Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد تنوری در گفت و گو با خبرنگار مهر با اعلام اینکه از صبح دوشنبه به علت نگرانی شهروندان از تخریب احتمالی سینما بهمن در این مکان حضور یافته تا از چند و چون ماجرا با خبر شود، گفت: صبح دوشنبه از کوچه پشتی سینما بهمن (مترو) ضلع غربی که درهای خروجی سینما در گذشته قرار داشت مراجعه کردم که صندلی‌های آن را برداشته‌اند البته خوشبختانه هنوز سازه، پرده سینما و بنای آن پابرجاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سینما بهمن بخشی از تداعی حس مکان در خیابان زند نزد مردم شیراز است که نوستالژی آنان را به همراه دارد، افزود: متأسفانه عده‌ای اصرار بر این دارند که سیما و منظر شهر شیراز را که مردم با آن خاطره دارند تخریب کنند.

با تقویت و کمک به استحکام بنا قطعاً سینما بهمن امکان احیا دارد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز شرایط کنونی سینما بهمن را مورد اشاره قرار داد و افزود: صندلی‌های این سینما کاملاً تخریب و تخلیه شده، اما با تقویت و کمک به استحکام بنا قطعاً امکان احیا دارد و تاکنون کارشناسی نیامده که بگوید مطلقاً امکان بازسازی ندارد.

تنوری در خصوص سینما مهتاب که نزد مردم شیراز به نام «سینما دم کلی» معروف است و در چهار راه مشیر قرار دارد هم اعلام کرد: این سینما قبل از انقلاب در دهه ۵۰ توسط سید اکبر قاسمی خریداری می‌شود که در قید حیات است، منتها سینما، زمانی که در تملک ایشان بوده مصادره می‌شود.

وی با بیان اینکه املاک تجاری متصل به این سینما توسط دادگاه انقلاب اسلامی به ستاد اجرایی حضرت امام خمینی (ره) داده می‌شود، گفت: این املاک تجاری از ابتدای خیابان لطفعلی خان زند غربی تا چهارراه مشیر نیز تاریخی هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز با این حال عنوان کرد: مالکیت آن بخشی از ملک که کاربری فرهنگی داشته از اکبر قاسمی به بنیاد ۱۵ خرداد واگذار شده است؛ اکنون بنیاد نامبرده به لحاظ اسنادی مالک سینما مهتاب محسوب می‌شود که به علت نداشتن توان اداره، اقدام به تعطیلی سینما می‌کند و تا امروز نزدیک به ۴۰ سال است که استفاده نمی‌شود.

وی درخصوص مشکلات سینما پرسیا هم به خبرنگار مهر، گفت: متأسفانه من درخصوص وضعیت سینما پرسیا چیزی بیش از مردم و رسانه‌ها در جزئیات نمیدانم، اما برای زنده نگه داشتن سینما مهتاب خیلی پی گیری کردیم.

بودجه‌ای برای تملک باغ‌ها و بناهای خاص محور زند پیش بینی شد / ‏زرتشتیان به دنبال تغییر کاربری سینما آریانا به پردیس سینمایی هستند

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز از تنظیم توافقنامه اولیه میان شهرداری و بنیاد ۱۵ خرداد خبر داد و افزود: این اواخر هنوز توافقنامه به امضا نرسیده بود در حالی که امسال شورای شهر شیراز بودجه‌ای برای محور زند که شامل خیابان‌های لطفعلی خان زند و کریم خان زند است برای تملک باغ‌ها و بناهای خاص پیش بینی کردیم.

تنوری در ادامه خصوص سینما آریانا که در تملک انجمن زرتشتیان قرار دارد هم اشاره کرد و در خصوص ابراز تمایل متولیان این سینما برای بازسازی آن گفت: پارسال در پی بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز، نشست مشترکی در «باغ آدریان» با رئیس انجمن زرتشتیان داشتم که این سینما هم بخشی از باغ یادشده به شمار می‌رود.

وی با اعلام اینکه انجمن زرتشتیان هم به دنبال تغییر کاربری سینما آریانا به پردیس سینمایی هستند، گفت: من مخالفت خودم را به عنوان دست کم یک عضو شورای شهر به آقای سهرابی رئیس هیئت مدیره انجمن زرتشتیان شیراز اعلام کردم که وی هم اعتقاد دارد باید کمک شود تا زمین تملک شود زیرا از موقوفات زرتشتیان است.

تنوری بازگشت سینما آریانا به حالت سابق را منوط به یاری انجمن زرتشتیان دانست و گفت: سینما آریانا این پتانسیل را دارد که با حفظ حس مکان در چرخه سالن‌های سینمایی قرار گیرد.

به باور رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز، شهرداری با تملک این سالن‌ها باید با ارزش گذاری ملک، سینماهای نامبرده را حفظ کرده و ضمن پرداخت بهای آن به مالکان و به عنوان اموال عمومی سینماهای تاریخی شیراز را حفظ کند.

از نظر قانونی منعی برای تملک سینماها توسط شهرداری شیراز نیست / ‏ انتقاد از هزینه‌هایی که شهرداری در ساخت فرهنگسراها کرده

وی از نظر قانونی منعی برای تملک سینماها توسط شهرداری شیراز مترتب نشد و گفت: از نظر قانونی امکان تملک هر بنایی از سوی شهرداری وجود دارد.

