Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@21:12:35 GMT

اصالت وهویت معماری کنونی بندرعباس در بوته نقد

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۸۷۹۸

اصالت وهویت معماری کنونی بندرعباس در بوته نقد

بندرعباس - ایرنا - این شهر را با نام شاه عباس می شناسند که با بیرون راندن پرتغالی ها از جزیره هرمز نام گمبرون را تغییر داد، از آن زمان تا کنون بناهای مختلفی در این شهر ساخته شده است.

به گزارش ایرنا، بناهایی منطبق با اقلیم گرم و مرطوب و فرهنگ مردم منطقه که از میان آنها تعداد محدودی باقی مانده وهمان هایی هم که هست حال و روز خوشی ندارند، نمونه آن خانه احمدی بود که در پی کم توجهی نهاد متولی تخریب و به خاطره ها پیوست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خانه مرحوم گله داری و خانه شریف که از دوران گذشته به یادگار مانده اند و با مصالح بومی منطقه ساخته شده اند همچنان پابرجایند، در این ها می توان بخشی از معماری گذشته را به تماشا نشست.
این خانه ها به شکل مستطیل ومربع، با سقف هایی از چوب چندل، طاق های تخت، نمای داخلی سفید، دارای حیاط مرکزی و پنجره هایی تو رفته که هر کدام کارکرد خاص خود را داشته اند، رو به دریا بودنشان موجب کوران هوا و در نتیجه خنک شدن فضای داخلی ساختمان می شد.
بندرعباس با سابقه 400 ساله خود باید دارای بناهای فراوانی نظیر خانه احمدی می بود ولی اگر محله سورو و سه خانه ثبت شده در فهرست آثار ملی را لحاظ نکنیم می توان گفت این شهر از نظر حفظ ساختمان هایی منطبق با معماری سنتی خود، کم کاری کرده است.
اینجا شهری است که حتی شهرسازی و ساختمان سازی آن بر قاعده بی نظمی و رعایت نشدن اصول معماری بومی پیش رفته و هویت معماری آن لا به لای چرخ های توسعه و پیشرفت اقتصادی گم شده است.
برخی از دانشجویان معماری معتقدند معماری امروز بندرعباس غیر قابل دفاع است که بی هویتی و مشوش بودن ساخت و سازهای آنرا در گشت و گذار می توان مشاهده کرد.
این عده که برای نشست علمی «چرایی وقوع کنترل و مدیریت حوادث غیر مترقبه از منظر شهرسازی، معماری و آمایش» گردهم آمده بودند خواستار رویکرد جدی به معماری متناسب با زیست این منطقه شدند.

** به جای متهم کردن یکدیگر راهکار بدهیم
دانشجوی رشته معماری در این نشست اظهار داشت: به نظر می رسد وجدان کاری کم شده و به مقصر دانستن دیگران عادت کرده ایم و جای دادن راهکار دنبال متهم کردن یکدیگر هستیم.
فروزان زرجام ادامه داد: جدای از اینکه آیا با دادن راهکار سازنده آشنا هستیم یا خیر، بیش از اندازه به گذشته و تمدن هفت هزار ساله خود چسبیده ایم در حالی که باید از آن درس گرفته و پیشرفت کنیم.
وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس که خود دارای دانشجویان رشته معماری است می تواند با برگزاری مسابقه های طراحی سردر جدید برای خود طراحی کند ولی طراحی سردر آن متعلق به سال ها قبل است.
این دانشجو بیان داشت: اکنون حریم رودخانه ها در کشور رعایت نمی شود اما کره جنوبی حریم 200 متری برای رودخانه ها تعریف کرده تا بهتر بتواند سیلاب ها را کنترل کند.
زرجام بیان داشت: همه اتفاق هایی که در حوزه های مختلف باید انجام شود در سندهای چشم انداز بیان شده ولی این برنامه ریزی ها طبق آن عمل نمی شود.

** ابتدا کار کنیم سپس درباره آن سخن بگوییم
دبیر انجمن علمی رشته معماری دانشگاه پیام نور هم در این نشست اظهار داشت: اگر شهر دبی در بسیاری از شاخص ها توانسته خود را به توسعه پایدار نزدیک کند به دلیل فراهم کردن زیرساخت هاست.
ندا نجمایی افزود: مدیران آنجا پس از انجام کار درباره آن سخن می گویند که ما نیز باید این را بیاموزیم.
وی خاطر نشان کرد: دیگر کشورها برای انجام کاری که دانش آن را ندارند از متخصصان دارای دانش فنی لازم بهره می گیرند ولی اینجا می گویند هزینه بالایی دارد و یا درآمدزا نیست.

**لزوم فعالیت کمیته نما در بندرعباس
وی افزود: کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس برای دادن مجوز ساخت و ساز بنا حتی نما را بررسی می کنند و به هیچ عنوان اجازه بکارگیری از نمای ناهمگون با محیط و اقلیم داده نمی شود.
نجمایی افزود: آیا شهر بندرعباس نباید دارای یک مرکز و یا دفتر بررسی نماهای شهری باشد، کشورهای حوزه حاشیه جنوبی خلیج فارس اجازه یک سانتی متر تعرض ساختمان ها به خیابان ها و معابر را نمی دهند و به شدت با متخلف برخورد می شود.
وی اشاره کرد: در این کشورها معمار و طراح ساختمان به خود اجازه نمی دهد با گرفتن پول از کیفیت و استحکام بنا بگذرد.

** معماری امروز هیچ جایی برای دفاع ندارد
مهندس تکنولوژی معماری هم در این نشست گفت: معماری قدیم از طراحی، حل مشکل تهویه هوا بوسیله بادگیر، رفع مشکل آب بوسیله قنات، سایه اندازی ها، چهارباغی و حیات های مرکزی منازل سرشار از درس ها و نکته های کاربردی برای فرا گیری و استفاده است.
عباس پورمهدی ادامه داد: حتی درخت هایی برای استفاده در حیاط انتخاب می شده که در فصل تابستان با برگ های خود مانع تابش نور خورشید شوند و در زمستان برای عبور نور بدون برگ باشند.
وی افزود: ولی اکنون بدون بهره گیری از معماری گذشته به گونه ای طراحی ها انجام می شود که گویی هیچگاه آن معماری دارای هویت و اصالت را نداشته ایم.
وی ادامه داد: سهل انگاری از خود ماست زیرا معماران بی حوصله شده اند و هیچ دفاعی از معماری کنونی نمی توان داشت.

**رقابت ناسالم و خارج از ضوابط به حوزه معماری و شهرسازی آسیب می زند
مدرس معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور واحد بندرعباس هم می گوید: اکنون گروه های معماری باید خود را از آسیب رقابت های ناسالم دور نگهدارند، چنین رقابت هایی به معماری و شهرسازی آسیب جدی وارد می کند.
افشین بهرامی بیان داشت: زمانی افراد می دانستند فلان شخص سازنده و ذیصلاح است، ولی با توجه نبود نظارت و کنترل دستگاه های متولی و مهم تر از آن، سود هنگفتی در بخش ساخت و ساز نهفته که موجب شده غیر متخصصان هم وارد این حوزه شوند، به نحوی که شاهدیم برخی پزشکان وارد ساخت و ساز هم شده اند.
وی ادامه داد: همچنین تاثیر گروه هایی که به هر دلیلی در انبوه سازی های شهری مشارکت داشتند و تنها سود ساخت و ساز برایشان اهمیت داشته را هم باید مد نظر قرار داد.
وی یادآور شد: مسکن مهر بندرعباس نمونه بارزی از کم توجهی به اصول معماری است که اگر نسبت به نظارت مجدد، نگهداری و تامین فضاهای خدماتی و عمومی مورد نیاز چاره ای اندیشیده نشود چه بسا تبدیل به بافت فرسوده چند سال آینده شود.
وی اشاره کرد: امروزه مدل های اقتصادی؛ جایگزین مکان یابی صحیح و اعتدال در ارتفاع ساختمان ها شده است، اما در دهه های نه چندان دور گذشته (سال 1324 هجری شمسی) هر گونه مجوز ساخت و ساز با محاسبه تراکم جمعیت و یا بر اساس عرض معابر صادر می شد که بسیار خوب، مفید و کاربردی بود.

** عدالت در شهرسازی باید رعایت شود
این متخصص شهرسازی خاطر نشان ساخت: شهر باید عدالت محور باشد تا بر میزان تعامل های سازنده گروه های مختلف اجتماعی با یکدیگر افزوده و از تعارض ها بکاهد، همچنین بایستی نگاه سطحی به معماری زدوده شده، از نگاه حسرت آمیز به گذشته و فریفتگی نسبت به الگوهای معماری و شهرسازی غربی فاصله گیریم.
بهرامی بیان داشت: معماری و شهرسازی امروز باید به اصالت و جوهره بنیادین خود بازگردد که در این مسیر با چالش های جدی مواجه خواهیم شد و تحقق آن به میزان تلاش معماران و شهرسازان بستگی دارد.

** مطالبه گری نیازی جدی در حوزه معماری و شهرسازی است
وی یادآور شد: مطالبه گر بودن شهروندان و متخصصان در بخش های معماری و شهرسازی امری بسیار جدی است که حتی در قبال این مطالبه گری هم خوب عمل نکرده ایم و آیندگان از حال و عملکرد امروز ما سخن خواهند گفت.
بهرامی خاطر نشان کرد: دانشجویان بخشی از آیندگان متخصص و مطالبه گرانی هستند که باید علاوه جرات و جسارت دادن به آنان برای بروز و طراحی ایده های خود، در جهت هویت یابی معماری و شهرسازی ایرانی، اسلامی آموزش داده شده و حمایت شوند.

** نماهایی که هیچ سنخیتی با معماری بومی و ایرانی، اسلامی ندارد
وی ادامه داد: عده ای در زمینه نمای ساختمان ها می گویند سلیقه ای است، کدام کارشناس این سخن را تایید می کند؟
این متخصص شهرسازی پرسید: در برهه ای از سرامیک که انسان را به یاد سرویس بهداشتی می اندازد برای نمای ساختمان ها استفاده کردند، این نما با یک زلزله بر سر مردم فرو خواهد ریخت.
این مدرس دانشگاه بیان داشت: باید به دانشجویان جرأت و جسارت انجام طراحی های بدیع را داد، دانشجو پس از انجام یک طراحی بدیع باید توسط استاد مورد تشویق قرار گیرد.
بهرامی گفت: ولی برخی مدرسان دانشگاه به جای تشویق دانشجویان به انجام چنین کارهایی با سرزنش مانع رشد و شکوفایی استعدادهای شاگردان خود می شوند، می توان برای شکوفایی ایده های تازه و بدیع دانشجویان مسابقات طراحی در سطح دانشگاه ها و شهرها برگزار کرد ولی اکنون آنان را دست کم گرفته ایم.
وی اشاره کرد: مدیران کارآمدی و لایقی نیز در کنار دانشجویان نیاز داریم که جرأت اجرا کردن ایده ها و طرح های ارزشمد و اصیل را داشته باشند.
مدرس معماری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ولی وقتی اجازه پیاده کردن ایده های خود بر روی کاغذ را نداریم نباید توقع وضعیت بهتری داشته باشیم، لذا این یک واقعیت است که معماری و شهرسازی امروز ما به هیچ وجه قابل دفاع نیست.
این کارشناس شهرسازی گفت: کمیته های تخصصی نما، سیما و منظر شهری باید نقش پررنگی در مقوله زیبایی شناختی داشته و برای افزایش کیفیت بصری فعالیت کنند ولی خلاء فعالیت آنها به شدت در شهرها حس می شود.

