Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پارلمان لبنان در دیدار با رئیس کمیسیون امور خارجه کنگره آمریکا تاکید کرد، لبنان به دنبال جنگ با اسرائیل نیست اما هرگز از حق حاکمیتی و حقوق خود در خشکی و دریا دست نخواهد کشید.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان که در بیروت میزبان سناتور الیوت انجل، رئیس کمیسیون امور خارجه کنگره آمریکا و هیئت همراهش بود، ضمن بررسی آخرین تحولات لبنان و منطقه، تاکید کرد: درباره وضعیت لبنان بدبین نیستم، لبنان می‌تواند از مراحل دشوار مختلف با کمک وحدت مردم و گفتگوی داخلی عبور کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بری در این دیدار با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای تعیین مرزهای دریایی و زمینی میان لبنان و اسرائیل، خطاب به هیئت آمریکایی به ریاست سناتور انجل تاکید کرد: لبنان به دنبال جنگ با اسرائیل نیست اما هرگز از حق حاکمیتی و حقوق خود در خشکی و دریا به نفع اسرائیل دست نخواهد کشید.

طبق گزارش شبکه عبری زبان "کان"، رئیس پارلمان لبنان پیشتر بر آمادگی کشورش برای تعیین مرزهای دریایی خود با اسرائیل زیر نظر سازمان ملل تاکید کرده و گفته بود: لبنان برای تعیین مرزهای دریایی و منطقه اقتصادی ویژه خود با اسرائیل از طریق راهکاری برای تعیین خط آبی با نظارت سازمان ملل آماده است.

دیوید استرفیلد، فرستاده آمریکا به بیروت برای تعیین اصول مذاکره دو طرف لبنانی و اسرائیلی درباره ترسیم همزمان مرزهای دریایی و زمینی با نظارت سازمان ملل و حمایت آمریکا روز سه شنبه وارد بیروت می‌شود.

بعید نیست در این سفر درباره تعیین زمان آغاز مذاکرات میان دو طرف که احتمالا در دفتر فرماندهی نیروهای سازمان ملل در لبنان (یونیفل) واقع در شهرک مرزی الناقوره برگزار می‌شود، توافق شود.

در پی جانبداری کامل آمریکا از اسرائیل، لبنان پس از کشمکش‌هایی سرانجام میانجیگری آمریکا را پذیرفت.
برخی منابع آگاه از روند مذاکراتی که به زودی میان بیروت و تل‌آویو آغاز خواهد شد، اعلام کردند که موضعگیری لبنان نسبت به پیشنهاد آمریکا به دو گروه تقسیم می‌شد، گروه اول شامل میشل عون، رئیس جمهور لبنان و سعد حریری، نخست وزیر این کشور بود که اصل جدایی ترسیم مرزهای دریایی از مرزهای زمینی را قبول داشتند و گروه دوم شامل نبیه بری بود که بر ترسیم همزمان این مرزها پافشاری داشتند.

استرفیلد با درخواست لبنانی‌ها برای برگزاری مذاکرات در ناقوره و نه نیویورک موافقت کرد. لبنان به این دلیل بر برگزاری مذاکرات در ناقوره تاکید داشت تا هیئت اسرائیلی از مزایای میزبانی محل مذاکرات برخوردار نشود. به این ترتیب این مذاکرات به همان شیوه مذاکرات میان ارتش‌های دو طرف با نظارت فرماندهی نیروهای یونیفل برگزار خواهد شد؛ به این معنا که هرچند دو طرف مذاکره‌کننده و سازمان ملل و نیز هیئت آمریکایی در محل برگزاری مذاکرات حضور دارند اما مذاکره یا گفتگوی مستقیمی میان دو طرف برقرار نمی‌شود.

در صورتی که این مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد، مرحله تعیین مرزهای دریایی آغاز خواهد شد.

موفقیت یا شکست این مذاکرات به میزان شفافیت موضعگیری آمریکا در آن بستگی دارد به ویژه اینکه قرار است آمریکایی‌ها حامی اجرای موفق این طرح باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اسراييل لبنان نبیه بری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۲۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام ارشد حماس : انحلال شاخه نظامی به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین / مرزهای 67 را قبول می کنیم

مقام ارشد حماس گفت این مجموعه آماده است در صورت تشکیل دولت مستقل فلسطین به یک حزب سیاسی تبدیل شود و شاخه نظامی خود را منحل کند.

به گزارش عصرایران، "خلیل الحیه" رئیس هیات مذاکره کننده حماس با اسرائیل برای توقف جنگ و تبادل اسرا گفت:  در صورت تشکیل کشور مستقل فلسطین، جنبش حماس حاضر است با یک آتش بس 5 ساله یا بیشتر با اسرائیل موافقت کند، شاخه نظامی خود را منحل کند و به یک حزب کاملا سیاسی تبدیل شود.

الحیه در گفتگو با آسوشیتدپرس در استانبول گفت ارتش اسرائیل تنها 20 درصد از نیروی انسانی و میدانی حماس را نابود کرده است. وی ادامه داد: اگر اسرائیل نتوانند حماس را از بین ببرند، راه حل چیست؟ راه حل این است که به سمت یک توافق حرکت کنیم.

وی افزود: حماس بیش از یک بار پیشنهاد ایجاد یک کشور فلسطینی در کرانه باختری و غزه با پایتختی شهر قدس/ اورشلیم و بازگشت آوارگان در چارچوب قطعنامه های بین المللی را داده است. در نتیجه در یک کشور مستقل زندگی و با آتش بس 5 ساله یا بیشتر موافقت می کنیم."

خلیل الحیه مقام ارشد حماس 

الحیه درباره سرنوشت سلاح‌ و شاخه نظامی حماس گفت: "هم اکنون کارکرد سلاح، مقاومت و مبارزه چیست؟ وظیفه آن، اخراج اشغالگران است. همه تجربه های ملت هایی که با اشغالگران مبارزه نظامی کردند این است. وقتی به استقلال رسیدند و به حقوق و کشور مستقل خود رسیدند چه کار کردند؟ به احزاب سیاسی تبدیل شدند. نیروهای نظامی آنها هم به ارتش ملی تبدیل شدند.  وقتی استقلال یافتند و به حقوق خود دست یافتند، این نیروها به احزاب سیاسی  و نیروهای رزمی آنها هم به ارتش ملی تبدیل شدند.

وی افزود: اگر کشور فلسطین را تشکیل دهیم و حقوق ملی خود را به دست آوریم هر چه داریم به ساختار اساسی این کشور تبدیل می شود.

این برای نخستین بار است که حماس با این صراحت، از شرایط انحلال شاخه نظامی خود صحبت می کند. همچنین اولین بار است حماس با این شفافیت، مرزهای فلسطین در محدوده 1967 (کرانه باختری، غزه و شهر قدس / اورشلیم) را قبول می کند. تاکنون حماس ، اشغال اسرائیل را در تمامی مرزهای فلسطین تاریخی یعنی از دریای مدیترانه تا رود اردن می دانست و خواستار پایان این اشغال بود.

این اظهار نظر به معنی قبول ضمنی و مشروط، موجودیت اسرائیل از سوی حماس است.

رهبر حماس آمادگی این جنبش را برای ادامه مذاکرات برای دستیابی به آتش بس و خروج کامل نیروهای اسرائیلی (از منطقه غزه) اعلام کرد.

خلیل الحیه طرح اسرائیل برای اشغال 20 درصد از منطقه غزه برای ایجاد آنچه که "منطقه امن" نام گذاری شده را "نامعقول" توصیف کرد. او گفت: ما نمی توانیم با بازگشت اشغالگران به نوار غزه موافقت کنیم. در ازای چه چیزی این اتفاق رخ می دهد؟ می‌خواهند زمین را با رضایت ما اشغال کند و اسرای (اسرائیلی) را  با موافقت ما، بازگردانند و همزمان جنگ ادامه یابد؟ آیا عاقلی وجود دارد که این موضوع را قبول کند؟

خلیل الحیه، رئیس هیئت حماس در مذاکرات  توقف جنگ غزه، در گفت وگو با شبکه " الشرق" از طرح اسرائیل برای اشغال دائمی 20 درصد از منطقه غزه خبر داد و گفت اسرائیل می خواهد منطقه غزه را به دو بخش شمالی - جنوبی تقسیم کند.
نیروی زمینی ارتش اسرائیل در حمله به غزه، یک جاده خاکی شرقی - غربی در وسط این منطقه ایجاد کرده است. همچنین در مرکز این جاده هم در حال تبدیل یک بیمارستان، به پایگاه نظامی است.

رهبر حماس بر مشروعیت مقاومت فلسطین در برابر اشغالگری اسرائیل تاکید کرد و گفت: آیا مقاومت در برابر اشغالگری جرم است؟... آیا اسرائیل یک نهاد اشغالگر است یا نه؟ قانون بین الملل می گوید اسرائیل یک رژیم اشغالگر است و بنابراین من به عنوان یک شهروند حق مقاومت در برابر اشغالگر را دارم.

وی افزود: مقاومت اشکال مختلفی دارد، بنابراین ما در برابر آن (اشغالگری اسرائیل) مقاومت کردیم و مقاومت خواهیم کرد تا زمانی که حقوق خود را بگیریم.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اسرائیل و فلسطین ، راه حل تک کشوری یا دو کشوری؟ (بخش 2)  اسرائیل و فلسطین ، راه حل تک کشوری یا دو کشوری؟ (بخش 1) 200 روز جنگ اسرائیل در غزه ؛ جهان شکست خورد

دیگر خبرها

  • کاخ سفید مدعی شتاب تازه‌ای در مذاکرات غزه شد
  • مقام ارشد حماس : انحلال شاخه نظامی به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین / مرزهای 67 را قبول می کنیم
  • تعیین مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ۳ سناریوی پیش رو
  • حمله به ۱۰۲ کشتی اسرائیلی آمریکایی و انگلیسی در ۲۰۲ روز
  • شرط حماس برای خلع سلاح : تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 67 و پایان اشغال
  • حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است
  • وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: نبرد آتی در جبهه شمال تعیین کننده است
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ ترجمه یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه