Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، عید فطر از جمله اعیاد مهم مسلمانان است و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا کنون کتاب های متعددی در این باره نوشته شد.

در این مجال به معرفی برخی از این کتاب ها می پردازیم :

پیام رهبر جمعیت اسلامی افغانستان بمناسبت حلول عید سعید فطر اثر برهان الدین ربانی است که در دفتر مرکزی کمیته فرهنگی جمعیت اسلامی افغانستان سال ۶۹ در تهران منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماز عید فطر و عید قربان: احکام و آداب مربوط به آن‌ها اثر محمدحسین رحیمی است که با موضوع نماز عید فطر و عید قربان در انتشارات ساجدین در سال ۷۸ منتشر شد.

دعای جوشن کبیر به همراه مناجات حضرت امیرالمومنین (ع)، اعمال عید فطر، نماز عید فطر و دعای عافیت ترجمه مهدی الهی قمشه ای به اهتمام شمس فراهانی در نشر فراهانی منتشر شد.این کتاب درباره نماز، روزه و دعاهای مختلف است.

قنوت شکر، مسابقه عکس نماز عید فطر تهران اثری است که دبیرخانه مسابقه عکس نماز عید فطر تهران آن را گردآوری و نشر شهر این کتاب را منتشر کرد. این کتاب در سال ۸۶ چاپ شد.

در معرفی مختصر این کتاب در سایت موسسه خانه کتاب آمده است:

عکاسی زبانی بی‌مکان و زمان است. عکسی که سال‌ پیش در گوشه‌ای از دنیا گرفته شده است، امروز بی‌هیچ واسطه و مترجمی معنایش برای ما در این سوی دنیا رسا و گویا است. کم‌تر پدیده‌ای در دنیا هم‌چون تصویر این‌چنین فرامکان و زمان است. کتاب حاضر با عنوان "قنوت شکر" مربوط به مسابقه‌ی عکس نماز عید فطر است. موضوع عکس‌ها "نماز" و آن هم نماز عید فطر است که در مصلای تهران برپا شد. از عکاسان این مجموعه‌ی عکس می‌توان به فرهاد‌ هدایت‌کار، محسن رضایی، محمدمهدی کشاورزی، سید محسن سجادی، مهدی کاوه‌ای و... اشاره کرد.»

بر بال ملائک: اعمال و ادعیه ماه مبارک رمضان همراه با اعمال مشترکه شب‌های قدر و ادعیه و نماز عید فطر مجموعه‌ای از دعا‌های ماه مبارک رمضان است که محمدرضا جعفری نیا آن را گردآوری و انتشارات نسیم کوثر این کتاب را منتشر کرد. این اثر در سال ۸۸ چاپ شد.

عید فطر: مجموعه‌ای کامل از مسائل و استفتائات پیرامون احکام عید فطر مطابق با آخرین فتاوای حضرت امام خمینی "قدس‌سره" و حضرات آیات عظام: بهجت "رحمة‌الله با موضوع عید فطر زیر نظر ابوالفضل بنایی گردآوری و در مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) سال 90 منتشر شد.

فرصت پرواز: ۷۴ بحث پژوهشی، تحقیقی و تحلیلی در باب: ماه مبارک رمضان، روزه، رویت هلال و عید سعید فطر اثر اسد الله افشار در نشر سفیراردهال در سال ۹۱ منتشر شد ویراستاری کتاب را سید جمال حیدری برعهده داشت این کتاب تحقیقی جامع درباره رمضان، روزه و عید فطر است.

من عید فطر هستم از جمله داستان‌های مذهبی است که درباره عید فطر نوشته شد این کتاب اثر مجید ملامحمدی است و تصویر گری آن را سید حسام الدین طباطبایی برعهده داشت. این کتاب در سال ۹۳ منتشر شد.

خطبه‌های آدینه، عید فطر، و عید قربان اثر سید رحمت الله سیادت است که در نشر میراث فرهیختگان در سال جاری منتشر شد.این کتاب خطبه های نمازجمعه را در اعیاد فطر و قربان دربرمی گیرد.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات معرفی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۷۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد

«عنوان بصری» دربرگیرنده بیانات آیت‌الله سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی در شرح حدیث عنوان بصری مروی از امام صادق(ع) است که به صورت موضوعی منتشر می‌شود.

جلد ششم کتاب عنوان بصری به تازگی منتشر شده که مولف در این جلد، به شرح فقره «ولا یُدبّر العبدُ لنفسه تدبیراً» از این حدیث نورانی پرداخته و موضوع تدبیر در امور اجتماعی و حکومت را بسط و توضیح داده است.

آیت‌الله طهرانی در مجالس نوزده‌گانه این کتاب در توضیح مختصات مکتب الهی و حکومت اسلامی و تفاوت آن با سایرین، محوریت توحید را شاخصه اصلی حکومت اسلام بیان داشته و آثار و تبعات آن را برمی‌شمرند. وی با تاکید بر اهمیت انتخاب تعابیر و کیفیت شعارِ در حکومت اسلام، توجه به توحید و اخلاص در عمل را محور حرکت حاکم اسلام مطرح کرده و با بیان جریاناتی از تاریخ معصومین و اولیای الهی به تبیین مطلب می‌پردازد.

نویسنده در بخشی دیگر از کتاب، با تبیین کلام امام صادق(ع) در حدیث شریف که به عدم تدبیر عبد نسبت به خویش اشاره دارند، اصطلاح مشورت و تدبیر اجتماع و جایگاه و اهمیت آن در اسلام را شرح و تفصیل داده و مسئله تعهد و تخصص را از زوایای مختلف واکاوی و تشریح می‌کند.

برخی از دیگر موضوعات این اثر عبارتند از: «بنای عالم تکوین و خلقت بر توحید»، «نظام تربیتی انسان از منظر اسلام»، «وظایف فردی و اجتماعی سالک در شبانه‌روز»، «اتقان و استحکام عمل در سیر و سلوک إلی‌ الله»، «اهمّیت تعهّد و وجوب التزام به آن»، «اهمّیت بینش عرفانی در مسائل فقهی و اجتماعی»، «لزوم تامین امنیت اخلاقی برای تمام اقشار جامعه در حکومت اسلام».

در پشت جلد کتاب چنین می‌خوانیم: «آن کسی که در انجام امور نسبت به مسائل إتقان و إحکام ندارد، نسبت به مسائل سلوکی هم هیچگونه پیشرفتی ندارد! آن کسی که نسبت به تعهدات اخلاقی و شرعی‌اش بین افراد احساس وظیفه نمی‌کند و یا نسبت به قراردادهای مابین طرفین احساس وظیفه‌ای ندارد و خدا را جدای از این مسائل فیمابین می‌داند، در وادی سلوک و حرکت هم بیش از یک مدّعی نیست و یک سانت هم به جلو نمی‌رود! سلوک به معنای انطباق نفس با واقعیت‌ها و با مسائل فطری است نه اینکه یک سری کارهایی را انجام دادن و نمازی را خواندن و اورادی را گفتن و بعد به هر کاری دست زدن و به هر عمل خلافی اشتغال پیدا کردن و هر ارزشی را زیر پا گذاردن.»

گفتنی است مجموعه «عنوان بصری» از دوره علوم و مبانی اسلام و تشیع منتشر می‌شود که جلد ششم در ۶۲۰ صفحه توسط انتشارات مکتب وحی روانه بازار نشر شده است. دیگر موضوعات این دوره عبارتند از: «جلد اول: ولایت و هدایت»، «جلد دوم: حقیقت ذکر»، «جلد سوم: حقیقت علم»، «جلد چهارم: تزکیه و تهذیب»، «جلد پنجم: حقیقت عبودیت».

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • جدیدترین شماره فیلم‌نگار با خلاصه فیلمنامه «آپاراتچی» و «آسمان غرب» منتشر شد
  • انتشارات شهید کاظمی با ۶۰ عنوان جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • دونوازنده مهم کنسرت برگزار می کنند/ یک هم‌نشینی شنیدنی
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • مجموعه بیانات شهید بهشتی دربارۀ نماز منتشر شد
  • سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو