Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@00:05:41 GMT

خودخوري چيست و درمان آن کدام است؟

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۱۶۹۶۰

خودخوري چيست و درمان آن کدام است؟

خبرگزاري آريا -
درمان خودخوري
هرکسي گاهي خودخوري ميکند، اما به نظر مي رسد بعضي افراد هرگز نمي توانند رگبار پيوسته افکار خود را ساکت کنند.
افراد خودخور همواره در حال رنجش، سرزنش و مجازات خود هستند و تصور مي کنند اطرافيانشان در مورد آن ها قضاوت کرده و آن ها را مورد ارزشيابي قرار مي دهند و تصاوير ذهني و افکار منفي موجود در روان ناخودآگاه افراد خودخور آن ها را کنترل و مديريت مي کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هنگامي که فرد دچار خودسرزنشي مي شود با کشمکش هاي رواني و ذهني فراواني درگير است و گاهي برانگيخته و هيجاني شده و برخي اوقات در خود فرو رفته و منزوي مي شود که همه اين موارد باعث کاهش اعتماد به نفس در آن ها شده و تاثير مخربي بر جسم و روان آن ها دارد که بايد با تمرين مستمر الگو هاي فکري منفي را محدود کرد.
خودخوري کردن در زنان بيش از مردان است
از آنجايي که يکي از ويژگي‌هاي افراد خودخور دارا بودن حساسيت‌هاي افراطي است و زنان نيز شخصيت حساس‌تري دارند، به نظر مي‌رسد خودخوري در زنان بيشتر مشاهده مي‌شود.
خودخوري ممکن است ناشي از ضعف اعتماد به نفس، ضعف عزت نفس، حسادت، شناخته نشدن ظرفيت هاي فردي و متبلور نکردن ظرفيت هاي وجودي فرد باشد که يکي ديگر از مشکلات افراد خودخور، منعطف نبودن تفکر و انديشه هاي آنهاست.
هميشه از اقوام و دوستان قديمي مي‌شنيديم که فلاني به‌خاطر خودخوري، "غم‌باد" گرفته و همه نيز بزرگ شدن گلو را علت اين تصورشان عنوان مي‌کردند، درحالي که اين باور اشتباه است و هيچ ربطي به خود خوري ندارد.
روانشناسي خودخوري
چگونه دست از خود خوري کردن برداريم؟
پايان دادن به نشخوار افکار قديمي، پيش داوري و پيش بيني فاجعه براي آينده، به زبان ساده است. اما با تمرين مستمر مي توان الگوهاي فکري منفي را محدود کرد. در ادامه با 5 روش متوقف کردن اين مشکل آشنا مي شويد:
- افکارتان را به چالش بکشيد: همراه شدن با افکار منفي کار ساده است، پس پيش از آنکه به اين نتيجه برسيد که به خاطر بيمارشدن اخراج مي شويد يا اگر فراموش کنيد به موقع کرايه خانه را پرداخت کنيد، بي خانمان مي شويد، بدانيد که افکارتان به احتمال زياد به طرز مبالغه آميزي منفي هستند. ياد بگيريد پيش از آنکه اين افکار شما را ديوانه کنند، آنها را شناسايي کرده و اشتباهات فکري تان را با چيز ديگري جايگزين کنيد.
- حواستان باشد چه زماني زياد فکر مي کنيد: هوشياري نخستين گام پايان دادن به خود خوري است. به طرز فکرتان توجه کنيد. وقتي متوجه مي شويد داريد وقايع گذشته را بارها و بارها در ذهنتان بازپخش مي کنيد يا غصه چيزي را مي خوريد که از کنترل شما خارج است، بدانيد که افکارتان کارايي ندارند.
پايان دادن به خود خوري
- براي تامل و انديشيدن، برنامه ريزي زماني داشته باشيد: دلواپسي براي مشکلات به مدت طولاني، کارايي ندارد، اما کمي تامل مي تواند کمک کننده باشد. فکرکردن به اينکه چگونه مي توانيد کار متفاوتي انجام دهيد يا خطرهاي احتمالي سر راه برنامه هاي خودتان را بشناسيد و بدانيد چه چيزهايي مي توانند کمک کنند در آينده عملکرد بهتري داشته باشيد.
بيست دقيقه در روز براي انديشيدن وقت بگذاريد و در طول اين مدت، به خودتان اجازه غصه خوردن، خود خوري و سبک وسنگين کردن هرچه را که مي خواهيد، بدهيد، اما زماني که وقتتان تمام شد، به سراغ يک کار موثر برويد. اگر متوجه شديد بيشتر از محدوده مجاز زماني خود در فکر مي رويد، به خودتان ياداوري کنيد که بعدا مي توانيد درباره اش فکر کنيد .
- روي حل مشکلات تمرکز کنيد: فکرکردن به مشکل، کمکي به شما نميکند و درواقع بايد به دنبال راه حل باشيد. از خودتان بپرسيد قدم بعدي که مي توانيد براي درس گرفتن از يک اشتباه يا جلوگيري از تکرار آن در آينده برداريد، چيست. به جاي اينکه بپرسيد: «چرا اين اتفاق افتاد؟» بپرسيد: «براي آن چه کاري مي توانيم انجام دهيم؟»
- کانال را عوض کنيد: درواقع هرچه بيشتر تلاش کنيد مانع ورود يک فکر به مغزتان شود، احتمال ابراز وجود آن در ذهنتان بيشتر ميشود. بهترين راه عوض کردن کانال ذهني اين است که خودتان را مشغول کنيد؛ مثلا ورزش کنيد، درباره يک موضوع کاملا متفاوت حرف بزنيد يا مشغول انجام پروژه اي شويد.
- هوشياري و توجه کردن را تمرين کنيد: اگر در زمان حال زندگي کنيد، غيرممکن است به فکر گذشته باشيد يا غصه آينده را بخوريد. به خودتان قول بدهيد بيشتر حواستان به اينجا و اکنون باشد. درست مانند هرمهارت ديگري، هوشياري و توجه نيز نيازمند تمرين کردن است؛ اما به مرور زمان مي تواند خودخوري را کاهش دهد.
گردآوري: بخش روانشناسي بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۶۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «کرم ابوسالم» کدام فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد؟

منابع مقاومت فلسطین گزارش دادند که در حمله امروز به «کرم ابوسالم» فرماندهی مسئول حمله به مناطقی در رفح مورد هدف قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، مقاومت فلسطین ظهر امروز یکشنبه در عملیاتی منحصر به فرد فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه کرم ابوسالم را هدف قرار داد.

طبق گزارش المیادین، یک منبع در مقاومت در این باره گفت: فرماندهی صهیونیستی که مورد هدف قرار گرفت مسئول بمباران مناطقی در رفح است و فرماندهانی در ارتش، اطلاعات و شاباک را در بردارد.

منابع خبری گزارش دادند که این عملیات منجر به کشته شدن سه نظامی و زخمی شدن چند نفر دیگر شد.

منابع مقاومت فلسطین افزودند: این عملیات از نظر طراحی و برنامه‌ریزی و قدرت اطلاعاتی منحصر به‌فرد است و نشان‌دهنده قدرت بالای مقاومت در هدف قرار دادن اهداف خود با راکت و خمپاره‌های مناسب است.

این منابع تاکید کردند: این عملیات پیام‌های سیاسی و نظامی متعددی را در بردارد که در راس آن آمادگی دائمی مقاومت برای دفاع از مردم فلسطین در برابر تجاوزهای وحشیانه دشمن است. عملیات کرم ابوسالم پیام‌های نظامی درخصوص قدرت مقاومت و ثبات آن علیرغم اظهارات مداوم صهیونیست‌ها مبنی بر موفقیت آن‌ها، نیز دارد.

از سوی دیگر رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که رویداد کرم ابوسالم «اتفاقی خطرناک» است و اطلاعاتی درمورد اهداف مورد اصابت و تعداد مجروحین وجود دارد که انتشار آن‌ها ممنوع است.

این رسانه‌ها همچنین گزارش دادند که پدافند هوایی اسرائیل در پاسخ به بمباران کرم ابوسالم مناطقی در رفح را بمبارن خواهد کرد.

روزنامه یدیعوت آحارنوت نیز گزارش داد که ارتش صهیونیستی بالگردهایی را به پایگاه کرم ابوسالم اعزام کرده تا نظامیان زخمی را منتقل کنند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که تقریبا ۱۰ راکت از یک نقطه نزدیک به گذرگاه رفح به سمت کرم ابوسالم شلیک شدند و گذرگاه کرم ابوسالم اکنون بسته شده است.

ظهر امروز گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که با راکت‌های «رجوم» تجمع نظامیان دشمن صهیونیستی در پایگاه کرم ابوسالم را هدف قرار داده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کدام مشاغل از ارایه اسناد و دفاتر مالی معاف شدند؟
  • قیمت‌های جهانی مواد غذایی به کدام سو می‌رود؟
  • عملیات «کرم ابوسالم» کدام فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد؟
  • بهترین فصل برای سفر به جنوب کشور کدام است؟
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  •  جیب‌بُرترین شهرهای اروپا برای گردشگران کدام‌ها هستند؟
  • کدام محصول غذایی در بازار ایران سمی است؟
  • «خیلی بیل زن هستید، زمین خودتان را بیل بزنید»/ واکنش یک جامعه‌شناس به دعوت دانشگاه‌های ایران از دانشجویان معترض در آمریکا
  • محمد فاضلی جامعه شناس: خیلی بیل‌زن هستید زمین خودتان را را بیل بزنید
  • میکل آرتتا: منچسترسیتی امتیاز از دست خواهد داد