Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید فیلترهای غبارگیر در سال گذشته توانست ۳ هزار فیلتر را به شرکت فولاد مبارکه به فروش برساند که این امر کاهش انتشار آلاینده‌های این شرکت به محیط زیست را به دنبال داشته است. ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم به نقل از ایسنا این شرکت دانش‌بنیان نانو تولید کننده فیلترهای صنعتی با فناوری نانو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فیلترها دارای قابلیت جذب ذرات و طول عمر بیشتری هستند. محصولات تولیدی این شرکت موفق به دریافت گواهی تاییدیه نانو مقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و همچنین گواهی‌نامه‌های استاندارد بین المللی ایزو 9001 شده است.

این شرکت در اسفندماه 97 موفق به فروش 3 هزار فیلتر به شرکت فولاد مبارکه شده است. با فروش فیلترهای نانویی این شرکت به فولاد مبارکه، دامنه نفوذ فیلترهای نانویی در صنایع کشور گسترش یافت. با استفاده از این فناوری، انتشار ریزگردها از خروجی کارخانه‌ها کاهش می‌یابد.

سید امیر حسین تقوی، مجری طرح با اشاره به اینکه فروش این فیلترها با فولاد مبارکه از طریق مناقصه‌ای در سال 97 انجام شد، گفت: دامنه استفاده از این فیلترها بسیار وسیع بوده، به‌طوری که صنایعی نظیر سیمان و فولاد از جمله مصرف‌کنندگان مهم این نوع فیلترها قلمداد می‌شوند.

وی درباره مزیت این فیلترها اظهار کرد: به دلیل وجود نانو الیاف در فیلترها، قدرت جذب این فیلترها نسبت به فیلترهای رایج بسیار بالاتر بوده و امکان گیر اندازی ذرات زیر 2٫5 میکرون در این فیلترها وجود دارد. بنابراین شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی می‌توانند با استفاده از این فیلترها نسبت به جذب ریزگردها از خروجی کارخانه اقدام کنند و در نهایت میزان رهایش ریزگردهای خطرناک به محیط زیست به حداقل برسد.

تقوی با اشاره به استفاده از نانو الیاف در تولید این فیلترها افزود: دستگاه تولید نانو الیاف در این شرکت طراحی و ساخته شده است. بنابراین تمام طول زنجیره تولید یعنی از تولید مواد اولیه نانویی تا محصول نهایی در داخل و با کمترین وابستگی به خارج تولید شده است.

فیلترهای کارتریج از دیگر انواع فیلترهای صنعتی این شرکت است که شامل فریم فلزی و مدیای آن از جنس پلی‌استر، پلی پروپیلن و یا سلولزی است. این فیلترها در صنایعی چون رنگ، معدن، نیروگاه‌ها، صنایع نفت و پتروشیمی کاربرد دارند.

ماسک نانو از دیگر محصولات دانش‌بنیان این شرکت است که از چندین لایه تشکیل شده و دارای لایه میکروفیلتر حاوی لایه نانو الیاف با قطر کمتر از 100 نانومتر است.

ماسک‌های سوپاپ دار این شرکت به گونه‌ای طراحی شده است که عمل ورود و خروج هوای دم و بازدم را انجام می‌دهد و کیفیت دیافراگم این سوپاپ در عملکرد ماسک بسیار مهم است؛ چراکه در صورت درست عمل نکردن، هوای آلوده از آن عبور کرده و عمل فیلتر کردن ماسک انجام نمی‌شود. این در حالی است که ماسک‌های این شرکت دانش بنیان دارای دیافراگم سیلیکونی است که در حین تنفس کاملاً بسته شده و هوای ورودی از قسمت لایه‌های ماسک وارد ریه می‌شود و در عمل بازدم باز شده و هوای بازدم از ماسک تخلیه می‌شود.

بر اساس استاندارهای جهانی ماسک‌های نانو دارای راندمان 99 درصد در جذب ذرات بوده و در طبقه بندی ماسک‌ها در طبقه کمترین میزان نفوذ پذیری قرار گرفته و از این لحاظ دارای کارایی و راندمان چندین برابری نسبت به ماسک‌های معمولی است.

مجری طرح، چالش اصلی فیلترهای رایج را عدم توانایی آنها در جداسازی ذرات کوچک‌تر از یک میکرومتر دانست و ادامه داد: اما استفاده از نانو الیاف در ساختار فیلترها موجب می‌شود که ذرات کمتری، توانایی عبور از روزنه‌های فیلتر را داشته باشند و این به معنی ارتقای عملکرد فیلتر، طول عمر آن و کیفیت هوای حاصل از آن است.

