Web Analytics Made Easy - Statcounter

عملیات اجرایی برنامه پایش و آلودگی احتمالی صنایع بزرگ استان آذربایجان شرقی با محوریت کاوه سودا آغاز شد.

‌به گزارش ایسنا، جلسه مشترک تیم علمی و اجرایی در محل دفتر معاونت امور اقتصادی استاندار با هدف هم افزایی توسعه فعالیت‌های نظارتی اداره کل حفاظت محیط زیست استان برگزار شد.

این جلسه با حضور مدیران اداره کل حفاظت محیط زیست استان، متخصصینی از مراکز علمی و تحقیقاتی (پارک علم و فن آوری، دانشگاه تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و دانشگاه شهید مدنی) و مدیران شرکت کاوه سودا به ریاست دکتر جهانگیری معاون امور اقتصادی استاندار برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جلسه برنامه عملیاتی تیم علمی در خصوص ایجاد شبکه پایش آلاینده‌های احتمالی آب و خاک در منطقه ارائه و وارد فاز اجرایی شد.

نظارت بر انجام این پروژه بر عهده اداره کل حفاظت محیط زیست استان، استانداری و نهادهای نظارتی بوده و مقرر شد مدیران کارخانه کاوه سودا نیز همکاری‌های لازم را با این گروه داشته باشند.

معاون امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی در این جلسه، گفت: این روش که با اجماع مراکزعلمی، تحقیقاتی و دستگاه‌های اجرایی شکل گرفته، روش خوبی است و باید به دور از جنجال و با یک روش علمی، کارشناسی و همه جانبه این برنامه انجام شود و امیدوارم بتوانیم با حل این مشکل، الگویی مناسب برای حل سایر مشکلات زیست محیطی صنایع و واحدهای بزرگ استان باشیم.

علی جهانگیری افزود: این طرح با دقت بیشتر اجرایی و نتایج آن در سریع‌ترین زمان ممکن به اطلاع مردم برسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز در این جلسه، گفت: ما به منظور پاسخ به دغدغه‌های دوستداران، علاقمندان محیط زیست و نمایندگان محترم استان در خصوص احتمال آلودگی آب‌های زیر زمینی به واسطه فعالیت کارخانه کاوه سودا به صورت عمومی از دانشگاه‌ها و مراکز مستقل تحقیقاتی دعوت به عمل آورده بودیم که خوشبختانه مراکز علمی و تحقیقاتی استان در کوتاه‌ترین زمان پروپوزال این پروژه عملیاتی را انجام دادند.

حمید قاسمی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان با تمام توان در حل مسائل زیست محیطی صنایع و واحدها پیشگام بوده و از فعالیت‌های زیست محیطی تمامی واحدهای صنعتی حمایت می‌کند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۶۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم

همشهری آنلاین - مجید جباری: ۷میلیون ایرانی در حاشیه آلوده‌ترین پهنه آبی در شمال کشور زندگی می‌کنند. پژوهشکده اکولوژی دریای خزر وابسته به مؤسسه تحقیقات شیلات در سال ۱۳۹۱میزان آلودگی‌های نفتی دریای خزر را، بیش از ۱۲۲هزار تن در سال اعلام کرد؛ رقمی که با توجه به وقفه چندساله همکاری‌های مشترک ۵کشور عضو کنوانسیون تهران، به‌احتمال زیاد حالا شرایط بحرانی‌تری دارد. اما فاضلاب‌های شهری، سموم کشاورزی و پساب‌های صنعتی و آلاینده‌های رادیواکتیو که از کشورهای حاشیه خزر وارد این اکوسیستم آبی بسته می‌شود، وضعیت دریای خزر را چنان بحرانی کرده است که مشاور معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: «برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم.»

آلودگی خزر به قدری افزایش یافته است که ماهیگیران تالاب انزلی هم از مهاجرت آبزیان این تالاب بین‌المللی به‌دلیل افزایش آلودگی آب خبر داده و گفته‌اند که آلودگی خزر و به تبع آن آلودگی تالاب‌ها و پهنه‌های وابسته به خزر منجر به مرگ‌ومیر و مهاجرت آبزیان این اکوسیستم شده و حتی ماهیان خزر را به سمومی نظیر جیوه و سرب آلوده کرده است.

بحران آلودگی خزر، اما موجب شد تا دولت ایران بعد از ۶سال وقفه در همکاری‌ مشترک با کشورهای حاشیه خزر برای صیانت از این پهنه آبی و کنترل و جلوگیری از آلودگی بیشتر آن، نشست مشترک وزیران ۵کشور حاشیه خزر را برگزار و کنوانسیون خزر را پس از ۶سال وقفه زنده کند.