تنوری در عین حال اعلام کرد: شهرداری می‌تواند بازسازی این سینماها را به عهده بگیرد سپس مدیریت آن را به بخش خصوصی واگذار کند، کما اینکه شهرداری نمی‌تواند بهانه بیاورد که در بخش فرهنگی بودجه ندارد به دلیل اینکه قطعاً در سال‌های گذشته تملک و بازسازی و راه اندازی این سینماها اهمیت بیشتری نسبت به ساخت فرهنگسرا داشته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز با انتقاد از هزینه‌هایی که شهرداری در ساخت فرهنگسراها کرده، گفت: آیا از نظر افکار عمومی یا شهروندان شیرازی حفظ محور زندیه مهمتر است یا ساخت فرهنگسرا با صرف هزینه‌های گزاف؟

وی با توجه به وعده رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز در خصوص راه اندازی ۸ سینمامحله در فرهنگسراهای شیراز، اعلام کرد: من شخصاً با نظر دکتر گشتاسبی راد مخالفم و این را به وی اعلام کرده‌ام زیرا به نظر می‌رسد بهانه‌ای برای تسهیل در تخریب سینماهای تاریخی شیراز باشد.

تنوری بعنوان یکی از اعضای شورای شهر است، گفت: هرگونه تخریب میراث تاریخی، معنوی و هر آنچه فضا، نماد و مناظر تاریخی که تداعی حس مکان برای شیرازی‌ها می‌کند و اهالی این شهر را نسبت به بناها و فضاهایی که تعلق خاطر دارند را مورد تعرض قرار دهد نابخشودنی است و واکنش منفی اکثریت نسبی جمعیت شهر را که اهالی شیراز هستند را بر خواهد انگیخت.

کد خبر 4627226

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز سالن سینما تخریب آثار تاریخی شورای شهر شیراز شهرداری شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۰۳۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز احداث متروی رباط کریم/اجرای طرح بعد از تملک اراضی و هماهنگی با متروی تهران و تأیید نقشه‌ها

شهردار شهرستان رباط کریم از آغاز عملیات اجرایی احداث مترو این شهرستان خبر داد و گفت: این طرح بعد از تملک اراضی و هماهنگی با شرکت متروی تهران و تایید نقشه‌ها توسط شهرداری رباط کریم اجرایی می شود.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا الهیاری شهردار رباط کریم با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ایستگاه متروی بازارک رباط کریم، یکی از مهمترین مطالبات شهروندان شهرستان رباط کریم را احداث مترو عنوان کرد و افزود: بسیار خرسندیم که این خواسته به حق محقق شد و ان‌شاالله با بهره برداری از این ایستگاه که در امتداد خط یک مترو است ضمن افزایش دسترسی شهروندان، کاهش ترافیک را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه بسیاری از پروژه‌های شهری در راستای خدمت رسانی بیشتر به مردم در مرحله انجام است، احداث ایستگاه مترو را شاخص ترین پروژه شهرستان ذکر کرد و گفت: این طرح بعد از تملک اراضی و هماهنگی با شرکت متروی تهران و تایید نقشه‌ها توسط شهرداری رباط کریم اجرایی می شود و با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از همشهریان عزیزمان در این شهرستان کارگر هستند، آغاز ساخت این پروژه را هدیه مدیریت شهری شهرداری رباط کریم به این شهروندان می‌دانیم.

شهردار شهرستان رباط کریم با یادآوری اینکه مکان یابی این ایستگاه در زمان طراحی خط یک متروی تهران توسط شهرداری تهران تعیین شده، تصریح کرد:  شهرداری رباط کریم بر اساس توافق و از طرفی نیاز مردم به اجرای این پروژه و وعده به شهروندان این مطالبه مردمی را محقق کرد.

اللهیاری گفت: این سکو به طول ۱۴۵ متر و به عرض ۷ متر در هر دو طرف خط ریلی در زیربنای ۲۷۰۰ متری احداث و همچنین مسیر دسترسی به سکو، آسانسور، ایستگاه تاکسی و دوربرگردان مسیر ایستگاه توسط شهرداری رباط‌کریم پیگیری و اجرا خواهد شد و سایر اقدامات فنی و الکترونیکی نیز توسط شرکت متروی تهران صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مهار آتش‌سوزی در مغازه شارژ سیلندر گاز
  • احداث متروی رباط کریم؛ اجرای طرح بعد از تملک اراضی
  • آغاز احداث متروی رباط کریم/اجرای طرح بعد از تملک اراضی و هماهنگی با متروی تهران و تأیید نقشه‌ها
  • ۱۸۲ کارمند آنروا در غزه کشته شدند
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • نگرانی اهالی گالیکش از آلودگی طبیعت کوه نیلکوه به لطف کارخانه سیمان
  • سنگلج در خطر است!
  • به روز کردن صندلی‌های پردیس سینما بهمن سنندج با اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی
  • خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) قم احداث می‌شود
  • پیش‌بینی ۱۵ میلیارد تومان برای تملک پارکینگ در منطقه دو شهرداری قم