Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-05@21:35:48 GMT

کتاب کودک؛ بخشی محاق رفته در نمایشگاه قرآن

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۹۴۱۷

کتاب کودک؛ بخشی محاق رفته در نمایشگاه قرآن

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امروز پانزدهمین روز برگزاری خود را سپری کرده و در مصلای امام خمینی(ره) به کار خود پایان می‌دهد. این نمایشگاه هر ساله با بخش‌های متنوعی پذیرای علاقه‌مندان و قرآن‌دوستان است و در طی این سال‌ها فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است، از مدیریت نمایشگاه قرآن گرفته تا ایجاد و یا حذف بخش‌هایی از این نمایشگاه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه و همه در این امر سهیم بوده و نقش‌آفرینی کرده‌اند.

یکی از بخش‌های مهم در نمایشگاه قرآن، بخش کتاب است که مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و هرساله این بخش شامل بخش کتاب‌های کودک و بزرگسال در کنار هم قرار می‌گرفتند، اما امسال با جدایی این دو بخش، بازدیدکنندگان به ویژه علاقه‌مندان به بخش کتاب‌های کودک با مشکلاتی مواجه شدند.

در روز‌های پایانی نمایشگاه به بخش کتاب کودک سر زدیم و با چند ناشر گفت‌وگو کردیم تا نظر ناشران را درباره این بخش و چگونگی فروش و استقبال مخاطبان در این دوره جویا شویم. البته پیش از گفت‌وگو با ناشران به سراغ راضیه نبی‌پور، مادری که دست کودک یک ساله خود را گرفته و از این بخش بازدید می‌کرد رفتیم وی درباره این بخش می‌گوید: این بخش را با پرس‌و‌جوی بسیار در شبستان پیدا کردیم و در نهایت با خستگی فرزندم به این بخش رسیدم و متأسفانه وقتی قیمت کتاب‌ها را پرسیدم، بسیار بالا بود.

وی می‌افزاید: البته از قیمت کتاب‌های کودک مطلعم که به دلیل نوع کاغذ و رنگی بودن آن هزینه بالایی برای چاپ آن‌ها صرف می‌شود، اما مسئولان نمایشگاه باید طوری برنامه‌ریزی می‌کردند و یا طرحی ارائه می‌کردند که حداقل بتوان کتاب‌های قرآنی مورد نیاز کودکان را با قیمت مناسب‌تری تهیه کرد.

این مادر ۳۵ ساله ادامه می‌دهد: پسرم کتابی را انتخاب کرد که بسیار خوب و آموزنده بود، اما به دلیل مصور بودند آن قیمت بالایی داشت و به دلیل عدم توانایی مالی، نتوانستم این کتاب را تهیه کنم.

مخاطبان حرفه‌ای در نمایشگاه قرآن

از این مادر و فرزند خداحافظی کرده و با یک ناشر گفت‌وگو می‌کنیم، مهدی ابراهیمی مدیر غرفه جامعه قاریان مشهد درباره بخش کتاب کودک این دوره از نمایشگاه می‌گوید: ۱۵ سال است که در نمایشگاه قرآن شرکت می‌کنم و هر سال ترکیب نمایشگاه را برهم می‌زنند. نمایشگاه کتاب با جمعیت بسیاری مواجه است، اما مخاطبان نمایشگاه قرآن مخاطبان تخصصی هستند که می‌خواهند کتاب مورد نیاز خود را از این نمایشگاه تهیه کنند و اغلب آن‌ها برخلاف نمایشگاه کتاب، با شناخت به نمایشگاه می‌آیند و می‌دانند چه کتابی را از کدام ناشر می‌خواهند.