پدیده بسیار خطرناک در سواحل شمالی کشور | پیامدهای پسروی آب دریای خزر ؛ هشدار به مردم صادر شد کنوانسیون تهران چیست و چه اهدافی دارد؟

سال ۱۳۸۲، ۵کشور حاشیه دریای خزر شامل ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در توافقنامه‌ای که کنوانسیون تهران نام گرفت، تفاهم کردند برای کاهش و کنترل آلودگی، جلوگیری و کنترل گونه‌های مهاجم، حفاظت و احیای منابع زنده دریایی، مدیریت مناطق ساحلی، بحث مربوط به نوسانات تراز آب دریای خزر و مجموعه فعالیت‌های پایشی با یکدیگر همکاری کنند. کنوانسیون تهران ۳سال بعد در سال ۱۳۸۵برای ۵کشور لازم‌الاجرا و قرار شد نمایندگان این کشورها حداکثر ۲ سال یک‌بار در نشست مشترکی شرایط خزر را در قالب پروتکل‌های کنوانسیون تهران بررسی و برای مقابله با مخاطرات این پهنه آبی تصمیم‌گیری کنند.

سهم ایران در آلودگی خزر

مشاور معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست درباره کنوانسیون تهران گفتکنوانسیون تهران معاهده نسبتا جدیدی است. طبق قوانین این کنوانسیون باید حداکثر ۲ سال یک‌بار نشست وزیران کشورهای عضو برگزار شود، اما از آخرین نشست بیش از ۶سال گذشت و این نشست‌ها متوقف شد تا اینکه سال گذشته، کاپ ۶بعد از این وقفه برگزار و یک گام برای مقابله با تهدیدات خزر برداشته شد.»

فرناز شعاعی، مشاور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست

فرناز شعاعی درگفت‌وگو با همشهری آنلاین افزود: کنوانسیون تهران، ۴پروتکل تدوین شده دارد که ۲پروتکل آن برای کشورهای عضو لازم‌الاجرا شده است. یکی «پروتکل مقابله با شرایط اضطراری نفتی در دریا» و دیگری «پروتکل مقابله با آلودگی‌های با منشأ خشکی». برخی اقدامات کارشناسی برای تهیه دستورالعمل‌های اجرایی و کارهایی که لازم است در منطقه به اجرا دربیاید، درقالب این ۲پروتکل در حال انجام است. کنوانسیون تهران ۲ پروتکل دیگر هم دارد که به امضای اعضا رسیده، اما هنوز لازم‌الاجرا نشده است. «پروتکل حفاظت از تنوع زیستی» که منتظر روسیه هستیم و «پروتکل ارزیابی اثرات زیست‌محیطی فرامرزی» که ۴ کشوردیگر آن را تأیید کرده‌اند و این پروتکل در مجلس شورای اسلامی ایران در نوبت تصویب نهایی است. این پروتکل‌ها بازوهای اجرایی کنوانسیون تهران هستند و کارها و مذاکرات و جلسات کارشناسی منطقه‌ای هم در راستای کنوانسیون در جریان است. امیدوارم بعد از عملیاتی شدن این پروتکل‌ها شرایط دریای خزر بهبود پیدا کند.»

او گفت:«بخش عمده‌ای از آلودگی‌هایی که وارد دریای خزر می‌شوند منشأ انسانی دارند و از خشکی وارد دریا می‌شوند. ایران هم در کنار ۴ کشور دیگر، یکی از کشورهایی است که از نظر سموم و پساب کشاورزی و فاضلاب شهری و روستایی و خانگی در آلودگی دریای خزر نقش دارد شرایط دریای خزر شرایط مطلوبی نیست و من به شخصه برای شنا هم به دریای خزر نمی‌روم. بنابراین امیدواریم اجرای پروتکل‌های کنوانسیون تهران روی کاهش آلودگی‌های خزر، بهبود وضعیت مردم ساکن در حاشیه این پهنه آبی و همچنین حفاظت گونه‌ها و زیستگاه آبزیان خزر تأثیر مثبتی داشته باشد.

کد خبر 848523 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها استان مازندران آلودگی آب نفت استان گیلان استان گلستان نفت - آلودگی دریای خزر محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • اولویت امروز پایش تهدیدات و برنامه ریزی برای مقابله است
  • معرفی ۶ نفر از عاملان آلودگی محیط زیست کرج به مراجع قضایی
  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • لایحه بودجه و برنامه در دستورکار مجلس/اسامی غایبان جلسه
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب