Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@13:13:42 GMT

تشکیل سالانه ۵۰۰ پرونده تخلف ناشی از تصرف اراضی ملی درهمدان

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۰۵۶۹

به گزارش خبرنگار مهر، اسفندیار خزایی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران از برخورد با تغییر کاربری باغ‌ها خبر داد و با اشاره به اینکه ویلاها و خانه باغ‌هایی که در جاده سد اکباتان همدان ساخته شده در مستثنیات مردم قرار دارد و منابع ملی نیست، افزود: برخورد با تغییر کاربری‌ها باغ‌ها در حیطه وظایف امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی است اما با هر گونه ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی منابع طبیعی برخورد می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به عزم جدی منابع طبیعی برای تخریب سازه‌های احداثی در اراضی ملی عنوان کرد: اجازه نمی‌دهیم حتی در یک متر مربع از اراضی منابع طبیعی که متعلق به دولت و عموم مردم است ساخت و ساز انجام شود.

دستگاه‌ها با همکاری یکدیگر برای احقاق حقوق دولت و ملت اقدام کنند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تاکید بر اینکه منابع طبیعی بر اساس قوانین و مقررات عمل می‌کند و قانون اجازه ورود ما به مستثنیات مردم را نداده است، گفت: موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز همواره در شورای حفظ حقوق بیت المال مطرح شده و بر اساس رایزنی صورت گرفته ادارات و دستگاه‌ها با همکاری یکدیگر برای احقاق حقوق دولت و ملت باید اقدام کنند.

خزایی با بیان اینکه ساخت و ساز غیرقانونی در اراضی قابل کتمان نیست، گفت: تلفن ۱۵۰۴ یگان حفاظت از منابع طبیعی به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی در رابطه با دخل و تصرف و آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان است.

وی با اشاره به اینکه طی تعامل صورت گرفته با دادگستری و نیروی انتظامی با متخلفان و افراد سود جو و متصرفان منابع طبیعی برخورد می‌شود، عنوان کرد: راه و شهرسازی، امور اراضی و منابع طبیعی به دنبال برخورد قاطع با متخلفان هستند و به زودی جامعه برخوردهای جدی با ساخت و سازهای غیر مجاز را لمس خواهد کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان به پدیده زمین خواری در استان همدان نیز اشاره کرد و بابیان اینکه تاکنون تعریف حقوقی خاصی از زمین‌خواری صورت نگرفته و است، گفت: تصرف غیرقانونی زمین‌های دولتی که به صورت آگاهانه و یا ناآگاهانه انجام شده و کشاورزان با ورود به اراضی منابع طبیعی و انجام شخم و ایجاد شیار در آن اقدام به فعالیت می‌کنند را شاهدیم.

اکیپ‌ها و گشت‌های نظارتی در ۱۰ شهرستان استان همدان فعال است

اسفندیار خزایی با تاکید بر اینکه قوانین درباره تصرف غیرقانونی اراضی دولتی تکلیف را مشخص کرده و اگر محرز شود زمین مربوط به اراضی دولتی و ملی است طبق قانون با حکم دستگاه قضائی خلع ید از فردی خواهد شد که در آن زمین کشت و کار انجام داده و مجازات قانونی آن را هم باید بپذیرد و جریمه را بپردازد، افزود: اکیپ‌ها و گشت‌های نظارتی در ۱۰ شهرستان استان فعال است.

وی بابیان اینکه یک گشت نظارتی ویژه استان همدان نیز برای پیشگیری از تخلف‌ها به صورت شبانه‌روزی فعالیت دارند، گفت: در کنار این امر ترویج، آموزش و فرهنگ سازی حفظ منابع طبیعی را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه ۹۰۵ هزار هکتار منابع ملی طبیعی در استان همدان شناسایی شده است، گفت: سالانه حدود ۵۰۰ پرونده تخلف که ناشی از تصرف غیرقانونی اراضی است تشکیل می‌شود که بیشتر آن به دلیلی شخم و شیاری است که کشاورزان در زمین‌های منابع ملی ایجاد کرده‌اند و به عنوان زمین‌خواری شناخته نمی‌شود.

خزایی بابیان اینکه از ۹۰۵ هزار هکتار منابع ملی در استان همدان حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار اراضی تداخلی است، گفت: حدود ۱۰۵ هزار هکتار نیز در طرح کاداستر قرار دارد.

کد خبر 4621678

منبع: مهر

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری همدان زمین اراضی ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۰۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی و رفع تصرف ۹۱ هکتار از اراضی رودخانه‌ای

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر امور منابع آب مشهد گفت: در راستای اطلاع رسانی و فرهنگسازی صیانت و حفاظت از منابع آبی، در سال گذشته گروه‌های گشت و بازرسی امور آب مشهد در محدوده تحت پوشش پس از طی مراحل قانونی و با همکاری نیروی انتظامی  ۹۱ هکتار از اراضی بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها را بازگشایی و رفع تصرف کرد.

محمد برزویی افزود: در همین مدت ۶۹ هزار و ۳۸۸ متر بستر رودخانه‌ها هم لایروبی شد.

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد
  • هفت خان مشکلات پیش روی اراضی هفت آسیاب سنندج
  • بازگشایی و رفع تصرف ۹۱ هکتار از اراضی رودخانه‌ای
  • رفع تصرف اراضی ملی ۱۳۰ میلیارد ریالی در تالش
  • رفع تصرف ۴۶۰۰ هکتار از اراضی ملی سیستان و بلوچستان
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی
  • رفع تصرف و بازپس گیری ۳هکتار از اراضی ملی اشنویه