Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-26@02:25:26 GMT

همه با هم ساده افطار کنیم

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۰۰۴۵۵

کم کم برنامه افطاری به پایان می‌رسد و مردم روزه‌دار نیز همگی با لبخند و رضایت مکان را ترک می‌کنند و من نیز که امروز به تصادف مهمان این سفره بابرکت بودم، خدا را شکر گفته و این فرصت به دست آمده را اجر می‌نهم چرا که امروز افطاری‌ام را در کنار سفره‌ای تناول کردم که در آن از کودکان کار گرفته تا معتاد، گدا و انسان‌های متمول حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش بلاغ،زمان به سرعت می‌گذرد و دقیقه‌شمار ساعت نشان از رسیدن به یک لحظه شیرین می‌دهد، لحظه‌ای که صدای بزرگی خداوند از مناره‌های مسجد در گوشه گوشه شهر شنیده می‌شود؛ زمان نزدیک افطار هست و در خیابان‌ها ترافیک شدیدی به راه افتاده است، همه برای رسیدن به خانه و نشستن بر سر سفره افطاری عجله دارند و در این حین صدای اذان می‌آید: الله اکبر الله اکبر ...

صدای اذان که به گوش می‌آید یعنی ای بندگان اذن خداوند برای افطاری کردن پس از یک روز طولانی و گرم جهادگونه صادر می‌شود؛ تو در ترافیک شدید گیر افتاده‌ای و مدام عجله داری تا به منزل برسی، به ناگاه جمعیتی را که در یک فضای سبز به صف ایستاده‌اند، نگاهت را می‌دزدد و تو به آن سمت می‌روی و همان‌طور که هنوز نمی‌دانی در این میدان چه خبر است، جوانی با سینی چای به سمتت آمده و چایی تعارف می‌کند.

درست که نگاه می‌کنم گویا در این مکان بساط سفره افطاری سادی از یک کاسه سوپ، یک تکه نان و خرما برقرار است و مردم از پیر و زن، مرد وجوان در این مکان دور هم گرد آمده و در این مکان افطار می‌کنند، مادربزرگی که در صف گرفتن سوپ ایستاده با دست به من اشاره می‌کند که بیا جلو و در صف بایست...

سفره افطاری ثواب دارد حیف است از دست بدهی

جلوتر می‌روم و این مادربزرگ با همان لحن مادرانه می‌گوید: مادر! این افطاری ثواب دارد چرا که با نذورات مردمی و توسط عده‌ای جوان پاک و خداترس تهیه شده، حیف است که این افطاری را از دست بدهی، همان‌طور که این مادربزرگ برایم از ثواب این افطاری تعریف می‌کند، نوبت به من رسیده و من نیز به اندازه یک کاسه سوپ از این سفره سهمی برمی‌دارم.

با کاسه سوپ و تکه نانی به دست، دنبال گوشه‌ای برای نشستن و افطاری کردن می‌گردم که حضور جمعیت زیاد که هر لحظه بر تعدادشان می‌افزاید، پیدا کردن این گوشه را برایم سخت می‌کند و من نیز به ناچار در همان شلوغی‌ها ایستاده و سوپم را نوش جان می‌کنم.

لزوم الگوگیری از سفره‌های افطاری ساده به جای افطاری‌های تجملاتی

همان زمان، دو خانم جوان که در کنار من مشغول تناول سوپ هستند در مورد این افطاری ساده با یکدیگر صحبت می‌کنند که یکی از آنها عنوان می‌کند: آنها که برای دادن افطاری هزینه‌های زیادی کرده و در رستوران‌های مجلل مهمانان را دعوت می‌کنند، چه بهتر می‌شود با الگو گرفتن از همین افطاری‌های ساده، از سفره‌های پر زرق و برق دست کشیده و تنها به برپایی سفره‌ای ساده بسنده کنند.

لذت افطاری ساده در هیچ سفره‌ای پیدا نمی‌شود

آن خانم دیگری که دخترش نیز در کنار او قرار دارد، در جواب دوستش تصریح می‌کند: حس و حال بودن در کنار دیگر هم‌نوعان در این افطاری‌های ساده لذتی دارد که در هیچ رستوران و غذاخوری مجللی این حس ایجاد نمی‌شود و من با وجود آنکه هر روز افطاری خودمان را در منزل آماده می‌کنم، اما برای لذت دورهمی و سادگی این خوان بابرکت، هر شب با خانواده‌ام به این مکان آمده و افطاری می‌کنیم.

با وجود آنکه مردم حاضر در چهارراه ولی‌عصر ارومیه روزه خود را باز کرده و افطاری می‌کنند، اما جوانان مسؤول برپایی این افطاری ساده هنوز هم با گذشت دقایقی از اذان، مشغول خدمت‌رسانی به مردم بوده و هنوز فرصت نکرده‌اند سوپ‌شان را بخورند؛ پس از آنکه من غذای خود را تمام می‌کنم برای گرفتن چایی به سمت جوانی می‌روم که چایی‌ها را می‌ریزد، او در کمال ادب چایی را به من تعارف می‌کند، از او می‌پرسم چه انگیزه‌ای باعث شده است تا با این شوق در این ساعت به مردم خدمت کنی.

ما به دعوت رهبری برای ترویج افطاری ساده در جامعه لبیک گفتیم

وی در جواب پاسخ می‌دهد: در سال‌های اخیر فلسفه روزه‌داری که همان سادگی و تحمل تشنگی، گرسنگی و تمرین بندگی و درک حال فقرا بوده به سمت ریاکاری و برپایی سفره‌های تجملاتی و چشم هم‌چشمی سوق داده شده است و در این میان بارها مقام معظم رهبری برای ترویج افطاری ساده در جامعه تاکید کرده‌اند و ما نیز به دعوت رهبر خود لبیک گفته و برای ترویج افطاری ساده در ارومیه پیشقدم شدیم.

با شنیدن سخنان این جوان، سراغ مسؤول هیات را از او می‌‌گیرم و وی با دست فردی را نشان می‌دهد که با جنب و جوش زیاد به همه جا سر می‌زند تا مبادا کارها درست پیش نرود، به نظر فردی ۴۰ ساله است، به سمتش رفته و با معرفی خودم درخواست مصاحبه می‌کنم و وی جواب می‌دهد: امسال دومین سال پیاپی است که اعضای هیات اقدام به دادن افطاری ساده می‌کنند.

مردم با افطاری ساده فرصت میزبانی از روزه‌داران بسیاری را پیدا می‌کنند

وی همان‌طور که این‌سو و آن‌سو رفته و بر نحوه خدمات‌رسانی نظارت می‌کند، می‌افزاید: در این طرح که به مدت پنج روز برگزار می‌شود هر شب ۴۰۰ نفر در این مکان افطار می‌کنند که هزینه همه این افطاری‌های ساده توسط خیران، هیات‌های مذهبی و مردم تامین شده است.

غلام آقاپور با بیان اینکه مردم با مشارکت در این طرح می‌توانند به جای میزبانی از تعداد محدودی روزه‌دار، میزبان روزه‌داران بسیاری باشند و از ثواب آن نیز برخوردار شوند، خاطرنشان می‌کند: افطاری ساده هزینه زیادی ندارد و در طول پنج روز هزینه اجرای این طرح در ارومیه، حدود دو میلیون و ۸۰۷ هزار تومان بوده است.

کم کم برنامه افطاری به پایان می‌رسد و مردم روزه‌دار نیز همگی با لبخند و رضایت مکان را ترک می‌کنند و من نیز که امروز به تصادف مهمان این سفره بابرکت بودم، خدا را شکر گفته و این فرصت به دست آمده را اجر می‌نهم چرا که امروز افطاری‌ام را در کنار سفره‌ای تناول کردم که در آن از کودکان کار گرفته تا معتاد، گدا و انسان‌های متمول دور آن همگی با یکدگیر بدون توجه به طبقات اجتماعی‌ خود حضور داشته و فلسفه روزه‌داری را در عمل تفسیر کردند و تنها به شعار و گفتار بسنده نکردند.

گزارش از سمیرا محمدی

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۰۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از هوش مصنوعی مایکروسافت برای انجام کارهای ساده

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، این شرکت یک مدل هوش مصنوعی به نامPhi-۳mini را معرفی کرد که می تواند از مدل هایی با ۲ برابر حجم خود در بنچمارک های مختلفی که زبان، کدنویسی و قابلیت های ریاضی را ارزیابی می کنند، عملکرد بهتری داشته باشد.

به گفته مایکروسافت، مدل های هوش مصنوعی کوچک تر برای انجام فعالیت های ساده تر طراحی شده اند تا شرکت هایی با منابع محدود راحت تر بتوانند از آنها استفاده کنند. یک کسب وکار می تواند با کمکPhi-۳ نکات مهم یک متن طولانی را خلاصه کند، چشم اندازهای مرتبط و روندهای صنعتی در یک گزارش تحقیق بازار را استخراج کند.

Phi-۳mini به سرعت در کاتالوگ مدل هوش مصنوعی سرویس ابر رایانشی مایکروسافت به نام آزور، Hugging Face یک پلتفرم ماشین یادگیری و همچنین Ollama ارائه خواهد شد.

کد خبر 6086397 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • علیرضابیگی: دولت مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد
  • علیرضابیگی: دولت رئیسی ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرده
  • ۵ راه حل ساده لوله کشی؛ از تعمیر نشتی لوله تا اتصال دو شیر به لوله آب (فیلم)
  • معرفی ساده‌ترین راه‌های از بین بردن لکه چای قدیمی روی لباس
  • چریش‌های معطر، محبوب سفره‌های مردم بجنورد
  • چریش های معطر، محبوب سفره های مردم بجنورد
  • لزوم نظارت بر تولید نان از مزرعه تا سفره
  • رونمایی از هوش مصنوعی مایکروسافت برای انجام کارهای ساده
  • برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • روزنامه شرق : گول قفسه این روزهای فروشگاه ها را نخورید؛ برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد