Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساری - ایرنا - فوق تخصص جراحی قلب یکی از عوامل اصلی افزایش فشار خون را وجود بیماری های زمینه ای دانست و تاکید کرد : درمان بیماری های مزمن اولیه خطر افزایش فشار خون را کاهش می دهد.

دکتر شروین ضیابخش طبری روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : در برخی از موارد بیماری های زمینه ای ممکن است باعث افزایش فشار خون شود که به صورت ناگهانی ظاهر می شود و شدن آن نیز زیاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی قطع تنفس هنگام خواب ، بیماری های کلیوی و فوق کلیوی، تیروئید و برخی بیماری های مادرزادی و نیز بیماری های قلبی عروقی را از جمله بیماری های زمینه ای معرفی کرد که در افزایش فشار خون در افراد نقش دارند.
دکتر ضیابخش گفت : همچنین مصرف داروهای ضد بارداری، سرماخوردگی و داروهای ضد التهاب که اغلب بدون نسخه پزشک مصرف می شود از مواردی هستند که باعث افزایش فشار خون می شود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران تنها راه تشخیص فشار خون را اندازه گیری آن دانست و افزود : براساس نتایج آن اقدامات کنترل فشار خون انجام خواهد شد.
وی درباره میزان فشار خون نرمال نیز توضیح داد : هرگاه فشار خون سیستولیک یا کمینه زیر 120 میلی متر جیوه و دیاستولیک یا بیشینه زیر 80 میلی متر جیوه باشد ، فشار خون فرد نرمال است ولی چنانچه فشار خون سیستولیک از 120 یا 130 میلی متر افزایش یابد ، موضوع فشار خون مصداق می یابد که از حفیف شروع می شود تا درجات حاد دسته بندی می شود.
این فوق تخصص جراحی قلب با اعلام این که فشار خون سیستولیک بالاتر از 130 و دیاستولیک بالاتر از 90 میلی متر باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد ، گفت : در صورتی که فشار خون سیستولیک بالاتر از 180 و دیاستولیک بالاتر از 120 باشد در این صورت به آن حمله حاد فشار خون گفته می شود که نیازمند رسیدگی فوری و اورژانسی دارد.
وی افزود : فشار خون سیستولیک یک دیزفاکتور مهم و قوی بیماری های قلبی و عروقی در افراد بالاتر از 50 سال است و با افزایش سن در بسیاری از افراد به خاطر خشکی شرایین بزرگ فشار خون به این عارضه مبتلا می شوند.
دکتر ضیابخش با هشدار در این مورد که ریسک مرگ بر اثر سکته مغزی و ایست قلبی با هر 20 میلی متر افزایش فشار خون سیستولیک و یا 10 میلی متر دیاستولیک در افراد دارای سن بین 40 تا 89 سال دو برابر خواهد بود ، گفت : بسیاری از مردم با داشتن فشار خون بالا هیچ علائم و نشانه ای ندارند و تعداد کمی از این بیماران با فشار خون بالا ممکن است دچار سردرد، تنگی نفس و یا خونریزی بینی شوند و این علائم تا افزایش فشار خون بالا خود را نشان نمی دهد و اینجاست که نیاز به غربالگری و یا اسکرین پیش از موعد فشار خون ضروری می شود.
این جراح قلب افزود : افزایش وزن و چاقی، عدم وجود پتاسیم در مواد غذایی، مصرف الکل و دخانیات، استرس در کار و مشکلات روحی و روانی، عدم فعالیت های بدنی منظم و بدون برنامه می تواند از مورادی باشد که باعث افزایش فشار خون در افراد شود.
ضیابخش طبری با تاکید بر این که برای پیشگیری از افزایش فشار خون کافی است عوامل خطر ساز کاهش یابد ، توضیح داد : البته سن و سابقه فامیلی را نمی توان دست کاری کرد ، لذا باید با کاهش وزن، ورزش های منظم و عدم مصرف دخانیات و نیز اندازه گیری مرتب فشارخون جلوی بروز این بیماری خطر ساز را گرفت چرا که بسیاری از این بیماران در اندازه گیری تصادفی فشار خون متوجه این بیماری خواهند شد.
7343/1654

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي فشار خون بالا بابل مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۶۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات دانشجویی در آرژانتین 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دهها هزار دانشجو در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین بر ضد کاهش بودجه دانشگاه ها تظاهرات کردند.

علاوه بر بوئنوس آیرس, در شهرهای بزرگ دیگر آرژانتین نیز، دانشجویان، فارغ التحصیلان و استادان ۵۷ دانشگاه در تظاهرات ضد دولتی شرکت داشتند.

دولت آرژانتین بودجه دانشگاه ها را با هدف کنترل هزینه های دولت کاهش داده است.

از زمان به قدرت رسیدن خاویر میلی رئیس جمهور آرژانتین در پائیز سال گذشته، بسیاری از طرح های ساختمانی و زیر بنایی عمومی نیز متوقف شده است.

میلی همچنین یارانه های دولتی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. بر اثر اجرای این سیاست ها ارزش پول ملی آرژانتین در مدت ۵ ماه ۵۰ درصد کاهش یافته است. این کشور در ماههای گذشته بارها شاهد تظاهرات قشرهای مختلف مردم علیه سیاست های خاویر میلی بوده است.

کد خبر 6087939

دیگر خبرها

  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • به بهانه کاهش نرخ زاد و ولد در ایران/ چرا زنان ایرانی میلی به فرزندآوری ندارند؟
  • این دارو‌ها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • تظاهرات دانشجویی در آرژانتین 
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • علت افزایش فشار داخل سر و راه های درمان آن
  • سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم/ فشار را از دوش تولید کنندگان بر داریم
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی