Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه علامه امینی یک بار برای همیشه داستان غدیر را توضیح می‌دهد، گفت: هنر ایشان آن بود که طلا یافت و بدل احسن را رونمایی کرد. وحدت رها کردن اصول نیست بلکه خوب دفاع کردن است

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، آیین بزرگداشت «علامه عبدالحسین امینی» عصر دیروز (دوشنبه، سی ام اردیبهشت ماه) در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام «داوود فیرحی» در این آیین با اشاره به دستاوردهای علامه امینی، اظهار کرد: اگر امروز مرحوم علامه امینی تا این میزان دارای احترام است به دلیل آن است که صاحب سخن بوده و چیزی را گفته که تشیع قرن ها به آن احتیاج داشت.

 

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه قلب تشیع، مسئله غدیر است، تصریح کرد: در گذشته از غدیر سخنان بسیاری گفته شده بود اما هیچ گاه تا این میزان مستند درباره آن سخن به میان نیامده بود و این دستاورد مهمی است که جامعه شیعه مدت‌ها به آن نیاز داشت به طوری که امروز علامه نیست اما سخن اش همچنان ادامه و حیات دارد.

 

فیرحی با بیان اینکه هر مکتب بشری و غیر بشری دارای سه قسمت قلب، حواشی حفاظت یا کمربند امنیتی و وجه دفاعی است، ابراز کرد: هنر مرحوم علامه امینی این بود که عمر خود را روی پر ارزش ترین مسائل صرف کرد و به قلب تشیع و اندیشه دینی یعنی موضوع غدیر پرداخت.

 

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در بررسی تاریخ تفکر سیاسی مسلمانان به این نکته می رسیم که تاریخ تفکر اسلامی از سقیفه به بعد مطرح می شود، گفت: واقعیت این است که تفکر رایج مسلمانی، بعد از سقیفه را برجسته کرده است و قبل از آن از جمله غدیر را مخفی نگه داشته و مطالعات تاریخی نشان می‌دهد اگر پیامبر (ص) دو معجزه داشت یکی قرآن بود و دیگری عملکرد ایشان در شهر مدینه؛ قرآن مانده و حیات دارد اما آن قسمت که سیره عملی پیامبر(ص) بود کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی اضافه کرد: از سال اول هجرت تا سال رحلت ایشان مخفی مانده و نیاز است کار جدی پیرامون آن صورت گیرد که یکی از محوری ترین مسائل آن دوران، واقعه غدیر است که در این بررسی ها نوع ارتباط پیامبر(ص) با ادیان دینی، قبایل، طوایف و ... مشخص می شود.

 

فیرحی با بیان اینکه مرحوم علامه یک بار برای همیشه داستان غدیر را توضیح می دهد، ابراز کرد: در همان دوران ابتدایی چندین مرتبه کتاب «الغدیر» مورد مناقشه قرار گرفت و در سال های اخیر نیز مجدداً در فضای مجازی شبهاتی پیرامون فرقه گرایی آن مطرح شد اما به خاطر روش کار علامه، همواره طرفدارانی در دفاع از آن وجود داشته است و خود علامه می‌گوید بهترین‌ دفاع، مراجعه به تاریخ صحیح است و زمانی که شما تاریخ صحیح را بیان کنید نیاز به لشکرکشی خیابانی نداریم.

 

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه علامه در روش شناسی خود در کتاب الغدیر می گوید ما اساساً به سمت آن نرفته ایم که چه رخ داده است بلکه از تاریخ پرسیدیم چه رخ داد؟، تاکید کرد: افراد در مواجهه با کتاب الغدیر دوگونه هستند ابتدا شیعیانی که با مطالعه آن به ایمان استدلالی دست پیدا می کنند و دیگر مخالفانی که با مطالعه آن دست از اهانت بر می دارند.

 

 وی در ادامه بیان کرد: الغدیر یک کار محوری است و علامه فهمیده بود که عمرش کفاف آن را نمی‌دهد که پراکنده کار کند لذا روی یک موضوع متمرکز شد و دیگر کتاب‌هایش نیز خوشه چینی از الغدیر بود بنابراین یکی از درس های علامه برای طلبه ها و دانشجویان آن است که به جای مفصل و متنوع سخن گفتن و تحقیق کردن متمرکز بر یک سخن شوند و رساندن یک مسئله را به جواب در دستور کار قرار دهند.

 

فیرحی اضافه کرد: درس دیگر علامه آن است که اگر انسان جوان هم باشد شهرتش در گمنامی است اگر انسان سال ها وقت بگذارد زمان ارزشش را خواهد فهمید لذا اگر امروز دوست و دشمن به علامه احترام می‌گذارد نتیجه کتابها و تحقیقات آرام وی است.

 

این استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: قبل از کتاب «مفاتیح الجنان» کتاب‌های دعای بسیاری اما آمیخته با خرافات وجود داشت، شیخ عباس قمی پیرامون آن می‌گوید: پیروان یک مذهب مثل تشیع را نمی توان از دعا کردن منع کرد لذا تلاش کردم با کتاب مفاتیح‌الجنان بدل احسن ایجاد کنم یعنی به جای آن که به کتاب دیگران حمله کنم یک کتاب خوب ارائه داد، مرحوم علامه امینی نیز این گونه عمل کرد و سر خود را پایین انداخت و طلا پیدا کرد و بدل احسن رونمایی کرد که عرضه این بدل احسن هنر است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: وحدت رها کردن اصول نیست بلکه خوب دفاع کردن است لذا مهمترین اصول را با بدل احسن می‌توان حفظ کرد و نباید به جدل پرداخت.

پایان پیام/376

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان خبرگزاری شبستان موزه اصفهان روزه اولی ها خراسان جنوبي جشن روزه اولی ها کانون های مساجد نمایشگاه قرآن مجلس داوود فیرحی کتاب الغدیر علامه امینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۸۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد

سلمی نمین در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» گفت: بدون آزادسازی اسناد انتظاری از پژوهشگر نمی‌رود تا کار دقیق انجام دهد. مراکز اسناد ثروت ملت است، اما عده‌ای به دلیل بخل‌ورزی آن را ثروت خودشان می‌پندارند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» تألیف سلیمی نمین با حضور حجت الاسلام مرتضی اشراقی از نوادگان امام راحل، حسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، موسی حقانی رئیس مؤسسه تاریخ معاصر ایران و رضاپور حسین رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

سلیمی نمین در این نشست گفت:  قدرت‌های زیاده‌خواه و سلطه‌طلب در صدد مخدوش کردن تاریخ ملت‌ها و خدشه وارد کردن بر شخصیت‌های تاریخ ‌از ملتها می پردازند. دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران مفتخر است کارش را در سال 1380 با دفاع از شخصیت تاریخ ساز معاصر ایران یعنی امام خمینی (ره) آغاز کرد. در آن دوران کتاب «پاسداشت حقیقت» به نگارش در آمد که پاسخی در برابر هجمه‌های سازمان یافته علیه امام بود که در قالب خاطرات آیت الله منتظری منتشر یافت. پس از نگارش این کتاب، نتوانستیم از سد صدور مجوز وزارت ارشاد عبور کنیم و نا گزیر بودیم نُسخی را تکثیر کنیم و عرضه کنیم تا کمکی برای حل مشکل باشد. خیلی از بزرگان این اثر را ستودند.

بیت امام در ارائه اسناد تاریخی کم‌کاری جدی دارد

وی افزود: بدون پایبندی مراکز تولیدکننده‌ی تاریخ و اسناد تاریخی، پرداختن به تاریخ سخت است. گلایه‌ای حتی از بیت امام دارم. بسیاری از اسنادی که بیت می‌تواند در مسیر تبیین درست تاریخ کمک‌کار پژوهشگر باشد، کم‌کاری جدی دارد. برای پاسخگو به آقای کدیور که درباره آقای شریعتمداری نوشته شده بود، در مرکز اسناد جماران رفتم. امام نگاه برجسته‌ای نسبت به آقای شریعتمداری داشتند. بدون آزادسازی اسناد انتظاری از پژوهشگر نمی‌رود تا کار دقیق انجام دهد. مراکز اسناد ثروت ملت است، اما عده‌ای به دلیل بخل‌ورزی آن را ثروت خودشان می‌پندارند. در چنین فضایی کار پژوهش سخت شده است. شخصیت‌های اثرگذار به ویژه در مراکز فرهنگی کتاب مطالعه نمی‌کنند، و چون مطالعه نمی کنند، نمی توانند در مقام دفاع از محققان بر بیایند.

صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این نشست گفت: نکته‌ای را از زبان عناصر ضد انقلاب در اوایل دهه هفتاد خواندم که گفته بود «نیاز نیست کار سیاسی کنیم و لازم نیست مبارزۀ سیاسی را دنبال کنیم بلکه کافی است با نسلی که از دوره انقلاب فاصله دارد، به گفت و گو بنشینیم. از این جهت باید اطلاعات آنان از تاریخ و فرهنگ منطبق با خودمان تنظیم کنیم. اگر اینگونه که ما بخواهیم، اطلاعات را دریافت کنند، عمل سیاسی را خود آنان انجام می دهند.» از این جهت باید هوشمندی دشمن را تحسین کنیم. در آن زمان موجی از کتاب‌هایی که روایت‌های تاریخی را تحریف می‌کرد، وارد بازار شد. عزیزانی هم برای دفاع و هجمه به آنان وارد عرصه شدند که آقای سلیمی نمین از جمله آنان بود. غیرت و حساسیتی که اقای سیلمی نمین برای ارائه تصویر روشن و درست از حضرت امام یافتم، این روحیه را ستایش می‌کنم. حساسیت‌های ایشان در نقاط درستی بود.

حمایت از تولید آثار فاخر انقلاب اسلامی در مرکزی

وی افزود: برای برخی این قداستی که برای امام قائل بودیم، اهمیت ندارد. نسل ما انقلاب را از معبری در یافتند که در پیشانی آن، امام بود. خدشۀ به امام، کل آن معبر را نابود می‌کند. آنان که زدن امام را انتخاب کردند، درست فهمیدند که کجا را باید واژگون کنند. باید برای حفظ این هاله قدسی که دور شخصیت امام است، تلاش کنیم. برخی با افتخار می‌گویند از اصول خودشان بازگشتند، اما امام اصولش از اول همانی بود که مطرح کرد و تا آخر پای آن اصول ایستاد.

صفار هرندی ادامه داد: باید در هر نقطه‌ای که انحراف از حقیقت اتفاق می‌افتد، این حساسیت امثال آقای سلیمی نمین را نشان داد. یک روزی رادیوی اسرائیل محلی برای انعکاس منویات یک شخصیت برجسته‌ای که از شاگردان امام بوده و به قدری برجستگی داشته که بزرگان قم تصور می‌کنند او باید جانشین امام باشد و کسی است که حرارت ضد اسرائیلی او از امام کمتر نبود. اما روزی چشم باز می‌کنیم و می‌بینیم منویات و استفتائات ایشان از طریق رادیو اسرائیل پخش می‌شود. آنجا انسان می‌فهمد که آثار تحریف تاریخی چقدر خطرناک است.

در انتهای این برنامه از کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد.

بر پایه این گزارش، کتاب «چالش‌های تاریخی» با عنوان فرعی چرخش قلم و سخن در سیر تاریخ تالیف عباس سلیمی نمین از سوی دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به بازار چاپ و نشر کتاب آمد. این کتاب در هشت فصل اصلی و تعدادی زیربخش در هر فصل به بررسی موضوعاتی همچون باستان با عظمت، مشروطه به غارت رفته، سیر تاریخی کودتای 1299، نهضت ملی و مشت آهنین، دردی جانکاه، خیزش سراسری یک ملت از دریچه مستند «انقلاب 57»، فرجام تمسک به منابع نامعتبر، منشا تقابل آقای منتظری با امام پرداخته است.

به طور کلی هشت چالش تاریخی در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است که این هشت چالش عبارتند از: نسبت 7 آبان با ایرانیان (مناظره شروین وکیلی، پرویز رجبی، عبدالمجید ارفعی، بهرام روشن‌ضمیر و عباس سلیمی نمین)، مشروطه به غارت رفته (مناظره قلمی در روزنامه شرق)، سیر تاریخی کودتای 1299 (مناظره صادق زیباکلام و عباس سلیمی نمین در کانون اندیشه جوان)، نهضت ملی و مشت آهنین (مناظره قلمی ابراهیم یزدی و عباس سلیمی نمین)، رکس؛ آتشی که به جان آتش‌افروزان افتاد (مناظره قلمی در روزنامه کارگزاران)، خیزش سراسری یک ملت از دریچه مستند «انقلاب 57»( محاجه‌ای قلمی با شبکه من و تو)، خرد جمعی و نظام تصمیم‌ساز در دفاع مقدس و… (مناظره مرتضی الویری و عباس سلیمی نمین در جماران)، منشا تقابل آقای منتظری با امام (مناظره اعضای بیت آیت‌الله منتظری و عباس سلیمی نمین به دعوت انجمن اندیشه و قلم).

انتهای‌پیام/

 

دیگر خبرها

  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد
  • عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • عرضه ویژه کتاب‌های انتشارات علمی و فرهنگی
  • اعزام ۸ کاروان حج تمتع از کرمانشاه به سرزمین وحی
  • کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • علامه جعفری از شایستگی تفکر به صورت بالفعل برخوردار بود