Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@02:21:26 GMT

واکنش بانک مرکزی به انسداد حساب های بانکی

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۰۸۸۶

واکنش بانک مرکزی به انسداد حساب های بانکی

بانک مرکزی اعلام کرد: تصمیم‌گیری درباره انسداد حساب بانکی، بر عهده مقام قضایی و ممانعت از اجرای دستور قضایی، خارج از حیطه و اختیارات قانونی بانک مرکزی است.

بانک مرکزی روز دوشنبه با صدور اطلاعیه ای، انتشار برخی مطالب در فضای مجازی در ارتباط با نقش بانک مرکزی در مسدود شدن حساب بانکی اشخاصی که برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی اقدام به جمع‌آوری وجوه کرده‌اند را نادرست دانسته و تاکید کرده است؛ انتظار مخالفت یا استنکاف بانک مرکزی از اجرای دستورات مراجع قضایی، قابل قبول نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بانک مرکزی توضیح داده است که بحث استقلال بانک مرکزی مربوط به سیاست‌گذاری و تنظیم مقررات در حوزه پولی و بانکی کشور بوده و تلقی اختیارات فراقانونی برای این بانک، ناشی از عدم شناخت نسبت به این موضوع حقوقی است.
طبق ماده 576 قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم- تقصیرات مقامات و ماموان دولتی) «چنانچه هریک از صاحب منصبان و مستخدمان و ماموران دولتی و شهرداری‌ها در هر رتبه و مقامی که باشند، از مقام خود سوء استفاده کرده و از اجرای اوامر کتبی دولتی یا قوانین مملکتی و یا اجرای احکام یا اوامر مقامهای قضایی یا هرگونه امری که از طرف مقامهای قانونی صادر شده باشد، جلوگیری کند؛ به انفصال از خدمات دولتی از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد».
بنابراین، اجرای دستور قضایی صادره نوعی تکلیف قانونی بوده و تخطی از آن نیز با ضمانت اجرای کیفری مقرر در قانون مواجه است.
بانک مرکزی تصریح کرد: شایسته است ضمن اجتناب از طرح موضوع های بی‌اساس و سوء استفاده از تریبون آزاد فضای مجازی، با تمکین به قوانین موضوعه، نسبت به پیگیری امور از مجاری قانونی اقدام شود.
پیش تر «جواد جاویدنیا» معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی، از مسدود شدن 100 حساب بانکی خبر داد که بدون ضابطه اقدام به جمع آوری کمک های نقدی به سیل زدگان برخی استان ها می کردند.
جاویدنیا درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در مسدود سازی این حساب‌ها گفت: حدود 300 فقره گزارش در این زمینه داشتیم که از این تعداد، حدود 100 فقره از حساب‌های بی ضابطه بررسی و مسدود شد که 75 درصد این حساب‌ها متعلق به اشخاص حقیقی و 25 درصد مربوط به اشخاص حقوقی بوده است./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۰۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسداد بعضی محورهای مواصلاتی استان خراسان جنوبی در اثر بارش شدید باران و سیلاب

رئیس پلیس راه استان خراسان جنوبی گفت: بر اثر شدت بارش ها برخی محورهای مواصلاتی مسدود شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی و به نقل از پایگاه خبری پلیس، علیرضا رضایی، ر اظهار کرد: هم اکنون کلیه محورهای بخش سرداران شهرستان نهبندان و محور چاهداشی به میغان به‌علت جریان یافتن سیل شدید و محور عشق آباد به بردسکن به‌علت طغیان رودخانه‌ها وآبگرفتگی آبنماها و محور فرعی سرچاه عماری به بصیران و میغان نهبندان محدوده روستای صمدآباد به علت طغیان رودخانه‌های فصلی تا اطلاع بعدی مسدود مسدود است.

وی با بیان اینکه نیروهای امدادی و راهداری در کنار پلیس به خدمت رسانی و کمک به حادثه دیدگان و بازگشایی معابر مشغولند، از مسافران و رانندگان خواست قبل از حرکت از وضعیت راه‌ها مطلع و تا اطلاع بازگشایی این مسیرها، از تردد غیر ضروری در این محورها خودداری کنند.

کد خبر 750283

دیگر خبرها

  • بانکی‌پور، نماینده مجلس: در لایحه حجاب و عفاف تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند / کسی که کشف حجاب کند، بار اول یک و نیم میلیون تومان جریمه می‌شود، بار دوم، ۳ میلیون تومان که بعد از سه هفته باید ۴ و نیم میلیون تومان پرداخت کند / ب
  • واکنش همتی به اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین از سوی بانک مرکزی
  • انسداد ۱۰ محور شریانی و غیر شریانی به دلیل بارش‌های سیل‌آسا
  • تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • هر فردی می‌تواند حساب بانکی خود را وقف کند
  • ملک مصرفی افراد مشمول مالیات بر عائدی سرمایه نمی‌شود
  • انسداد بعضی محورهای مواصلاتی استان خراسان جنوبی در اثر بارش شدید باران و سیلاب
  • انسداد برخی از راه‌های خراسان جنوبی
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵ درصد رسید + جدول
  • انسداد سه مقطع از محورهای شریانی هرمزگان