Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@21:26:24 GMT

۵۰ رشته صنایع دستی در آزادشهر فعال است

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۱۶۵۹۳

۵۰ رشته صنایع دستی در آزادشهر فعال است

علیرضا حصارنوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: چادرشب بافی، ابریشم بافی، نمدمالی، چوغا بافی، گلیم بافی، دوخت لباس‌های محلی اقوام، سوزن دورزی قوم ترکمن و بلوچ، ساخت زیورآلات سنتی، چرم دوزی، چلنگری (آهنگری) و پالان دوزی از مهمترین رشته‌های صنایع دستی اقوام در آزادشهر است.

وی افزود: بیشتر فعالان صنایع دستی آزادشهر که تاکنون برای حدود ۴۰۰ نفر آنان کارت شناسایی صادر شده است در روستاهای "فاضل آباد، وامنان، کاشیدار، حاجی نبی، قورچای و فارسیان" مشغول فعالیت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حصارنوی اضافه کرد: دو تن از فعالان پیشکسوت صنایع دستی آزادشهر در روستای فارسیان در دو رشته چلنگری و پالان دوزی مشغول فعالیت هستند که رشته پالان دوزی در استان گلستان توسط تنها پیشکسوت این رشته انجام می‌شود.

وی، پیگیری ایجاد بازارچه صنایع دستی، شناسایی فعالان صنایع دستی و صدور کارت شناسایی و پروانه تولید انفرادی برای آنان، تلاش برای ثبت ملی صنایع دستی و دریافت نشان مرغوبیت و نیز مهر اصالت برای صنایع دستی، پیگیری راه اندازی خانه صنایع دستی و مرکز صنایع خلاق را از مهمترین اقدمات درحال انجام اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آزادشهر برشمرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آزادشهر همچنین از برگزاری نخستین جشنواره "بهار روستا و عشایر" آزادشهر در روستای مرزبن این شهرستان در روزهای ۲۹ تا ۳۱ خرداد امسال خبر داد و گفت: در این جشنواره فرهنگی که با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آزادشهر برگزار می‌شود، گروه‌هایی از هنرمندان شرق گلستان حضور دارند.

حصارنوی افزود: برپایی غرفه‌های صنایع دستی و سوغات و گردشگری و اجرای برنامه‌های هنری بویژه موسیقی اقوام توسط هنرمندان از بخش‌های مهم این جشنواره سه روزه است که در هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۲ باحضور گروه‌های مختلف مردم برگزار می‌شود.

شهرستان آزادشهر افزون بر ۹۴ هزار نفر جمعیت دارد و آخرین شهرستان حوزه استحفاظی استان گلستان به استان سمنان است.

/ ۳۰۳۹/‌۱۸۶۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۶۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت سفارش فروش ۳۸۰ میلیارد صنایع دستی سیستان و بلوچستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان از ثبت سفارش فروش محصولات صنایع‌دستی استان به ارزش ۳۸۰ میلیارد ریالی در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، محمدهادی طهرانی  اظهار داشت: در نمایشگاه بین المللی تهران بالغ بر پنج نشست با روسای اتاق های مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان، امارات متحده‌عربی، ترکمنستان، عمان و قطر در حوزه صنایع‌دستی برگزار شد که نتایج بسیار خوبی داشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: این سلسله نشست ها منجر به ثبت سفارش خرید در حوزه محصولات سوزن‌دوزی استان با صاحبان گالری های ایرانی و خارجی از جمله دبی، کانادا، قطر و... به ارزش تقریبی 180 میلیارد ریال براساس اظهار نمایندگان بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: سفارش تهیه تعداد 1600 محصول صنایع‌دستی در حوزه نقش برجسته تلفیقی با سوزن‌دوزی به ارزش تقریبی 20 میلیارد ریال نیز در این نمایشگاه به ثبت رسید.

طهرانی گفت: بالغ بر 120 سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی,، مقامات مسئول، فعالان حوزه اشتغال زنان و... از غرفه استان بازدید کردند.

وی تصریح کرد: فرصت ها و بسته های ارائه شده مربوط به گردشگری تفریحی، اقامتی، تفریحات آبی، سلامت، تاریخی، گردشگری ورزشی و طبیعت گردی و صنایع دستی نیز در این نمایشگاه ارائه شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • حمایت از تولید راه تحقق شعار سال جهش تولید
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین + تصاویر
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • ظرفیت های گردشگری گرمی در قالب جشنواره معرفی می شود
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند
  • ثبت سفارش فروش ۳۸۰ میلیارد صنایع دستی سیستان و بلوچستان
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا