Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران و سریلانکا در ادامه روند رو به رشد مبادلات تجاری خود با اعمال تحریم های جدید آمریکا با هدف دور زدن این تحریم ها به دنبال ایجاد یک مکانیزم جدید پرداخت هستند و بر این اساس قرار است مقامات دو کشور دیداری با یکدیگر داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، روابط دیپلماتیک ایران و سریلانکا از سال ۱۹۶۱ از طریق سفارت سیلان در اسلام‌آباد پاکستان آغاز شد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ سفارت سیلان در تهران افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تهران دفتر خود را در سال ۱۹۷۵ در کلمبو باز کرد.

 

بنابراین گزارش، کشورمان در خلال سال هایی که با سریلانکا مراودات تجاری و اقتصادی داشته است در برخی پروژه‌های اقتصادی این کشور سرمایه‌گذاری کرده است. در سال ۲۰۱۰ آنها موافقت کردند که ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار برای پیشرفت پروژه چند منظوره «اما اویا»، پروژه نیروگاه آبی ۹۰–۱۰۰ مگاواتی در استان مرکزی سرمایه‌گذاری کنند.

 

ایران همچنین در پالایشگاه‌های نفت سریلانکا سرمایه‌گذاری کرده است که این امر باعث شده بود تا ظرفیت تولید نفت این کشوردو برابر شود. بر پایه آمارهای گمرک، ایران در نیمه نخست سال ۱۳۹۵، ۱۵ میلیون و ۵۹ هزار و ۵۴۱ هزار دلار صادرات به سری‌لانکا داشت و سری‌لانکا به ارزش ۷۴ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۴۰۰ دلار کالا به ایران صادر کرده‌است.

 

روابط تجاری و اقتصادی 2 کشور همچنان ادامه دارد واز آنجا که تحریم های اخیر آمریکا در برخی نقل و انتقالات مالی مشکلاتی را ایجاد کرده است از این رو یک هیات بلند‍پایه از مقام‌های دولت سریلانکا این هفته مذاکراتی با مقام‌های ایرانی دارند تا یک مکانیزم پرداخت برای صادرات چای این کشور به ایران تعریف کنند.

 

طبق ترجمه ایبِنا به نقل از اف‌تی دیلی، «ناوین دیسانایاکه»، وزیر کشاورزی سریلانکا با اعلام این خبر افزود: دولت سریلانکا در حال یافتن یک مکانیزم موثر است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور بزند. ایران یکی از بزرگترین بازارهای چای سریلانکاست و تحریم‌ها مبادلات مالی مستقیم برای دریافت پول ناشی از صادرات را با چالش مواجه کرده است.

 

وزیر کشاورزی سریلانکا افزود: ما درحال بررسی راه‌اندازی یک سیستم تهاتری برای مبادلات مالی هستیم. به‌ طور مثال می‌توانیم به ایران چای صادر کنیم و در ازای آن یکی از محصولاتشان مانند نفت را به‌ جای پرداخت مستقیم مالی دریافت کنیم.

 

براساس این گزارش، تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران صادرات چای سریلانکا را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده، به‌ طوری که ایران که در سال ۲۰۱۶ در جایگاه دوم بزرگترین واردکنندگان چای سیلان این کشور بود، اکنون در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

 

این گزارش می‌افزاید: ایران در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۳۳.۹ میلیون کیلوگرم چای از سریلانکا وارد کرده بوده که این کشور را بعد از روسیه به‌ عنوان مقصد اصلی چای این کشور تعیین می‌کرده است. در سفر مقام‌های سریلانکا به ایران، مقامات ارشد بانک مرکزی و وزارت امور خارجه نیز وزیر امور کشاورزی این کشور را همراهی خواهند کرد./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس نماز عید فطر مسکن عید فطر روزنامه مقاومت عید سعید فطر شبستان بیرجند بیرجند گام دوم انقلاب مکانیزم پرداخت افزایش روابط تجاری سریلانکا روابط تجاری ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۰۹۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش ۱۹۰ کیلو طلا در حراج امروز

از مجموع ۲۷۰ کیلوگرم شمش طلای عرضه شده در حراج های عمده و خرد تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران، ۱۹۰ کیلوگرم با میانگین قیمت چهار میلیارد و ۴۳۲ میلیون تومان به ازای هر شمش طلای استاندارد معامله شد.
 
به گزارش تسنیم؛ در بیست و سومین جلسه حراج شمش طلا که امروز 16 اردیبهشت ماه 1403 در مرکز مبادله ایران برگزار شد، 190 کیلو گرم شمش طلای استاندارد با عیار 995 در هزار معامله شد.
 
از مجموع 270  کیلوگرم شمش طلای عرضه شده در حراج های عمده و خرد تالار معاملات طلای این مرکز، 190 کیلوگرم با میانگین قیمت چهار میلیارد و  432 میلیون تومان به ازای هر شمش طلای استاندارد معامله شد.
 
گفتنی است، در مجموع 23  جلسه حراج حضوری مرکز مبادله ایران،  3165 کیلو گرم شمش طلا  مورد معامله قرار گرفت.
 
لازم به ذکر است، از این پس علاوه بر واردکنندگانی که جهت رفع تعهد ارزی خود شمش طلا وارد کرده بودند، تولیدکنندگان داخلی شمش طلا و سایر واردکنندگان  که مشمول رفع تعهد صادراتی نبودند، امکان عرضه شمش در مرکز مبادله ارز و طلای ایران را خواهند داشت.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۵.۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
  • ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات تعاونی‌ در سبزوار پرداخت شد
  • فروش ۱۹۰ کیلو طلا در حراج امروز
  • فروش ۱۹۰ کیلو شمش طلای استاندارد
  • فروش ۱۹۰ کیلو شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ایران
  • ظرفیت‌های استان بوشهر برای مشارکت مردم در جهش تولید پای کار بیاید
  • اخطار محسن رضایی به تک‌روی و سهم‌خواهی برخی جریانات / سعید محمد به گله‌مندی پرداخت
  • پرداخت ۱۰ روبلی تجار برای کد استاندارد صادرات کالا به اوراسیا
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم