Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیرخارجه گفت: امکانات فراوانی که بندر و شهرستان چابهار دارند برای امنیت دسترسی جهانی ایران بسیار راهبردی و بااهمیت است.ما مایلم چابهار مکملی برای پروژه اقتصادی پاکستان-چین(سی پک) باشد. ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴ استانها سیستان و بلوچستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرنگار تسنیم از چابهار، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه بعد از ظهر امروز قبل سفر به پاکستان در توقفی کوتاه در چابهار و در جمع مدیران استانی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: چابهار  یک محل راهبردی برای کشور است، از جهات مختلف چابهار میتواند هم برای جمهوری اسلامی و هم برای کشورهای همسایه بندر ثبات، آرامش و توسعه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امکانات فراوانی که بندر و شهرستان چابهار دارند برای امنیت دسترسی جهانی ایران بسیار راهبردی و بااهمیت است؛ برای چابهار باید حساب ویژه ای باز کرد.چابهار می‌تواند زمینه ای برای توسعه کشور همسایه،افغانستان، باشد.

پتروشیمی چابهار یک‌ سال دیگر تولید را شروع می‌کند + فیلمچابهار پرسرعت‌ترین شهر حاشیه‌نشین ایران/ آیا منطقه آزاد مقصر است؟+فیلمراه‌آهن چابهار ــ زاهدان تا 1400 به‌‌بهره‌برداری می‌رسد؟+تصاویر

ظریف تاکید کرد: امنیت در کشور افغانستان هم برای ما و هم برای جهان، امنیت می آورد؛ ما دیدیم که ناامنی در افغانستان ناامنی برای جهان ایجاد کرد لذا برای ماکه همسایگان افغانستان هستیم و در برخی فشارهای وارده بر آن‌ها سهیم، امنیت در افغانستان مهم است.

وزیرخارجه گفت: به خاطر فشارهای خارجی که بر مردم برادر و خواهر ما در افغانستان وارد شده است، بیش از نزدیک به 4 دهه است که میزبان مردم خوب افغانستان در ایران هستیم؛ اگر توسعه در افغانستان گشترش پیدا کند و اقتصاد رسمی جایگزین اقتصاد غیررسمی در افغانستان شود امنیت برای افغانستان رقم خواهد خورد و فشارها کم می‌شود.

ظریف ادامه داد: روش اقتصاد رسمی انتقال مواد معدنی و دارایی‌ها و تجارت افغانستان است، برای انتقال این‌ها چابهار تنها مسیری ست که می‌تواند برای افغانستانی‌ها ترسیم شود.

وی تاکید و تصریح کرد: خیلی تشویق و خوشحال شدم  زمانی که دیدم نگاه رقابتی به ظرفیت‌های منظقه(چابهار و گوادر) در مدیران استانی نیست بلکه نگاه، نگاه همافزایی است؛ واقعیت هم همین است، ما در این منطقه باید هم افزایی داشته باشیم، چابهار و گوادر دو بندر هم افزا و مکمل اند،دو بندر رقیب نیستند، این دیدگاه از نظر راهبردی غلط است که ما با یک نگاه مبتنی بر حاصل جمع صفر چابهار و گوادر را رقیب یکدیگر ببینیم و نفع چابهار را در ضرر گوادر و نفع گوادر را در ضرر چابهار ببینیم؛حتما اگر ما چنین دیدگاهی در این سوی مرز یا آن سوی مرز داشته باشیم به ضرر هردو بندر دوست، برادر و هم داستان و هم آینده است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما مایلم چابهار مکملی برای پروژه اقتصادی پاکستان-چین(سی پک) باشد و این پیشنهاد را در دوطرف مطرح کردیم و دو طرف علاقه دارند هم لحاظ انرژی،هم دریایی و هم زمینی این ارتباط ایجاد شود و یک منطقه منطقه مشترک صنعتی در مزر ریمدان ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار تسنیم؛ظریف دقایقی پیش پس از سفر فشرده 5 ساعته به چابهار وبازدید از ظرفیت‌های اقتصادی بندر و منطقه آزاد چابهار همچون فولاد، پتروشیمی و طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را به مقصد اسلام آباد پاکستان ترک کرد.

به گزارش تسنیم بندر چابهار تنها بند اقیانوسی ایران است که موقعیت ویژه آن در خارج از خلیج فارس و دسترسی آسانش به آب‌ها، مسیرها و بازارهای اصلی بین‌المللی به گواه تحلیل‌گران آینده اقتصاد و تجارت ایران را رقم می‌زند.چابهار با رایزنی‌های فشرده افغانستان و هندوستان از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران معاف شده و از وزارت خزانه داری آمریکا معافیت گرفته است.

فیلم

انتهای پیام/ح

R7843/P/S6,65/CT16

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۰۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان با یک هیأت بزرگ اقتصادی امروز با هدف تسهیل تجارت و ترانزیت به استان سیستان و بلوچستان در ایران سفر کرد.

شرکت در نشست «امکان‌سنجی و تسهیل روند همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور» و رایزنی درباره توسعه روابط تجاری و ترانزیتی بین ایران و افغانستان با محوریت سیستان از اهداف این سفر است.

پیش از این یک هیأت اقتصادی سی و دو نفری از افغانستان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر که در ترکیب آن سه وزیر و معاونان تعدادی از وزارتخانه‌ها حضور داشتند به ایران سفر کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • چین: روابط با افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • (تصاویر) بندر شهید بهشتی چابهار
  • جنگ کریدورها در خاورمیانه
  • بخش خصوصی می تواند از فروپاشی اقتصادی افغانستان جلوگیری کند
  • هند در قرارداد بندر چابهار کمتر از یک چهارم مبلغ به تعهد خود عمل نموده!
  • رایزنی ایران و افغانستان بر تقویت ترانزیت از مسیر چابهار
  • درخواست یک مقام طالبان برای به بهره‌برداری رسیدن مسیر چابهار-افغانستان
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد
  • آماده پرتاب ماهواره برای دیگر کشورها هستیم/ پایگاه جدید فضایی ایران در چابهار دسترسی به مدارهای متوعی را فراهم می‌کند
  • تا پرتاب ماهوار از پایگاه فضایی چابهار وقت زیادی باقی نمانده