Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم ،دکتر اکبر اسلامی بر تفاوت در تعاریف دو مفهوم "بهداشت" و "سلامت" تاکید کرد و اظهار کرد: سلامتی حالت ایده‌آل بدن از لحاظ جسمی و روحی است و صرفا به معنای فقدان بیماری نیست که مردم می‌توانند آن را از دولت‌ها مطالبه کنند‌‌ اما بهداشت علم و هنر پیشگیری از بیماری‌ها است‌ و گاها این دو واژه به اشتباه در یک معنا به کار می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ارتقای شاخص‌های بهداشتی را حاصل همت متخصصین و تکنسین‌های بهداشت دانست و تصریح کرد: در سال‌های گذشته کشور ایران توانسته بود از طریق مراقبت‌های بهداشتی اولیه اقدامات بسیار مفیدی از جمله بهبود وضعیت سلامت مادر و کودک و کاهش اپیدمی بیماری‌های واگیر انجام دهد و گذار از بیماری‌های واگیر بیشتر مرهون تلاش‌های متخصصین بهداشت بوده است تا پزشکان!

اسلامی از کمرنگ‌تر شدن نقش متخصصین بهداشت در نظام سلامت  اظهار نگرانی کرد و متذکر شد: ورود پزشکان به مراقبت‌های بهداشتی اولیه (PHC) از علل کمرنگ شدن نقش متخصصین بهداشت است.

وی افزایش میزان پوسیدگی دندان در کودکان را یکی از تبعات درمان‌محور بودن نظام سلامت  و کمرنگ شدن نقش متخصصین بهداشت دانست.

اسلامی با انتقاد به پزشک‌سالار بودن نظام سلامت کشورمان نسبت به آمار بالای عمل سزارین در کشور هشدار داد و گفت: حدود 50 درصد عمل‌های سزارین در بیمارستان‌های دولتی و حدود 90 درصد در بیمارستان‌های خصوصی انجام می‌شود‌؛ این درحالی است که 80 درصد از مادران باردار توانایی این را دارند که زایمان خود را به‌صورت طبیعی انجام دهند.

وی افزود: متاسفانه امروزه بسیاری از مردم برای یک سرماخوردگی ساده نیز به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند در صورتی که سیاستگذاری‌های وزارت بهداشت در حوزه فرهنگ سلامت باید به گونه‌ای باشد که به مراقبت‌های بهداشتی اولیه توجه بیشتری شود.

عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت و ایمنی شهید بهشتی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی با تاکید بر مراقبت‌های بهداشتی اولیه بیان کرد: باید به این نکته توجه کرد که رسیدن به پوشش همگانی سلامت امروزه راهکارهای متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته دارد‌.

وی با ارائه مثالی افزود: 40 سال پیش بیماری‌های واگیری نظیر بیماری‌های پوستی و اسهال و... بیشتر مورد بحث بود اما امروزه رویکرد مراقبت‌های بهداشتی اولیه به دلیل افزایش آگاهی و بهبود سطح بهداشت جوامع، تغییر کرده و امروزه ما بجای بیماری‌های واگیر مثل اسهال ناشی از آب آلوده، بیشتر شاهد بیماری‌های غیرواگیر نظیر بیماری‌های ناشی از آلودگی آب‌ها به فلزات سنگین و نیترات هستیم که عاملی برای بیماری‌هایی نظیر سرطان دانست.

اسلامی در پایان با اشاره به اینکه اقدامات پیشگیرانه به مراتب هزینه‌های بسیار کمتری از اقدامات درمانی دارند، تصریح کرد: اگرچه در کشورمان مراکز درمانی مجهز و پیشرفته‌ای برای درمان بیماری‌‌های مزمن و انواع سرطان‌ها داریم اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که ساخت مراکز درمانی هزینه‌های میلیاردی در بر دارد در حالیکه پیشگیری از این بیماری‌ها از طریق اقدامات بهداشتی و تغذیه‌ای هزینه‌ای بسیار کمتر از تاسیس یک مرکز درمانی پیشرفته خواهد داشت. کپی متن خبر

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۱۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۰ درصدی مصدومین تصادفات نوروزی | ثبت بیش از یک میلیون بازدید بهداشتی

به گزارش جام جم آنلاین، صبح امروز همایش تجلیل از خادمان سلامت نوروزی ۱۴۰۳ همزمان با چهارمین روز از هفته سلامت با حضور بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرمانده پلیس راهور فراجا، معاونین و مدیران وزارت بهداشت و سازمان اورژانس کشور و جمعی از تلاشگران سازمان اورژانس و حوزه‌های بهداشت و درمان در سالن امام جواد (ع) ستاد وزارت بهداشت برگزار شد.

 رییس سازمان اورژانس کشور در این مراسم از کاهش ۱۰ درصدی مصدومین ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در این ایام ۵۰ هزار و ۸۰۰ ماموریت ترافیکی انجام و حدود ۴۳ هزار مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند.



 جعفر میعادفر با اشاره به اینکه در طرح سلامت نوروزی ۳۳۴۵ پایگاه اورژانس در سراسر کشور فعالیت داشت، افزود: دو پایگاه بال ثابت و پایگاه دریایی نیز در ایام نوروز فعال بود و در این ایام حدود یک میلیون تماس از سوی مردم دریافت و ۲۹۶ هزار ماموریت انجام شد.

وی با اشاره به حوادث ترافیکی در ایام نوروز، عنوان کرد: در این ایام ۵۰ هزار و ۸۰۰ ماموریت ترافیکی انجام و حدود ۴۳ هزار مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند.

رئیس سازمان اورژانس کشور از کاهش ۱۰ درصدی مصدومین ترافیکی در ایام نوروز ۱۴۰۳ خبر داد و افزود: همچنین اورژانس هوایی نیز ۱۹۳ سورتی پرواز داشت که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری دارد.

به گفته وی در طرح سلامت نوروزی ۲۶ هزار نیروی انسانی در حوزه اورژانس و فوریت‌های پزشکی خدمت کردند.

 
 انجام بیش از یک میلیون بازدید بهداشتی در ایام نوروز

 
معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در این مراسم از انجام بیش از یک میلیون و ۷۰۰ بازدید بهداشتی در ایام نوروز خبر داد و بر اهمیت و لزوم مشارکت مردمی در ارتقای حوزه بهداشت و پیشگیری، تاکید کرد.

 حسین فرشیدی ضمن قدردانی از تلاش و همکاری پلیس راهور در ایام نوروز و کاهش تصادفات رانندگی در ایام نوروز، گفت: پیشگیری از بروز حادثه و بیماری، شرط اول سلامتی است، بنابراین با توجه به تنوع فرهنگی در کشورمان، سعی داریم خدمات حوزه بهداشت و فرهنگسازی و افزایش سواد سلامت را پررنگ‌تر از گذشته، تداوم و ارتقا بخشیم.

وی با بیان اینکه در طرح سلامت نوروزی ۱۴۰۳ بیش از یک میلیون و ۷۰۰ بازدید بهداشتی صورت گرفته است، افزود: در این بازدید‌ها بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد توسط کارشناسان بهداشت کشف و معدوم شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در حوزه بیماری‌های واگیر، یک میلیون مورد علائم سندرومیک بررسی و غربالگری شد.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز اقدامات روتین حوزه بهداشت از جمله واکسیناسیون‌ها نیز انجام و هیچ خدمتی تعطیل نشد، عنوان کرد: در این ایام بازدید‌های بهداشتی ۷۰ درصد افزایش یافت و تیم‌های بهداشتی در سراسر کشور و در پایگاه‌های مرزی، در خدمت رسانی به مردم، از هیچ تلاشی فروگذاری نبودند.

دیگر خبرها

  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات
  • ایجاد ۷ ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در همدان
  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند
  • بیماری‌های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام‌های بهداشتی دنیا
  • بیماری های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام های بهداشتی دنیا
  • ساماندهی بهداشتی اولویت طرح تضمین سلامت فرآورده‌های شیلاتی است
  • افزایش ۳۵ درصدی خدمات بهداشتی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی در چهارمحال و بختیاری
  • بیش از 95 درصد مردم چهارمحال و بختیاری به شاخص‌های سلامت دسترسی دارند
  • کاهش ۱۰ درصدی مصدومین تصادفات نوروزی | ثبت بیش از یک میلیون بازدید بهداشتی