پاسخ رحمت امینی به موانع تولید نمایشهای مردمی
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۴۲۰۹۲
به گزارش ایکنا، فارس نوشت: بحث تولید نمایشنامههای مردمی و مبتلا به جامعه از جمله مباحثی است که در عرصه تئاتر میبایست مورد توجه درامنویسان ایرانی قرار بگیرد. از آنجایی که این روزها شاهد هستیم نمایشنامهنویسان کمتر رغبت به تولید کارهای داخلی و نگارش آثار ایرانی و مبتلا به جامعه دارند، نیاز به کالبدشکافی در این عرصه احساس میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از جمله اساتیدی که در زمینه درام اجتماعی ایرانی سالهاست فعالیت میکنند و بیشتر نمایشنامههایش در این عرصه بوده، «رحمت امینی»، کارگردان و استاد دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.
امینی در این زمینه در گفتوگو با خبرنگار تئاتر فارس گفت: از سالها پیش شاهد بودم که درام نویسان ایرانی در عرصه نمایشنامههای اجتماعی فعالیت زیادی میکردند خود من چندگانه «جیجک علیشاه» از ذبیح بهروز، «جعفرخان از فرنگ برگشته»، حسین مقدم و در نهایت هم «استاد نوروز پینه دوز»، کمال الوزرا محمودی را در همین راستا کار کردم.
وی در ادامه افزود: نمایشنامه استاد نوروز پینه دوز در سال ۱۲۹۸ ه. ش یعنی حدود صد سال پیش نگاشته شده است. آن زمان نمایشنامه نویسان ایرانی از هر جهت پیشتاز بودند و به مسائل روز کشور خودمان توجه داشتند. از جیجک علیشاه تااستاد نوروز پینه دوز همه انگار مسائل امروز را مدنظر داشتند. درام نویس به گونهای این مسائل را طرح کرده که مبتلا به روزگار خاص خود نبوده بلکه همچنان هم ادامه دارد.
امینی اظهار داشت:مثلا در درام استاد نوروز پینه دوز مباحثی چون همسران مجدد، ازدواج یک مرد با زنی که قصد تلکه او را دارد، بحث جادوگری و رمالی، نزول خواری و ... به خوبی در قالب یک داستان جذاب مطرح شده است. نویسنده طوری آن را ننوشته که انتزاعی شود و تماشاگر از هر طیفی با دانشی اندک آکادمیک تا مدارج تحصیلی بالا از آن بهره خاص خود را میبرد.
این کارگردان تئاتر یادآور شد: البته نمایشنامههای اجتماعی هم بخشی از یک نوع تئاتر هستند، کارهای انتزاعی هم بخشی دیگر هستند، اینها نافی هم نیستند. اگر در یک جامعه که صحنههایش فعال است تئاتر زنده و فعال باشد، انواع و اقسام نمایشها باید در آن وجود داشته باشد که سبک ترین نوع آن هم همین کمدیهای شبانه است که خانوادهها شبها ساعاتی با اعضای خود به این سالنها میروند و میخندند و انرژی مثبت میگیرند. فارغ از کیفیت این آثار که خوب یا بد است، آنچه در این صحنهها اجرا میشود مورد تجویز جامعه شناسان هر جامعه است.
وی در پاسخ به این سؤال که چطور میشود نمایشهای فانتزی کم محتوا مورد لزوم جامعه میشوند،گفت:بهرحال این دست کارها هم باید در جامعه باشد و مخاطب خاص خود را دارد چرا که مردم نیاز به خندیدن و شاد بودن دارند و بحث آن با کارهای نمایشی مخاطب انبوه که نمونههایش زیاد میشود،متفاوت است. در هر صورت تئاتر یک بستر بسیار گسترده و نامحدود با سلائق مختلف است که این سلائق برای همه باید تأمین شود.
