Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم تقدیر از ایثارگران و خانواده‌های شاهد این دانشگاه که به مناسبت سالروز آزادی خرمشهر ظهر امروز در سازمان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن است و خداوند قرآن را برای هدایت بشر نازل کرد، اگر بخواهیم محصول قرآن و تربیت قرآنی را مثال بزنیم، بی‌شک امیرالمؤمنین (ع) به عنوان میوه این درخت و یک انسان کامل مطرح خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یک دین خاتم دارای دو جلوه انسان کامل و جامعه‌ای کامل است، گفت: انسان کامل در وجود مبارک أمیرالمؤمنین علی علیه السلام تجلی یافت، اما بشر خودش را از حکومت یک انسان کامل محروم کرد و به یک وادی انتظار منتقل شد.

تحول فرهنگی و فکری جامعه نظام جمهوری اسلامی ایران را پایدار کرد

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه ایثار یک فرهنگ و تحول فرهنگی است، گفت: امری که نظام جمهوری اسلامی ایران را پایدار کرد، تحول فرهنگی و فکری جامعه بود و اینکه ایثار به عنوان یک ارزش مطرح شد.

طهرانچی با بیان اینکه با نفس مسیحایی امام خمینی (ره) در آغاز انقلاب یک تغییر فرهنگی رخ داد، گفت: با این تغییر فرهنگ دیگر جان و مال مردم در مقابل اسلام و انقلاب ارزشی نداشت و این معنی ایثار بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه تحول فرهنگی دارای ۶ مرحله است، گفت: جریان سازی، گفتمان‌سازی، شبکه‌سازی، نمادسازی، نهادسازی و رفتارسازی، ۶ مرحله است که باید به آن‌ها توجه و دقت لازم داشت؛ در بخش جریان‌سازی باید توجه داشته باشیم که باید یک جریان فکری صورت گیرد تا ارزش‌ها حاکم شود. ایثار یکی از حوزه‌های تحول فرهنگی است.

وی ادامه داد: پس از آن گفتمان‌سازی مرحله اصلی است و نباید اجازه داد که گفتمان رفاه به گفتمان ایثار مقدم شود، چرا که امروز بروز و ظهور برخی آقازاده‌ها در دادگاه به علت مفاسد اقتصادی، نشان از رقابت گفتمان رفاه به گفتمان ایثار دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مرحله بعدی در ایثار شبکه‌سازی است، گفت: باید یک شبکه از ایثارگران به عنوان «بدهکاران نظام» ایجاد شود تا فرهنگ ایثار پایدار شود.

قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی نمونه یک سازمان ایثارگر است

وی مرحله نمادسازی را مرحله بعدی ایثار دانست و گفت: خرمشهر یک نماد است و اگر این نماد‌ها در جامعه وجود نداشته باشند، ایثار نیز وجود نخواهد داشت. نیازمند ساختن نماد‌هایی مانند شهید حججی، شهید فهمیده و غیره در جامعه هستیم تا بتوانیم انقلاب را حفظ کنیم؛ مرحله نهادسازی مرحله بعدی ایثار است؛ باید در این زمینه سازمان‌های ایثارگر خلق شود و نمونه این سازمان‌های ایثارگر راه‌اندازی قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی است.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بحمدالله در این قرارگاه و برای حل مشکلات سیل در کشور، بدنه دانشگاه آزاد اسلامی پای کار آمد و نشان داد نهاد دانشگاه می‌تواند در رابطه با جامعه، یک نهادسازی و فرهنگ‌سازی صورت دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: مگر می‌شود ایثارگری را به عنوان یک مؤلفه تربیت نیروی انسانی جوان مطرح کرد، اما برای آن نهادی ایجاد نکرد. این موضوع اهمیت نهادسازی را دوچندان می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اردو‌های جهادی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در این اردو‌ها که دانشجویان در صحنه ایثار، مبانی درس را فرا می‌گیرند، برخی خرده می‌گیرند که این کار درست نیست و نباید کلاس درس در این محیط‌ها برگزار کرد، اما اعتقاد داریم دانشجویی که ایثار را نبیند و آن را به عنوان یک ارزش وجودی درک نکند، نمی‌تواند به عنوان فارغ‌التحصیل مکتب انقلاب باشد.

