Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-26@15:17:32 GMT

ایرانی‌ها ۳ برابر مردمان دنیا عسل می‌خورند

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۸۸۱۲

ایرانی‌ها ۳ برابر مردمان دنیا عسل می‌خورند

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از تولید ۱۳ هزار و ۳۱۷ تن عسل در سال ۹۷ در استان خبر داد و گفت: سرانه مصرف این محصول در ایران حدود یک کیلوگرم یعنی بیش از ۳ برابر میانگین مصرف جهانی است.

به گزارش مشرق، اکبر فتحی عصر امروز همزمان با روز جهانی زنبورعسل و در حاشیه جلسه تولیدات دامی در گفتگو با خبرنگاران بر افزایش کیفیت و کمیت عسل و سایر محصولات زنبورعسل در سطح استان آذربایجان شرقی تاکید و با بیان اینکه ایران یکی از ۱۰ کشور فعال در زمینه زنبورداری، به لحاظ تعداد کلونی زنبور عسل و تولید عسل مرغوب، در جهان است اظهار داشت: کشورمان با ۹۰ هزار تن تولید، سومین تولید کننده عسل در جهان به شمار می رود و در این راستا استان آذربایجان شرقی با تولید ۱۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷۱ درصد از عسل کشور یکی از قطب های تولید عسل در کشور به شمار می رود.

بیشتر بخوانید:

بینی‌تراشی به چه قیمتی؟!

وی با اشاره به اینکه صنعت زنبور عسل دارای ارزش افزوده بالایی است گفت: ارزش اقتصادی گرده افشانی زنبور عسل، بسیار بیشتر از عسل و موم تولید شده توسط این حشره است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه این استان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۰۶ هزار و ۹۹ کندوی زنبور عسل و ۱۳ هزار و ۵۲۹ هزار نیروی کار، مراتع وسیع و سرسبز، تشکل‌های توانمند و وجود کارگاه ها و کارخانه های مدرن بسته بندی، ظرفیت بالایی در زمینه تولید عسل و سایر فرآورده‌های عسل از جمله موم، گرده گل، ژل رویال و حتی زهر زنبور عسل دارد ادامه داد: مصرف عسل در ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان بالاست سرانه مصرف عسل در جهان به طور متوسط بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم است و این در حالی است که سرانه مصرف این محصول در ایران حدود یک کیلوگرم یعنی بیش از ۳ برابر میانگین مصرف جهانی است.

وی به رتبه اول استان آذربایجان شرقی در تعداد زنبوردار و تعداد و میزان تولید کندوهای بومی اشاره کرد و افزود: این استان همچنین رتبه دوم تعداد و میزان تولید کندوهای مدرن کشور را به خود اختصاص داده است.

فتحی به میانگین تولید ۱۲.۴۸ کیلوگرم در کندوهای مدرن و ۴ کیلوگرم در کندوهای بومی اشاره نموده و افزود: در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ نرخ رشد تعداد کندوهای مدرن در استان آذربایجان شرقی ۲۱.۴ درصد و در میزان تولید عسل از کندوهای مدرن نیز شاهد ۱۴.۹۲ درصد رشد بوده ایم.

وی با اشاره به نتایج سرشماری در حوزه زنبور عسل در سال ۹۷ گفت: بر اساس این سرشماری آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و یک هزار و۵۲۶ کلنی مدرن و ۲۰۴ هزار و ۵۷۳ کلنی بومی می باشد که ۶۳.۷۹ درصد از تعداد کلنی های بومی کشور و ۵۸.۱۴ درصد از تولید عسل کشور از این کندوهای بومی نیز به استان اختصاص دارد.

وی گرده افشانی را اصلی ترین نقش زنبورعسل دانست و با اشاره به اینکه گرده افشانی توسط زنبور عسل موجب تنوع زیستی و افزایش تولید در بخش کشاورزی می شود گفت: زنبور عسل یکی از مصداق های اقتصاد مقاومتی می باشد چراکه این صنعت کمترین وابستگی به واردات و بیشترین ارزش افزوده را دارد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: رونق تولید وعده های روحانی بازار سکه و ارز پرسپولیس ایرانی ها تولید کننده سلامت عسل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۸۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت تونلی ۱.۵ برابر برج میلاد به دست مهندسان ایرانی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پروژه مشترک آلمان و فرانسه برای تولید تانک‌های مدرن
  • تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به ۲ برابر افزایش یافت
  • افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • تولید و اجرای انواع پارتیشن اداری مدرن
  • رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته ۵۰ دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم
  • ساخت تونلی ۱.۵ برابر برج میلاد به دست مهندسان ایرانی
  • تعداد خوشنویسان بعد از انقلاب ۲۰ برابر افزایش یافت
  • ایران جزو چهار کشور نخست دنیا در حوزه سدسازی است
  • زباله سوزهای مدرن چطور کار می کنند؟ | تجربیات کشورهای مدرن در زمینه مقابله با پسماندهای به درد نخور
  • کشف تعداد ۶۱ کندوی زنبورعسل در راز و جرگلان