امینی که در دوره گذشته مدیر شورای نظارت و ارزشیابی بر تئاتر نیز بوده است، درباره این امر که چرا نمایشنامهنویسان ما این روزها رغبت اندکی به نگارش درامهای مورد نیاز جامعه دارند، گفت: به نظر من بخشی از این امر به سیاستگذاری تئاتر باز میگردد. خیلی از درامنویسان ایرانی الان منتقد هستند که نمیتوانند با فراغ بال به مسائل جامعه بپردازند درحالیکه از این منظر رسانهها خیلی پیشتازتر هستند.
امینی همچنین با بیان اینکه کل تماشاگر یک نمایش شاید ۱۰ یا ۱۵ هزار نفر بشوند، افزود: مخاطب تئاتر خیلی محدود است و درام نویس ایرانی توقع دارد که بتواند به راحتی درباره موضوع مبتلا به جامعه بنویسد. در کل دنیا هم همینطور است که درام نویسان دملهای چرکین جامعه را میشکافند و مشکلات را برملا میکند، درصورتی که این اتفاق نیافتد خیلی هنرمندان به سراغ متون انتزاعی میروند. بنابراین اینها بخشی از سیاستگذاری ما است که تئاتر نمیتواند به وظایف و تعهد اجتماعی خود به خوبی عمل کند.
وی درباره فقدان حمایت درست از تئاتر نیز توضیح داد: در تمام دنیا شهرداریها در کنار دیگر وظایف خود از جمله نظافت شهر و ساخت و ساز و مسائل دیگر یکی از وظایفشان پرداختن به عرصه فرهنگ و هنر است، اما این برای ما کافی نیست وقتی که هنرمند تئاتر ما با همین گیشه محدود نمیتواند هزینههای روزانهاش را کسب کند و روزانه و ماهانه میبایست کرایه به سالنهای خصوصی بدهد! همین مسائل باعث میشود که همه به سمت گیشه محوری بروند و محتوا به رده دوم رفته و سلبریتی و گیشه پروری به رده اول میآید.
امینی در پایان گفت: بنابراین نکته مهم اینجا حمایت شهرداریها از سالنها و گروههای نمایشی است تا فشار کمتری به لحاظ مالی به گروهها بیاید، محتوا و متن در اولویت کارها قرار بگیرند و دغدغههای عمیق اجتماعی مردم تأمین شود.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۲۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اهدای جایزه «فرج الله سلحشور» در جشنواره تئاتر مردمی بچههای مسجد
به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد با حضور کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و مصطفی موتورچی دبیر این رویداد هنری در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد. کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره برگزاری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد اظهار کرد: احساس کردیم بچههای مسجد به باروری رسیدهاند و این رویداد میتواند خروجی خوبی برایمان داشته باشد و ما فعالان تئاتر مسجد را وارد شکل جدیتری از تئاتر کنیم.
وی در ادامه به کارگاههای کارگردانی در مشهد اشاره کرد و در ادامه تاکید کرد: چشمانداز جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد این بود که بچههای تئاتری را به رشد برساند تا این افراد به جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره تئاتر ایثار و حتی جشنواره بینالمللی تئاتر فجر راه یابند و کمکم حضور خود را در جریان تئاتر کشور اعلام کنند.
وی سپس به ضرورت و تلاشهای انجام شده برای ورود تئاتر به روستاها پرداخت.
مصطفی موتورچی در ادامه این جلسه گفت: جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در بافق یزد برگزار میشود .
وی دلیل منتشر نشدن فراخوان منحصر به این جشنواره را برگزاری رویدادهای تئاتری چون «محرابیان» طی سه سال گذشته در استانها معرفی کرد که باعث شده تا علاقهمندان به تئاتر از مساجد به محله و روستا و در نهایت شهرستان و رویدادهای استانی راه یابند.
دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد در ادامه افزود: ۱۸۰ اثر توسط هیات بازبین مورد بررسی قرار گرفت که از این میان ۴۲ اثر به بازبینی حضوری رسید و در نهایت ۱۴ اثر به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد راه یافت.
وی پیش زمینه کار تولید تئاتر در مسجد را تربیت مربی معرفی کرد و سپس به سلسله آموزشهای ویژه مربیان پرداخت و یادآور شد: ۸ نقطه پایلوت در استانها انتخاب شد و با هدف اینکه مربیان، آموزشدهندگان بچههای مسجد در استانهایشان باشند ۲۰۰ نفر در کلاسها حضور یافتند و در نهایت به ۸۰۰ گروه در سراسر کشور رسیدیم.
موتورچی پیش زمینه کار تولید در مساجد را علاوه بر مربی، نمایشنامه مناسب برای اجرا در مساجد دانست که باید تک جنسیتی باشد و طی مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجرا شوند. وی همچنین اظهار کرد: جشنواره نمایشنامهنویسی «گلدستهها» با این هدف طی سه دوره برگزار شد و ماحصل و خروجی آن که شامل ۱۵۰ نمایشنامه بود، برای تولید تئاتر توسط بچههای تئاتر مردمی مسجد در اختیار گروههای نمایشی قرار گرفت.
کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تاکید کرد: آنچه ما در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد در دستور کار قرار دادیم گروه محوری است و آنچه میخواهیم در این رویداد هنری مطرح کنیم است که تئاتر، کار گروهی است و کار فردی نیست و اگر دوستان گروه داشته باشند میتوانند موفق شوند و اجرای بهتری داشته باشند.
جایزه ویژه مزین به نام «فرج الله سلحشور»
وی ادامه داد: در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد جایزهها بیشتر گروهی هستند و یک جایزه ویژه مزین به نام «فرج الله سلحشور» خواهیم داشت که از مسجد تئاتر را آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: ما با جایزه «فرج الله سلحشور» به بچههای تئاتر مسجد میگوییم که میتوان از مسجد برخواست و کارگردان و هنرمندی جهان شمول شد که اثرش توسط ۴۰ میلیارد نفر دیده شده است.
وی ادامه داد: آیین افتتاحیه این جشنواره ۱۸ اردیبهشت ماه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق برگزار میشود و گروه های نمایشی یک اجرا در امامزاده عبدالله و سه اجرا ر مساجد شهر بافق و یزد خواهند داشت.
موتورچی دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد همچنین یادآور شد: در طول برگزاری یان جشنواره علاوه بر کارگاههای ویژه کارگردانی، با همکاری انجمن هنرهای نمایشی بافق دو کارگاه ویژه نمایشنامهنویسی و کارگردانی ویژه مسجد تعریف شده که دوره آموزشی نمایشی با حضور سیدحسین فدایی حسین و کارگاه کارگردانی با حضور نصرالله قادری خواهد بود.
وی ادامه داد: جایزه بازیگری این جشنواره شامل ۷ جایزه بازیگران خانم و ۷ جایزه ویژه بازیگران مرد خواهد بود.همچنین نویسندگی و کارگردانی سه برگزیده و در رتبه اول و دوم و سوم خواهد داشت و در طراحی بصری ۲ جایزه برگزیده و تقدیری خواهیم داشت. همچنین در این دوره از رویداد تئاتر مردمی بچههای مسجد دو پاسداشت خواهیم داشت و جایزه ویژه جشنواره به نام «فرج الله سلحشور» به گروه برتر جشنواره اهدا خواهد شد.
کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان این جلسه به جایزه ۳۰۰ میلیونی این رویداد هنری اشاره کرد و افزود: جایزه ویژه فرجالله سلحشور جایزه ۲۰ میلیون تومانی است که به ۵ گروه برگزیده اعطا خواهد شد. همچنین به گروههای برگزیده جایزه ۱۰ میلیون تومان اهدا میشود.
در پایان این نشست خبری پوستر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد رونمایی شد.