** تنها تسکین دهنده درد شهر هستیم
مدرس رشته معماری دانشگاه پیام نور هم ابراز داشت: اگر پایه مشکل دارد باید آن را درست کرد،مشکل اصلی در آموزش است.
سید مرتضی هاشمی بیان داشت: دانشجوی ترم هفت معماری یکبار سر ساختمان حضور نیافته و با بخش های مختلف آن به خوبی آشنایی ندارد، این درحالی است که کلاس درس رشته معماری باید در محل ساختمان برگزار شود.
وی بیان داشت: یکی از اساتید معماری می گفت شهر درمان یا درمانگر شهر هستیم و باید معضل ها و بیماری های معماری شهر را علاج کنیم.
وی اضافه کرد: به عنوان معمار باید از پایه شهر را بر اساس معماری ایرانی اسلامی طراحی کنیم ولی اکنون شرایط به گونه ای رقم خورده که در حال تسکین دادن دردها و مشکل های باقی مانده از گذشته هستیم.
این مدرس رشته معماری دانشگاه پیام نور بندرعباس گفت: شرایط کنونی منطقه گلشهر بندرعباس نمونه بارز بیماری شهرسازی است که به علت تراکم بسیار بالای جمعیت و در نتیجه خودروها امکان خدمات رسانی به موقع خودروی آتش نشانی و آمبولانس بسیار کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: برای خدمت دهی باید خودروها را با جرثقیل از سر راه برداشت که آنگاه خدمات دهی آمبولانس و خودروی آتش نشانی فایده ای برای حادثه دیدگان نخواهد داشت.

** بندرعباس دچار بیماری شهرسازی است
هاشمی ابراز داشت: خور نایبند بندرعباس در گذشته در برخی نقاط 50 متر و برخی نقاط دیگر کمی کمتر و یا بیشتر از این عرض داشته که با ساخت و سازهای صورت گرفته به 15 متر کاهش یافته است.
این مدرس دانشگاه افزود: این نشانه بی توجه ای به سابقه فعالیت خور نایبند است که احتمال دارد در آینده این خور با یک بارندگی شدید مشکل های فراوانی ایجاد کند.
وی خاطر نشان کرد: حتی شهرک پیامبر اعظم بندرعباس در مسیر رودخانه و بر روی ماسه بادی احداث شده و هر چند مسیر رودخانه را تغییر داده اند ولی اگر حجم سیلاب فراوان باشد به راحتی خاک زیر ساختمان ها را خواهد برد.
این مدرس رشته معماری دانشگاه پیام نور بندرعباس خاطر نشان کرد: همه این ها و بی توجه ای های صورت گرفته به همراه الگو برداری نامناسب باعث شده این شهر دچار بیماری شهرسازی باشد.

**پدافند غیرعامل در ساخت و سازها رعایت نمی شود
وی خاطر نشان کرد: «علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد»، زمانی که صحبت از برج العرب و دبی می شود باید بدانیم آنجا میلیون ها دلار بابت پدافند غیر عامل هزینه می کنند و برای حوادث و بلایی طبیعی و غیر مترقبه مانند سونامی، زلزله و طوفان و تمامی موارد دیگر ابتدا پیش بینی و سپس ساختمان ها را اجرا می کنند.
وی بیان داشت: این در حالی است که اینجا هنوز پدافند غیر عامل را در معماری لحاظ نمی کنیم، تا هنگام وقوع حوادث مانند زلزله و انفجار آوارهای ساختمان بر سر مردم حاضر در خیابان ها نریزد.

**ایده آل گراهای کم عمل هستیم
کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری و منطقه ای هم اظهار داشت: گاهی بسیار ایده آل گرا هستیم ولی در اقدام و عمل بسیار کم کاری می کنیم و انتظار کسب نتیجه عالی داریم، ابتدا یک سوزن به خود سپس جوال دوز به دیگران بزنیم.
عبدالله محترم پناه گفت: قبل از گله باید میزان تاثیر و تقصیر خود در وضعیت شهر مشخص کنیم، به عنوان مدرس دانشگاه چه اندازه دانشجو را فردی موثر و تاثیر گذار در اداره و مدیریت شهری تربیت کرده ایم و آیا کم کاری نکرده ایم.
وی ادامه داد: این از سه حالت خارج نیست یا دانش وجود ندارد یا توان مدیریت یعنی توان تبدیل علم به اقدام و عمل را نداریم و یا اینکه اهمال کاری می کنیم.
وی اضافه کرد: این ها را باید ریشه یابی و رفع کرد، در زمینه کسب علم و دانش دانشگاه ها مسوول هستند، در زمنیه ساختار حکومت و روش اداره جامعه هم دانشگاه ها تاثیر دارند و در مورد آخر هم باید وجدان داشته و اهمال کاری نکنیم.

** معماری نیازمند الگوست
وی خاطر نشان کرد: معماری مانند حکومت داری به یک الگوی مشخص و صحیح نیاز دارد که ما باید آن را تولید کنیم.
این کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری و منطقه ای افزود: مساله سرریز شهرها متعلق به انگلیس و توسعه آمایش متعلق به فرانسه است که در ایران هر 2 این ها را داریم، یعنی به مانند فرانسه توسعه آمایش می دهیم (طرح های تفصیلی را توسعه می دهیم) و مانند انگلیس برای سرریز جمعیت شهرهای جدید احداث می کنیم.

** آش می پزیم توقع کباب داریم
محترم پناه ادامه داد: با این آشپزی خود توقع خوردن چلو کباب داریم در صورتی که آش درست کرده ایم، خود ما هستیم که در دانشگاه ها باید دانش صحیح شهرسازی را ایجاد و به شهرساز بگوییم نظام مناسب شهرسازی کدام است.
وی اظهار داشت: جامعه علمی دچار خلاء نبود اتحاد است و برای رفع آن باید گفتمان مشترک بوجود آید تا اتحاد ایجاد شود و با آن قدرت بدست آید، جامعه علمی بدون قدرت هم اثر گذار نیست.
همانگونه که محترم پناه بیان می کند پیشرفت در بخش های مختلف از جمله معماری صورت گرفته ولی سرعتی که باید داشته باشد را ندارد.
گزارشگر: عزت اله معمارباشی
3219 /6048

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد معماري دانشگاه هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۸۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارسلونا؛ خواهرخوانده‌ای با شاهکارهای معماری برای اصفهان

بارسلونا، خواهرخوانده اسپانیایی اصفهان، با تلاش‌های چند قرنی برای استقلال و حفظ هویت فرهنگی خود مشخص می‌شود. این شهر به واسطه اشتراکات معماری و تاریخی خود با اصفهان در ۲۴ دی ۱۳۷۸ به خواهرخواندگی اصفهان درآمد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، منطقه بارسلونا توسط فنیقی‌ها یا کارتاژنی‌ها تأسیس شد که دارای پست‌های تجاری در امتداد سواحل کاتالونیا بودند، با این حال تا زمان رومیان به یک مرکز با اهمیت واقعی تبدیل نشد. این شهر در قرن پنجم پایتخت امپراتوری ویزیگوت‌ها شد و در طول سه قرن به نام بارسینونا شناخته می‌شد. در سال ۷۱۷ میلادی در قرن هشتم تحت سلطه مسلمانان مورها در آمد و به یک مرکز مذهبی مهم شد. سپس برای بیش از ۲۰۰ سال تحت حاکمیت مسلمانان بود.

بارسلونا از تسخیر مجدد توسط مسیحیان، به شهرستانی از امپراتوری کارولینژ و یکی از اقامتگاه‌های اصلی دربار تاج آراگون تبدیل شد. در اصل کنت‌های بارسلونا در قرن‌های دهم و یازدهم نفوذ خود را بر کاتالونیا تثبیت کردند و پس از اتحاد کاتالونیا و آراگون در سال ۱۱۳۷، بارسلونا به یک شهر تجاری بزرگ تبدیل شد. سال‌های ۱۲۱۳ تا ۱۲۷۶ سال‌های گسترش اقتصادی موفق شهر و بازپس‌گیری جزایر بالئاریک، والنسیا، منورکا و مایورکا از مورها بود. ساخت کلیسای جامع بارسلونا در سال ۱۳۴۷ آغاز شد و بیش از ۴۰۰ سال طول کشید و سال ۱۴۶۹ سال بازپس‌گیری گرانادا از مورها بود، با این حال نفوذ بارسلونا رو به کاهش گذاشت.

بارسلونا سپس توسط فرانک‌ها اشغال شد و امپراتور چارلز کبیر آن را به پایتخت اسپانیا تبدیل کرد که به‌عنوان خط دفاعی امپراتوری فرانک در برابر امپراتوری مورهای باقی‌مانده عمل می‌کرد. اعلام استقلال بارسلونا و خودمختاری آن توسط بورل دوم صورت گرفت و استقلال آن از پادشاهی فرانسه آغاز شد.

دوره پربار قرون وسطی موقعیت بارسلونا را به‌عنوان مرکز اقتصادی و سیاسی مدیترانه غربی تثبیت کرد و محله گوتیک شهر شاهد شکوهی شد که بارسلونا از قرن سیزدهم تا پانزدهم از آن بهره‌مند بود.

در فاصله ۱۶۴۰ تا ۱۶۵۹ کشاورزان و دروگرها دست به شورش زدند، چراکه در جریان درگیری‌های اسپانیا و فرانسه طی جنگ سی‌ساله در کاتالونیا، کاتالان‌ها مجبور به تأمین بار نیروهای اسپانیایی مستقر بودند. پس از این جنگ درگیری با پادشاه اسپانیا به طول انجامید و در بیست‌وششم ژانویه ۱۶۴۱، محاصره‌کنندگان کاستیلی در نبرد مونتژوئیک شکست خوردند. پس از آن لوئی سیزدهم فرانسه به‌عنوان کنت بارسلونا و فرمانروای کل کاتالونیا معرفی شد و در معاهده پیرنه، فرانسه از شهرستان کاتالونیا صرف‌نظر کرد، اما روسیلیون در جنوب فرانسه امروزی، به دست فرانسوی‌ها افتاد و از کاتالونیا جدا شد.

بارسلونا از قرن پانزدهم تا هجدهم در حالی که برای حفظ استقلال اقتصادی و سیاسی خود تلاش می‌کرد، وارد دوره افول شد. در فاصله ۱۷۰۱ تا ۱۷۱۴ جنگ جانشینی اسپانیا رخ داد که در آن کاتالان‌ها از هابسبورگ ها حمایت کردند و در نهایت یازدهم سپتامبر ۱۷۱۴، شهر به دست نیروهای بوربن افتاد، حقوق و امتیازات کاتالونیا و کاتالان‌ها سرکوب شد و کاتالونیا خودگردانی و بسیاری از حقوق ویژه خود را از دست داد. در سال‌های ۱۸۰۸ تا ۱۸۱۴ نیز سربازان ناپلئون بخش‌های زیادی از شهر را در طول جنگ استقلال اسپانیا نابود کردند.

دوره بهبود فرهنگی بارسلونا در اواسط قرن نوزدهم و با ورود و توسعه صنعت نساجی آغاز و کاتالانی دوباره به‌عنوان یک زبان ادبی برجسته در شهر برجسته شد. در اواسط قرن نوزدهم بارسلونا مهم‌ترین شهر صنعتی اسپانیا شد.

کاتالونیا در سال ۱۹۳۲ به وضعیت خودمختاری رسید، اما جنگ داخلی اسپانیا در سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ به خودمختاری آن پایان داد. در پایان‌این سال شیوه زندگی و زبان کاتالان سرکوب شد. بارسلونا در قرن بیستم شاهد آغاز نوسازی گسترده شهری بود و صاحب میراثی شد که به نقاط دیدنی جهان تبدیل شدند. با این حال آزادی‌های به‌دست آمده در این دوره در طول جنگ داخلی سال ۱۹۳۶ و دیکتاتوری متعاقب آن به شدت محدود شد.

در یازدهم سپتامبر ۱۹۷۷، سالگرد شکست در جنگ جانشینی ۱۷۱۴ و به‌دنبال آن، از دست دادن استقلال منطقه در بارکلئونا برگزار شد که بزرگ‌ترین تظاهرات اروپا تا آن زمان محسوب می‌شد. با احیای دموکراسی در سال ۱۹۷۸، جامعه بارسلونا قدرت اقتصادی خود را بازیافت و زبان کاتالانی بار دیگر احیا شد. در نهایت در سال ۱۹۷۹ کاتالونیا بار دیگر یک منطقه خودمختار شد.

اسپانیا در سال ۱۹۸۶ وارد اتحادیه اروپا شد و بارسلونا را به‌عنوان محل برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی در سال ۱۹۹۲ معرفی کرد. این اقدام به توسعه شهری مثبت و مشهودی منجر شد. میزبانی این شهر از بازی‌های المپیک ۱۹۹۲ به بارسلونا انگیزه تازه‌ای بخشید و موقعیت آن را به‌عنوان یک کلان‌شهر بزرگ بار دیگر تأیید کرد.

مناطق صنعتی بارسلونا در سال ۲۰۰۴ بازپس‌گیری شد تا به مناطق مسکونی تبدیل شود. گاوبازی نیز در سال ۲۰۰۴ در بارسلونا ممنوع شد، اما شهر هر یکشنبه ساعت ۱۹:۰۰ شاهد برگزاری این نمایش وحشتناک در میدان گاوبازی بود. پس از آن در بیست‌وهشتم جولای ۲۰۱۰ گاوبازی سنتی اسپانیایی در کاتالونیا به‌طور کامل ممنوع و تنها میدان گاوبازی بارسلونا بسته شد. پارلمان کاتالونیا این ممنوعیت را از سال ۲۰۱۲ تصویب کرد.

اقتصاد بارسلونا

بارسلونا اقتصاد متنوعی ندارد، اما در دشت‌های شمالی کوهستانی آن، زغال‌سنگ معدنی و سیمان استخراج می‌شود. بارسلونا یکی از تولیدکنندگان پیشرو در این زمینه در اسپانیا است. در دره کاردونای آن نمک از زمان رومیان مورد بهره‌برداری و ذخایر مهم پتاس (که در سال ۱۹۱۲ کشف شد) در نزدیکی سوریا وجود دارد. دشت‌های حاصل‌خیز ویک و بارسلونا، همچنین منطقه اطراف ویلافرانکا در جنوب آن محل کاشت انگور است و غلات در سراسر بخش مرکزی شهر کشت می‌شوند. گردشگری به دلیل آب‌وهوای معتدل، سواحل مدیترانه‌ای و مکان‌های فرهنگی، یک فعالیت اقتصادی برجسته به‌شمار می‌رود.

بارسلونا همچنین یکی از مراکز تولیدی برتر اسپانیا است و شهر بارسلونا بندر اصلی آن است. این شهر بیش از سه‌چهارم تولیدات نساجی، کاغذ و پلاستیک و بخش بالایی از تولیدات صنایع شیمیایی، خودروسازی و مهندسی را برعهده دارد. بارسلونا همچنین از منابع برق‌آبی پیرنه و موقعیت استراتژیک خود بهترین استفاده را کرده است.

برترین مکان‌های تاریخی بارسلونا

بارسلونا قرن‌ها تاریخ را پشت سر دارد که مکان‌های شگفت‌انگیز زیادی برای آن به ارمغان آورده است. این شهر به خاطر معماری چشمگیر و عجیبش در دنیا شناخته شده است.

ساگرادا فامیلیا

ساگرادا فامیلیا یک شگفتی معماری و از شاهکارهای آنتونین گائودی، همچنین یکی از معروف‌ترین کلیساهای جامع جهان است. این کلیسا از سال ۱۸۸۲ در دست ساخت بوده است و در واقع تا سال ۲۰۲۶ کامل نخواهد شد. ساگرادا فامیلیا از نظر معماری به عنوان شگفتی شناخته می‌شود.

طاق پیروزی

طاق پیروزی یک ساختار غول‌پیکر است که به‌عنوان دروازه اصلی شهر عمل می‌کرده و در سال ۱۸۸۸ برای نمایشگاه جهانی بارسلونا به سبک نئو-مودجار ساخته شده است. این شگفتی معماری در انتهای پارک سیوتادلا قرار دارد و به‌عنوان یک پناهگاه سرسبز در شهر عمل می‌کند.

پارک گوئل

پارک گوئل از میراث جهانی یونسکو و یکی دیگر از آثار معروف گائودی، یک مکان عالی برای تماشای یک روز آفتابی است که در بارسلونا زیادی تجربه می‌شود. این پارک که برای رسیدن به آن یک پیاده‌روی ۹۰۰ متری در سربالایی نیاز دارد، بیشتر به عنوان یک باغ در دامنه تپه است که در حومه بارسلونا قرار دارد. گائودی این بنا را طوری طراحی کرد که اکنون به عنوان نماد بارسلونا شناخته می‌شود.

باری گوتیکو

باری گوتیکو یا محله گوتیک، منطقه ویژه بارسلونا است و خیابان‌های باریک و معماری زیبای آن احساس سفر در گذشته را القا می‌کند. این محله خانه بعضی از حفظ‌شده‌ترین معماری‌های قرون وسطایی در اروپا است و اماکن زیادی برای کاوش در آن وجود دارد، تا آنجا که به‌راحتی می‌توان یک روز کامل را در آن سپری کرد، نقاط پنهان آن تماشا کرد و داستان‌های بی‌نظیری را درباره آن‌ها شنید.

لاس رامبلا

لاس رامبلا یکی از معروف‌ترین خیابان‌های شهر است، در میدان کاتالونیا قرار دارد و به بنای یادبود کلمبوس در بندرگاه بندر ول ختم می‌شود. در این خیابان اماکن زیادی برای دیدن و اقدامات بسیاری برای انجام دادن وجود دارد. بنای یادبود کلمبوس و بازار لا بوکریا جاذبه اصلی آن محسوب می‌شود و خیابان دارای کافه‌ها و رستوران‌های شگفت‌انگیزی است که در واقع با هدف پیاده‌راه سازی ایجاد شده است.

پوبله اسپانیول

پوبله اسپانیول یا دهکده اسپانیایی مکانی عالی برای گذراندن یک روز در بارسلونا است که برای نمایشگاه جهانی ۱۹۲۹ ساخته شد و فضایی برای نمایش بهترین معماری اسپانیایی بود. هر خیابان این دهکده نشان‌دهنده مناطق مختلف اسپانیا و سبک‌های مختلف معماری آن‌ها است. فروشگاه‌های زیادی برای خرید اقلام از تمام مناطق مختلف اسپانیا در این دهکده وجود دارد و ده‌ها صنعتگر و هنرمند در آن کار می‌کنند و اشیایی مانند سرامیک، منسوجات و جواهرات، همچنین غذاهایی از نان، روغن، پنیر و گوشت شگفت‌انگیزی و لذیذ را می‌فروشند.

اکسامپل

اکسامپل یکی از نمادین‌ترین مناطق بارسلونا و چیدمان شبکه‌مانند آن چشمگیر است. این منطقه امروزه متفاوت از گذشته و دارای طیف متنوعی از رستوران‌ها، مراکز خرید و تفریحات شبانه است. هنگامی که انقلاب صنعتی به بارسلونا آمد، جمعیت آن بسیار افزایش داشت. شهرنشینان به روستاهای مجاور سرازیر شدند و شرایط زندگی غیربهداشتی بود. برای مقابله با این موضوع، دولت یک مسابقه عمومی برای کمک به حل مشکل راه‌اندازی کرد که برنده این رقابت بارسلونا را به آنچه امروز است تبدیل کرد. قدمت بسیاری از خانه‌های اکسامپل به قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بازمی‌گردد و مکانی بسیار زیبا برای گردش است.

بیمارستان سنت‌پائول

بیمارستان سنت‌پائول در اوایل دهه ۱۹۹۰ ساخته و توسط گائودی طراحی شده است. این بنا به دلیل نمای سنگی زیبای تراشیده شده که بزرگ‌ترین مجسمه انتزاعی در جهان است، لقب «معدن سنگ» را به خود اختصاص داده است. این بیمارستان در سال ۱۴۰۱ تأسیس شد و نمای یک بیمارستان در دهه ۱۹۲۰ را به نمایش می‌گذارد. این ساختمان تا سال ۲۰۰۹ به‌عنوان یک بیمارستان استفاده می‌شد، اما اکنون به یک مدرسه هنری و کتابخانه ملی کاتالونیا تبدیل شده است.

کد خبر 748228

دیگر خبرها

  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • اصالت لباس محلی عشایر ایل شاهسون
  • مشتریان به نشان استاندارد و اصالت قطعات خودرو توجه کنند
  • آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • سهم ۶۰ هزار میلیاردی اصفهان در مولدسازی
  • بارسلونا؛ خواهرخوانده‌ای با شاهکارهای معماری برای اصفهان
  • جنبش‌های دانشجویی در آمریکا از جنگ ویتنام تا غزه/اهمیت جنبش کنونی
  • راهنمای خرید انواع بوته گرافیتی و شمش روی