تشدید مجازات اسیدپاشی، طرحی جامع برای حمایت از قربانیان است
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۳۱۲۳
همدان_ ایرنا_ نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: تشدید مجازات اسیدپاشی که روز گذشته /دوشنبه/ کلیات آن در مجلس تصویب شد، طرح جامعی است که می تواند حمایت های مادی و معنوی را از قربانیان این اقدام غیرانسانی داشته باشد.
محمد کاظمی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون با وجود حساسیت های جامعه نسبت به اسیدپاشی، قانونی تحت عنوان مجازات اسیدپاشی نداشتیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی نبود قانونی در راستای این جرم را یک نقیصه برای دستگاه قضایی دانست و افزود: با ارایه طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در مجلس، این نقیصه مرتفع شد.
نماینده مردم ملایر در مجلس دهم ادامه داد: در این طرح پیش بینی کردیم اگر به هر دلیلی فرد آسیب دیده از اسیدپاشی دسترسی به عامل اصلی جرم پیدا نکرد و یا فرد شناسایی نشد و فرار یا فوت کرد، تمامی هزینه درمان فرد قربانی از بیت المال پرداخت شود.
کاظمی بیان کرد: همچنین در این طرح پیش بینی کردیم چنانچه درمان فرد قربانی ناشی از اسیدپاشی طولانی و پرهزینه شد، از صندوق تامین خسارت های بدنی پرداخت شود.
وی گفت: سازمان بهزیستی را نیز موظف کردیم در راستای زدودن دردهای روحی و روانی قربانیان اسیدپاشی از کارشناسان و متخصصان روانشناسی این سازمان استفاده و برای کاهش آلام روحی به این افراد کمک کنند.
کاظمی تاکید کرد: در این طرح رسیدگی به پرونده های اسیدپاشی را خارج از نوبت قرار دادیم و تعلیق مجازات را ممنوع کردیم.
وی به عنوان مسئول کمیته رسیدگی به طرح تشدید مجازات اسیدپاشی خاطرنشان کرد: چنانچه به فرد قربانی بر اثر اسیدپاشی آسیب جدی وارد شود، برای فرد ضارب 25 سال زندان تا حبس ابد پیش بینی شده است.
نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم گفت: بیش از 6 ماه روی این طرح کار کارشناسی صورت گرفت و جلسه های متعددی با کارشناسان نهادها و سازمان های مختلف داشتیم تا به نتیجه رسیدیم.
کاظمی طرح تشدید مجازات اسیدپاشی را یک طرح شاخص در مجلس دهم برشمرد و افزود: روی این طرح کار کارشناسی زیادی انجام شده است و طرح نسبتا جامعی است.
وی با بیان اینکه تبدیل این طرح به قانون زمان زیادی نمی برد اظهار داشت: چنانچه تصویب این طرح در مجلس نهایی شود، به شورای نگهبان می رود و در صورتی که ایراد خاصی در این طرح نباشد، طی 10 روز آینده تایید و به قانون تبدیل می شود.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اسیدپاشی را یکی از پدیده های نامطلوب اجتماعی دانست و ادامه داد: متاسفانه طی سال های اخیر پرونده های اسیدپاشی در کشور رشد داشته و عوامل این جرم نیز شناسایی نشده اند.
کاظمی با تاکید بر اینکه در شناسایی مجرمان اسیدپاشی نیازمند تلاش بیشتر از سوی نیروهای انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی هستیم گفت: این در حالیست که بیشتر قربانیان اسیدپاشی، بانوان هستند که مورد حمله قرار می گیرند.
به گزارش ایرنا، کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی روز گذشته /دوشنبه/ با 206 رای موافق، چهار رای مخالف و سه رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که نمایندگان باید جزییات این طرح را مجدد بررسی و برای تصویب نهایی رای گیری کنند.
7528/2090
منبع: ایرنا
کلیدواژه: اجتماعي اسيدپاشي قربانيان اسيدپاشي نماينده مجلس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۳۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران
متأسفانه قرآن در جامعه ما مهجور است و گاهی ما در نحوه نگهداری به قرآن اهانت میکنیم. چنانچه گاهی برخی مساجد قرآنهایی که ورقهای آن جدا شده یا فرسوده است را به بازیافت میدهند و با این کار به قرآن اهانت میکنند؛ چراکه ادعیه و قرآنها در بازیافتها با زبالههای کاغذی دیگر با آب حل شده و به مقواهایی مثل شانه تخممرغ تبدیل میشود. بر همین اساس، برای بهرهمندی مطلوب از مصاحف شریف (قرآن، کتب مذهبی و ادعیه) طرح ملی «نورباران» به همت سازمان دارالقرآن الکریم آغاز به کارکرد.
حجتالاسلام حمیدرضا قربانیان، مدیرعامل دارالقرآن اهلبیت (ع) طی گفت و گویی جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران را تشریح کرد. حجتالاسلام قربانیان یکی از اهداف اجرای این طرح را حفظ حرمت قرآن عنوان کرد و گفت: «گاهی ما در مساجد شاهد نگهداری قرآنها به طرز نامناسبی هستیم و هیئتامنای مساجد اغلب نمیدانند که با قرآنهای اضافی یا فرسوده چهکار کنند؛ گاهی برخی برایآنکه حرکتی انجام داده باشند این قرآنها را در مزارع خاک میکنند که با این کار قرآن خوراک موریانه میشود. بعضی دیگر از افراد قرآن را داخل آب میریزند؛ درحالیکه برخی کاغذهای قرآن قابلیت حل شدن در آب را ندارد و یک جایی بالاخره سر از خشکی در میآورد؛ لذا اینها معضلی بود که ما نتوانستیم بیتفاوت از کنار آنها رد شویم و بر همین اساس طرح نورباران را به اجرا در آوردیم.»
وی تأکید کرد: «در این طرح ما به دنبال ترمیم و صحافی قرآن هستیم. لازم به ذکر است که طرح نورباران طرح شخصی، استانی و حتی کشوری نیست و افرادی از کشورهای سودان، سوریه و عراق طی بازدید از مجموعه، از این طرح استقبال کردند تا آن را در کشورهای قطب اجرا کنند.»
مدیرعامل دارالقرآن اهلبیت (ع) اصفهان یکی دیگر از اهداف اجرای این طرح را جلوگیری از قطع درختان برای چاپ قرآن دانست و افزود: «اگر قرآنهای فرسوده در منازل یا مساجد ترمیم و صحافی شده و دوباره در مساجد و منازل قرار گیرید، ما تا بیست سال آینده نیازی به قطع درخت برای چاپ قرآن نخواهیم داشت.»
حجتالاسلام قربانیان سومین هدف از اجرای این طرح را فرهنگسازی در این زمینه عنوان کرد: «با اجرای این طرح میتوان قرآن، نهجالبلاغه و مفاتیح در سراسر کشور را تأمین کرد. در برخی مساجد کشور مثل سیستان و بلوچستان حتی یک قرآن هم وجود ندارد و آنها خواستار حتی قرآنهای نصف نیمه و قدیمی هستند.»
نحوه دریافت و توزیع قرآن و ادعیه
حجتالاسلام قربانیان درباره نحوه توزیع قرآن، ادعیه و کتابهای مذهبی توضیح داد: «طبق توافقنامه با سازمان دارالقرآن الکریم قرار است کلیه قرآنها به مؤسسه دارالقرآن اهلبیت (ع) ارسال شده و بعد از ترمیم و صحافی، مجدد به سازمان دارالقرآن الکریم اعلام شود. در نهایت، سازمان دارالقرآن الکریم با استعلام از سازمان تبلیغات استانها تصمیم میگیرد که قرآنها در کدام مناطق توزیع شود.»
وی در خصوص نحوه ارسال گفت: «سازمانهای تبلیغات اسلامی سراسر کشور جهت دریافت قرآن و ادعیه اعلام آمادگی کردهاند. همچنین مردم میتوانند با تماس به مؤسسه دارالقرآن اهلبیت (ع) به شماره ۳۵۱۰۵-۰۳۱ داخلی ۶ درخواست دریافت قرآن و ادعیه خود را نمایند یا خودشان قرآن و ادعیهشان را به موسسه دارالقرآن اهل بیت (ع) واقع در خمینی شهر، بلوار شهید محمد منتظری ارسال کنند.»
حتی برای یک ورق قرآن احترام قائل شوید
حجتالاسلام قربانیان صفحات قرآن را قابلاحترام بالایی دانست و گفت: «ما در مؤسسه دارالقرآن اهلبیت (ع) قرآنهایی که تنها یکی – دو صفحه از آنها باقیمانده و قابل صحافی نیستند را داخل پاتیلهایی شسته و پاککرده و بعد از آن بهعنوان جلد قرآن استفاده میکنیم.»
وی تأکید کرد: «این یک نوع فرهنگسازی است که مردم حتی برای یک ورق قرآن احترام قائل شده و آنقدر راحت آن را داخل آب یا بازیافت نگذارند.»
به گفته حجتالاسلام قربانیان، هیچ کجای کشور حتی اماکن متبرکه دستگاه خمیرکن مجزا ندارند. او گفت: « طرح جمع آوری قرآن و ادعیه پیشازاین با روشهای دیگر اجرا شده است و قرآن کهنه را با قرآن نو تعویض میکردند اما در نهایت این قرآن کهنه به بازیافت میرفت. در حالی که ما با اجرای این طرح درصدد ترمیم و صحافی قرآنهای کهنه برآمدیم.»
وی دررابطهبا میزان جمعآوری قرآن، ادعیه و کتب مذهبی مازاد در مساجد، حسینیهها، اماکن مذهبی و منازل یا اهدای قرآنهای نو بیان کرد: «این طرح بهصورت محدود از اسفند ۱۴۰۱ و بعد از آن به طور سراسری اجرا شد اما متاسفانه به دلیل تبلیغات محدود استقبالی از این طرح صورت نگرفت. با این وجود، حدود ۱۰۰ هزار جلد کلام الله مجید، مفاتیج و ادعیه مذهبی مثل نهج البلاغه را جمع آوری کردیم و از این تعداد حدود ۲۰ هزار قرآن توزیع شده است.»
حجتالاسلام قربانیان در پایان تأکید کرد: «وظیفه شرعی هر مسلمانی است که از هر طریقی که میتواند این طرح را اطلاعرسانی کند تا اگر حتی یک برگه مفاتیح یا قرآن داشتند آن را بازیافت نکنند؛ بلکه جمعآوری کرده و برای ما ارسال نمایند.»
منبع: خبرگزاری شبستان