Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@23:13:51 GMT

امید کلید مقاومت ایران در جنگ اقتصادی

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۷۷۵۱

امید کلید مقاومت ایران در جنگ اقتصادی

تهران- ایرنا- «خباز: «شورای پشتیبانی جنگ اقتصادی» تشکیل شود/مردم را ناامید نکنیم»، «اختلاف نمایندگان مجلس آمریکا بر سر موضع واشنگتن علیه تهران/ سناتورهای حامی ایران چه می‌گویند؟» و «چرا «قیمت دلار» کاهش یافت؟» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول 24 ساعت گذشته است.

گروه اطلاع رسانی بنا به رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** خباز: «شورای پشتیبانی جنگ اقتصادی» تشکیل شود/مردم را ناامید نکنیم
وبگاه خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با محمدرضا خباز، استاندار سابق در خراسان شمالی و سمنان و عضو حزب اعتماد ملی، نوشت: «در هیچ دوره‌ای در تبادلات بانکی و فروش نفت با مشکلات و شرایط امروزه مواجه نبوده‌ایم، لذا نیازمند تمرکز و احساس شرایط جنگ اقتصادی از سوی همه هستیم.»، این جمله‌ای بود که حسن روحانی رئیس‌جمهور در دیدار خود با علما و شخصیت‌های حوزوی برآن تاکید کرد. طی روزهای اخیر جملاتی با این مضمون بارها از زبان رئیس جمهور شنیده شده، جملاتی که نشان دهنده شرایط خاص کشور و ضرورت اتخاذ تدابیر ویژه است.

رئیس‌جمهور در حالی شرایط کشور را نسبت به دوران جنگ سخت‌تر می‌داند که عده‌ای تاکید دارند اوضاع امروز کشور چندان متقاوت با دوران جنگ نیست، موضوعی که محمدرضا خباز، استاندار سابق دولت دوازدهم در خراسان شمالی و سمنان و عضو حزب اعتماد ملی آن را بی اساس خوانده و می گوید: «وضعیت امروز کشور به هیچ وجه قابل مقایسه با زمان جنگ نیست.» شرایط امروز کشور به چند دلیل با دوران جنگ متفاوت است؛ دلیل نخست اینکه در آن زمان چون دشمن وارد خاک ما شده بود و همه روزه تعدادی شهید، جانباز و مجروح وارد کشور می‌شد جنگ برای همه اعم از مردم، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ملموس بود اما امروز چون جنگ اقتصادی است برای تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ملموس نیست.

وی با بیان اینکه جنگ اقتصادی برای مسئولان قابل لمس نیست، ادامه داد: این در حالی است که مردم با هر بار مراجعه برای خرید مایحتاج خود، جنگ اقتصادی را با تمام وجود درک می‌کنند؛ متاسفانه جنگ اقتصادی برای برخی تصمیم‌سازان کشور هنوز ملموس نیست چراکه خودشان حقوق‌های خوبی دریافت کرده و فرزندانشان هم تحت لوای پدر و مادر در داخل یا خارج از خدمات بهره مندند بنابراین شرایط جنگ اقتصادی را درک نمی‌کنند.

عضو حزب اعتماد ملی ادامه داد: امروز در شرایطی هستیم که ما را از فروش نفت محروم کرده تا فشارهایی را به مردم تحمیل کنند که این وضعیت از دوران جنگ بدتر است. خوشبختانه کسی این موضوع را مطرح می کند که در زمان جنگ مسئول پدافند هوایی کشور در وسط میدان جنگ بوده و امروز هم به عنوان رئیس‌جمهور و مسئول اجرایی کشور آکاه به شرایط است.

وی با انتقاد از ناهماهنگی برخی دستگاه‌ها در همراهی با دولت، تصریح کرد: امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همدلی نیاز دارد اما شاهدیم که مجمع تشخیص مصلحت لوایح مرتبط با FATF را به سرانجام نرسانده که نقصی بزرگ و نشان دهنده آن است که نهادهای انتصابی با نهادهای انتخابی هماهنگی ندارند. مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان نهادی انتصابی اگر شرایط جنگ را با تمام وجود درک می‌کرد تعللی در تصویب لوایح مذکور نمی‌کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر لزوم تشکیل «شورای پشتیبانی جنگ اقتصادی»، تصریح کرد: در صورتیکه شورای پشتیبانی جنگ اقتصادی تشکیل شود، عالی ترین مقامات نهادهای انتصابی و انتخابی در آن عضویت خواهند داشت و همه حرف ها در آنجا مطرح و تصمیمات اتخاذ شده همانند تصمیم رهبری لازم الاجرا خواهد بود.به نظر می رسد با تشکیل این شورا کمبودهایی که در داخل از نظر ناهماهنگی می بینیم مرتفع و موفقیت ایام جنگ تکرار شود.

** اختلاف نمایندگان مجلس آمریکا بر سر موضع واشنگتن علیه تهران/ سناتورهای حامی ایران چه می‌گویند؟
وبسایت خبری «رویداد24» در این گزارش آورده است: روز گذشته مجلس نمایندگان و سنای آمریکا میزبان مقامات کنونی و سابق آمریکا با هدف بررسی موضع دولت ترامپ علیه ایران بود. نتیجه نشست‌های روز گذشته نشان می‌دهد همزمان با افزایش تنش میان ایران و آمریکا، اختلافات میان نمایندگان نیز تشدید شده است.

روز گذشته شاناهان و پمپئو برای پاسخ به سوالات نماینده‌ها به مجلس نمایندگان و مجلس سنا رفته بودند. وزیر خارجه و جانشین وزیر دفاع پمپئو و شاناهان پس از این نشست اعلام کردند که هدفشان در روز‌های اخیر جلوگیری از جنگ با ایران بوده و خواستار جنگ نیستند. پاتریک شاناهان جانشین وزیر دفاع آمریکا پس از این جلسه به خبرنگاران گفته ما قرار نیست با ایران بجنگیم. تمرکز ما بر جلوگیری از سوءتفاهم‌ها با ایرانی هاست. شاناهان همچنین به خبرنگاران گفته نمی‌خواهیم که شرایط وخیم شود.

این مقامات در حالی به مجلس فراخوانده شده‌اند که سوالات در باره اظهارات تند ترامپ علیه ایران و تغییر سیاست‌ها در منطقه زیاد شده است. بسیاری از دموکرات‌ها به دنبال تغییر موضع دولت هستند و با همین هدف از جان برنان و وندی شرمن، رییس سازمان سیا در دولت اوباما و مذاکره کننده ارشد در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران که به معمار توافق نیز معروف است دعوت کردند تا نظراتشان را درباره سیاست‌های اخیر دولت علیه ایران ابراز کنند. این نشست‌های پشت در‌های بسته بعد از چندین هفته هشدار و تهدید به رویارویی نظامی با ایران برگزار شده است. نتیجه نشست‌های روز گذشته، اما مشخص نیست. تفاوت دیدگاه میان اعضای دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در این مساله بالاست.

میت رامنی سناتور جمهوری خواه آمریکایی گفته اقداماتی که دولت ترامپ علیه ایران کرده کاملا مناسب است و پیامی را به آن‌ها مخابره کرده که می‌گویند اگر به مردم ما حمله کنیم ما پاسخ سختی خواهیم داد. رامنی ماهیت سیاست‌های اخیر آمریکا را دفاعی تعبیر کرده و مدعی شده این سیاست‌ها، بازدارندگی در برابر اقدامات خصمانه ایران است. روبن گالگو سناتور دموکرات و افسر جنگ آمریکا و عراق که جلسه را از میانه رها کرده به خبرنگاران گفته آنچه من در این جلسه شنیدم برای من روشن کرد که دولت احساس می‌کند نباید از راهی که آمده برگردد و با کنگره درباره هیچ یک از اقداماتی که درقبال ایران انجام می‌دهند گفت‌وگو کند.

