Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسلام آباد - ایرنا - روند افت ارزش روپیه پاکستان در برابر دلار آمریکا به شدت ادامه دارد تا جایی که این وضعیت نه تنها اوضاع نابسمان معیشتی این کشور را شکننده تر کرده بلکه باعث شده تا ایده تحریم دلار از سوی کارشناسان و شهروندان پاکستانی برای جلوگیری از تورم و گرانی مطرح شود.

گزارش روز سه شنبه رسانه های پاکستانی حاکی از کاهش شدید ارزش روپیه در برابر دلار در بازارهای اسلام آباد و سایر مراکز تجاری این کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق آمار ارائه شده امروز از سوی بازارهای ارزی پاکستان، قیمت هر دلار در پاکستان به 151 روپیه رسیده و این کاهش ارزش واحد پولی پاکستان مشکلات جدیدی از جمله افزایش بدهی های خارجی این کشور را به دنبال داشته است.
کاهش بی سابقه ارزش پول ملی پاکستان صدای مردم و جامعه بازرگانی این کشور را در آورده تا جایی که علاوه بر تورم شدید و گرانی در بخش های مختلف، سطح بدیهی های خارجی پاکستان نیز به 106 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.
از قیمت انرژی شامل برق و گاز گرفته تا قیمت دارو، طلا و کالاهای اساسی در پاکستان به میزان قابل توجهی افزایش یافته و این وضعیت باعث نگرانی شدید کارشناس امور اقتصادی پاکستان شده است.
کارشناسان پاکستانی این روزها با حضور در برنامه های مختلف تلویزیونی این کشور به مردم توصیه می کنند که برای جلوگیری از تورم و گرانی دست از خرید دلار برداشته و اجازه ندهند نابسمانی در بازار بورس، ارز و فعالیت های تجاری در تسخیر دلار قرار بگیرد.
«عارف حبیب» از کارشناس ارشد امور اقتصادی و مالیات در پاکستان در گفت وگو با شبکه خبری دنیا نیوز گفت: ما باید دلار را تحریم کنیم، مردم باید کالاهای ملی خرید و آن دسته از شهروندان که ارز خریداری کرده اند می بایست آن را بفروشند.
«سمیع الله طارق» کارشناس دیگر پاکستانی نیز گفت: تنها راه جلوگیری از تورم عدم خرید دلار و عرضه آن به بازار است.
در همین حال فعالان فضای مجازی در پاکستان از جمله شخصیت های برجسته اجتماعی و رسانه ای با هشتگ «تحریم دلار» از مردم خواستند تا اقتصاد کشور را با نخریدن دلار نجات دهند.
کاربران شبکه اجتماعی توئیتر در پاکستان با ابراز نگرانی از اوضاع فعلی معیشت این کشور تاکید کردند که ما نیز مانند برخی از کشورها از جمله ترکیه باید به وابستگی به ارز خارجی را کم کنیم.
آنان تاکید کردند: باید سعی کنیم کالای داخلی بخریم و اشیای خارجی را تحریم کنیم چون با این روش می توانیم آینده تولیدات پاکستان را تضمین کنیم.
گروهی از فعالان اجتماعی نیز در شهرو گوجرانوالا واقع در ایالت پنجاب پاکستان با سوزاندن اسکناس های یک دلاری آمریکا، از مردم کشورشان خواستند تا با خرید دلار به خود و کشور ضرر نرسانند.
تحلیلگران پاکستانی می گویند با کاهش شدید ارز پول ملی این کشور در برابر دلار که همچنان ادامه دارد، یک هزار میلیارد روپیه به بدیهی های خارجی پاکستان اضافه شده است بنابراین دولت برای جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع معیشت باید سیاسی موثری را تدوین و اجرا کند.
آنان معتقدند که با دریافت وام شش میلیارد دلاری اسلام آباد از صندوق بین المللی پول بدهی های خارجی پاکستان طی دو سال آینده به 120 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
بانک مرکزی پاکستان امروز اعلام کرد: میانگین نرخ تورم در این کشور از 3.8 درصد به 7 درصد رسیده و نرخ بهره بر پایه 12.25 درصد تثبیت شده است.
جناح مخالف دولت پاکستان با ابراز نگرانی شدید نسبت به اوضاع معیشتی این کشور و افزایش بی سابقه تورم و گرانی اعلام کردند که بعد از عید فطر جلسه مشترک احزاب سیاسی مخالف برگزار می شود و طی آن برنامه ریزی برای آغاز نهضت ضدولتی نهایی خواهد شد.
آساق*274**1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كاھش پول پاكستان روپيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۳۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه: ۲۸ زندانی پاکستانی آزاد می‌شوند

به گزارش جام جم آنلاین از مرکز رسانه قوه قضاییه، کاظم غریب‌آبادی روز پنجشنبه با اعلام این خبر بیان کرد: در جریان سفر رییس قوه قضائیه به استان هرمزگان، ۲۸ تبعه پاکستان که به جرم ورود غیرقانونی و صید غیرمجاز در زندان به سر می‌بردند، با استفاده از رافت اسلامی و با تعلیق بخشی از مجازات حبس آنان، آزاد و به کشور خود بازگردانده می‌شوند.

غریب آبادی افزود: در چارچوب توافقات به عمل آمده با پاکستان، برخی اتباع ایرانی زندانی در این کشور نیز آزاد خواهند شد و این فرایند میان ۲ کشور تا تعیین تکلیف تمامی افراد بازداشتی در ایران و پاکستان، ادامه خواهد داشت.
رییس قوه قضاییه در سی‌اُمین سفر استانی خود و در راس هیئت عالی قضایی، شامگاه چهارشنبه وارد بندرعباس شد.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای و سایر مسئولان عالی قضایی در جریان این سفر، برنامه‌هایی را در راستای رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی مردم استان هرمزگان، ترتیب داده‌اند.

در جریان این سفر، رییس عدلیه در راستای صیانت از بیت‌المال و احیای‏ حقوق‏ عامه‏ از مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان یکی از مراکز مهم تجاری ـ صنعتی کشور در استان هرمزگان بازدید کرد.

دیگر خبرها

  • ۲۸ زندانی پاکستانی آزاد می‌شوند
  • غریب‌آبادی: ۲۸ زندانی پاکستانی آزاد می‌شوند
  • ایران ۲۸ زندانی پاکستانی را آزاد می کند
  • معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه: ۲۸ زندانی پاکستانی آزاد می‌شوند
  • غریب آبادی: ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر رئیس قوه قضائیه به استان هرمزگان آزاد می‌شوند
  • ۲۸ زندانی پاکستانی در سفر اژه‌ای به هرمزگان آزاد می‌شوند
  • آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی در سفر اژه‌ای به هرمزگان
  • آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر اژه‌ای به هرمزگان
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