Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر مرکز مطالعاتی ژرفا گفت: الان شرایط کشور از نظر سیاسی و گفتمانی کاملا آماده عبور از نسل ناکارآمدی است که بعضی از مناصب دولتی را در اختیار گرفته است. ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰ سیاسی سیاست ایران نظرات - اخبار سیاسی -

علیرضا معاف مدیر مرکز مطالعاتی ژرفا و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درباره بیانات اخیر امام خامنه‌ای در دیدار با دانشجویان درباره فراهم کردن زمینه برای روی کار آوردن دولت جوان و حزب‌اللهی، گفت: نکته‌ای که حضرت آقا فرمودند مسئله چند وجهی، چند بعدی و دارای ابعاد مختلف است و نباید با این فرمایش اخیر ایشان برخورد سیاسی تقلیلی داشت و آن را به یک حرف سیاسی صرف کاست و بلکه باید برخورد جامع داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت‌الله کعبی: ورود جوانان انقلابی به مجلس مقدمه تشکیل دولت جوان استچمران: نیروهای خسته و بی‌انگیزه باید جای خود را به جوانان متعهد بدهندحسینی: جوانان با فعالیت‌ روشنگرانه زمینه کنار رفتن افراد محافظه‌کار  را فراهم کنندبذرپاش:با کمک جوانان گام دومی می‌توانیم کشور را از خودتحریمی داخلی نجات دهیم

وی با بیان اینکه ابتدا باید تعریف دقیقی از دولت جوان و حزب‌اللهی داشته باشیم، افزود: جوانان باید مولفه‌ها و شاخصه‌های دولت جوان و حزب‌اللهی را شناخته و درک کنند. جوان کیست، جوانی چه دوره‌ای است و منظور از جوانی در ادبیات بیانیه گام دوم و در همین سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری چه جوانی است؟.

مدیر مرکز مطالعاتی ژرفا تصریح کرد: اولا جوانان باید به شدت از ادبیات قدرت‌طلبانه و ریاست‌طلبانه بپرهیزند و این ادبیات طلبکارانه که «باید کار را در حکومت به ما بسپارند»؛ شایسته جوان حزب‌اللهی که با نگاه خدمت و با نگاه انقلابی می‌خواهد وارد کار بشود نیست. مدل ابتدای انقلاب مدل مطلوب و درستی است، جوان‌هایی که شانه زیربار کار داده و کار و خدمت را بدون اینکه قدرت‌طلبی، ریاست،طلبی، پُست‌دوستی و منصب‌طلبی داشته باشند، انجام می‌دادند. این مقتضی اخلاقی و رفتاری و خودسازی‌های متناسب با جوانان است که باید در خودشان فکر و تدارک کنند.

معاف اظهار کرد: من به عنوان کسی که هم جوانم و هم سال‌ها تجربه کار اجرایی، اداری و دانشگاهی دارم این نکته را برای نسل خودمان خیلی واجب می‌دانم که وقتی گفته می‌شود دولت جوان؛ عده‌ای فکر نکنند که چرب و شیرینِ دنیاست و قدرت جذاب بوده و سفره‌ای پهن است و حالا نوبت ماست که سر این سفره بنشینیم؛ این نگاه را باید به جوانان گفت و باید به خودمان تذکر دهیم که قدرت‌طلبی نکنیم. نکته دوم اینکه جوان باید تعریف بشود، جوان شاخص سن دارد و استاد مطهری جوان را عنصر خلاق، مبتکر، دارای روحیات پیش‌برنده و آفرینندگی می‌داند. جوان شخصیتی است که همیشه دنبال شکستن بن‌بست‌ها و بازکردن راه‌هاست و نا امید نمی‌شود و با انرژی و نشاط بیشتر کار می‌کند.

وی تصریح کرد: جوان در ادبیات قرآن هم شاخص دارد؛ حضرت یوسف(ع) وقتی می‌خواست بگوید ریاست بانک مرکزی و وزارت کشاورزی را بر عهده او قرار دهند، فرمود "من چون قدرت حفظ دارم و دانشمند هستم" این کار را به من بسپار، پس جوان ما باید «حفیظ و علیم» باشد. در ماجرای طالوت و جالوت و حضرت داود(ع) چرا خدا یک جوان فرمانده قرار داد؟ چون هم دانش و هم توانایی جسمی داشت، در ماجرای دختران شعیب و حضرت موسی(ع)، حضرت موسی هم قوی و هم امین بود و جوان حزب‌اللهی عنصری است که در کنار قوی بودن، امین هم باشد و در کنار توانایی جسمی باید دانش هم داشته باشد. جوانان اگر می‌خواهند دولت جوان و حزب‌اللهی تاسیس و تشکیل شود باید در خود آمادگی‌های نظری، فکری، اخلاقی، روحی، شخصیتی و سلوکی ایجاد کنند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: اول خطابم درباره این فرمایش حضرت آقا به خود جوانان است، قبل از اینکه فکر کنیم قرار است در حکومت و حاکمیت مسئولیت بپذیریم باید آمادگی‌های لازم را در خودمان ایجاد کنیم.

معاف با پیشنهاد دو راه در این زمینه گفت: اول اینکه جوانان مکانیزم‌های عملیاتی و روندهای پیشنهادی طرح تحول مدیریت در نظام جمهوری اسلامی را آماده کنند و اینکه چگونه قرار است برای پذیرش مسئولیت‌های بزرگ و قرار گرفتن در مناصب کلیدی نظام آماده شوند. ما الان کسی را داریم که جوان است و وزیر شده اما خرابکاری‌ها، ناکارآمدی‌ها و کار نابلدی‌های او را می‌بینید در حوزه فضای مجازی چه آسیب‌های اساسی به کشور، اخلاق جوانان و وضعیت سیاسی و امنیتی می‌زند. صرف اینکه کسی جوان است وزیر شود، هیچ فضیلتی نیست و باید آمادگی داشته باشد و جوانان باید خودشان طرح تحول مدیریت در نظام جمهوری اسلامی را تدوین کنند.

وی ادامه داد: نکته دوم اینکه شاخصه‌ها و مولفه‌های مدیر مطلوب و دولتمرد علوی مبتنی بر قرآن و نهج‌البلاغه را برای خودشان آماده کنند و آن را با خودشان خوانش کنند. در این خوانش‌ها آن را به قلب خود تفهیم کنند تا آن اشتباهاتی که نسل و تیم قبل بعضا مرتکب شدند، جوانان حزب‌اللهی مرتکب نشوند.

مدیر مرکز مطالعاتی ژرفا اضافه کرد: الان شرایط کشور از نظر سیاسی و گفتمانی کاملا آماده عبور از نسل ناکارآمدی است که بعضی از مناصب دولتی را در اختیار گرفته است. جوان‌گرایی به معنای پیرزدایی نیست اما گفتمانی در کشور شکل گرفته که پیرپاتالیزم موجود در دولت، ناکارآمدی خود را نشان داده و باید کنار برود. پیران کارآمد هم داریم ولی این پیرانی که در دولت کار را در اختیار گرفتند، شرایط گفتمانی ایجاد شده و جامعه و مردم آماده‌اند ولی اینکه خود جوانان هم آماده باشند مسئله مهمی است و جوانان باید آمادگی را در خود ایجاد کنند.

انتهای پیام/

R1531/P31462/S1,1412/CT1 واژه های کاربردی مرتبط امام خامنه‌ای

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام خامنه ای امام خامنه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۳۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آماده باش مدیریت بحران آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری مهر، سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی روز دوشنبه با استناد به هشدار جوی سطح زرد شماره ۶ هواشناسی استان اظهار کرد: با توجه به تداوم فعالیت سامانه بارشی و ورود سامانه جدید از عصر فردا سه شنبه، ضروری است تا دستگاه‌های ذکر شده در آماده باش کامل باشند.

عبدالصمد رحیمی با تاکید بر لغو سفرهای غیر ضرور، احتیاط در سفرهای برون شهری به ویژه در مناطق کوهستانی، لغو فعالیت‌های کوهنوردی، عدم تردد و توقف در حریم رودخانه‌ها، گفت: پاکسازی آبروها، محکم کردن سازه‌های سبک و فراهم کردن امکان اسکان اضطراری در صورت نیاز از جمله مواردی است که رعایت آنها در سطح هشدار زرد ضروری است.

وی با اشاره به احتمال آبگرفتگی معابر از دستگاه‌های خدمات رسان و شهرداری‌ها خواست اقدامات لازم برای رفع آبگرفتگی ها انجام دهند.

کد خبر 6098716

دیگر خبرها

  • جوان‌گرایی نباید تبدیل به مسابقه قدرت‌طلبی جوانان شود
  • آماده باش دستگاه‌ های عضو ستاد مدیریت بحران فومن
  • مکانیزم دیدنی ساعت تاریخی تبریز
  • اتاق عقد حرم حضرت معصومه(س) آماده میزبانی از زوج‌های جوان شد
  • آماده‌باش کامل مدیریت شهری مشهد در پی هشدار سطح نارنجی هواشناسی
  • اعلام آماده باش مدیریت بحران آذربایجان شرقی
  • مدیریت بحران اردبیل در آماده باش کامل
  • ضعف در سرآمدسازی حوزه دینی برای کشور و استان البرز
  • اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوان
  • اختتامیه دومین جشنواره نوجوان و جوان برتر ساوجبلاغ برگزار می‌شود