وی می‌افزاید: امسال بسیاری از بازدیدکنندگان برای پیدا کردن بخش کتاب کودک اذیت شدند و تغییر در جانمایی غرفه‌های این بخش، آن‌ها را سردرگم کرد. درب اصلی شماره ۱۷ و ۱۸ مشرف به راهروی اصلی شبستان است و اغلب مردم از این درب‌ها وارد نمایشگاه می‌شوند، اما ورودی بخش کودک از درب شماره ۱۳ بود که متأسفانه تابلوی راهنمایی هم برای این بخش وجود نداشت. در روز‌های اول، بازدیدکننده بسیار کم بود اما در روز‌های پایانی میزان بازدیدها افزایش یافت.

ابراهیمی ادامه می‌دهد: گروهی که بخش نشر مکتوب را در نمایشگاه قرآن امسال عهده‌دار شدند، اصلاً تجربه نداشتند و برای یک نمایشگاه بیست و هفت ساله بد است که مشکلاتی در آن دیده شود که اگر در سال‌های اول دیده می‌شد، جای تعجب نداشت، اما اکنون زمان آزمون و خطا نیست، باید نمایشگاه از تجربیات این سال‌ها استفاده کند.

راهنمایی و اطلاع‌رسانی ضعیف در نمایشگاه

جعفر علی‌پور، مسئول غرفه انتشارات محراب قلم نیز می‌گوید: برای بخش کودک، راهنما و اطلاع‌رسانی خوبی نشده و تبلیغات شهری نیز برای نمایشگاه قرآن بسیار ضعیف بود. ما هر سال در نمایشگاه قرآن شرکت می‌کنیم، اما عملکرد این نمایشگاه امسال به نسبت سال‌های قبل، ضعیف‌تر بود. در نقشه نمایشگاه، بخش کتاب کودک مشخص نیست و به همین دلیل اغلب بازدیدکنندگان بدون توجه به این بخش‌ها وارد راهروی اصلی شبستان می‌شوند و از همان درب اصلی هم خارج می‌شوند.

وی می‌افزاید: بخش عفاف و حجاب نیز به دلیل جدا شدن از بخش فروش، سبب شده بسیاری از بازدیدکنندگان از این بخش بازدید کنند و سپس از همین بخش هم از نمایشگاه خارج شوند. به همین دلیل امسال استقبال مخاطبان بسیار اندک بود و به همان نسبت در فروشمان نیز تأثیر داشت.

امیری، مدیر فروش انتشارات بُراق می‌گوید: حدود ۱۵ دوره در نمایشگاه قرآن حضور داشتیم و طی این سال‌ها این تجربه را به دست آورده‌ام که کسانی به نمایشگاه قرآن مراجعه می‌کنند که می‌خواهند برای خود یا فرزندانشان کتاب یا محصولات قرآنی تهیه کنند و این نمایشگاه را برای خود یک مرجع می‌دانند، اما هر سال، بخش فروش کتاب در نمایشگاه تغییر می‌یابد و امسال هم در یک مکان کور قرار گرفته و کمتر مخاطبی از این بخش گذر می‌کند.

براساس این گزارش، این بخش با وجود اینکه بخش فروش کتاب کودک نام دارد، اما حضور چند ناشر دفاع مقدسی مانند نشر شهید کاظمی، انتشارات فاتحان، سوره مهر و یا انتشارات تلاوت و به نشر که هم کتاب‌های کودک و هم بزرگسال ارائه می‌کنند، در این بخش خودنمایی می‌کند که این نشان از نوعی بی‌نظمی و کج‌سلیقگی در جانمایی غرفه‌ها دارد، هر چند حضور برخی از این ناشران دفاع مقدسی برای نخستین بار در نمایشگاه قرآن را باید به فال نیک بگیریم.

محمدتقی حق‌بین، مدیر بخش فروش بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم درباره بخش کتاب کودک به خبرنگار ایکنا گفت: جانمایی کلی نمایشگاه قرآن براساس سیاست‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و با توجه به اینکه امسال، زیر نیم طبقه شبستان به بخش فروش کتاب اختصاص یافته بود، این فضا، پاسخگوی همه ناشران نبود و به این نتیجه رسیدیم که در جای دیگری ناشران کودک را جانمایی کنیم و این بخش با مشاوره تعدادی از ناشران کودک به بخش فعلی انتقال یافت.

وی افزود: اکنون با اطلاع‌رسانی‌هایی که شده و جاذبه‌های بصری که در ورودی نمایشگاه قرار دارد، مسیر حرکت مردم به سمت بخش فروش کتاب کودک متمایل شده است، کما اینکه ما در ورودی درب ۱۳ نیز تابلوی راهنما نصب کرده‌ایم.

حق‌بین ادامه داد: بخش فروش متمرکز، مکان مناسبی است که هر یک از ناشران کودک می‌توانند آثار خود را در این بخش ارائه دهند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: نمایشگاه قرآن بخش کتاب کودک فروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۹۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصونیت از آسیب‌های اجتماعی با ویدئو کتاب‌های مهارتی برای کودکان

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، به تازگی مجموعه ویدئو کتاب‌های بندانگشتی توسط موسسه شمیم و با همکاری انتشارات دال برای کودکان سه تا هشت سال منتشر شده است.

این مجموعه به موضوعاتی از قبیل مهارت گوش‌دادن، مهارت نه‌گفتن، کنترل هیجان، عزت نفس، هوش عاطفی، امیدواری، خوش‌بینی،‌ مدیریت خشم و حس ارزشمندی می‌پردازد. مجموعه «ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی» مهارت‌هایی را مورد توجه قرار داده است که منجر به تربیت کودکانی با رشد همه‌جانبه شده و از آنها در افتادن به دام آسیب‌های اجتماعی محافظت می‌کند.

بخش جالب و قابل توجه کتاب که در کتاب‌های دیگر نیست این است که مخاطبان می‌توانند با اسکن کیوآرکدی که در صفحۀ شناسنامۀ کتاب آمده است، انیمیشن کتاب‌ها را نیز در تلفن همراه مشاهده کنند.

این مجموعه که در 9 جلد توسط انتشارات دال منتشر شده و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است، اهمیت ویژه‌ای در حوزه آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان دارد و به همین جهت گفت‌وگویی کوتاه با میلاد چخماقی مسئول آموزش موسسه شمیم داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

اهمیت آموزش مهارت‌های مختلف اجتماعی به کودکان این رده سنی چیست؟

در رابطه با جایگاه آموزش برای کودکان و نوجوان از این مقدمه باید شروع کنم که در حوزه پیشگیری متاسفانه به خاطر ناکارآمدی روش‌های مختلف در گرایش به بزه در سنین جوانان به بالا و بزرگسالان، عموماً تمرکز به سمت کودک و نوجوان است که دلایل خیلی مختلفی دارد که اینجا جایگاه باز کردن این قضیه نیست ولی مهمترین بحث تأثیر همتایان، تأثیرپذیری از محیط، تأثیر رسانه‌ها و... است.

درباره نوجوانان و قشری که ما به عنوان کودک از آنها نام می‌بریم این امیدواری وجود دارد که تأثیرپذیری از رویکردهای آموزشی و مهارت افزایی بالاتر باشد و آنها را از آسیب‌ها مصون کند و همین باعث شده که ناشران به سمت تولید کتاب‌های مهارتی سوق پیدا کنند و این رویکرد، رویکردی جهانی است و در ایران هم سالها است که در حوزه‌های مختلف من جمله بحث آسیب‌های اجتماعی تمرکز به سمت مهارت افزایی و تا حدی دانش افزایی و آگاهی بخشی برود. البته نکته مهم این است که در این حوزه نوجوانان و کودکان با رعایت محدوده و حریم‌هایی که وجود دارد، باید گام برداشت.

درباره این محدوه و حریم‌ها بیشتر توضیح می‌دهید؟

یعنی خطوط قرمز آموزش به کودک و نوجوان رعایت شود، زود آموزی و پرآموزی نشود و کتاب از خطوط قرمز عبور نکند. به شکل کلی اهمیت جایگاه این کتاب‌ها برای کودکان مشخصاً بحث مهارت‌ها و آگاهی بخشی‌هایی است و ما متمرکز می‌شویم روی حوزه‌هایی که به عنوان اصول پایه یا مهارت‌های پایه زندگی از آنها می‌شود نام برد. اما آن چیزی که در حوزه آسیب‌ها مشخصاً جلوگیری از آسیب اعتیاد مد نظر ناشر و موسسه بود، مهارت‌های به خصوصی مثل کنترل خشم، عزت نفس، امید به آینده و کمک طلبی و توجه به خود و دیگران و بحث دوست یابی یا انتخاب دوست است که اینها به عنوان مهارت پایه و اولیه مطرح می‌شوند و خیلی می‌توانند برای پیشگیری ازآسیب‌هایی در آینده کودک و نوجوان کمک کننده باشند.

در کشورهای دیگه این سبک کتاب‌ها چه جایگاهی داره؟

همان طور که عرض کردم در ادبیات جهانی این حوزه سالهاست که درباره آن کتاب منتشر می‌شود و مشخصاً در کشورهای آمریکای شمالی وعموم کشورهای اروپایی به این رویکردها خیلی توجه کرده‌اند و کشورهایی که با آسیب‌هایی از جمله مباحث آسیب اجتماعی بیشتر سر و کار داشته‌اند، جایگاه و ضرورت این مسئله را بیشتر در نظر گرفته و تولیدات بیشتری داشته‌اند.

کتاب‌های ساده و دوستدار خانواده

نوع چاپ این کتاب‌ها متفاوت است، درباره چرایی این گونه چاپ کتاب‌ها به شکل آکاردئونی هم توضیح می‌دهید؟

در رابطه با فرمت یا حالا اصطلاحاً گونه و فرم کتابی هم که ناشر انتخاب کرده است ملاحظات ما این بود که سبک مینیمال و ساده شده وجذابی باشد که اصطلاحاً دوستدار خانواده است؛ به این معنی که کتاب به خاطر محتوایش نیازمند این هست که در خانواده، پدر و مادر یعنی والدین یا برادر و خواهر بزرگتر در کنار کودک باشند که با هم بخوانند و با هم درگیر کتاب شوند. از طرفی فرمت کتاب جذابیت‌های بصری و فیزیکی دارد که خود کودک را درگیرکند از طرف دیگر بحث هزینه‌هایی که بار می‌شد برای قطع کلاسیک مثل خشتی، گالینگور و حالا سبک‌های مختلف، ناشر رو به این سمت توجه داد تا برای اینکه بتواند کتاب‌ها را کمی بیشتردر بازار و به اصطلاح سبد خرید فرهنگی خانوار قرار بدهد و در این فرمت جدید به عنوان بروشوری و آکاردئونی چاپ کند که با هزینه حداقلی تولید را به دست مخاطب برساند.

ویدئو دار بودن کتاب‌ها چه قدر به آموزش این مهارت‌ها به کودکان کمک می‌کند؟

در رابطه با بحث ویدیو کتاب بودن، شاید این ناشر به عنوان اولین ناشر ویدیو کتاب نباشد و از قبل هم ناشرهای دیگری بودند که سعی کردند درکنار کتاب، سی دی کتاب، یا قبل‌ترها نوار کاست کتاب، ویدیو کتاب و... را هم تولید کنند اما الان خیلی کم کتاب در بازاروجود دارد که به قالب کیو آرکد و به شکل آنلاین و برخط، هم تیزر کتاب هم خود محتوای کتاب را به شکل ویدیو آهنگین ساخته باشد و نریشن روی آن داشته باشد. متاسفانه به خاطر وضعیت بد بازار کتاب و تغییر ماهیت مسئله نشر در ایران و البته به شکل کلی در جهان، استفاده از رسانه‌ها یا چند رسانه‌ها را بسیار زیاد شده و مشخصاً تکنولوژی وی آر آر VRR ناشران را به این سمت برده که بتواند ازاین فرصت استفاده کند و از بستر مدیا بیشترین بهره را ببر k د و جذابیت را به نحو بیشتری به مخاطب منتقل کند. مشخصاً مخاطبان کودک و نوجوانی که ما در نظر داریم این محتوا به آنها منتقل شود، شرایط یکسانی از نظر هوشی ندارند و بهره هوشی متفاوتی دارند و از نظر گیرایی یا به اصطلاح روانشناسی سبک‌های یادگیریشان متفاوت است؛ بعضی بصری هستند، بعضی سمعی هستند، بعضی فعال هستند و بعضی در حین رفتارهای پویا می‌توانند یادگیری را داشته باشند و این‌ها باعث شده تا از ظرفیت ویدیو بیشترین بهره را ببریم و در همه این اقشار با همه تفاوت‌هایی که دارند، تاثیرگذار باشیم. مضافاً اینکه اگر کودکان دارای محدودیت‌های فیزیکی و جسمی یا ذهنی را هم لحاظ کنیم، آن‌ها هم می‌توانند به وسیله ویدیو کتاب‌ها و بهره از یکی از ویژگی آنها یعنی حداقل به شنیداری خام یا تصویری خام تا حدی بهره ببرند و در نتیجه این سبک ویدیو کتاب انتخاب خوبی خواهد بود.

این کتاب‌ها چه طور برای ترجمه گزینش شدند؟

در رابطه با بحث گزینش کتاب اولین چیزی که برای ناشر مهم بود وموسسه روی آن تمرکز و توجه ویژه داشت بحث سلامت اجتماعی و مشخصاً آموزش‌ها و دانش افزایی هایی است که به حوزه آسیب‌های اجتماعی و مشخصاً بحث اعتیاد توجه دارند تا بتوانیم به مهارت پایه کودکان ارتباط پیدا کند. نکته بعدی بحث سبک و فرم مینیمال و ساده برای کتاب بوده که اصطلاحاً حداقل متن را داشته باشد تا برای جامعه بیشتری از مخاطبان کودک و نوجوان جذاب باشند اصطلاحاً کتاب‌های تصویری و بدون قصه که حجم متن کمی دارند. این مجموعه کتاب هم جزء این دسته است. نکته بعدی بحث تنوع و جذابیت‌های گرافیکی کار هست که از رنگها و قالب‌های جذابی استفاده کند و البته خیلی سعی شد تا بتواند مخاطب کودک و نوجوان ایرانی را درگیر کند. البته این نکته را هم باید یادآوری کنم که این عناوینی که گردآوری شده به شکل بسته کتاب است. در بازار کتاب قبلاً تعدادی از این‌ موضوعات بود و توسط ناشران مختلفی ترجمه و توزیع شده بود اما گردآوری یک مجموعه کتاب به شکل بسته‌های ویدیو کتاب توسط انتشارات دال وموسسه شمیم برای نخستین بار است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد
  • اسوههای زندگی را با این کتاب بشناسیم
  • حضور انتشارات نگاه با ۲ هزار عنوان در نمایشگاه کتاب
  • نشر شالگردن با ۱۸۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • مصونیت از آسیب‌های اجتماعی با ویدئو کتاب‌های مهارتی برای کودکان
  • حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب، آری یا خیر؟
  • تجدید چاپ مجموعه کتاب «کودکی نامداران»
  • افزایش فضای نمایشگاهی و تعداد ناشران در نمایشگاه کتاب
  • پایان جشنواره ملی "شعر کودک و نوجوان رضوی" در همدان 
  • پایان جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان + تصویر