعیت کشور سالخورده خواهند بود و با این وضعیت سهم جمعیت در سن فعالیت از 70 به 60 درصد کاهش خواهد یافت.
این استاد دانشگاه اظهار داشت : این دغدغه که جمعیت کشور سالخورده خواهد شد را می توان هم با افزایش موالید و هم مرگ و میرهای ناشی از حوادث و بیماری ها برطرف کرد.
وی اضافه کرد: کاهش رشد جمعیت کشور صرفا ناشی از کاهش ولادت نیست بلکه افزایش مرگ های ناشی از حوادث در جوانان هم در این خصوص تاثیر گذار است.
کاظمی پور با تاکید بر اینکه هیچ مدیریتی در خصوص مهاجرت و جابه جایی جمعیت در کشور وجود ندارد، افزود : در خصوص مهاجرت جوانان به خارج از کشور نیز طبق اعلام مسئولان ایران سالانه 200 هزار نفر از کشور خارج می شوند.
این استاد دانشگاه افزود : اگر زیربناهای جامعه طوری فراهم شود که از مهاجرت جوانان فعال به خارج از کشور جلوگیری شود بهتر از آن است که صرفا بر روی افزایش موالید تکیه کنیم.
7388*6101

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي ازدواج جمعيت ازدواج سنين بالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۹۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۲ درصدی جمعیت دام سنگین نژاد اصیل کشور

به گزارش قدس آنلاین، نتایج طرح آمارگیری از دامداری های کشور در سال ۱۴۰۲ نشان می دهد که تعداد گاو و گوساله به تفکیک نژاد، شامل «۱.۶۵ میلیون راس نژاد اصیل»، «۲.۳۳ میلیون راس نژاد آمیخته» و «۱.۴۷ میلیون راس نژاد بومی» بوده است.

در حالی که تعداد گاو و گوساله اصیل در سال ۱۳۹۹ حدود ۱.۲۵ میلیون راس بوده است.

همچنین طرح آمارگیری از دامداری های کشور نیمه دوم فصل پاییز سال ۱۴۰۲ اجرا شد. در این طرح آمارگیری که به صورت نمونه‌ای اجرا شد، اطلاعات مربوط به تعداد انواع دام، مقدار تولید شیر، تغییرات تعداد دام (تعداد دام خریداری شده، تعداد دام پروار شده، تعداد دام فروخته شده، تعداد دام زائیده شده، تعداد دام ذبح شده و تعداد دام تلف شده)، مقدار علوفه مصرفی، ارزش سرمایه‌گذاری و دریافتی‌ها و پرداختی‌های دامداری‌ها گردآوری شده است.

این طرح آمارگیری با بیش از ۴۴۰ نفر نیروی انسانی (آمارگیر، بازبین و کارشناس) با مراجعه حضوری به واحدهای نمونه اجرا شد. این طرح آمارگیری با فاصله زمانی سه ساله اجرا می‌شود و نتایج آن در سطح استان استخراج و منتشر شده است.

بر اساس نتایج حاصل از این طرح، ۱.۳ میلیون بهره‌بردار دارای دام در سطح کشور وجود دارد که تعداد دام موجود در این دامداری‌ها شامل ۴۴ میلیون راس «گوسفند و بره» ۱۶.۳ میلیون راس «بز و بزغاله»، ۵.۴۵ میلیون راس «گاو و گوساله»، ۲۰۰ هزار راس «گاومیش و بچه گاومیش» و ۱۷۰ هزار نفر «شتر و بچه شتر» بوده است.

تعداد گاو و گوساله به تفکیک نژاد، شامل «۱.۶۵ میلیون راس نژاد اصیل»، «۲.۳۳ میلیون راس نژاد آمیخته» و «۱.۴۷ میلیون راس نژاد بومی» بوده است. تعداد گاو و گوساله نژاد اصیل در سال ۱۴۰۲، بیش از ۳۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است (تعداد گاو و گوساله اصیل در سال ۱۳۹۹ حدود ۱.۲۵ میلیون راس بوده است).

بیشترین تعداد «گوسفند و بره» در استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و خوزستان؛ بیشترین تعداد «بز و بزغاله» در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان؛ و بیشترین تعداد «گاو و گوساله» در استان‌های مازندران، تهران و گیلان نگهداری شده است.

طی ۳۶۵ روز منتهی به زمان آمارگیری، ۹.۱ میلیون تن شیر در دامداری‌های کشور تولید شده است که استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی بیشترین مقدار تولید شیر دام را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ارائه بیش از ۱۰۰ خدمت رایگان برای بارداری سالم
  • رفع موانع ازدواج و فرزندآوری مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت
  • حل معضل پیری جمعیت و افزایش نسل نیازمند تلاش همگانی است
  • اهمیت خانواده و ازدواج برای نسل جوان تببین شود
  • توزیع اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد مبنای منطقی ندارد
  • همکاری کمرنگ برخی بانکها برای پرداخت تسهیلات ازدواج در بویراحمد
  • فرهنگ داوطلبی را به مردم آموزش دهیم/ ارائه خدمات باید منجر به توانمندسازی نیازمندان شود
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • افزایش ۳۲ درصدی جمعیت دام سنگین نژاد اصیل کشور
  • حمایت از لایحه جوانی جمعیت برنامه اصلی شهرداری قزوین