نمی‌توان جزو شبکه ایثار بود، اما به گفتمان و رفتار‌های آن توجهی نداشت

وی ادامه داد: رفتار‌سازی آخرین مرحله ایثار است. این مرحله یعنی رفتار جامعه، رفتار ایثارگرانه باشد؛ رفتار ایثارگرانه برای ما یادآور خرمشهر، مکتب عاشورا، اهل بیت و امیرالمؤمنین (ع) است.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بیان کرد: نمی‌توانیم جزو شبکه‌ای ایثار باشیم، اما به جریان‌سازی، گفتمان، نهادها، نماد‌ها و رفتار‌های آن پایبند نباشیم. ایثار در واقع نگاه به جلوست. در ایثار کسی به خود نگاه نمی‌کند و هر چه که را دارد در طبق اخلاص می‌گذارد.

طهرانچی با بیان اینکه ما در جامعه راه سختی در پیش داریم، چرا که خرمشهر‌ها پیش روی ماست، گفت: امروز دشمن با همه توان می‌خواهد مردم را از فرهنگ ایثار خسته کند.

جریان ایثار با انقلاب اسلامی هویت پیدا کرده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه جریان ایثار با انقلاب اسلامی هویت یافته است، گفت: این جریان به گفتمان تبدیل شد و با شبکه‌سازی، نمادسازی، نهادسازی و رفتارسازی کاری کرد که امروز در مدافعان حرم جلوه‌گر است؛ نیز به ایثارگر بودن خود بسیار افتخار می‌کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در این دانشگاه سستی جایی ندارد، گفت: با کسی تعارف نداریم، در این دانشگاه با سرعت و تلاش همه جانبه به پیش می‌رویم و کسی که نتواند همراه ما باشد، از مسیر عقب مانده و خارج می‌شود.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت کرامت انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای ما کرامت انسانی و کسانی که دل در گرو فعالیت‌ها و اقدامات خود در این دانشگاه دارند، بسیار مهم است. به جرأت تأکید می‌کنم که در دانشگاه آزاد اسلامی به سمت حفظ کرامت همکاران، شفافیت مالی و انضباط مالی در واحد‌ها حرکت می‌کنیم و این ارزش‌ها را حاکم خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: به سمتی خواهیم رفت که دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه تراز انقلاب اسلامی باشد تا موفقیت ما لبخند را بر چهره نایب امام زمان (عج) مقام معظم رهبری بیاورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با بیان اینکه وظیفه دانشگاه ایجاد یک نظام تعلیم و تربیت است، گفت: اجازه نخواهیم داد به کانون مقدس علم و دانش و تربیت علمی خدشه‌ای وارد شود.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اخبار دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۷۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد

نشست «پیشینه‌شناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیق‌تر اسلامی‌سازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسان‌محوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخه‌ها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتاب‌های متعددی درخصوص اسلامی‌سازی علوم انسانی نوشته‌اند و دیدگاه‌ها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد، بحث روش‌شناسی نیز در این خصوص مهم است.

وجود دو دیدگاه در اسلامی‌سازی علوم انسانی

این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی می‌شود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامی‌سازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانسته‌های اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.

حجت‌الاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی است، پیشینه‌ این روش نیز به مفسرینی باز می‌گردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.

طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی

وی درخصوص طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان می‌کنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ می‌دهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی می‌شود که کتاب «سنت‌های تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایده‌های فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.

حجت‌الاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانش‌های بشری اشاره دارد.

ساختارگرایی و کارکردگرایی

وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتاب‌های متعددی نیز در این رابطه نوشته‌اند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصه‌ها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم می‌کند.

این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی می‌بایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشه‌ها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشته‌اند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعت‌گرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.

وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشته‌ای استف به این معنا که هم در روان‌شناسی و هم در جامعه‌شناسی مورد بحث قرار می‌گیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی به‌شمار می‌رود، پس جامعه‌شناسان بیشتر به آن پرداخته‌اند، جامعه‌شناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.

حجت‌الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونه‌ای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول می‌بایست با استفاده از روش «معادل‌یابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آن‌ها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.

انتهای پیام. /

دیگر خبرها

  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • تاکید عمار حکیم بر گسترش همکاری فرهنگی ایران و عراق
  • تیم دانشگاه آزاد آزادشهر قهرمان مسابقات والیبال دانشجویان پسر دانشگاه آزاد شد
  • بهره‌گیری از ظرفیت استادان در مقوله آراستگی و شئونات رفتاری دانشگاه‌ها
  • شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است
  • مهم‌ترین رسالت استادان جهاد تبیین است
  • از پرداخت بیش از ۴ هزار وام متاهلی به دانشجویان پزشکی تا تاکید بر استفاده دانشگاه‌ها از سند دانشگاه اسلامی
  • وزیر خارجه: همه خدمه کشتی توقیف شده را با نگاه انسانی آزاد کرده‌ایم
  • امیرعبداللهیان: ایران همه خدمه کشتی توقیف‌شده را با نگاه انسانی آزاد کرد