آسوشیتدپرس درباره نتیجه نشست روز گذشته نمایندگان دولت و مقامات کنونی و سابق آمریکا نوشته دموکرات‌ها نگران این هستند که دولت ترامپ بدون مجوز کنگره به ایران حمله کند.

سناتور چاک شومر رییس فراکسیون اقلیت مجلس سنا نیز درباره این نشست گفته به پمپئو و دیگران گفته اند که نحوه مشورت‌های آن‌ها با کنگره مناسب نیست. شاناهان گفته او و دیگران پیام‌ها را دریافت کرده اند و قول می‌دهند با نمایندگان و مردم ارتباط بهتری داشته باشند. شاناهان گفته اقدامات اخیر آمریکا در منطقه بر اساس تهدید‌هایی بوده که علیه نیرو‌ها و منافع آمریکایی در خاورمیانه وجود داشته و ما از حمله ایران جلوگیری کرده‌ایم.

به گزارش آسوشیتدپرس پمپئو که خود پیش از انتخاب به عنوان رییس سازمان سیا، نماینده کنگره بوده، جلسه با نمایندگان را دوقطبی کرده و منجر به خروج تعدادی از نمایندگان از نشست شده است.

** چرا «قیمت دلار» کاهش یافت؟
«در بین این اخبار مثبت مهمترین دلیل کاهش نرخ ارز همان تزریق ارز حاصل از صادرات غیرنفتی است. برخی از صادر کنندگان مجاب شدند که ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند. طبیعتا هر چقدر ارز به کشور بازگردد می‌تواند به کنترل قیمت‌ها کمک کند در غیر اینصورت ما دوباره شاهد افزایش نرخ ارز خواهیم بود.»

پایگاه خبر «فرارو» در گفت و گو با وحید شقاقی کارشناس اقتصادی نوشت: روز دوشنبه بازار ارز شاهد شدیدترین افت قیمت از ابتدای امسال بود. نرخ دلار در این روز 500 تومان کاهش یافت و وارد کانال 13 هزار تومان شد. روند کاهش قیمت ارز امروز سه شنبه نیز دربازار ادامه داشت و صرافی ملی قیمت دلار را 13750 تومان اعلام کرد. این رقم نسبت به روز گذشته کاهش 50 تومانی را تجربه کرده است. قیمت فروش یورو، نیز در صرافی‌های بانک‌ها 50 تومان کاهش یافت و 15 هزار 650 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 15 هزار 550 تومان است.

در بازار آزاد نیز متوسط نرخ اعلامی از سوی صرافی ها نشان می دهد دلار وارد کانال 13 هزار تومان شده است. دیگر ارزها نیز شاهد کاهش قیمت بودند.

وحید شقاقی تحلیلگر مسائل اقتصادی چهار دلیل عمده در این باره آورده است وی گفت: «اول؛ سال گذشته ایران 44 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشت. تا ماه پیش حدود ده میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور بازگشته بود. در این مدت دولت و مجلس جدیت بیشتری برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور داشتند. بخشی از صادر کنندگان را مجاب کردند ارزها را به کشور بازگردانند. در آخرین رخداد آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد در طی ماه اخیر ورود ارز حاصل از صادرات غیر نفتی به کشور افزایش یافته است و به حدود 18.7 میلیارد دلار رسیده است. این مهمترین دلیل کاهش نرخ ارز است.»

شقاقی افزود: «عامل دیگر این است که بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده که خریداران عمده ارز به سازمان امور مالیاتی ارجاع داده شوند و مالیات خرید ارز خود را پرداخت کنند. این اتفاق مثبتی تلقی می‌شود.»

او عامل سوم را مسائل سیاسی دانست و گفت: «در یکی دو روز اخیر روند تشدید تنش میان ایران و آمریکا متوقف شده است. حالا مقامات دو کشور و همچنین مقامات کشور‌های حوزه خلیج فارس از جمله عربستان تاکید دارند که به دنبال جنگ نیستند. این در حالی است که در دو هفته گذشته با ورود ناو جنگی آمریکا به منطقه تنش‌ها اوج گرفت. اما حالا سیگنال‌های دو طرف و شواهد حکایت از این دارد که هیچ کدام از طرفین حاضر به رویارویی نظامی نیستند و احتمالا فعلا دعوا در قالب جنگ اقتصادی ادامه خواهد داشت. این استراتژی است که دونالد ترامپ و دولتش در پیش گرفته اند.»

این کارشناس مسائل اقتصادی «بازار متشکل ارزی» را عامل چهارم دانست و گفت: «بازار متشکل ارزی هم قرار است این هفته یا هفته بعد راه بیافتد که این هم خبر مثبتی است چرا که بازاری میان صرافی‌های شکل می‌گیرد که می‌تواند به شفافیت عملیات ارزی منجر شود و قیمت گذاری را از هرات و دبی بگیرد و به داخل کشور منتقل نماید.»

او تاکید کرد «در بین این اخبار مثبت مهمترین دلیل کاهش نرخ ارز همان تزریق ارز حاصل از صادرات غیرنفتی است. برخی از صادر کنندگان مجاب شدند که ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند. طبیعتا هر چقدر ارز به کشور بازگردد می‌تواند به کنترل قیمت‌ها کمک کند در غیر اینصورت ما دوباره شاهد افزایش نرخ ارز خواهیم بود.»

** دکتر نصری: اروپا باید بین خشنودی ترامپ و برجام یکی را انتخاب کند/ برخورد ایران و آمریکا لطمات جدی به اروپا وارد می کند/ دکتر مسعودی: احتمال فروپاشی برجام زیاد است/ ایران نمی خواهد به برگ برنده ترامپ در انتخابات تبدیل شود
وبسایت خبری «تابناک» پیرامون آینده برجام و احتمال همراهی اروپا با واشنگتن به گفت‌وگو با دو کارشناس برجسته سیاست خارجی «رضا نصری»، حقوقدان بین المللی و کارشناس سیاست خارجی و «حیدرعلی مسعودی» کارشناس مسائل آمریکا و استادیار روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی پرداخته است.

* تابناک: احتمال فروپاشی برجام در صورتی که ایران گام دوم توقف تعهدات خود در این توافق را عملیاتی کند، چقدر است؟
دکتر نصری: ایران قدرت‌های اروپایی را در موقعیتی قرار داده که باید میان پایبندی به یک توافق‌نامه بین‌المللی مورد حمایت شورای امنیت (رویکرد اصولی و دوراندیشانه) و «خشنودسازی» یک رئیس‌جمهور نامتعارف و موقت در آمریکا انتخاب کنند. انتخاب درست مستلزم یک اراده سیاسی قوی، دورنگری و نوعی شجاعت است که لازم است در آن‌ها به وجود بیاید. این اراده سیاسی هم زمانی شکل می‌گیرد که آن‌ها متوجه شوند هزینهٔ تشدید بحران و برخورد مستقیم میان ایران و آمریکا به مراتب از هزینه‌ای که باید بابت مقاومت در برابر دولت ترامپ بپردازند، جدی‌تر و بیشتر است. اگر این اراده و دورنگری در آن‌ها شکل بگیرد، به خواسته‌های ایران - که چیزی جز پایبندی عملی به برجام نیست - تن خواهند داد و برجام حفظ خواهد شد. اگر این اراده شکل نگیرد، آن‌ها در وهله اول تلاش خواهند کرد ایران را از اجرای فاز دوم کاهش تعهدات خود منصرف کنند تا با «کج‌دار و مریز» دوران ترامپ بگذرد. اگر هم موفق نشدند، به احتمال زیاد هم آمریکا و هم ایران را هر دو به تندروی و نقض قرارداد متهم خواهند ساخت و خود را به عنوان «عاقل جمع» معرفی خواهند کرد تا نقش‌شان به عنوان «میانجی» در مذاکرات احتمالی در آینده محفوظ بماند. در هر حال، پیش‌بینی دقیقی نمی‌شود کرد. تحولات هفته‌های آینده نشان خواهد داد تا چه اندازه این اراده در آن‌ها در حال شکل‌گیری است.

دکتر مسعودی: برجام اکنون دوران احتضار خود را سپری می کند. همین دیروز ایران اعلام کرد که ظرفیت تولید اورانیوم با غنای پایین را چهار برابر کرده و این نشان می دهد که سیاست اعلامی کنونی ایران، «خروج تدریجی از برجام در صورت برآورده نشدن مطالبات اقتصادی» است. در واقع، ایران به دنبال استفاده از ابزارهای درون برجام برای وادارسازی کشورهای 1+4 برای برآورده سازی منافع اقتصادی و مالی ایران و در نهایت، پایان تعهدات در صورت برآورده نشدن خواسته های خود است. متأسفانه «مطالبات ایران» از اروپا با صراحت و دقت در بیانیه شورای عالی امنیت ملّی و سخنان ریاست جمهوری نیامده است. مثلاً معلوم نیست که اگر بنا به گفته موگرینی مسئول سیاست خارجی اروپا، اولین تراکنش مالی در قالب اینستکس در آینده نزدیک انجام شود، آیا خواسته های ایران محقق شده است یا خواسته حداکثری ایران این است که تمام معاملات نفتی و غیرنفتی در کوتاه مدت از طریق این کانال مالی ویژه انجام شود؟ در واقع اینکه آیا اتحادیه اروپا در شرایط کنونی می تواند با تسهیل برخی تراکنش های محدود مالی، رضایت ایران را برای ماندن در برجام فراهم کند یا نه در هاله ای از ابهام قرار دارد؟

اما اگر در هر صورت، اقدامات کم دامنه اروپا در فرصت دو ماه آینده نتواند ایران را راضی کند و ایران در صدد کاهش عملی تعهدات خود در گام دوم یعنی افزایش سطح غنی سازی به بالای 3.76 درصد و شروع بازسازی راکتور آب سنگین اراک باشد، آنگاه می توان از فروپاشی برجام در عمل سخن گفت؛ چرا که اقدامات عملی ایران در گام دوم به معنای زیر سؤال رفتن بسیاری از مفاد اصلی برجام و در واقع، مهم ترین دستاورد برجام یعنی افزایش زمان گریز هسته ای (Breakout) به یک سال است. در واقع، کاهش تعهدات ایران به خصوص در گام دوم، می تواند زمان دسترسی ایران به مواد لازم برای ساخت بمب را از دو مسیر اورانیوم غنی شده و پلوتونیوم به کمتر از یک سال کاهش دهد.

** فراکسیون مستقلین: همین هیأت رئیسه خوب است/ فراکسیون ولایی: دو فراکسیون دیگر طرفدار دولتند و وظیفه خود را انجام نمی‌دهند/ فراکسیون امید: عارف، گزینه ریاست است
وبسایت خبری «تابناک» گزارش داد: قرار است در پنجم خرداد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بار چهار و آخر، هیأت رئیسه مجلس را انتخاب کنند. این انتخابات از چند منظر بااهمیت است؛ نخست اینکه سال آخر نمایندگی وکلا در خانه ملت است و همین انتخابات نوعی نمایش قدرت و اقتدار جناح‌های سیاسی در مجلس و قدرت نمایی برای انتخابات پیش روی نمایندگان به شمار می‌آید.

اگر فراکسیون‌های سه گانه مجلس، که در سه سال گذشته تحرک خاصی از خود نشان نداده اند، بتوانند کرسی‌های خود را در هیأت رئیسه مجلس افزایش دهند، می‌توانند در میان طرفداران خود در خارج از مجلس ایجاد امید کنند و از این طریق میزان رأی خود را در زمان انتخابات مجلس افزایش دهند. همه این عوامل باعث شده تا اهمیت انتخابات هیأت رئیسه، امسال قدری حساس‌تر شود. نمایندگان فراکسیون اصولگرایان ولایی مانند سال گذشته انتقاد شدیدی به عملکرد هیأت رئیسه مجلس دارند؛ البته انتقاد اعضای این فراکسیون به عملکرد لاریجانی بیش از سایر اعضای هیأت رئیسه است.

اما در سوی دیگر ماجر، امیدی‌ها نیز به همان نسبت فراکسیون ولایی به عملکرد هیأت رئیسه انتقاد دارند؛ اما لاریجانی مانند ولایی‌ها در نوک پیکان انتقادکننده‌ها قرار ندارد و اعضای این فراکسیون انتقادات خود را به عملکرد نواب رئیس و بخصوص مطهری ـ که در روز‌های اخیر قدری رفتار خود را تغییر داده است ـ متوجه کرده اند.

البته امیدی‌ها از پزشکیان هم دل خوشی ندارند و نسبت به برخی رفتار‌های وی نیز انتقاداتی دارند، اما همچنان بر این باورند که پزشکیان برای جایگاه نایب رئیسی اول مناسب است و حتی اگر بشود برای ریاست هم کاندیدا شود، می‌توان از وی حمایت کرد. با این حال، امیدی‌ها از سایر اعضای خود در هیأت رئیسه بخصوص رحیمی و وکیلی انتقاداتی کرده اند.

در این بین به نظر می‌رسد، تنها فراکسیون راضی مجلس فراکسیون مستقلین مجلس است. این فراکسیون که اعضای آن شالوده‌ای از اصولگرایان متمایل به اصلاحات است، علاقه‌مندند که همین ترکیب را در هیأت رئیسه حفظ کنند و حتی به دنبال آن هستند که با واسطه گری، بار دیگر زمینه ائتلاف را بین سه فراکسیون فراهم نمایند، به طوری که امروز هم لاهوتی سخنگوی این فراکسیون پیشنهاد داد تا سه فراکسیون با هم ائتلاف کنند. اما گویا دو فراکسیون دیگر هم مانند سال گذشته قصد ائتلاف ندارند! امروز نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون ولایی ضمن اعلام این خبر گفت: فراکسیون نمایندگان ولایی بعد از نشست‌های شورای مرکزی و هیأت رئیسه و مجمع عمومی درباره‌ی انتخابات هیأت رئیسه به جمع بندی خواهد رسید. فراکسیون ما علاقه‌مند به تغییر در وضع موجود است، زیرا ما وضع موجود را خوب نمی‌دانیم، ولی در اقلیت هستیم و کاری نمی‌توانیم بکنیم. سال گذشته هم کاندیدای ما 58 رأی آورد. این بار هم نشست‌های زیادی طی دو هفته گذشته داشتیم، اما هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم. وی از سه فراکسیون سیاسی مجلس ـ غیر از فراکسیون ولایی ـ دو فراکسیون دیگر را طرفدار دولت خواند و مدعی شد که این دو فراکسیون به وظیفه‌ی خودشان برای نظارت بر دولت عمل نمی‌کنند.

اما جلال میرزایی عضو فراکسیون امید مجلس نیز در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: فراکسیون امید قصد ائتلاف ندارد و لیست جدا برای انتخابات هیأت رئیسه خواهد داد. ما بر روی نواب رئیس توافق کامل داریم و قرار است در لیست خود رئیس هم داشته باشیم، البته ما روی مصادیق کار نکرده ایم، با این حال برخی اعضای فراکسیون بدشان نمی‌آید که پزشکیان به عنوان رئیس معرفی شود، ولی خود وی قبول نمی‌کند و احتمالا عارف را برای ریاست مجلس در لیست خود قرار دهیم.

با توجه به شرایط موجود و با توجه به اینکه هیچ یک از فراکسیون‌های مجلس رأی اکثریت را در مجلس ندارد، انتظار می‌رود، امسال نیز تغییرات چندانی در هیأت رئیسه مجلس شاهد نباشیم. با این حال برخی امیدی‌ها امیدوارند که نفر معرفی شده برای ریاست مجلس از سوی فراکسیون ولایی تا آخر ایستادگی کند. در این صورت، احتمال اینکه معادله سال گذشته تکرار شود، بیشتر است و اگر امیدی‌ها بتوانند 123 رأی عارف در سال گذشته را حفظ کنند، احتمال رئیس شدن عارف دور از ذهن نخواهد بود.

** قیمت دلار بازهم کاهش پیدا کرد/ بانک‌ها دلار را 13 هزار و 353 تومان خریداری می‌کنند
وبسایت خبری «تابناک» گزارش داد: امروز بانک‌های عامل قیمت دلار را 13 هزار و 353 تومان و 6 ریال، قیمت یورو را 14 هزار و 907 تومان و یک ریال و قیمت پوند انگلیس را 16 هزار و 997 تومان و 8 ریال برای خرید از مردم اعلام کرده‌اند.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، بعد از شتاب ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و افزایش مراجعه مردم به مراکز خرید و فروش ارز برای فروش ارز‌های خانگی، بانک مرکزی از بانک‌ها خواست نسبت به خرید ارز‌های مردمی فعال شوند.

برهمین‌اساس شعب ارزی بانک‌ها هر روز بعد از دریافت نرخ از بانک مرکزی، نسبت به خرید ارز از مردم اقدام می‌کنند. دستور بانک مرکزی به بانک‌ها بعد از آن صادر شد که صرافی‌ها از خرید ارز‌های مردمی خودداری و میدان را به دلال‌ها واگذار کرده بودند.

امروز بانک‌های عامل قیمت دلار را 13 هزار و 353 تومان و 6 ریال، قیمت یورو را 14 هزار و 907 تومان و یک ریال و قیمت پوند انگلیس را 16 هزار و 997 تومان و 8 ریال برای خرید از مردم اعلام کرده‌اند.

قیمت دلار نسبت به روز‌های کاری قبل کاهش چشم گیری داشته و دلار از کانال 14 هزار تومانی به کانال قیمتی 13 هزار تومان وارد شده است. قیمت خرید یورو و پوند نیز نسبت به روز قبل کاهش یافته است.

** منظور روحانی از «اختیارات ویژه» چیست؟
وبسایت خبری «فرارو» در گفت و گو با حسین کنعانی مقدم، تحلیلگر و فعال سیاسی اصولگرا و صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران، نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور شب گذشته در ضیافت افطار علما و شخصیت‌های دینی و حوزوی با تاکید بر اینکه در «جنگ اقتصادی» قرار داریم گفت: «همانگونه که در جنگ 8 ساله اختیارات ویژه‌ای را از امام راحل گرفته و توانستیم جنگ را اداره کنیم و حتی موفقیت‌های بسیاری را به دست آوریم امروز هم به چنین اختیاراتی نیاز داریم.» این اظهار نظر روحانی را به نوعی می‌توان درخواست برای افزایش اختیارات او دانست. روحانی پیشتر به محدودیت اختیاراتش اعتراض کرده بود.

حسین کنعانی مقدم تحلیلگر و فعال سیاسی اصولگرا درباره اینکه روحانی چه اختیاراتی می‌خواهد، به فرارو گفت: «متناسب با شرایط ممکن است مسئولان نظام نیازمند اختیارات بیشتر برای عمل به وظایف خود باشند. اما روشن است که رییس جمهور اگر از اختیارات قانونی خود به خوبی استفاده کند خیلی از مسائل و مشکلات کشور قابل حل است. اختیارات رییس جمهوری خیلی وسیع و گسترده است مگر اینکه شرایط ویژه و خاصی باشد که اختیارات ویژه ای به او داده شود.»

او افزود: «رئیس جمهور در حال حاضر هیات دولت، ارکان اقتصادی کشور، بانک مرکزی و ... را در اختیار دارد. معدود مواردی در حوزه اقتصادی وجود دارد که اختیار در دست رییس جمهور نیست از جمله این موارد برداشت از صندوق توسعه ملی است که باید با مجوز رهبر انقلاب صورت گیرد. رییس جمهور در حوزه اقتصادی همه ابزار قانونی را در اختیار دارد و مجلس هم می‌تواتند به خوبی به دولت کمک کند.»

این فعال سیاسی اصولگرا معتقد است «کلی گویی آقای روحانی ابهام ایجاد کرده است. اگر ایشان می‌خواهد اختیار صندوق توسعه ملی را داشته باشد، این می‌تواند سم مهلکی برای دولت باشد. وقتی دولت دستش در هزینه ذخایر ارزی کشور باز شود، ممکن است همه منابع صرف مصارفی غیر ضروری گردد.»

او درباره این که آیا ممکن است که منظور روحانی اختیارات ویژه در حوزه سیاست خارجی است؟، گفت: «بله به نظر می‌رسد ایشان همین جنبه ماجرا را دنبال می‌کنند. احتمالا ایشان احساس می‌کنند که اختیار تام را در بحث سیاست خارجی ندارند و یا اینکه دخالت‌هایی در این زمینه می‌شود که نمی‌تواند سیاست هایش را اجرا نماید. آقای روحانی باید این موضوع را شفاف بیان کند.»

صادق زیباکلام هم در این باره به فرارو گفت: «مسئله مهمی که متاسفانه آقای روحانی در شش سال ریاست جمهوری اش هیچ گامی در جهت رفع آن برنداشته است این است که مدیریت کلان کشور به دو بخش انتصابی و انتخابی تقسیم شده است. بخش انتصابی قدرت و اختیارات فراوانی دارد و بعضا هم خودش را ملزم به رعایت قانون نمی‌بیند و نهایتا اینکه در قبال تصمیمات و سیاست هایش هم پاسخگو نیست. بخش انتخابی هم قدرت و اختیارات محدود دارد، هم باید در چهارچوب قانون عمل کند و هم اینکه پاسخگو است.»

او افزود: «آقای روحانی به جای اینکه بیاید و درخواست اختیارات ویژه کند باید تلاش می‌کرد بخش انتخابی را در برابر بخش انتصابی تقویت شود و یا اینکه دست کم بخش انتصابی را پاسخگو می‌کرد. راه درست این بود که آقای روحانی در این شش سال تلاش می‌کردند به قانون اساسی بازگردیم. وضعیت کنونی مدیریت کشور با دو گانه انتصابی و انتخابی وقدرت‌های نامتوازنی که دارند مطابق قانون اساسی نیست. اولین وظیفه رییس جمهور اجرای قانون اساسی است. آقای روحانی باید خیلی قبل‌تر به دنبال اصلاح وضعیت مدیریتی کشور می‌رفتند.»

به گفته زیباکلام «سوال مهم این است که اگر آقای روحانی به اختیارات ویژه هم دست پیدا کند، چگونه می‌خواهند چالش و اختیارات مدیران انتصابی و انتخابی را رفع و رجوع نماید؟»

او با طرح مثالی گفت: «آقای روحانی در راس مدیران انتخابی کشور است، اما ایشان در خصوص مسائل مهم سیاسی خارجی و منطقه‌ای چقدر نقش دارد؟ آقای روحانی باید تلاش کنند جایگاه دولت و مجلس تقویت شود نه اینکه دنبال اختیارات ویژه باشند. آنچه که ایشان درمورد اختیارات ویژه و حتی بحث رفراندوم مطرح می‌کند آدرس اشتباه است. تلاش روحانی باید معطوف به اجرای قانون باشد.»

زیباکلام گفت: «مسئله هم فقط سیاست خارجی نیست بلکه آقای روحانی باید در خصوص سیاست داخلی هم تغییراتی ایجاد کند. آقای روحانی در شش سال گذشته هیچ اقدامی برای کاهش رد صلاحیت‌های انتخاباتی انجام نداده است. حاصلش آن شده که مجلسی که قرار بود در راس امور باشد در قعر امور قرار گرفته است. من از آقای روحانی سوال می‌کنم که کدام واجبتر بود مقابله با ردصلاحیت‌های انتخاباتی، اصلاح قانون انتخابات برای افزایش شان نهاد‌های انتخابی و یا درخواست دریافت اختیارات ویژه؟!»

** چرا ویلموتس از روی کارنامه قضاوت می‌شود؟
وبگاه خبری «خبرآنلاین» با مرور سوابق خارجی‌های نیمکت تیم‌ملی فوتبال، در این گزارش نوشت: سوابق سه مربی خارجی پیش از مارک ویلموتس که هدایت تیم‌ملی ایران را بر عهده داشتند نشان می‌دهد که مقایسه مرد بلژیکی از روی کارنامه‌اش که اتفاقا نسبتا روشن است کار چندان درستی نیست.

خیلی ها هم از این می گفتند که ویلموتس خودش کارنامه قابل قبولی دارد. البته که در سمت مقابل منتقدین معتقد هستند او با نسل طلایی بلژیک به افتخار خاصی نرسید. با این حال اما ویلموتس بلژیکی یک نکته مثبت در کارنامه خودش دارد و آن هم دوم جهان تحویل دادن شیاطین سرخ اروپاست. بلژیک در سال حضور ویلموتس در رده 48 رنکینگ فیفا قرار داشت و در روز خداحافظی این مربی دوم دنیا بود. همین آمار باعث شد کارنامه سه مربی خارجی تیم ملی را پیش از حضورشان در ایران بررسی کنیم تا بین آنها و ویلموتس مقایسه دقیق تری صورت بگیرد.

کارلوس کی روش آخرین مربی خارجی تیم ملی ایران پیش از ویلموتس که هنوز هم قراردادش رسمی بسته نشده، با سابقه دستیاری فرگوسن در منچستریونایتد و هدایت رئال مادرید و تیم ملی پرتغال پا به ایران گذاشت. کی روش که هشت سال هدایت تیم ملی فوتبال ما را تجربه کرد در منچستریونایتد به عنوان دستیار همراه با فرگی بزرگ به افتخارات زیادی رسید اما به عنوان نفر اول در تیم هایی که حضور داشت هیچوقت به قهرمانی های زیاد و بزرگ نرسید. او یک بار با نسل طلایی رئال مادرید از رسیدن به قهرمانی لالیگا بازماند و یک بار هم در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی همراه با پرتغال با شکست مقابل اسپانیا از دور اول مرحله حذفی کنار رفت. البته که او ایران را دو بار متوالی به جام جهانی رساند و سال ها در رنک یک آسیا نگه داشت و همین شاید باعث شد مسئولان فوتبال کلمبیا از رزومه کی روش در ایران استفاده و او را به عنوان سرمربی تیم ملی کشورشان انتخاب کنند.

پیش از کی روش هم برانکو ایوانکوویچ مربی خارجی روی نیمکت تیم ملی بود. کسی که همه شاید افتخارات سال های اخیرش با پرسپولیس را بیشتر به یاد داشته باشند. برانکو قبل از نشستن روی نیمکت تیم ملی بزرگسالان، همراه با تیم زیر 23 ساله ایران به مقام قهرمانی بازی های آسیایی بوسان رسیده بود. البته که نباید فراموش کرد او در جریان رقابت های جام جهانی 1998 که برای تیم ملی کشورش با ایستادن روی سکوی چهارم به پایان رسید، دستیار بلاژویچ بود. برانکو همچنین بین سال های 1999 تا 2000 برای 38 بازی هدایت هانوفر در بوندسلیگا2 آلمان را بر عهده داشت.

قبل از حضور برانکو هم که همه به خاطر دارند میروسلاو بلاژویچ دیگر کرواتی که تجربه حضور در فوتبال ایران را دارد روی نیمکت تیم ملی ایران نشسته بود. بلاژ با کارنامه ای فوق العاده نسبت به همه خارجی های قبلی تیم ملی هدایت ایران را بر عهده گرفت. او در یورو 96 تیم ملی کرواسی را به مرحله یک چهارم نهایی و در جام جهانی 98 این تیم را به نیمه نهایی رساند و سوم دنیا تحویل داد. در ایران اما بلاژویچ خیلی دور از انتظار ظاهر شد. با اینکه هنوز هم شایعات مربوط به عدم موفقیت او و رفتنش از ایران داغ هستند، بلاژوچ در رساندن تیم ما به جام جهانی 2002 ناکام ماند. با مرور آمار مربوط به این سه مربی خارجی می توان نتیجه گرفت که حداقل کارلوس کی روش نسبت به دو نفر دیگر کمی موفق تر بود. البته که او مدت زمان بیشتری هم فرصت داشت. دو بار متوالی رساندن ایران بدون دردسر به جام جهانی و اتفاقات مثبت دیگر حاصل کار مرد پرتغالی بودند. مردی که بدون شک از نظر نفر اول بودن کارنامه اش از بلاژویچ که با کرواسی چهارم دنیا شد رنگ و بوی کمتری داشت و به همه نشان می دهد قضاوت از روی کارنامه در خصوص کار ویلموتس هم شاید تصمیمی عجولانه باشد.

** اگر پرسپولیس به هدایتی فروخته شده بود؛ «بررسی اهلیت» چندان هم بد نبود!
پایگاه خبری «پارسینه» در این گزارش آورده است: دادگاه مجرمین اقتصادی مدت‌ها است که در حال رسیدگی است و پرونده‌ها یکی پس از دیگری با صدور احکامی مختومه می‌شود. جدیدترین حکم صادر شده، اما برای فردی مشهور در حوزه فوتبال است؛ «حسین هدایتی» چهره‌ای نام آشنا که اهالی فوتبال او را به خوبی می‌شناسند. 20 سال حبس و 74 ضربه شلاق، حکمی است که قوه قضاییه پس از رسیدگی به پرونده حسین هدایتی برای اخلال او در نظام اقتصادی و پولی ایران در نظر گرفته است.

هدایتی را با تاسیس تیم فوتبال استیل آذین می‌شناسند. این تیم آنقدر پیش رفت که به لیگ برتر ایران هم راه یافت و در دوره‌ای به مقام چهارم لیگ برتر و حتی حضور در نیمه نهایی جام حذفی را هم تجربه کرد. هدایتی، اما به این مقدار راضی نبود و با عضویت در هیات مدیره باشگاه پرسپولیس تلاش کرد تا میز مدیریت این تیم را تصاحب کند. او کمک‌هایی را به باشگاه دولتی پرسپولیس کرد که طبق گفته خودش از روی علاقه بوده هرچند رسید تمامی کمک‌ها را هم دارد. در دوران علی اکبر طاهری، حسین هدایتی موفق شد در قالب اسپانسرینگ قانونی با باشگاه پرسپولیس قراردادی امضا کند تا شرکت استیل آذین به عنوان اسپانسر سوم باشگاه فعالیتش را آغاز کند. امضای قرارداد سه ساله‌ی هدایتی با باشگاه پرسپولیس منجر به این شد تا او حضورش در باشگاه را به مدت سه سال تضمین شده بداند. اختلاف نظر شدید با طاهری، اما منجر به این شد که این قرارداد به صورت یک طرفه فسخ شود و حتی به پایان سال هم نرسد!

هدایتی کمی بعد با فدراسیون فوتبال نیز همکاری‌های خود را آغاز کرد و در دوره‌های مختلف بخشی از هزینه‌های جاری فوتبال ملی را پرداخت. او همچنین سفره‌ای باز برای ورزشکارانی داشته که در رقابت‌های جهانی مختلف مدال آورده اند. مهم‌ترین شان کشتی گیرانی که هدایتی به آن‌ها حواله 206 اهدا کرد. همچنین هدایتی بخش زیادی از پاداش‌های مربوط به کارلوس کی روش را نیز پرداخت کرد و در واقع کمک‌حال فدراسیونی بود که آه در بساط نداشت دستمزد و حقوق کی روش را پرداخت کند.

او به خواسته اش در پرسپولیس نرسید و در دورانی که دولت قصد داشت خصوصی سازی را اجرا کند حسین هدایتی سه بار کاندیداتوری خود را برای خرید این باشگاه اعلام کرد، اما هر سه بار در نهایت اهلیت او رد شد تا دست او از رسیدن به باشگاه محبوبش کوتاه بماند. حالا این سوال در ذهن هواداران پرسپولیس مرور می‌شود که اگر پرسپولیس توسط هدایتی خریداری شده بود چه بلایی سر یکی از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین تیم ایران می‌آمد. بررسی «اهلیت» شاید چندان هم بد نبود که باشگاهی با این قدمت و سابقه را بدون بررسی به شخصی واگذار نکنند...

** چرا پرطرفدارترین رشته ورزشی کشور در موزه ملی ورزش جایی ندارد؟/ انگار فوتبال برای مسئولان ورزش زن‌باباست!
وبسایت خبری «مشرق» در گفت و گو با «اصغر شرفی» نوشت: آئین افتتاح موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک عصر دوشنبه 30 اردیبهشت 98 با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در کمیته ملی المپیک برگزار شد. موزه‌ای که در آن از هر رشته ورزشی به سهم خودش می‌شد کم یا زیاد آثاری در موزه دید ولی آنچه باعث تعجب است غیبت فوتبالی‌ها در این موزه بود.

اصغر شرفی در گفت و گو با مشرق، درباره چرایی کم توجهی به فوتبال در چنین سطحی که موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک افتتاح شده است حرف زد و دلیلش را در حضور اشتباهی رؤسا و مدیران حضار در ورزش دانست. وی ابتدا درباره موزه ورزش ملی ایران بدون حضور فوتبالی هایش اظهار داشت: اگر قرار بود نگاه به فوتبال درست باشد که تا امروز درست شده بود. این موزه‌ها را افرادی راه اندازی کرده اند که کارشان این نیست. شغل شان این نیست و باید جای دیگری باشند ولی الان در ورزش هستند. با وجود این افراد در ورزش، بهتر از این نمی‌توان توقع داشت. اینها در ورزش نبوده اند و نمی‌دانند که چه چیزی به سود و چه چیزی به ضرر ورزش است. این عده مدتی در ورزش هستند و بعد هم می‌روند و هزاری هم که از عملکردشان ایراد بگیرند به آنها برنمی خورد چون فقط دوست دارند که حضور داشته باشند.

مربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان در المپیک 1976 کانادا خاطر نشان کرد: شما امروز به وضعیت معیشت مردم نگاه کنید! ببینید مردم با این گرانی‌ها چه وضعیتی دارند؟ یکی از این وزرا به من بگوید که واقعاً شب راحت می‌خوابد؟ در ورزش هم یکی مانند همین افراد را قرار داده اند که شغل اصلی اش ورزش نبوده و نمی‌داند جایگاه هر رشته‌ای چیست و کجاست.

شرفی با اشاره مجدد به بحث غیبت جایگاه درخور فوتبال در موزه موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک خاطر نشان کرد: من مسئول نیستم که بگویم چرا فوتبال در موزه ورزش جایی نداشته است. اگر همین مقدار فوتبال را نیز از ورزش بگیرند اندک نشاط اجتماعی هم از این مملکت می‌رود. الان فوتبال در همه دنیا پرطرفدارترین ورزش است. همه جا باعث سربلندی مملکت می‌شود و شور و شادی را به اجتماع وارد می‌کند و مشکلات را کمرنگ و باعث افتخار مردم می‌شود. شما کجا و چطور می‌خواستید اسم ایران را مطرح کنید آنطور که در جام‌های جهانی همه دنیا ایران را دیدند؟

پیشکسوت فوتبال کشورمان درباره حضور رئیس فدراسیون فوتبال در آئین افتتاح موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک گفت: مهدی تاج در خواب هم نمی‌دید در این جایگاه باشد. همین که در فدراسیون است برایش کافیست. برای همین کاری با فوتبالیست‌ها ندارد. او در این مراسم بوده ولی نه برای دفاع از فوتبال. فقط سه تا عکس یادگاری گرفته و تصویرش در کتاب سال ورزش هم می‌افتد و به خانواده اش نشان می‌دهد و به آن می بالد.

** چرا در ایران نباید فدرالیسم پا بگیرد؟/ حرف های خاتمی عجیب است
پایگاه خبری تحلیلی «نامه نیوز» در گفت‌وگو با عطاءالله عبدی، استاد ژئوپلتیک و جغرافیای سیاسی، نوشت: سخنان اخیر محمد خاتمی درباره فدرال اداره شدن ایران واکنش‌های زیادی را به همراه داشت؛ به‌نحوی که کتر سیدجواد طباطایی، استاد برجسته دانشگاه و ایران‌شناس شهیر به تندی علیه او تاخت و در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور اسبق نوشت که بهتر است در این امور نظر ندهید.

عطاءالله عبدی، باور دارد که فدرالیسم می‌تواند آثار بسیار مخربی برای کشور ایران داشته باشد. او درباره تبیین ابعاد موضوع فدرالیسم در ایران به «نامه‌نیوز» گفت: «ما باید ببینیم که فدرالیسم در چه زمان و چه مکانی می‌خواهد رخ بدهد؛ وقتی از فدرالیسم سخن می‌گوییم باید وجوه تاریخی و ژئوپلتیک سرزمین موردنظر لحاظ شود. نخستین نیروهایی در دوران معاصر بر بحث فدرالیسم تأکید کردند چپ‌ها بودند که بعدها گروه‌های قومگرا و تجزیه‌طلب نیز فدرالیسم را گامی میانه برای نیل به جدایی ایران دیدند. تکلیف با آنها مشخص است و اگر قومگرایان مدام بر فدرالیسم تأکید کنند، تعجب نمی‌کنیم زیرا هدفشان تجزیه ایران است اما متأسفانه چنین دیدگاهی از زبان برخی از دانشگاهیان و شخصیت‌های برجسته سیاسی شنیده می‌شود که ظاهرا نسبتی با جدایی طلبان ندارند و خود را دلسوز مردم و کشور ایران معرفی می‌کنند».

این استاد دانشگاه درباره عللی که فدرالیسم نباید در ایران اجرا شود، افزود: «وقتی از فدرالیسم سخن می‌گوییم باید توجه داشته باشیم که وجود عنصر چند ملت ضروری است. یعنی یک زمانی چند ملت می‌خواهد یک کشور بزرگ‌تر شکل دهند، به سمت شیوه فدرالیسم می‌روند تا شاید از مزایای یک کشور بزرگ‌تر استفاده کنند و به اهداف نظامی، سیاسی یا اقتصادی خاصی برسند. در چنین سیستمی هر زمانی که واحدهای کوچک‌تر با واحد بزرگ به مشکل برخورد می‌تواند جدا شود که به آن مصالحه موقت نیز می‌گویند؛ بنابراین جدایی در سیستم فدرالیسم به شدت محتمل است. حالا افرادی مانند آقای خاتمی که بحث فدرالیسم را مطرح می‌کند، باید پاسخ بدهد که آیا به‌طور غیرمستقیم می‌گوید که ایران چند ملیتی است؟ هیچ گزاره تاریخی وجود ندارد که سرزمین ایران چند ملتی است. به‌طور قطع می‌توان گفت که ایرانیان از دوره ساسانیان تحت یک ملت واحد زندگی کرده‌اند و شاهد مثال آن متونی مانند شاهنامه است که در اختیار همگان قرار دارد. فراموش نکنیم که مناطق قفقاز، آسیای مرکزی و افغانستان به این دلیل بود که شیوه اداره سرزمینی در آن مناطق فدرال بود. سخن گفتن از فدرالیسم در شرایطی که عموم گروه‌های زبانی ما در مناطق مرزی زندگی می‌کنند و دولت‌ها یا گروه‌هایی در آن سوی مرزها بی‌وقفه در پی تجزیه ایران هستند؛ واقعا عجیب است».

عبدی درباره تفاوت‌های فدرالیسم قومی و اداری نیز گفت: «دو نوع فدرالیسم وجود دارد؛ یکی فردالیسم قومی و دیگری فدارلیسم کارکردی یا اداری است. در سال‌های اخیر آقای محسن رضایی از شیوه دوم تحت عنوان فدرالیسم اقتصادی نیز یاد کرده است اما وقتی به نظرات او نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که او نیز نگاه قومیتی دارد. اساسا این نگاه که راه توسعه از فدرالیسم می‌گذرد غلط است. مگر فرانسه با یک سیستم کاملا متمرکز توسعه‌یافته نیست؟ یا کشورهایی مانند ایتالیا، ژاپن و نروژ توسعه‌یافته نیستند؟ کسانی که از فدرالیسم در ایران سخن می‌گویند بهتر است به وضعیت کشوری مانند پاکستان نگاه کنند یا توجه داشته باشند که فدرالیسم در نیجریه آفتی بر جان این کشور شده است».

** محمد غرضی: هر کسی جای روحانی بود به همین وضع دچار می‌شد/ چه کسی قبول دارد شریط فعلی مانند دوران جنگ است؟
پایگاه خبری تحلیلی «نامه نیوز» در گفت وگو با محمد غرضی، نوشت: هم اکنون وقتی پای صحبت های منتقدان دولت بنشینیم توضیحات دولت در رسیدگی به مشکلات کشور را توجیه می دانند و با اشاره به زمان جنگ تحمیلی معتقدند «دولت روحانی کارآمدی لازم برای اداره کشور را ندارد». البته این نقدهای تند به گوش حسن روحانی هم رسیده، او در دیدار با فعالان سیاسی کشور گفت «در زمان جنگ مشکل بانک، فروش نفت و واردات و صادرات نداشتیم و تنها تحریم ما، تحریم خرید سلاح بود اما امروز دشمنان محدودیت هایی را برای فعالیت های بانکی کشور و هزینه های اضافی را بر نقل و انتقالات مالی کشور تحمیل کرده اند، این مشکلات در حوزه های فروش نفت، محصولات پتروشیمی، فولاد و کشاورزی نیز اثرگذار است».

محمد غرضی گفت: وقتی که استعداد کشور را در دهه 90 با دهه شصت مقایسه می کنیم تمامی آمار و ارقام از رشد خیلی بالای کشور دارد. آن زمان ذوب آهن اصفهان به زحمت 500 هزار تن آهن تولید می کرد اما حالا آمار روی 20 میلیون تن است. آن زمان تقریبا هیچ شهری گاز نداشت اما الان روزی 700 میلیون مترمکعب گاز در کشور توزیع می شود. آن زمان 5-6 میلیون خانه مسکونی بیشتر نبود اما الان 25 میلیون خانه مسکونی در کشور داریم. از این دست آمار بسیار داریم.

وی ادامه داد: آن موقع تمامی استعداد کشور در جنگ بود، امروز تمامی استعداد کشور در سیاست است. بالاخره دولت فاصله اش از مردم زیادتر شده است، در دهه شصت دولت، مجلس و قوه قضائیه اگر حرفی می زدند معارض کمتر داشت اما امروز معارض دارد. البته این اتفاق مثبت است چون توانایی کشور در ارزیابی قدرت سیاسی بالاتر رفته است. مردم در صحنه اداره کشور بسیار بسیار فعال هستند.

غرضی تأکید کرد: در دهه شصت آمریکا، اروپا و شوروی همه طرفدار صدام بودند، امروز قدرت سیاسی توانسته بین اروپا با آمریکا و در آمریکا بین حزب دموکرات و حزب جمهوری خواه فاصله بیاندازد، در دهه شصت چینی ها خیلی وزنه سیاسی نبودند و در حد یک وزنه اقتصادی محسوب می شدند اما امروز چینی ها و دیگران حرف می زنند و به نفع ایران میدان داری می کنند.

این فعال سیاسی یادآور شد: نارضایتی مردم از دولت بیشتر از دهه شصت شده است، اگر در دهه شصت مردم از دولت ناراضی بودند می گفتند جنگ است ولی معتقدم هر کسی جای آقای روحانی بود به همین وضع دچار می شد چون از دهه شصت تا کنون شدت گرفتاری عمومی افزون شده و این مسئله هزینه های دولت چندبرابر کرده است. با وجودی که دولت دائم امکانات مردم را برای تأمین هزینه ها مصادره می کند اما باز از پس هزینه ها بر نمی آید.

** چرا «تکرار می‌کنم» خاتمی تاثیری ندارد؟/ ناصری: باور به ناکارآمدی رای مردم در تاریخ انقلاب بی‌سابقه است
وبسایت خبری رویداد24 در گفت و گو با عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح طلب، نوشت: انتخابات مجلس یازدهم پیش روست؛ اصلاح طلبان همچنان نگرانند مبادا مردم پای صندوق‌های رای حاضر نشوند. این نگرانی بیشتر به خاطر عملکرد دولت نزدیک به اصلاحات در سال‌های اخیر بوده است؛ عملکردی که صدای حامیان دولت را نیز بلند کرده و علاوه بر آن باعث شد بخشی از مردم شعار دهند «اصلاح طلب اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا»

سید محمد خاتمی پیش از این در نامه‌ای سرگشاده، 15 راهکار برای خروج از بحران پیشنهاد داد؛ در آن نامه به تصمیماتی برای وحدت ملی و تغییر نگاه صدا و سیما، ایجاد فضای باز سیاسی، برداشتن حصر و آزادی زندانیان سیاسی و مواردی از این دست اشاره بود؛ این نامه البته پاسخی نیافت تا در روزهای اخیر خاتمی لب به اعتراض بگشاید و بگوید «من اگر تکرار هم کنم، مردم دیگر رای نمی‌دهند»

عبدالله ناصری عضو بنیاد باران و فعال سیاسی اصلاح طلب سخنان سید محمدخاتمی را تحلیل کرده و گفته سال 94 و 96 نقش آقای خاتمی در پیروزی اصلاح طلبان بسیار موثر بود و شاید به جرات بتوان گفت همانند تاثیر کاریزماتیک آقای خاتمی را در سال‌های اخیر وجود نداشته استم. طبیعتا آن حضور باشکوه مردم در پای صندوق‌های رای و حتی کسانی که انتخابات را تحریم کرده بودند، به مراتب انتظارات را از جریان اصلاح‌طلب بیش از پیش می‌کرد، اما متاسفانه نه دولت، نه فراکسیون امید و شورای شهر، عملکردی که انتظارات را برآورده کند از خود نشان ندادند. از سوی دیگر هیچ سالی مثل سال 96 به بعد نبود که مردم و نخبگان سیاسی از ناکارآمدی رای خودشان مطمئن شوند.

ناصری ادامه داد: باور به ناکارآمدی رای مردم در تاریخ 40 ساله انقلاب بی‌سابقه است. اتفاق دیگری که در عرصه بین المللی رخ داد شروع دوباره تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام بود و شرایط را کمی بیش از پیش سخت‌تر کرد و متاسفانه به دلیل ضعف تیم اطلاع رسانی دولت این باور به مردم تلقی شد که اگر برجام امضا شود تمام مشکلات چندساله کشور حل خواهد شد، متاسفانه آقای روحانی نتوانست این مورد را به خوبی مدیریت کند و چنین القایی در جامعه صورت گرفت و باعث شد اعتماد مردم به دولت و اصلاح‌طلبان دچار خدشه شود. با توجه به همه این شرایط آقای خاتمی متوجه این تحول و تغییر نگرش در عرصه اجتماعی شدند و باعث شد تا چنین حرفی را بزنند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه اگر تحولی در عرصه بین الملل رخ ندهد، مردم به «تکرار می‌کنم‌ها» توجه‌ای نمی‌کنند، تصریح کرد: البته بگذریم که بخشی از جامعه نگاهشان به صندوق‌های رای، نگاهی دینی و شریعتی است و تحت هر شرایطی پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند، اما بخشی دیگر از جامعه چنین تصوری را ندارند، اما باید بگویم انتخابات سال 98 و 1400 نقطه عطفی در مشارکت مردم خواهد بود. به نوعی که یا حکومت خواهد پذیرفت که در عرصه ملی و بین المللی تحولات اساسی و ساختاری جدی را ایجاد کند که مردم تحول را ببینند و بپذیرند یا اینکه حکومت نخواهد پذیرفت که تحولی را ایجاد کند، دو انتخابات روبرو را یک چالش بزرگ در 40 سال انقلاب می‌دانم.

** مطالباتی فراتر از اینستکس
جامعه خبری تحلیلی «الف» در این گزارش نوشت: از آغاز برجام تابه‌حال یکی از نکاتی که بارها موردتوجه منتقدین آن قرارگرفته، تفکیک نکردن اروپا از آمریکا در برخورد با ایران است. نکته‌ای که پس از خروج آمریکا از برجام تأکید دوچندان رهبر انقلاب بر اعتماد نکردن به اروپا را در پی داشت. با توجه به بیانات مقام معظم رهبری انتظار می‌رفت که دولت بعد از خروج آمریکا از برجام سیاست اقدام متقابل را در قبال دیگر اعضای حاضر در برجام برای جبران خسارات وارده به آن داشته باشد؛ اما آنچه پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام رخ داد، انفعال دولت برای جبران خسارات وارده به برجام بود.

* روند نزولی حمایت اروپا از برجام، حاصل انفعال دولت
حاصل انفعال دولت در برابر خروج آمریکا از برجام، اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا یکی پس از دیگری و تضعیف عزم اتحادیه اروپا برای جبران خروج آمریکا از برجام بود. البته این عزم در ابتدا توسط منتقدین پوشالی خوانده شد ولی دولت همچنان با سیاستی منفعلانه در انتظار نتایج آن بود. اتحادیه اروپا در ابتدا قصد خود را پوشش تمام خلأهای حاصل از خروج آمریکا از برجام اعلام کرد؛ اما در ادامه گستره این عزم به حوزه نفت و گاز کاهش یافت، در انتها نیز به گستره کالاهای مشروع (غذا و دارو) کاهش یافت. در کنار کاهش گستره وعده‌ها، ابزارهای اجرای این وعده‌ها هرچه گذشت ضعیف‌تر شد به‌طوری‌که از یک نظام حقوقی حامی شرکت‌های همکار ایران به اینستکس که اتاق تسویه‌ای بیش نیست ختم شده است. اتاقی که از منظر رهبر انقلاب شوخی تلخ اروپا برای حمایت از ایران است.

* طلبکار شدن اروپا، حاصل واکنش ضعیف دولت به انفعال اروپا
حال پس از گذشت یک سال دولت برای به دست آوردن اینستکس که هیچ‌گونه حمایتی از ایران در برابر تحریم‌های آمریکا انجام نمی‌دهد دست به سیاست اقدام متقابل زده است. همان‌طور که بیانیه شورای عالی امنیت ملی نشان می‌دهد دولت مهلت 60 روزه‌ای برای شروع فرآیند حمایت اروپا از ایران تعیین کرده است. دولت برای ترغیب اروپاییان به حمایت، در چارچوب برجامی که ایران به‌تنهایی در آن حضور دارد اقدام متقابل انجام داده است.

پس‌ازاین واکنش دولت پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، اروپاییان هرگونه اولتیماتوم را رد کردند. اروپاییان همچنین اجرایی شدن اینستکس را به اجرای کامل تعهدات ایران در برجام مشروط کردند. درواقع اروپایی که به دلیل اجرا نکردن تعهدات خود در برجام بدهکار ایران بود، حال طلبکار ایران شده است. طبق ضمیمه‌ی 2 برجام اروپا متعهد شده که فروش نفت، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، تجارت ارز، طلا و فلزات گران‌بها، خودروسازی، بندرها و کشتیرانی، بیمه و خدمات کارگزاری بانکی و ... را تضمین نمایند.

* استفاده از اینستکس در ارتباط با دیگر کشورها، همراهی با تحریم است
نکته‌ای که در کنار این اتفاقات بسیار تعجب‌برانگیز است، تلاش هم‌زمان دولت و اروپاییان برای ورود کشورهای غیراروپایی به سازوکار اینستکس است. طبق گزارش رویترز اروپا قصد دارد چین و هند را وارد سازوکار اینستکس کند. با توجه به اظهارات اروپاییان و مقامات روسی، اینستکس توان دور زدن تحریم‌های آمریکا را ندارد. با این اوصاف پیاده‌سازی اینستکس در ارتباط با کشورهای دیگر می‌تواند تحریم‌های آمریکا را گسترده‌تر کند زیرا ارتباط بین نظام‌های مالی ایران و دیگر کشورها را قطع خواهد کرد. درواقع در اینستکس، طرف ایرانی تبادلات خود را ثبت می‌کند و طرف اروپایی نیز تبادلات طرف خود را، در انتهای بازه زمانی مشخص حساب‌ها تسویه می‌شود. با توجه به اینکه قابلیت اینستکس فقط در حد یک اتاق تسویه است، ارتباط بانکی بین ایران و اروپا برقرار نمی‌شود. نکته دیگر، خصوصی بودن این شرکت است که منجر به تبعیت آن از تحریم‌های آمریکا، به دلیل نبود حاکمیت دولت می‌شود. درنتیجه پیاده‌سازی این ساختار در ارتباط با دیگر کشورها منجر به قطع ارتباط نظام‌های مالی دو کشور و افزایش فشار تحریم‌ها بر ایران می‌شود.

پژوهشم**1699**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تارنماها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۷۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق کارگران ۵۷ درصد بیشتر شده است

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد حسینی ظهر آدینه در جمع مردم سمنان در مصلای این شهر ضمن گرامیداشت هفته کار و کارگر، تاکید کرد: تحقق شعار امسال نیازمند همراهی کارگر، کارفرما و سرمایه‌گذار است.

وی با بیان اینکه دولت در زمینه رفع چالش‌های اقتصادی کشور، تلاش دارد، افزود: دولت یکی از راهکارهای جدی جهش تولید و رفع مشکلات اقتصادی کشور را توجه جدی به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌داند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه یکی دیگر از راهکارهای تحقق شعار سال و جهش تولید دوری از التهاب بازار و نوسان‌های ارزی است، تاکید کرد: دولت تلاش دارد راهکار رفع مشکلات اقتصادی را عملی سازد.

حسینی از فعالیت ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور خبر داد و گفت: دولت سیزدهم به دنبال به کارگیری ظرفیت این نوع شرکت‌ها در زمینه جهش تولید و کاهش هزینه تولید است از سوی دیگر حضور دانش بنیان‌ها در رویدادهای مختلف ملی و فراملی می‌تواند زمینه توسعه اقتصادی را برای کشورمان فراهم سازد.

وی از افزایش ۵۷ درصدی حقوق و ارتقای رفاه کارگران به عنوان دستاورد دولت سیزدهم یاد کرد و افزود: دولت سیزدهم به دنبال کاهش مشکلات قشر کارگر است و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

معاون رئیس جمهور همچنین گفت: یکی دیگر از راهبردهای دولت سیزدهم ارتقای کیفیت تولید داخلی برای به دست آوردن بازارهای صادراتی است که در این زمینه نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

کد خبر 6089149

دیگر خبرها

  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • حقوق کارگران ۵۷ درصد بیشتر شده است
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران
  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • گزارش جامع رابطه مالی نفت و دولت در اختیار تصمیم گیران اقتصادی کشور قرار گرفت
  • سفر یک وزیر کره شمالی به ایران 
  • مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است