Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-07@02:53:04 GMT

الماس‌ها از دریا آمده‌اند

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۳۲۴۶۰

الماس‌ها از دریا آمده‌اند

محققان استرالیایی و آلمانی با انجام یکسری آزمایشات دریافتند، بسیاری از الماس‌ها پیش از اینکه سنگ‌های براق و گران‌قیمتی باشند، به صورت رسوباتی در اعماق دریا، زندگی خود را آغاز کردند.

براساس گزارش «نیواطلس»، این مطالعه جدید، اطلاعات بیشتری را درباره چرخه زندگی این سنگ‌های گرانبها می‌دهد.

مدت‌ها است که ما می‌دانیم الماس‌ها در اعماق گوشته زمین تشکیل می‌شوند؛ به گونه‌ای که در اثر گرما و فشار بسیار زیاد اعماق زمین، کربن به کریستال‌های بسیار سخت و براق تبدیل می‌شود و این کریستال‌ها از طریق فعالیت‌های آتشفشانی به سطح زمین می‌رسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طبق این گزارش، محققان سرنخ‌هایی از سدیم، پتاسیم و مواد معدنی دیگری را در داخل الماس‌های ناخالص پیدا کردند.

«مایکل فورستر» نویسنده ارشد این مطالعه گفت: نظریه‌ای در این رابطه وجود دارد که سدیم موجود در الماس‌ها از دریا می‌آیند.

این تیم تحقیقاتی، برای اثبات نظریه خود آزمایشی را انجام داد؛ محققان در این آزمایش نمونه‌هایی از رسوبات دریایی را در داخل اتاقی که با دما و فشار بالای اعماق زمین شبیه‌سازی شده بود، قرار دادند؛ همچنین نمونه‌هایی از «پریدوتیت»‌ها را نیز پیش از پخته شدن به این مخلوط اضافه کردند. پریدوتیت‌ها سنگ‌های رایجی در گوشته زمین هستند.

پس از انجام آزمایش، محققان دریافتند که سدیم‌ها همانند آنچه که در داخل الماس‌ها یافت شد، در فشار ۴ تا ۶ گیگاپاسکال و دمای ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد تشکیل شد. همانند این اتفاق در اعماق ۱۲۰ تا ۱۸۰ کیلومتری زیر سطح زمین رخ می‌دهد.

فورستر افزود: در این آزمایشات ما نشان دادیم، فرایندی که منجر به رشد الماس می‌شود توسط بازیافت رسوبات اقیانوسی در منطقه فرورانش رخ می‌دهد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علم و فناوری علم و دانش دانستنی های علمی الماس اعماق دریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۳۲۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمده‌ایم که بمانیم!

اسرائیل پیش‌تر در غزه بود. تا سال ۲۰۰۵ اسرائیل در همین غزه کوچک چندده شهرک صهیونیست‌نشین داشت اما زیر ضربات آتش و بعد از ناکامی در جنگ سال ۲۰۰۴ علیه مقاومت غزه، مجبور شد از آنجا بیرون برود.

به گزارش ایسنا، کانال تلگرامی «تنهایی دسته جمعی» با انتشار تصویری از یک دیوار نوشته در طول جنگ تحمیلی نوشت:

این دیوارنوشتۀ نظامیان اشغالگر بعثی در خرمشهر است. نوشته‌اند: «آمده‌ایم که بمانیم.» 

نتوانستند که بمانند. غیرت مدافعان ارتشی و سپاهی و بسیجی نگذاشت که بمانند. یک لحظه از فکر بیرون کردن آن‌ها بیرون نیامدند، تا آنکه دست آخر در عملیات بیت‌المقدس در سوم خرداد ۱۳۶۱ آنها را بیرون کردند. 

اسرائیلی‌ها چند روز بعد از این واقعه، به لبنان لشکر کشیدند. بر خلاف تمامی پیش‌بینی‌ها، تا بیروت پیش‌روی کردند. اولین پایتخت عربی اشغال شد. آمده بودند که بمانند. اما غیرت گروه‌های مختلف مقاومت لبنان، و در رأسشان حزب‌الله که در مقابل این اشغالگری تأسیس شد، نگذاشت که بمانند. دست آخر در ۲۵ می ۲۰۰۰ اسرائیلی‌ها را زیر ضربات آتش، و بدون هیچ قید و شرطی، از لبنان بیرون کردند.

اسرائیل، آمده تا در فلسطین بماند. همین روزها هم در فکر آن است که دست‌کم در بخشی از غزه بماند. اما اسرائیل پیش‌تر در غزه بوده است. تا سال ۲۰۰۵ اسرائیل در همین غزۀ کوچک چندده شهرک صهیونیست‌نشین داشت. اما زیر ضربات آتش، و بعد از ناکامی در جنگ سال ۲۰۰۴ علیه مقاومت غزه، مجبور شد از آنجا بیرون برود.

همانطور که نیروهای صدام وحشی نتوانستند در خرمشهر بمانند، همانطور که نیروهای وحشی اسرائیلی نتوانستند در لبنان بمانند، همانطور که وحشی‌های شارون پیشتر نتوانستند در غزه بمانند، این بار هم اشغالگران نخواهند توانست. نه فقط در غزه، که در کل فلسطین.

 إِنَّ مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ أَلَیْسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ
البته وعده گاه (عذاب) آنها صبح است، آیا صبح نزدیک نیست؟

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دانشمندان معمای حفره غول پیکر قطب جنوب را حل کردند
  • ماموریت در نیمکره جنوب زمین
  • ساخت زیردریایی هدایت‌پذیر از راه دور با قابلیت بازرسی و عملیات مختلف
  • معرفی حریفان تنیسور‌ها در جدول اصلی رقابت‌های ۱۰۰۰ امتیازی
  • آمده‌ایم که بمانیم!
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۶ اردیبهشت
  • ۸۰۰۰ سال پیش، انسان‌ها به اعماق غار تاریک فرانسوی رفتند؛ اما چگونه؟ (+عکس)
  • طرح توسعه راه زمینی به جزیره کیش
  • ناپایداری‌های جوی در بوشهر افزایش می‌یابد
  • سفر فضاپیمای چینی به قسمت دوردست ماه آغاز شد