تقوی با تاکید بر اینکه استفاده از نانو الیاف در ساختار فیلتر، تراکم آن را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: این امر موجب کاهش افت فشار فیلتر می‌شود و در نتیجه در مصرف انرژی در فرآیند فیلتر کردن صرفه‌جویی می‌شود. به عبارت دیگر، فیلترهای صنعتی نانو، علاوه بر حذف ذرات ریزتر، هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

مجری طرح، تولید انبوه ماسک‌های تنفسی نانو و فیلترهای صنعتی نانو برای استفاده در کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی را از دستاوردهای تحقیقاتی این شرکت فناور نام برد و یادآور شد: این واحد فناور ظرفیت تولید سالانه 300 هزار نانوفیلتر غیر خودرویی و یک میلیون و 800 هزار ماسک نانویی سوپاپ‌دار را دارد. این دو محصول با ابعاد نانومتری حفرات، قادرند ذرات زیر یک میکرون را فیلتر کنند.

به گفته وی، هم‌اکنون صنایع خودروسازی، تولید گچ و سیمان و آرد از کاربران اصلی این فیلترها هستند.

انتهای پیام/

R1395/P/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۵۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به دانش فنی ساخت موتورهای ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافتند و طی مراسمی با حضور معاون علمی ریاست‌جمهوری از آن رونمایی شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در راستای تحقق اهداف نهضت نرم‌افزاری و توسعه صنایع کشور، گامی مهم در پژوهشکده سامانه‌های هوشمند شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف برداشته شد.

در این پژوهشکده، با همکاری اعضای هیات علمی و جمعی از محققان ایرانی، موتوری 6 سیلندر خورجینی با ظرفیت 4000 سی‌سی بنزینی طراحی و ساخته شد.

این دستاورد ارزشمند که حاصل 4 سال تلاش و پشتکار دانشمندان ایرانی است، به خودی خود گامی بزرگ در راستای استقلال علمی و صنعتی کشور محسوب می‌شود. موتورهای 6 سیلندر خورجینی که کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، صنایع نظامی و تفریحی دارند، پیش از این در داخل کشور تولید نمی‌شدند و نیاز به آنها از طریق واردات تامین می‌شد.

رونمایی از این موتور در حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نشان‌دهنده اهمیت این دستاورد و عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به خودکفایی در حوزه‌های  فناوری پیشرفته است.

احتمال رفع فیلتر گوگل‌پلی/ رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در این مراسم گفت: قوای محرکه با حجم و توان بالای بنزینی، انواعی از قوای محرکه هستند که در بسیاری از خودروهای استراتژیک و راهبردی و تاکتیکی کاربرد دارند. این نوع موتورها همچنین دارای کاربردهای تفریحی مانند خودروهای افرود را نیز دارند و از این رو، دستیابی به دانش فنی ساخت این نوع موتورها یک نیاز کاملا راهبردی برای کشور محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف با همکاری اعضای هیات علمی و جمعی از محققان ایرانی، پس از 4 سال تحقیق و توسعه عمیق، به دانش فنی ساخت موتورهای 6 سیلندر خورجینی 4 لیتری دنیا دست یافت.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به رونمایی از نمونه مهندسی معکوس شده این موتور با استانداردهای بالا، تأکید کرد: این دستاورد نشان‌دهنده اثبات فناوری‌های موتور خورجینی 6 سیلندر حجم بالا است. دانش فنی این محصول توسط پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه شریف و محققان این شرکت دانش‌بنیان به دست آمده و امیدواریم شاهد توسعه این جریان علمی قوی در کشور و تولید این موتورها برای کاربردهای خاص در آینده باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در پایان سخنان خود، فناوری‌های موتور را از فناوری‌های اصلی و کلیدی در هر سامانه‌ای دانست و گفت: دانش فنی که در این شرکت و با حجم و کیفیت به دست آمده بسیار ارزشمندتر از خود محصول است، چرا که این دانش فنی قابل تسری به سایر حوزه‌ها نیز است.

وی همچنین از حمایت‌های معاونت علمی از این طرح خبر داد و گفت: ما به عنوان پشتوانه اصلی حمایتی شرکت‌ها، بخشی از سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه را بر عهده گرفتیم. یکی از خوشحالی‌های ما این است که این شرکت در همکاری با چندین نفر از محققان ایرانی که در شرکت‌های بزرگ دنیا فعال بودند شکل گرفته و اجرای این تحقیقات سبب شد تا این افراد به کشور بازگردند و دانش اصولی در کشور شکل بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی
  • موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است
  • نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی
  • تعاملات سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی
  • سود شرکت ایلان ماسک نصف شد
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • حضور جمعی از کارکنان صنعت فولاد اکسین خوزستان در دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  • افزایش تولید فولاد خام ایران
  • فولاد خوزستان چرا هدف تحریم‌ها قرار گرفت؟