عدم استفاده از استعدادهای قرآنی آنها را تخریب میکند/ انس گوش موسیقایی مردم با مقامات محدود در اذان
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۸۷۴۱۶
در حاشیه چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن در آذرماه سال گذشته فراخوان اراسال اثر در دو بخش اذان و دعا منتشر شد و مؤذنان و دعاخوانان ممتاز سراسر کشور، آثار خود را ارسال کرده و اکنون اسامی راهیافتگان به مرحله دوم این جشنواره مشخص شد. این نفرات در مرحله دوم باید اجراهای دیگری را مطابق معیارهای تعیین شده، ضبط و ارسال کنند و پس از ارزیابی آثار در مرحله دوم، از برگزیدگان جهت حضور در کارگاه آموزشی و ضبط دعا و اذان در استودیوی شورای عالی قرآن دعوت به عمل میآید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شهید داودی، قاری و مؤذن خوزستانی در رشته اذان به عنوان یکی از برگزیدگان از سوی شورای عالی قرآن معرفی شده است.
وی متولد سال 1352 است و از دوران دبستان، قرائت قرآن را آغاز کرد؛ داودی از تکخوانان جامعه قاریان مشهد بود و در سال 70 به همراه این گروه برای اجرای تواشیح خدمت مقام معظم رهبری رسیده است و در سالهای اخیر هم جذب گروه ملی پیامبر اعظم(ص) شده است.
متن زیر گفتوگوی شهید داودی با خبرگزاری ایکنا شعبه خوزستان است.
سالهاست که در اذانها تغییری ایجاد نشده
وی در ابتدا درباره فراخوان ارسال اثر در دو بخش اذان و دعا گفت: در نشست شورای عالی قرآن که در تهران برگزار شد صحبت از این بود که بسیاری از اذانهایی که در حال حاضر از صدا و سیما پخش میشود به روال گذشته است و هیچ تغییری نداشتهاند و از همانجا بنا شد که فراخوان ارسال اثر دعا و اذان در فضای مجازی منتشر شود و افراد توانمند در هر دو زمینه به شورای عالی قرآن آثار خود را ارسال کنند و بعد از ارزیابی اولیه تعدادی از آنها انتخاب شوند و سپس به تهران دعوت شوند تا به صورت حضوری آثار اذان و دعا اجرا شوند و اشکالات آن گرفته شود.
داودی گفت: اثری که من فرستادم به صورت ضبط اثر بود و فایل صوتی آن ارسال شد که البته به دلیل کسالت اثری در بخش دعا ارسال نکردم و به اذان بسنده کردم.
زمینه پیشرفت فراهم است
این قاری قرآن افزود: من چندین بار داور مسابقات قرآن دانش آموزی در رشته اذان بودم؛ گاهی بعضی از نوجوانان میآمدند طوری اذان میگفتند که اشک من جاری میشد یعنی اینقدر با احساس و مسلط اذان میگفتند. ما در استان خوزستان از نظر اذان مثل قرائت و تواشیح بسیار غنی هستیم. موذنان توانمندی داریم اما عدم استفاده از اینها استعدادها را تخریب میکند. بیشتر استعدادهای صوتی ذاتی است اما خیلی از این دانشآموزان با مدرسان خوبی که در شهرهای استان حضور دارند و کارگاههای آمادهسازی که تشکیل میشود، زمینه پیشرفت برایشان فراهم میآید و فقط کافی است فرد از نظر صوتی اندکی توانمند باشد، میتواند موفق باشد.
وی ادامه داد: خیلی از قاریان و تواشیح خوانان ما مؤذنانی قوی هستند؛ بچههای خوزستان چندبُعدی هستند. درست است که باید در یک رشته کار کرد و به نقاط مطلوب رسید اما بچههای ما در چند بخش دارای استعداد هستند و باید این استعدادها هدایت شوند.
داودی با اشاره به اینکه گوش موسیقایی مردم به تعدادی خاصی از دستگاههای موسیقی مأنوس شده است، تصریح کرد: اذانهایی که مرسوم هستند و مردم هم آنها را پذیرفتهاند و دوست دارند در دستگاههای حجاز، رست و بیات گفته شدهاند. چون گوش مردم با آنها عجین شده، اگر در دیگر دستگاهها، اذان گفته شود خیلی باید زمان بگذرد تا مردم آن را بپذیرند. در این سه مقام امکان تنوع است و اگر فرد گوشهها و فروع دستگاه را بلد باشد خیلی میتواند مانور دهد. آقای سلیمی که خودشان یکی از اذانهای زیبای ما را گفته معتقد است که ما باید اینقدر مؤذن داشته باشیم که هر اذان خیلی به ندرت پخش شود و این حرف در تأیید حرکت شورای عالی قرآن است.
داور مسابقات قرآن آموزش و پرورش خوزستان افزود: اذانی که من گفتم در مقام حجاز بود؛ پرده را بالا گرفتم چون بانگ اذان برای دعوت به نماز است و هرچه بلندتر باشد تأثیرگذارتر است.
وی گفت: اثر اذان من که اکنون پذیرفته شده در مرحله بعدی در شورای عالی قرآن به صورت حضوری باید اجرا شود و شاید استادانی باشند و نکاتی را متذکر شوند که ما خیلی هم استقبال میکنیم.
داودی تصریح کرد: ما استعدادهای بسیاری داریم اما نمی دانم از دوستانمان در خوزستان چه کسانی در این فراخوان شورا شرکت کردند. شاید بعضی برایشان مهم نبوده اما من بسیار به اذان علاقمند هستم و آن را همواره دنبال میکنم.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا خوزستان شورای عالی قرآن شهید داودی جشنواره اذان و دعا اذان فعالیت های قرآنی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۷۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد
استادیار دانشگاه سوره معتقد است که در دل قرآن فضای گفت و گوی بسیاری درباره هنر وجود دارد و در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» عصر جمعه 7 اردیبهشت 1402، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این پنل تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) و محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) همراه بود.
نقش اقتصاد و سرمایهگذاری در ترویج هنرهای قرآنیمقایسه عملکرد بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی
سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان) در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد میتواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.
او با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب میشود.
در دل قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد
در ادامه نشست مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) با اشاره به آنکه در دل قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، اذعان داشت: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.
کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است
مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان) نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است. اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان میدهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخشهایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقمند به خلق آثار هنری در شاخههای مختلف بوده و هستند.
او با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشتههای مختلف هنری روایت کنند.
در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشستهایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.
نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است
محبوبه کاظمی دولابی (مدیر نگارخانه ترانه باران) نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
از این رو آمادگی آنرا داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقههایی که میتواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشهای همه ما برای قرآن احترام قائلیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیتهای ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.
کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد، و دههها طول میکشد. بسیار خوشحالم که میبینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کردهاند که نتیجه آن میتواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.
او در ادامه با بیان اینکه نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است. چرا که هنرهای قرآنی را از ابعاد مختلف میتوان تبیین و تفسیر کرد گفت: از بعد میراث فرهنگی این آثار بسیار دارای اهمیت هستند، چرا که همانطور که از قرن یکم قرآن به اشکال مختلف نوشته شده و امروز به عنوان آثار ارزشمندی از گذشته در اختیار ما قرار گرفته در موزههای داخلی و خارجی فخر جهانیان است و میراث ماندگار جهان محسوب میشود، علاوه بر ، بحث عقیدتی، ما هم امروز بتوانیم زمینه خلق آثار ارزشمندی را فراهم کنیم و کتابت قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم تا این آثار ارزشمند برای آیندگان بماند هم به عنوان یک ثروت ملی و هم به عنوان فرصتی برای عرضه فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فکر میکنم این نکته که هر هنرمند با چه نگرش و بینش و ایدهای آیات نورانی قرآن مجید را انتخاب کرده و به چه شکلی آراسته و با چه هنرهایی تلفیق کرده تا یک اثر هنری خلق کند، هنرهای قرآنی را از منظر میراث فرهنگی قابل توجه و پر اهمیت میکند.
این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ پایان یافت.
نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی "روایت باران " به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی _اسلامی "ترانه باران" برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ماه در گالریهای 1 و 2 فرهنگسرای نیاوران از ساعت 10 الی 19 و در روزهای تعطیل از ساعت 14 الی 19 میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
انتهای پیام/