Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@12:54:22 GMT

احیای تمدن اسلامی در آسیای مرکزی ضروری است

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۱۴۰۴

احیای تمدن اسلامی در آسیای مرکزی ضروری است

تهران- ایرنا- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگ، گفت: تمدن اسلامی از طریق ایران و ترکیه در آسیای مرکزی توسعه یافته و دو کشور این توانمندی را داشته‌اند که جلوه‌های نوینی از تمدن اسلامی را به آسیای مرکزی عرضه کنند، ازاین رو احیای این موضوع ضروری است.

ابوذر ابراهیمی ‌ترکمان در دیدار با «خالد ارن»، رئیس سازمان بین المللی ارسیکا با تشریح عملکرد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور، گفت: این سازمان برای عرضه تصویری روشن از فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی به جهانیان با در اختیار داشتن 85 نمایندگی فرهنگی در 63 کشور از جهان، به فعالیت می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: عمده‌ترین وظیفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اجرای قانون موافقتنامه‌ فرهنگی و برنامه مبادلات فرهنگی است؛ زیرا در دنیای امروز تعامل و تبادلات فرهنگی می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان آرسیکا گفت: به نظر می‌رسد زمان آن رسیده پس از چند سال همکاری دو سازمان، بازنگری بر مفاد این تفاهمنامه با توافق طرفین انجام شود.
وی بر ضرورت توسعه همکاری‌های فی مابین در حوزه تاریخی، فرهنگی و هنری تأکید کرد و افزود: تا امروز با 100 کشور جهان موافقتنامه‌ فرهنگی در راستای اجرای فعالیت‌های فرهنگی دوجانبه و چند جانبه امضا کرده ایم.
ابراهیمی‌ترکمان با تأکید بر لزوم معرفی اسلام حقیقی در جهان گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در چارچوب تنظیم روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورهای جهان، مسئولیت گفت‌وگوی ادیان را برعهده دارد و این سازمان با در اختیار داشتن نمایندگی‌های متعدد می‌تواند وظیفه اطلاع‌رسانی و معرفی اسلام حقیقی را در اقصی نقاط جهان به عهده بگیرد.
وی با بیان اینکه پس از فروپاشی اتحاد شوروی، بنیادگرایی اسلامی در آسیای مرکزی از اهمیت قابل توجهی برخوردار شده است گفت: تمدن اسلامی از طریق ایران و ترکیه در آسیای مرکزی توسعه یافته و دو کشور این توانمندی را داشته‌اند که جلوه‌های نوین و تازه‌ای از تمدن اسلامی را به آسیای مرکزی عرضه کنند، بنابراین احیای این موضوع برای نجات دادن بشریت از رنج‌های کنونی ضروری است.

** تاکید بر توسعه مناسبات فرهنگی با کشورهای اسلامی
رئیس سازمان بین المللی ارسیکا در این دیدار درخواست ارتقای فعالیت‌های فرهنگی دو کشور، گفت: علاوه بر توسعه مناسبات فرهنگی با کشورهای اسلامی به اقلیت‌های اسلامی نیز اهمیت ویژه‌ای قایل هستیم.
خالد ارن از برگزاری جشنواره هنری در تبریز خبر داد و گفت: این جشنواره بعد از ماه مبارک رمضان با حضور هنرمندان برجسته در رشته‌های مختلف صنایع دستی از کشورهای اسلامی با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار می‌شود.
وی افزود: سازمان ارسیکا از سال ۱۹۸۶ هر سه سال یکبار مسابقه خوشنویسی برگزار می‌کند. تمام خطاطان مسلمان از همه کشورهای دنیا در این مشابقه شرکت می‌کنند. هر دوره مسابقه نیز به نام یکی از خوشنویسان برجسته تاریخ هنر اسلامی است. به عنوان مثال ششمین دوره این مسابقات به نام میرعماد الحسنی برگزار شد.
ارن ادامه داد: در یازدهمین دوره این مسابقه ۶۵۰ هنرمند خطاط از ۳۸ کشور مختلف، ۸۳۵ اثر فرستادند. ۹۴ نفر از هنرمندان ایرانی نیز در این دوره شرکت کردند که ۱۴ نفر از این هنرمندان در رشته‌های مختلف موفق به دریافت جایزه شدند. کل مبلغ جایزه این دوره ۲۵۰ هزار دلار بود که یک پنجم آن به ایرانیان رسید و ما برای اینکه هرچه زودتر جوایز این هنرمندان را تقدیم کنیم خود به ایران آمدیم.
رئیس سازمان ارسیکا همچنین به جایگاه خوشنویسی در تفکر اسلامی اشاره کرد و گفت: خوشنویسان در طول تاریخ عمیق‌ترین مفاهیم تفکر اسلامی را به مردم منتقل کرده‌اند. مضامین بلند انسانی مطرح شده توسط ملای روم در مثنوی شریف همه به توسط خطاطان رواج پیدا کرده است.
وی در ادامه با اشاره به جزئیات شرکت هنرمندان خطاط ایرانی در این دوره از مسابقات ارسیکا گفت: به همه هنرمندان ایرانی که موفق به دریافت جایزه شدند تبریک می‌گویم و ادای احترام دارم.
فراهنگ ** 1355 **9157

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي تجسمي ديدار دوجانبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۱۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، دبیر علمی همایش بین‌المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس، ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این همایش به دلیل اهمیت بعد تجاری خلیج فارس، بازرگانی دریایی و حمل و نقل را محور اصلی خود قرار داده است.

حمید اسدپور عنوان داشت: ۱۵۰ خلاصه مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که یک سوم این مقالات برای ارائه در همایش پذیرفته شده است.

وی تصریح کرد: موضوع عمده مقالات دریافت شده متمرکز بر بنادر ایران و روابط تجاری ایران با دیگر کشور هاست.

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس با بیان اینکه همایش بین المللی خلیج فارس در دو روز برگزار می‌شود گفت: روز اول، روز علمی همایش است و روز دوم به عنوان روز فرهنگی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در روز علمی همایش پژوهشگران داخلی و خارجی به ارائه مقالات می‌پردازند و در روز فرهنگی بازدید از آثار تاریخی استان در برنامه ریزی شده است.

کیانی اعلام کرد: برای حضور ۱۰ مهمان خارجی که مقالات ارسالی آنان پذیرفته شده برنامه ریزی شده و قرار است از پژوهشگران کشورهای عراق، هند، چین، روسیه و بنگلادش میزبانی کنیم.

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس بیان داشت: برگزاری مسابقه دو و میدانی، نمایشگاه اسناد تاریخی خلیج فارس و غرفه‌های سنتی از جمله برنامه‌های جانبی این همایش در روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه است.

کد خبر 6087648

دیگر خبرها

  • طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزی
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • هفته‌ فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی هنرمندان و اندیشمندان است
  • قاب هنر پروژه خرید اثر از هنرمندان است
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار می‌شود
  • ثبت نام اولین دوره مسابقات گل کوچک محلات استان مرکزی تمدید شد